Rose-tråden

Rose-tråden
Rose sa:
johfo: Ett alltid lika kärt ämne att diskutera. Vissa vill ha hemleverans, alltid. Andra vill definitivt inte ha det. De flesta vill kunna välja mellan olika alternativ, men alla vill att det skall vara gratis, eller i varje fall så billigt som möjligt och då blir det svårare. Vi är medvetna om detta och jag "lobbar" i Tyskland för fler alternativ med jämna mellanrum.

DHL m.fl. har olika "produkter" med olika hög servicegrad, och i en helt annan bransch undersökte jag i förra veckan transport av en produkt till Göteborg och kunden ville ha leverans en viss dag. DHL ville ha ca. 6500 kronor för detta, så servicen finns där om slutkunden är beredd att betala. Dock förstår vi ju alla att man inte kan betala sådana summor för två innerslangar och några ekrar.

Så här ligger det till: I princip allt (förutom vissa större cykelkartonger som går med K+N) går ut från oss med DHL. När paketena kommer in till Sverige så delas dom upp. Så kallat "farligt gods" (gaser, aerosoler, oljor, batterier osv.) åker hela vägen till slutkunden med DHL och om kunden inte är hemma så tas paketet till en terminal. Om paketet inte innehåller farligt gods, är det Postnord som tar hand om det, och om kunden inte är hemma vid utdelningsförsöket går paketet till närmsta utlämningsställe.

/Mats Ribacka, ROSE

Hej Mats och tack för svar.
Visst vill alla helst ha gratis frakt. Men pakettjänster som inte innehåller hemkörning borde väl vara billigare och kan kunden aktivt välja det vid utcheckningen borde det väl vara en besparing att tillhandahålla även sådan tjänst?
Det där sista med farligt gods var ju bra att veta! Kan du inte lägga till det i fraktinfo på webbsidan, för minnet kan ju vara kort ibland? Hade jag vetat det hade jag helt enkelt skippat oljan och beställt resten och inte haft något problem, för då hade posten ev åkt förbi och misslyckats och sen lämnat det på coop och jag hade kunnat hämta när det passade mig. Dock rätt onödigt att de ska åka förbi (vilket de enligt annan tråd visst ofta struntar i trots att avsändaren (i slutändan mottagaren) betalat för det).

Rose-tråden
Jag tycker faktiskt att ni på Rose har en del att jobba med när det gäller frakten. Ni är den enda sidan jag handlat ifrån där man måste åka 4 mil för att kvittera ut cykelolja. Ingen annan har det så även om de skickar med DHL. På vissa sidor (vill inte nämna andra namn i denna tråd :)) kan man t.o.m. välja önskat PostNord-utlämningsställe vid beställning.
Nu tar ni väl dessutom betalt för frakten oavsett hur mycket man handlar för? Så då kan man kanske förvänta sig lite mer.
Tyvärr har detta bidragit till att jag generellt undviker att handla av er numera, även om ni skulle vara billigare, då jag vill kunna lita på att jag får grejerna inom rimlig tid och till ett ställe i närheten. Som jag ser det så är det er produkt tills dess att jag får varan i handen, dvs. min upplevelse av er bedöms på helheten från sidan, orderläggningen till leveransen av produkten.

Edit, vill tillägga att det nu var ett tag sedan jag handlade av er (pga. ovan angivna orsaker) så det är möjligt att saker förändrats men tolkar jag tråden rätt så verkar det inte så iaf.

Senast ändrad:
Rose-tråden
emilh: Det ser ut som att din cykel är planerad i produktion den 13 juni.

johfo & Berget: Tack för feedbacken! Det är bara positivt att vi får höra förbättringsförslag. Jag skall skicka vidare till Tyskland. Det pågår jobb "bakom kulisserna" för att förbättra frakterna, men tyvärr har jag inte fler detaljer om vad som är på gång.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Oavsett fraktproblematik eller ej så måste jag säga att det är uppfriskande att se representation både i Sverige av svensktalande med bra kunskaper och kanaler samt i ett forum. Som komplement till kundservice gör det skillnad i hur man uppfattas när direktförsäljning nu också blir ”direktsupport" s a s.

