johfo
Aktiv medlem
Rose-tråden
Rose sa:johfo: Ett alltid lika kärt ämne att diskutera. Vissa vill ha hemleverans, alltid. Andra vill definitivt inte ha det. De flesta vill kunna välja mellan olika alternativ, men alla vill att det skall vara gratis, eller i varje fall så billigt som möjligt och då blir det svårare. Vi är medvetna om detta och jag "lobbar" i Tyskland för fler alternativ med jämna mellanrum.
DHL m.fl. har olika "produkter" med olika hög servicegrad, och i en helt annan bransch undersökte jag i förra veckan transport av en produkt till Göteborg och kunden ville ha leverans en viss dag. DHL ville ha ca. 6500 kronor för detta, så servicen finns där om slutkunden är beredd att betala. Dock förstår vi ju alla att man inte kan betala sådana summor för två innerslangar och några ekrar.
Så här ligger det till: I princip allt (förutom vissa större cykelkartonger som går med K+N) går ut från oss med DHL. När paketena kommer in till Sverige så delas dom upp. Så kallat "farligt gods" (gaser, aerosoler, oljor, batterier osv.) åker hela vägen till slutkunden med DHL och om kunden inte är hemma så tas paketet till en terminal. Om paketet inte innehåller farligt gods, är det Postnord som tar hand om det, och om kunden inte är hemma vid utdelningsförsöket går paketet till närmsta utlämningsställe.
/Mats Ribacka, ROSE
Hej Mats och tack för svar.
Visst vill alla helst ha gratis frakt. Men pakettjänster som inte innehåller hemkörning borde väl vara billigare och kan kunden aktivt välja det vid utcheckningen borde det väl vara en besparing att tillhandahålla även sådan tjänst?
Det där sista med farligt gods var ju bra att veta! Kan du inte lägga till det i fraktinfo på webbsidan, för minnet kan ju vara kort ibland? Hade jag vetat det hade jag helt enkelt skippat oljan och beställt resten och inte haft något problem, för då hade posten ev åkt förbi och misslyckats och sen lämnat det på coop och jag hade kunnat hämta när det passade mig. Dock rätt onödigt att de ska åka förbi (vilket de enligt annan tråd visst ofta struntar i trots att avsändaren (i slutändan mottagaren) betalat för det).