Rose-tråden

Rose-tråden
Kollar på dx 2000, vilken stl ska jag ha? 185/90, vill ha så lite drop som möjligt och styret så nära som möjligt :) Tvekar mellan 58 och 60, så liten skillnad i reach, 3 mm, att jag undrar om man kan känna den skillnaden? Hur lång är standardstammen? Kan man beställa kortare stam från början? Och stänkor finns i konfiguratorn, verkar det som?

Rose-tråden
jonja: Bara för att dubbelkolla: Det är Pro DX Cross-2000 du menar?
Är ditt grenmått 90cm?

Standardlängd på styrstammen för storlek 58 är 100mm och för 60 120mm. Detta kan du välja när du lägger cykeln i varukorgen. Inga problem att ändra detta från början! Man har också 4 veckors bytesrätt på styrstammen, så man får byta efter att man har testcyklat lite.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> jonja: Bara för att dubbelkolla: Det är Pro DX
> Cross-2000 du menar?
> Är ditt grenmått 90cm?
>
Ja och ja.

> Standardlängd på styrstammen för storlek 58 är
> 100mm och för 60 120mm. Detta kan du välja när
> du lägger cykeln i varukorgen.

Ok, vill antagligen ha 70-80 nånting.

> Inga problem att ändra detta från början! Man har också 4
> veckors bytesrätt på styrstammen, så man får
> byta efter att man har testcyklat lite.
>
Oj, måste väl bli ett sopberg av beggade stammar på nån industritomt nånstans i Bocholt?

Rose-tråden
Jonja: Jag skulle rekommendera 60 och 100mm styrstam. 60 är bara 1 cm längre än 58, men 2cm högre i fronten. Du kan också välja maximalt med spacers i konfiguratorn och välja att styrstammen är svängd uppåt i "komfort-läge". Och jo, stänkskärmarna t.ex. SKS Bluemels funkar utmärkt på Pro DX Cross.
Tänk på att 60 har 44cm brett styre standard, ifall du vill ha 42cm som är standard på 58 så kan du välja detta när du lägger cykeln i varukorgen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
senator skrev:
> Hej Rose.
> Vilken är skillnaden på dessa två:
> http://www.rosebikes.se/artikel/road-wheel-set-287
> 00c-xtreme-airline-4--shimano-105-5800-339607/aid:
> 339609
> http://www.rosebikes.se/artikel/road-wheel-set-287
> 00c-xtreme-r-490--shimano-105-5800/aid:339564
>
> Har ena högre profil som jag missat eller vad
> avgör vilket set jag bör beställa? Skillnad i
> hållbarhet mellan dom?
>
> Jag är stor o tung o åker på en aero-hoj.
>
> Mvh

Rose-tråden
senator: Ursäkta att du inte fått svar. Skrev det och skickade det igår, men av någon anledning verkar det som att det inte dök upp här. Hur som helst: Airline IV har lite högre profil och passar kanske bättre med en aero-hoj, dessutom är det den fälg som är stabilare.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
(forts dx-2000)
Tack för svar.
Hm...blir rätt mkt att välja emellan, med den där 'jäkla' konfiguratorn. Men det går väl att speca annan stam än vad som finns i konfiguratorn, om det är sånt ni har i ert sortiment?
Standardstyret, har det tillplattad överdel? Är det samma profil som tillvalet Ritchey Streem, eller är Streem mer tillplattad än standardstyret?

Rose-tråden
jonja: Priserna på komponenterna som finns i konfiguratorn är oftast billigare än om man väljer "vilken som helst" ur webbshoppen, men allt är möjligt.
Streem-styret är mer tillplattat än orginalstyret.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> senator: Ursäkta att du inte fått svar. Skrev
> det och skickade det igår, men av någon
> anledning verkar det som att det inte dök upp
> här. Hur som helst: Airline IV har lite högre
> profil och passar kanske bättre med en aero-hoj,
> dessutom är det den fälg som är stabilare.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

De e lugnt. :)

Och om jag förstår rätt levereras Airline IV omedelbart kompatibel med Ultegra 6800 (11-delat)?