Nåt för fler att ta efter

Rose-tråden
I ljuset av folk som är missnöjda med frakten kan jag ge lite alternativa fakta: jag beställde i fredags kväll, tre artiklar med 3 dagars leveranstid enligt rose-sajten. En liten chansning i o m att vi åker på cykelsemester på söndag, och en av dagarna nu i veckan är röd - Kristi flygare. Paketet skickades med dhl som överlämnade paketet till postmord när det kom till svenska gränsen. Nyss (när jag som tur i oturen är hemma sjuk från jobbet) så levererades paketet! 1,5 arbetsdagar från beställning till leverans - det är stabilt, som tandläkarn brukar säga.

Rose-tråden
Hej,

Skulle behöva ett nytt vevlager till min ROSE THE UPRISING special model SHIMANO" Order nummer 26086249

Ser att det är pressfit 30 men det verkar också vara någon slags adapter, se bilden.
Det är ett raceface vevparti.

Vad ska jag ha?

Tack på förhand
Emil

Bilagor

• DSC_1156.JPG
    DSC_1156.JPG
    190.8 KB · Besök: 190
Rose-tråden
Svårt att säga bara från bilden, men det verktyg jag har som ser ut på samma sätt är för att demontera PF86 (och till det medföljer bushings för den mindre lager diametern). Kanske du kan använda det för att slå ut just Race Face PF30 X-type då dess innerdiameter är 24 mm (som för BB86-laget).

Med BBT-30.4 får du både ett verktyg att ta bort PF/BB30 lager samt bushings för att montera de nya.

Rose-tråden
Som en liten uppföljning på mitt inlägg om cykelleverans och likande inlägg som följt efter det kan jag meddela att cykeln efter ytterligare några dagar äntligen fanns i Sverige och i Postnord system. På detta döjlide så det frustrerande men ack så vanliga två misslyckade Hemleveransförsök (trots att jag varit hemma) och sen uthämtning på Logistik central måndagen efter.

Att det av okänd anledning kan haka upp sig lite ibland kan jag ja förståelse för, men håller med kritiken om att det billigaste sättet att få saker slutlevererat med Postnord är hemleverans. Dels så är det ju i Sverige så att hemleverans alltid kostar betydligt mer än leverans till utlämningsställe, och sen är ju även Postnord kända för att i många fall då mottagaren bor i lägenhetshus inte ens kontakta mottagaren utan bara misslyckas två dagar i rad varpå paketet ändå får hämtas ut men flera dagar senare och efter att ha körts runt och hanterats i onödan.

Cykeln är för övrigt grym och jag är jättenöjd med allt jag beställde, bara leveransen som kunde varit bättre ?

Rose-tråden
Har ni trainers att prova i butiken i Bocholt?
Skulle helst vilja testa Neo 2, Kickr och Drivo2 innan jag slår till och uppgraderar till hösten.

Ett besök är inplanerat till sommaren i er butik.

Rose-tråden
Hej
Skickade mail till dig Mats men fick svar från tyskland i stället?
Ang reservdelar till min cykel , helt ok men hade föredragit svensk hjälp.....
Även att man ska förbetala med utlandsbetalning känns inte ok

FD nöjd ROSE kund....

