Rose-tråden

Rose-tråden
Jag har en Rose 8800 med original sram växelhandtag. Nu sitter högra handtaget (hela kittet) löst och glider upp/ner/vänster/höger på styret vilket medför att växel och bromsviren sträcks så pass att den växlar samt att bromsen slår i.
Jag skruvar åt insektsskruven max men ändå får jag den inte att sitta ordentligt!?
Vad göra?

Rose-tråden
Sniperolsson: Bara för att dubbelkolla; vilken skruv? Maila gärna över lite bilder till: mats.ribacka@rosebikes.se på skruven, reglaget och fästet kring styret. Det låter som att styret och/eller reglaget blivit skadat på något sätt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Här har vi felet! Var får jag tag i en sådan?

Bilagor

• Låsring vexelreglage.jpg
    Låsring vexelreglage.jpg
    135.4 KB · Besök: 110
Rose-tråden
Hej.
Tänkte köpa en Xeon GF-3000 eller CGF. När det gäller GF-3000 om man tar 40 mm spacers (2x20mm som ju gängas direkt i ramen) och sen vill justera 10 mm ned - går det då att skruva bort en 20 mm spacer för sedan att sätta ditt en vanlig 10 mm spacer strax över övre styrlagret och ytterligare en 10 mm spacer över styrstammen? Vad är det i så fall för dimension man ska komplettera med själv? 1 1/8"?

Gällande CGF: är max spacers man kan få då 25 mm eller går det att upp till 40mm vid special beställning? (Hade funkat med alu om det ger möjlighet till utökade spacers)

/cndk

Rose-tråden
cndk: När det gäller GF kan man göra precis som du föreslår när det gäller 1 1/8" spacers, om man tar bort en 20 mm spacer. Gällande CGF beror maximala antalet spacers på ramstorleken. Vilken storlek är intressant?

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
cndk: När det gäller GF kan man göra precis som du föreslår när det gäller 1 1/8" spacers, om man tar bort en 20 mm spacer. Gällande CGF beror maximala antalet spacers på ramstorleken. Vilken storlek är intressant?

/Mats Ribacka, ROSE

Ramstorlek CGF beror lite på maximala antalet spacers som är möjligt. Men 61 cm eller 64 cm är det som är aktuellt.

/cndk

Rose-tråden
cndk: Till storlek 61 och 64 är det inte möjligt att montera mer än 25 mm spacers, eftersom gaffelröret inte är längre än så.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Om man tittar på geometrin för CGF 61 cm och 64 cm skiljar det sig 20 mm på styrhuvudets längd - borde man då inte kunde använda 20 mm extra spacers på 61 cm jämfört med 64 cm cykeln eftersom samma framgaffel används? Redovisa gärna hur mycket spacers man kan ha på 61cm respektive på 64 cm. Tack på förhand!
/cndk

Rose-tråden
cndk: I princip ja, men vi vill begränsa "förhöjningen" mellan styrlager och styrstam till 50 mm och eftersom den kon som sitter ovanför styrlagret är 25 mm, så blir det bara 25 mm kvar för spacers.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Lite frågor innan beställning av en rose pro dx cross 2000. Ber redan nu om ursäkt för mitt lpngs inlägg.

Bakgrund: Cyklat landsväg som en glad motionär med cykel som jag nu lånat i 5 år (NISHIKI pro carbon ultegra eller nått i den stilen). Har pga detta aldrig behövt tänka på alla frågor som dyker upp i samband med beställningen och får nu huvudvärk av alla val.

1, ramstorlek - verkar 54 rimligt med grenmått på 82 cm och längd på 172 cm.

2, vevparti och kasett - vad är vettigast om man vill ha cykeln mest allround med chans till lite landsvägspass om andan faller på.

3, spacer - har ingen aning om vad jag ska uppge där.

Annat att tänka på vid beställning, tips mottages varmt.

Tack på förhand!