Mvh

Rose-tråden
Trevlig ide med fot-skanner
http://www.rosebikes.se/roseshoedna
Skulle vara ännu trevligare för oss som inte har tillgång till butiken i Bocholt, med en mobilapp eller nåt så man kunde skanna sina fossingar i hemmets bekvämlighet.

Jag upplever skostorlekar som den största huvudvärken när man handlar cykelgrejer on-line. Ramstl och liknande går bra att hantera men inte skostl eftersom varje tillverkare tolkar standarden på sitt sätt.

Rose-tråden
jonja skrev:
> Jag upplever skostorlekar som den största
> huvudvärken när man handlar cykelgrejer on-line.

Ja, men just i Rose fall är det ju inte lika stort problem då de har gratis returfrakt. Visst blir det lite stök att skicka fram och tillbaka, särskilt om man inte har tillräckligt välfyllt konto/kortkredit för att kunna beställa hem flera storlekar på en gång och prova, men de lägre priserna väger ju upp för detta rätt bra. Synd bara att de inte kan sälja S-Works skorna som jag spanat in inför nästa säsong… :p

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag upplever skostorlekar som den största
> > huvudvärken när man handlar cykelgrejer
> on-line.
>
> Ja, men just i Rose fall är det ju inte lika
> stort problem då de har gratis returfrakt.

Även om det är gratis så är det ändå ett jävla söl, faktiskt så söligt att man ofta inte orkar med det ovanpå alla andra 1000 små skitgrejer som måste fixas i vardagslivet. En läggningsfråga, jag vet.

Rose-tråden
Simon33: Det var fel information i katalogen, den korrekta vikten för Root Miller 2 2016 är 13,6kg
Wåhlis: Jag tror inte att det kommer att finnas som alternativ i konfiguratorn för den billigaste modellen, men jag kan kolla upp prisuppgifter om du säger vilken komponentgrupp du är mest intresserad av.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Simon33: Det var fel information i katalogen, den
> korrekta vikten för Root Miller 2 2016 är
> 13,6kg
> Wåhlis: Jag tror inte att det kommer att finnas
> som alternativ i konfiguratorn för den billigaste
> modellen, men jag kan kolla upp prisuppgifter om
> du säger vilken komponentgrupp du är mest
> intresserad av.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Okej va synd. Såg att de fanns till 2015 års modell så hoppades de va samma iår. Men återkommer om de blir aktuellt! Tack för svar :=)

Rose-tråden
Jag har en Busch & Müller Lumotec IQ2 Luxos U av första generationen som ju tyvärr har rykte om sig att vara känslig för vatten. Det har jag tidigare inte märkt så mycket av då jag mest varit en finväderscyklist, men efter att ha börjat pendla även i lite sämre väder och det dessutom är beckmörkt framåt kvällen går det ju inte riktigt för sig att lampan beter sig knasigt vid skyfall. Ser på er hemsida att Busch & Müller utlovar fem års garanti. Är det bara att skicka in lampan för att få ett exemplar av den nya vattentåligare versionen?

http://www.rosebikes.se/artikel/b--...front-headlamp-with-usb-connection/aid:620049

Rose-tråden
Mayhem: Naturligtvis skall man kunna använda lampan i alla väder, men det är ju ingen dykarlampa. Om lampan har något fel under garantitiden går den naturligtvis att skicka in för reparation/byte, men vi byter ju inga fungerande produkter som kanske eventuellt någon gång i framtiden skulle kunna få ett fel. Då skulle vi inte få göra annat om dagarna än att byta t.ex. i dagsläget felfria däck, som riskerar punktering i framtiden ;o).

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Ja alltså givetvis är ju fallet så att lampan redan beter sig konstigt om den utsätts för alltför mycket vatten. Då reagerar den som om knappen hålls permanent hålls inne, dvs lampan fastnar i en loop där den omväxlande tänds och slocknar ett par sekunder. När lampan väl torkat ut helt fungerar den normalt igen.

Osäker på om det är lampan själv, den sladdburna fjärrkontrollen eller kopplingen däremellan som inte klarar vatten men om man kopplar från fjärrkontrollen slutar den. Gissar på att det är kopplingen som är problemet då jag tror mig sett att denna är helt borttagen och ersatt med en fast monterad sladd i den efterföljande versionen.