Mvh
Anders Ödman

Rose-tråden
Frontv: Tråkigt att höra att du är missnöjd! Vi har råkat ut för en långtidssjukskrivning och ihop med semestrar, måste vi skicka mailen vidare till våra kollegor i Tyskland som svarar på engelska. I de flesta fall om reservdelar måste vi ändå konsultera våra tyska kollegor, så på detta vis borde ni kunder ändå få svar snabbare även om det är på engelska. Om du behöver reservdelar som inte finns i webbshoppen är det enda sättet att betala med kontoöverföring. Egentligen är inte detta möjligt för kunder i Sverige, utan endast för kunder som har euro, så ta vara på möjligheten om den bjuds! :)

Ha en bra sommar!
Vi på ROSE-teamet

Rose-tråden
Upptäckte att färgen på min RST gaffel hade flagnat lite, ok inga problem, på med lite ny färg.
Men döm om min stora förvåning när jag slipade bort färgen. Ett stort hål öppnade sig!! eller flera!!

Verkar som en metallätande bakterie är på gång? Någon som har sett något liknade?
Dålig gjutning från fabrik eller? Blir inga fler RST för mig i alla fall.

Man får kanske vad man betalar för.
/Lasse

metallbakterie-1.jpg

metallbakterie-2.jpg

Rose-tråden
el2t: Om det är så att du fortfarande har garanti, så är det bara att skicka iväg bilderna och en felbeskrivning på tyska/engelska till: customerservice@rosebikes.com, så återkommer kollegorna i Tyskland till dig.

ALLA: Vi kommer under sommaren tyvärr inte ha kapacitet att följa tråden "live", utan få be er maila våra kollegor i Tyskland på: customerservice@rosebikes.com när ni vill ha hjälp med något.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej
Får mina styrlager o vevlager från er imorgon!

Verktyg för att byta vevlager , vad behöver jag ?
Har ROSE verktygslåda som jag köpt för ca 800:- men behöver nog utöka den har jag förstått.
Cykeln är en xeon 3000 cdx med ultegra.

mvh
Anders

Rose-tråden
Rose sa:
Frontv & Jesper A: Jag får be er att mejla: customerservice@rosebikes.com. På den adressen finns folk som jobbar just nu. Den skandinaviska kundsupporten är på semester.
/Mats Ribacka, ROSE
Det är lugnt, jag fick äntligen ett svar av Pirelli häromdagen så om någon annan undrar:

"Hi Jesper,
___

Concerning your request, I have to confirm you that we are launching our 27.5 offer no sooner than September/October.
So, you will be able to find Scorpion MTB models both in 27.5x2.4 and 27.5x2.6 by Pirelli cycling dealers in Sweden starting from next fall.
___

Thank you.
Best regards"

Rose-tråden
Hej,

Vi vill bara meddela att vi härmed slutar följa ROSE-tråden aktivt. ROSE har frångått sin tidigare strategi med svensk och finsk kundsupport och från och med den sista februari 2020 jobbar inte jag och Jenni längre för ROSE.

Frågor angående ROSE's produkter kan skickas direkt till den tyska kundsupporten: customerservice@rosebikes.com, på engelska eller tyska.

Tack för den är tiden! Det har varit fantastiskt roligt!

Gott Nytt År!

/Mats Ribacka

Rose-tråden
Hur ser möjligheterna ut för er att skicka paket nu under Corona-tider till Sverige?
Sitter och funderar på att lägga en beställning på lite kläder nämligen..

Rose-tråden
Hej,

Vi vill bara meddela att vi härmed slutar följa ROSE-tråden aktivt. ROSE har frångått sin tidigare strategi med svensk och finsk kundsupport och från och med den sista februari 2020 jobbar inte jag och Jenni längre för ROSE.

Frågor angående ROSE's produkter kan skickas direkt till den tyska kundsupporten: customerservice@rosebikes.com, på engelska eller tyska.

Tack för den är tiden! Det har varit fantastiskt roligt!

Gott Nytt År!

/Mats Ribacka
Tack för all hjälp genom åren!

Rose-tråden
Växelöra: Rose Team DX 2000

Hej. Jag har en Rose Team DX 2000 från 2015 (ev 2016 års modell) där växelörat behöver bytas - hur listar jag ut vad det är för modell och var hittar jag ett sådant på bästa och snabbaste sätt?
Några bra råd/tips?

Tillbaka
Topp