Rose-tråden
thesamehermelin:
1. Ja, storlek 54 blir bra till dig. Jag är själv 170cm med 82cm i grenmått och upplever 54:an som aningen lång med 90mm styrstam, men du har längre rygg än vad jag har, så den blir perfekt till dig.
2. Compact vevparti och 11-28 kassett skulle jag rekommendera
3. Här skulle jag rekommendera max antal spacers, det är möjligt att ta bort spacersen (flytta dem ovanför styrstammen, eller till och med kapa styrröret), men inte möjligt att få dem om man valt bort dem i beställningsskedet, eftersom styörröret kapas enligt hur många spacers man beställt).

swedo: Följande cyklar har vi planerat till mässan i Stockholm (lite öppet än):
Team DX Cross
Dr. Z
Tusker
Pro SL
X-Lite CW
Aero Flyer
Mr Big
Root Miller
X-Lite Team
Xeon Team CGF

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Betyder detta att man får sin cykel omgående eller behöver man vänta X antal veckor? Har lagt till skärmar, andra däck och en flaskhållare. Trycker man på att "kontrollera leveranstiden" så kommer man bara till en sida med information om fraktkostnader.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    18.9 KB · Besök: 93
Rose-tråden
Hjulning: Leveranstiden för cyklar beror på två faktorer. 1) Kön till produktion (alla/de flesta cyklar byggs enligt beställning) 2) Om komponenterna finns i lager/när vi får in dem i lager. Kön till produktionen är för tillfället 3-4 veckor. Angående om delarna finns i lager ser man när beställningen har gjorts och våra kollegor på cykelförsäljningen i Tyskland har bokat in varje komponent till cykeln i produktion manuellt. När detta är gjort får kunden en PDF-bekräftelse där det står ett datum när cykeln uppskattas gå i produktion. Om du tycker att denna tidpunkt är långt i framtiden kan du maila oss på info@rosebikes.se med bekräftelsen och kolla om det är någon del som vi kan byta ut för att du skall få cykeln snabbare.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
2014 köpte jag en Rose Xeon CW-3100. Är riktigt nöjd med cykeln. Jag har börjat med triathlon och har ett svagt minne av att det fanns en sadelstolpe som var anpassad för triathlon. Finns den att köpa nu?
/Henrik

Rose-tråden
SilentGeneral: Jo, den finns, men inte i webbshoppen. Skulle du kunna maila din kundnummer till mig på: jenni.ribacka@rosebikes.se?

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Har ledsnat på Formula C1-bromsarna på min Granite Chief från 2014 och införskaffat SLX istället. Några tips på hur jag smidigast fixar den interna kabeldragningen?

Rose-tråden
Jiv: Själv har jag ett par gånger satt in en liten skruv i änden på den gamla bromsslangen innan jag drar ut den ur ramen och fäst en stark tråd i skruven. När jag har dragit ut bromsslangen sätter jag skruven fast i änden på den nya bromsslangen och drar den genom ramen med hjälp av tråden.
Om man vill göra samma sak med ordentliga verktyg så har Park Tool en mycket bra lösning: https://www.rosebikes.se/artikel/park-tool-ir-1-internal-cable-routing-kit/aid:794860
På de nyare fulldämpade från 2015 och framåt är hålet vid vevpartiet så pass stort att man inte behöver specialknep för att få ut bromsslangen. På de äldre modellerna kräver det att man planerar arbetet lite på förhand för att det ska gå smidigt.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Hej,
Köpte nyss en rose pro dx cross 2000 och är mycket nöjd med cykeln.
Jag vill nu byta ut mina hjulaxlar som har snabbkoppling mot alternativ som är svårare att få upp för tjuvar, typ insex eller med specialverktyg. Jag har hittat alternativ till bakaxeln (http://www.chainreactioncycles.com/se/en/pz-racing-cr5-3q-road-skewer-set/rp-prod58931) men inte till framaxeln då den gängar in i gaffeln och är mycket tjockare än en vanlig axel. Säljer ni det jag söker? Eller vet ni var jag ska leta?

/Johan

Rose-tråden
Hej,

Ser fram emot öppnandet av butiken på måndag, men stämmer det verkligen att ni inte kommer att helg-öppet. Finns inte en chans att man hinner ut innan 18 på en vardag...

Rose-tråden
swedo: I nuläget har vi inte möjlighet att ha helgöppet. Kanske du hinner ut nu på måndag (öppningsdagen) när vi har öppet till 19? Vi får ta oss en funderare och utvärdering över öppethållningstiderna när vi testat dessa tider ett tag. Vi tar gärna emot feedback!

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tack Jenny,

Kan tyvärr inte på måndag. Vi som jobbar på dagarna kommer att ha svårt att hinna ut innan 18. Barkaby ligger ju inte helt centralt (om man inte bor i Barkaby då förstås)

Rose-tråden
AbsolutNiklas:
Växelöronen finns inte i webbshoppen, eftersom det finns så många som är nästan identiska men ändå inte så har vi valt att det är bäst att kunderna kontaktar oss när de behöver extra växelöron.
Jag behöver veta cykelmodell och årsmodell, gärna också några bilder av det nuvarande växelörat. Med dessa uppgifter kan jag ge en intern produktnummer, som du kan använda när du beställer nästa gång och skriva i meddelandefältet (på engelska) att du även önskar beställa ett (eller flera) växelöron och produktnummern.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Då så, en ny ROSE X-LITE CRS-3100 Di2 beställd. Ska bli riktigt kul att prova ett nytt märke och cykel!