Rose-tråden
Det går inte att sortera och söka som det ska gå att göra på hemsidan så jag frågar här: Hjul till en cx. Inte över 1600 gram... Skivbroms och QR. Finns det något?

Rose-tråden
Mayhem: Vår expert har i sin tur varit i kontakt med B&M och de ville ha din lampa i retur för att kunna kontrollera/fixa den. Maila mig på mats.ribacka@rosebikes.se, så får du anvisningar om returen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Apropå frakt: pris ske lov för att ni erbjuder alternativ som använder PostNord på slutet. Jag sover fortfarande dåligt på småtimmarna och kallsvettas efter DHL-leveransen i somras.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Mayhem: Jag skall kolla med våra experter om det
> finns något att prova på egen hand innan en
> retur. Återkommer till detta när jag fått svar
> från Tyskland.
>
> NickPick: En svår kombination. Skulle detta kunna
> vara något:
> http://www.rosebikes.se/artikel/easton-ea90xd-29-m
> tb-wheel-set--5x100135x5-/aid:714079.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Ja väldigt klurig. 11delat behövde jag också.

Lite för mycket pengar för vad jag hade tänkt just nu... Men tack ändå!

PS. Blir det någon black friday hos er?

Rose-tråden
jonja skrev:
> Apropå frakt: pris ske lov för att ni erbjuder
> alternativ som använder PostNord på slutet. Jag
> sover fortfarande dåligt på småtimmarna och
> kallsvettas efter DHL-leveransen i somras.

Javisst är det skönt med PostNord. Annars kanske man skulle kunna få sina varor i tid och oskadade. Så här såg mina två senaste levaranser via PostNord ut. De kom för ca 3 veckor sedan. Jag väntar fortfarande på pengar tillbaks eller levererad felfri vara.
Det var dock inte från Rose som sakerna var beställda. Det är ju möjligt att de hanterar sånt här bättre.

Det finns ju en UPS-symbol på Rose's hemsida.
Kan man få leverans via UPS vid köp av cykel?

Bilagor

• DSC_0129.JPG
    DSC_0129.JPG
    53.7 KB · Besök: 53
  • DSC_0163_2.JPG
    DSC_0163_2.JPG
    124.9 KB · Besök: 44
Rose-tråden
Mats65 skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Apropå frakt: pris ske lov för att ni
> erbjuder
> > alternativ som använder PostNord på slutet.
> Jag
> > sover fortfarande dåligt på småtimmarna och
> > kallsvettas efter DHL-leveransen i somras.
>
> Javisst är det skönt med PostNord. Annars kanske
> man skulle kunna få sina varor i tid och
> oskadade. Så här såg mina två senaste
> levaranser via PostNord ut. De kom för ca 3
> veckor sedan. Jag väntar fortfarande på pengar
> tillbaks eller levererad felfri vara.
> Det var dock inte från Rose som sakerna var
> beställda. Det är ju möjligt att de hanterar
> sånt här bättre.
>
> Det finns ju en UPS-symbol på Rose's hemsida.
> Kan man få leverans via UPS vid köp av cykel?

Postnord är genomusla och borde inte få hantera paket. DHL och UPS är däremot bra.
Fast jag antar att upplevelsen och resultatet styrs av alla lokala pakethanterare.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Mats65: Tyvärr tar UPS inte så stora paket som
> cyklar.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Knasigt. Fått flera cyklar levererade med UPS, från bland annat Tyskland.

Rose-tråden
Mats65 & Marr: Uttryckte mig lite fel. Det är möjligt att skicka cyklar med UPS, men fraktkostnaden är rejält högre än hos DHL. Men vill man ha cykelleverans med UPS, kan man kontakta mig så kollar jag kostnaderna då jag vet vilken cykel det gäller och vart paketet skall skickas.
Vi har valt att endast ge UPS som val när fraktkostnaden är "standard".

