Rose-tråden

Rose-tråden
Ville bara ta tillfället i akt och tacka Rose för er exceptionellt bra service! Det känns skönt att ni inte bara vill sälja cyklar utan även se till att hålla kunden nöjd efter cykelköpet. Högsta betyg till er!

Sånt här får en att vilja köpa fler cyklar av er.

Rose-tråden
Hej!

Idag lyckades jag med konststycket att knäcka hela bakväxeln i en uppförsbacke på min Pro DX 2000 cross. Nu har jag beställt en ny bakväxel och massa vajrar men jag hittade inte växelörat på er hemsida, hur köper jag det? Och lite minus till Shimano som gör för klena grejer. Har ni hört talas om liknande problem med shimano 105 5700?

Mvh. Anders

Rose-tråden
andersskarin: Växelörat för Pro DX Cross har det interna produktnumret: 1695391. Du kan skriva på engelska i meddelandefältet i slutskedet av beställningen att du också önskar beställa X antal rear derailleur hangers för din Pro DX Cross och produktnumret ovan. Det kan vara en idé att köpa minst 2 nu, så har du ett i reserv. Har inte hört om att 105 bakväxlarna skulle vara klena, troligen är det smuts, is, dålig kedja eller feljusterad bakväxel eller en kombination av flera faktorer. Sådana här haverier sker oftare när det är dåligt väder.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tack!

Jo jag kan tänka mig att det är så, jag har bara aldrig hört talas om det..

Jag lyckades ju skicka iväg beställningen (21536433) redan innan jag fick svaret för att nyttja fri-frakt erbjudandet, kan jag komplettera den på något sätt? Eller måste jag göra en ny?

Tack för att ni svarar snabbt och trevligt, precis som vanligt! :)

/Anders

Rose-tråden
andersskarin: jag ser att din order har fått ett trackingnummer, så troligen är det inte längre möjligt att lägga till växelöron till denna beställning, kollar upp detta med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
andersskarin: Jo, tyvärr hann paketet skickas innan vi hann lägga till något. Behöver du nåt annat än växelörat? Ett eller flera?

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Kollar på xeon cdx 3100di2.

Jag undrar om alla hjulen i konfiguratorn är med skivbromsar , kollar särskilt på dt swiss rc 38 spline.

Ang ramstorlek.
Får mitt grenmått till 87. Är osäker på mätningen dock
Enl beräknaren ska jag ha ramstl 59 men anger jag grenmått 56 så ska jag ha 57. Är det bättre att välja den mindre ramen eftersom det är ett gränsfall ??

Senast ändrad:
Rose-tråden
Anders393: Alla hjul som finns i konfiguratorn passar för cykelmodellen i fråga. Då CDX har skivbromsar så är även alla hjulen som finns tillgängliga för den modellen designade för skivbromsar (ett hjulpar har tyvärr fel produktbild för tillfället).

Ditt grenmått ligger just på gränsen mellan 57 och 59. Själv har jag en CGF med exakt samma geometri i storlek 57 med 120 mm styrstam och jag är 182/87 cm. 59 med 110 mm styrstam skulle fungera lika bra med mina mått för en bekvämare sittställning. Med den mindre ramstorleken får jag en ganska låg och sportig sittställning.

Om du vill göra en ny mätning så är t.ex. en kompis och ett vattenpass bra hjälpmedel att ha. Stå med fötterna ungefär i axelbredd och dra upp vattenpasset med kraft mellan benen så trycket mot sittbenen är ungefär som då du sitter på sadeln. Håll vattenpasset vågrätt när kompisen mäter höjden så borde ni få ett ganska bra mätvärde. Det lönar sig att ha mjuka byxor utan sittpolster på sig, jeans bör undvikas vid mätningen.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Ok tackar .

om man väljer Mavic Ksyrium PRO Disc CL 25 WTS hjulset så går det inte att välja däck.
Har försökt googla lite på hjulen och om jag fattat rätt så är det komplett med däck och allt eller har jag fel ??

Rose-tråden
Hej, WTS-hjul från Mavic kommer alltid med deras egna däck och då kan man tyvärr inte välja däcken i konfiguratorn (WTS = Wheel Tire System). Om man vill ha andra däck med i beställningen så kan man lägga till dem skilt i köpkorgen från nätbutiken, men Mavic-däcken kommer alltid med om man beställer WTS-hjul.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Hej, jag svarade visst nyss på frågan per mail men det kan vara bra för andra att veta också: En reservation görs på kortet 1-2 veckor före cykeln byggs och debiteringen sker då cykeln skickas. Vi brukar rekommendera att ha tillräckligt med pengar på kortet redan tre veckor före det uppskattade byggdatumet för ibland kan cykeln byggas lite tidigare.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, jag svarade visst nyss på frågan per mail
> men det kan vara bra för andra att veta också:
> En reservation görs på kortet 1-2 veckor före
> cykeln byggs och debiteringen sker då cykeln
> skickas. Vi brukar rekommendera att ha
> tillräckligt med pengar på kortet redan tre
> veckor före det uppskattade byggdatumet för
> ibland kan cykeln byggas lite tidigare.
>
> /Mika Pensas, ROSE

Hur löser ni detta med visas nya rutiner för utlandsköp? Jag kan bara låsa upp kortet i en halvtimme för köp utomlands.
Verkar meckigt om man vill köpa en cykel.