Låg på gränsen mellan stl 53 och 55, valde 53 vilket jag hoppas var rätt? Hade varit intressant att åka till barkaby och testa innan men hade tyvärr dåliga möjligheter till det.

Senast ändrad:
Rose-tråden
korgboll: Om man ligger på gränsen mellan två storlekar kan man cykla lika bra på båda, det är mer personliga preferenser vad man gillar. En storlek större innebär högre styrhuvud och mindre dropp mellan sadel och styre, väljer man den större storleken och har kort rygg i förhållande till överkropp kan det vara idé att välja en kortare styrstam också.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tackar Jenni,

Har tidigare hört att det var bättre att gå på mindre modellen, men det låter tryggt det du säger.
Grenmåttet landade på 81,5 och är totalt ca 177-178 lång vilket jag hoppas är en vanlig proportion :)

Rose-tråden
Korgboll: med de måtten skulle jag rekommendera 55. Jag är själv 170 med grenmåttet 82 och trivs bra på 53. Om du inte vill ha en väldigt "rejsig" cykel skulle jag rekommendera att du byter till 55. Du kan maila ordernummern till mig om du önskar byta storlek.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej. tänkte beställa en ny dämpad framgaffel. Har funderat på denna här https://www.rosebikes.se/artikel/rst-omega-tnl-26-mtb-suspension-fork/aid:340520

På min gamla gaffel var det 100 mm mellan dropoutsen, är det samma på denna?
Gaffelröret var 200 på min gamla men det går ju att kapa på den nya.

Övre gaffelröret på den gamla var ca 28,5 så 1-1/8"
Nedre måttet på röret var ca 29,9 mm, är det samma på den nya? (nedre styrlager ytan)

Antar att jag kan använda i princip vilket styrlager som helst som är för 1-1/8 rör?

Sista frågan är om det sitter mutter i toppen på alla nya gaffelrör för att spänna ihop gaffeln med?
/Lasse

Rose-tråden
Rose sa:
el2t: Skicka mig lite bilder på nuvarande gaffel och styrlager på mats.ribacka@rosebikes.se så skall vi kolla vad som passar och inte passar. Är det den här muttern du tänker på: https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-star-nut/aid:32307?

Japp. den muttern är det, den sitter kanske redan på den nya gaffeln? annars får man beställa en sådan oxå kanske.
har skickat bilder på den gamla gaffeln just nu.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
hej

jag är sen ett par veckor varit stolt ägare av en ground control utrustad med dtswiss M1900 spline hjul och har en fråga angående framnavet... idag när jag cyklade så märkte jag att det glappade i framnavet. min fråga är då: är det normalt???

nav.png

(notera!! bilden tagen innan jag hann tvätta pärlan ;) )
det svarta "röret" (end cap) som den röda pilen i bilden pekar på kan man flytta runt någon mm och det glappar/ sitter nästan lite löst. (detta är inte så på bakhjulet).
det är likadant med andra sidan, där bromsskivan sitter.
OBS! framhjulet glappar när det är monterat på cykeln, inte bara när jag har plockar av det.

ska det vara så eller är det något fel?? kan det vara att jag måste skruva i axeln hårdare??

Senast ändrad:
Rose-tråden
AbsoluteNiklas:

Kollade på ett nytt M1900 hjul och det verkar vara så att det är ett litet "glapp" mellan hylsan och navet på båda sidor om man har hjulet löst.
Det jag konstaterar är att om du inte dragit åt framaxeln ordentligt uppstår ett glapp som du beskriver, prova att dra åt axeln lite hårdare med handkraft så ska nog problemet vara löst.

Mikael Kippilä / ROSE

Rose-tråden
Hej!
Kul att ni öppnat ett showroom i Barkarby!
Det vore jättekul att kika förbi och provcykla lite inför ett ev köp, men har svårt att komma mitt på dagen på vardagar.
Har ni övervägt att ha öppet på lördagar och ta helg söndag-måndag? Eller söndag-tisdag tom (säkert värt det).
Mvh
Fredrik

Tillbaka
Topp