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det jag avsåg var att postnord överlämnar till lokalt utlämningsställe när de inte kan leverera till hemmet. dhl tar ju bara tillbaka till sitt lager och det slutar med att du själv måste åka dit och hämta, vilket för mig innebär en bilresa på 4 mil, om jag nu lyckas låna en bil. För mig är en sån pakettjänst snudd på värdelös. Paketet flyter så fint hela vägen från tyskland, men de sista milen är det i realiteten avbrott på linan. Så den biten måste du fixa själv. Stanna hemma en hel dag från jobbet bara för att ta emot ett paket någon gång under dagen är inte nån attraktiv lösning.

Rose-tråden
aalgen: Det finns tre storlekar av Aero Flyer; S, M och L. Det hade tyvärr varit fel information i anslutning till pressvisningen. Jag ber AJ att korrigera detta i artikeln.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Nu har pengar reserverats på kortet, någon som vet hur lång tid man kan tänkas behöva vänta?
På beställningen står det: leveransdatum i ca 3 veckor .
Om 3 veckor ?inom 3 veckor ?Borde inte ha sån betydelse med tanke på vädret men är riktigt sugen att få klämma lite ? . Beställde först cykel från canyon i augusti men det sket sig efter diverse strul. Beställde istället en cgf 2000 den 2/11 ,vilket känns helt rätt!

Rose-tråden
BOFH: Däcken borde gå att beställa från leverantören, men de finns inte färdigt i lager hos oss. Leveranstiden brukar vara runt tre veckor. Jag kollar upp tillgängligheten och återkommer.

Claeshyttnas: Uppskattningen av leveranstid på kundkontot är ganska ungefärlig. Vid cykelbeställningar rekommenderar jag att kolla det uppskattade byggdatumet i orderbekräftelsen. Det brukar oftast stämma väldigt bra. Från det tar det ännu 1-3 arbetsdagar tills cykeln skickas. Om pengarna just har dragits av kortet så skulle jag tro att cykeln byggs nästa vecka.

Jonja: Vi har ganska många alternativ under kategorin MTB också som passar till trekkingcyklar. Dessutom kan vi erbjuda att bygga custom-hjul. Det är bara att maila oss vilka komponenter man vill bygga hjulen av så kan vi göra en offert. I de flesta fall kostar hjulen priset av komponenterna i nätbutiken plus cirka 300 kronor för byggarbetet.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
BOFH: Däcket går att beställa även i storlek 40-635. Priset på beställvaror brukar gå enligt rekommendationspris, i det här fallet skulle däcket kosta 366,61 kronor/styck och leveranstiden till oss är cirka två veckor. Man kan alltså räkna med en leveranstid på ungefär tre veckor hem från beställning.
Det går att lägga till däcken i sin beställning genom att lägga ett meddelande på engelska i kommentarfältet i fjärde skedet av köpkorgen. Sedan lägger vår orderhantering med däcken i ordern manuellt.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> BOFH: Däcken borde gå att beställa från
> leverantören, men de finns inte färdigt i lager
> hos oss. Leveranstiden brukar vara runt tre
> veckor. Jag kollar upp tillgängligheten och
> återkommer.
>
> Claeshyttnas: Uppskattningen av leveranstid på
> kundkontot är ganska ungefärlig. Vid
> cykelbeställningar rekommenderar jag att kolla
> det uppskattade byggdatumet i orderbekräftelsen.
> Det brukar oftast stämma väldigt bra. Från det
> tar det ännu 1-3 arbetsdagar tills cykeln
> skickas. Om pengarna just har dragits av kortet
> så skulle jag tro att cykeln byggs nästa vecka.
>
> Jonja: Vi har ganska många alternativ under
> kategorin MTB också som passar till
> trekkingcyklar. Dessutom kan vi erbjuda att bygga
> custom-hjul. Det är bara att maila oss vilka
> komponenter man vill bygga hjulen av så kan vi
> göra en offert. I de flesta fall kostar hjulen
> priset av komponenterna i nätbutiken plus cirka
> 300 kronor för byggarbetet.
>
> /Mika Pensas, ROSE

Måste vara prisvärda hjul isåfall! =)

Rose-tråden
Hur får man ur axeln till svingarmslagringen på en 2015 Root Miller?

Jag trodde det bara var att skruva ur den blåa skruven något och sen ge den ett redigt slag med gummiklubban för att axeln skulle lossna. Men den rör sig inte alls. Gör jag fel?

Tillbaka
Topp