Rose-tråden
lindahl skrev:
> Jag fick för mig att smörja bakre bromsvajern
> på min DX3000 cross, det var mindre lyckat. Nu
> fryser den varje tur. Hur delar jag smidigast på
> prylarna för att få bort smörjan?

Ur med vajern blås igenom höljet och tvätta vajern med bräkleen! Om du vill kan du smörja med nån form av torr teflon! Gör underverk med växelvajrar iallafall.

Rose-tråden
lindahl skrev:
> Jag fick för mig att smörja bakre bromsvajern på min DX3000 cross, det var mindre lyckat. Nu fryser den varje tur...

Vad smorde du med?

Rose-tråden
lindahl skrev:
> fredrik168 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du kladdat hela vägen har du nog inte
> mycket
> > val! Annars får du prova göra rent så långt
> du
> > vågar, lycka till iallafall.
>
>
> Jag smorde med WD40 bara ifrån det bakre hålet
> så det kan inte ha kommit in så mycket.

Wd40 borde inte frysa men prova gör rent sista biten och se om det blir bättre

Rose-tråden
marr skrev:
> Hur löser ni detta med visas nya rutiner för
> utlandsköp? Jag kan bara låsa upp kortet i en
> halvtimme för köp utomlands.
> Verkar meckigt om man vill köpa en cykel.

Vad jag vet är det endast Nordea som har tagit i bruk denna säkerhetsåtgärd på sina kreditkort. I de flesta fall går köpet igenom normalt för att beställningen reserveras av kortet inom tidsgränsen. I vissa specialfall där det krävs lite manuellt arbete från vår sida kan det hända att reservationen inte hinner göras (t.ex. beställningar med hjul kräver ofta ett manuellt steg då vi alltid skickar hjulen i en skild leverans, cykelbeställningar reserveras heller inte direkt av kortet). I sådana fall kan man använda ett annat kort om tillgängligt, och om man vill använda Nordea-kortet så kan vi göra manuellt ett nytt debiteringsförsök senare när vi kommit överens med kunden om ett klockslag då kortet är öppet (går att öppna via nätbanken).

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Angående växelvajrar skulle jag säga att det är bäst att inte ha nåt alls extra inne i höljet, varken olja, fett eller skräp. Förr eller senare kommer det nog tyvärr alltid in lite skräp i höljen. Då brukar en tunn teflonspray fungera bra som första hjälpen, men så småningom blir det nog då dags för byte av höljen och växelvajrar. Olja brukar också samla till sig mer skräp.
I det här fallet kan det hända att WD40 har låst in lite lera eller fukt i vajerhöljet som kanske annars hade kommit ut. Nu då det är så här kyligt så har det satt sig fast innanför höljet fast WD40 har dunstat bort.
Man kan börja med att ha cykeln inne i ett varmt rum i ett par dagar. Man kan också prova med att lägga bakväxeln på största bakdrevet och växla sedan utan att trampa ner mot ett mindre bakdrev några steg för att få ut lite extra av vajerskalet. Sedan kan man dra ut höljet en bit så får man lätt insprayat teflonspray i höljet. Om man vickar fram och tillbaka snabbt på höljet så kan man även få loss eventuellt skräp som sitter där.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
När inte saker finns i lager så står det:
"Vara om 2 veckor tillgänglig"
säkert vackert på tyska men betyder det att leverantören inte heller har varan i lager eller hur skall det tolkas?

/Andreas

Rose-tråden
Såg att dom flesta cyklarna är slutsålda nu. Vet ni när man kan beställa igen? Jag funderar främst på en Aero X-lite cw-3100 di2 eller en X-lite CRS-3100 di2 svart/röd.
Verkar svårt att köpa cykel nu... avbeställde nyss en Canyon aeroad 7.0 Di2 efter 3 månaders väntan, då jag skulle få vänta tills mitten av Juni innan jag skulle få den. Alltså mer än 8 månaders leveranstid!
Hoppas Rose har bättre leveranstider, annars blir det svårt att hinna träna nått inför loppen i år.
Tack för hjälpen ?
Mvh
Ricke

Rose-tråden
Jag undrar också vad som gäller angående beställning av cykel. Igår så fanns alla cyklar i lager och idag är alla utsålda, har det blivit något fel i datasystemet?
Jag som hade tänkt köpa en pro dx cross till påsk...

Tack på förhand!
mvh,
Z

Rose-tråden
Locke skrev:
> Kommer Rose finnas på plats under Sweden Bike
> Expo med cyklar ur sortimentet att titta på?
>
> Mvh
> Marcus

Ja, Rose kommer vara där med monter och cyklar.

//Källis

Rose-tråden
Zorander skrev:
> Jag undrar också vad som gäller angående
> beställning av cykel. Igår så fanns alla cyklar
> i lager och idag är alla utsålda, har det blivit
> något fel i datasystemet?
> Jag som hade tänkt köpa en pro dx cross till
> påsk...
>
> Tack på förhand!
> mvh,
> Z

Jag hade samma problem när jag skulle beställa. Det funkade senare på dagen..

Rose-tråden
Det är en av alla besynnerliga översättningar från tyska som man inte riktigt förstår varför den aldrig rättas till något lite mer tydligt. Då jag antar att det är en cykel det handlar om så betyder det typ att alla delarna finns i lager, men att det för närvarande är fem veckors kö till montering. Det är väl den enda egentliga nackdelen med att (nästan) alla cyklar hos Rose byggs på beställning och går att skräddarsy precis som man vill.

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> Det är en av alla besynnerliga översättningar
> från tyska som man inte riktigt förstår varför
> den aldrig rättas till något lite mer tydligt.
> Då jag antar att det är en cykel det handlar om
> så betyder det typ att alla delarna finns i
> lager, men att det för närvarande är fem
> veckors kö till montering. Det är väl den enda
> egentliga nackdelen med att (nästan) alla cyklar
> hos Rose byggs på beställning och går att
> skräddarsy precis som man vill.

Okej, tack för hjälpen ☺ Det låter ju som en rimlig förklaring på texten. Ja jag håller med om att man i Sverige borde försöka ändra översättningen lite bättre.

Rose-tråden
Eftersom det funnits frågor här tidigare rörande gängade spacers som sitter på några av dom nya cykelmodellerna kommer här en bildserie och tips som visar när jag tog bort mina på nya cykeln. Spacers som gängas i ramen och som samtidigt höjer det övre styrlagrets position. Höjden kan alltså varieras mellan 0, 20 och 40 millimeter och det övre styrlagret sitter alltid i den översta spacern för att göra framändan på cykeln så styv som möjligt.

Fick till en början inte loss mina spacer med bara handkraft för med polygrip/rörtång vara jag rädd att göra märken i lacken. Inhandla istället en billig oljefiltertång med band som löste problemet galant utan att göra några märken.
Kapade också gaffelröret till rätt längd så det blir jämt och snygg ovanpå styrstam igen efter att distansbrickorna plockats bort.

160131_DSC00996.jpg

160131_DSC00998.jpg

160131_DSC01000.jpg

160131_DSC01001.jpg

160131_DSC01004.jpg

160131_DSC01005.jpg

160131_DSC01006.jpg

160131_DSC01012.jpg

160131_DSC01019.jpg

160131_DSC01024.jpg

160131_DSC01027.jpg

//Källis

Senast ändrad:
Rose-tråden
ricke_rose & Mayhem: Orsaken till varför det kan vara lite konstiga översättningar ibland är att vår mjukvara är utvecklad enligt tysk ordföljd och när vi översätter till andra språk kan ord ibland komma i lite märklig ordning. Dessutom kan ett (översatt) ord användas i olika sammanhang på olika ställen på sidan, så även om ordet funkar perfekt på ett ställe kanske det ser märkligt ut på ett annat.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose..

Funderar på att skaffa en Reverb stolpe till min 2014 Granite Chief.

Skall man skaffa en med stealth eller utanpåliggande kabel? Kör just nu med 2 drev fram men funderar på att köra singelklinga. Vart är det bäst att montera "remoten"? Verkar smidigare att ha den monterad på under sidan vilket i så fall skulle bli att köpa en höger variant. Får det plats när man har framväxel reglaget? Eller skall jag köpa vänster?

Tack.

Rose-tråden
sealmp: Många kör med ett högerreglage på undersidan på vänstersidan av styret i kombination med singelklinga. På 2014 Granite Chief finns det inga genomföringar för intern slangdragning, utan slangen skall dras på undersidan av överröret. Inget läge för Stealth alltså.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej
Jag är nu intresserad av denna cykeln just för färgen och utrustningen https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cdx-3100-di2-820862/aid:820865 . Det jag undrar är om det går att få utan skivbromsar med denna färg? Om inte, går det att köpa till högprofilshjul typ Mavic Cosmic PRO carbon till denna cykeln? Till sist undrar jag om man ser kolfibern på denna cykeln eller är den helt svart? https://www.rosebikes.se/bike/rose-x-lite-crs-3100-di2-820339/aid:820391?frombikeoverview=1

Tack för hjälpen på mina kanske lite dumma frågor :)

Rose-tråden
Rose sa:
ricke_rose: Samma modell men med fälgbromsar heter Xeon Team CGF-3100: https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-team-cgf-3100-di2-818326/aid:818386 kunde denna vara ett bättre alternativ till dig om du inte vill ha skivbromsar? Kolfibret syns om färgen heter nåt med "UD-carbon".
Inga frågor är dumma, det är bara att fråga på! :)

/Jenni Ribacka, ROSE
Okej tack för hjälpen Jenni ☺ Tyvärr är det annat utseende på den ramen du länkade till. Jag har väl inget emot skivbromsar , bara om det går att köpa till högprofilshjul?Annars får det nog bli denna. Verkar snyggt med kolfibern och det röda i verkligheten.
https://www.rosebikes.se/bike/rose-x-lite-crs-3100-di2-820339/aid:820391

Tillbaka
Topp