Roslagsleden - karta? Nu blir det Ride 24/9 också!

Ma Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Att du och oxr är riktiga karar som inte bangar
> för lite stapatser vet vi redan, du behöver inte
> håna oss veklinga bara för att vi inte grejade
> det. :)
>

Jag bara retas lite, inget allvarligt menat!

Det är lungt, klart du skall retas, det har du jobbat ihop till.
Men jag behöver väl inte finna mig i det och bara svälja allt utan motstånd?

Jag hittade kartan till slut. Inte på Kartbutiken på Kungsgatan, utan på Kartcentrum på Vasagatan. Tack för tipset Markus.

0900 i morgon bitti, framför Grand.

Det är roliagre om vi har ett mål, för att få ett mål mat. Alltså en slutdestination där vi kan käka.

Ok, kan bli tight, ska vara på 40-årskalas på kvällen. Hmm, får se....

bruse: Ang. förtäring vi målet, se sid ett i tråden:

JLarsson skrev:
> Kanske det... Jag tänkte mig kanske en båttur till
> att börja med... sen lite cykling som leder fram
> till den egentliga aktiviteten: After Bike på
> Lion.

Senast redigerad av en moderator:
Som jag sa hade jag en helgtur på Sörmlandsleden inplanerad. "Snyft"!
Är jag inte tillbaks före Onsdag kan ni väll larma fjällräddningen eller scouterna...

Jajamänsan - 11 vid Domarudden. Har nu också plastat in min bisarra Roslagsledskarta som jag hittade på Kartcentrum. Jag och Bruse har planerat in en major fikapaus med varm dryck och mackor.

/Jonas

Gott jag skall försöka vara där detta vill man inte missa.... är jag inte där till 11 åk utan mig....
Återhämtar mig från en lätt förkylning så vill inte spränga mig :) Skulle det vara för högt tempo kliver jag av på lämplig plats... jag hittar bra i omgivningarna så jag vet flera lämpliga ställen att kliva av!

Ahhh, du har bekantat dig med dubbeldiagonalkartan, he he fin inte sant?

Nåväl Domarudden vid 11 - väl mött!!

Jonas, hade du sagt något så hade du kunnat ta min karta över Roslagsleden. Onödigt att åka runt i stans alla kartbutiker när den finns att hämta på hemmaplan.

Markus F skrev:
> Jonas, hade du sagt något så hade du kunnat ta min
> karta över Roslagsleden. Onödigt att åka runt i
> stans alla kartbutiker när den finns att hämta på
> hemmaplan.

Alla två kartbutikerna?

Om det är mig du menar så är jag fetpå.

Nu kommer jag att ha reservskor och pannlampa med dubbla batterier
med mig. Dieselgeneratorn är paj, men det nya hoppvikbara mek-
stället verkar lovande:-D

Tycker som vissa andra i tråden att Roslagsleden fordrar, nej - rent
ut av förtjänar lera, regn och nollgradigt för att den rätta bouqetten
ska framträda.

EDIT: Stavfel

Ma Vic skrev:
> Ja. mig passar 15-16 bra som sagt.
>
> Hur är det med övriga deltagare som bröt i fjol,
> antar att det är fler som vill göra ett nytt
> försök?
>
> Edit: Bruse märker ord, ny formulering.
>
> /Viktor
>
>
>
> Redigerad 3 gånger. Senaste ändring 2005-09-23
> 13:17 av Ma Vic.

Markus F skrev:
> Jonas, hade du sagt något så hade du kunnat ta min
> karta över Roslagsleden. Onödigt att åka runt i
> stans alla kartbutiker när den finns att hämta på
> hemmaplan.

Jag skickade Bruse, så ingen skada skedd :p

> Om man säljer en raggarbil har man frigjort en
> enorm massa pengar och tid som kan användas till
> cykelinköp

Man kan ha för många cyklar!

Fö er som missade båten är det samling 10:00 vid danderyds kyrka. Vi cyklar tills vi möter de andra.

Vi kommer altså att cykla de roliga bitarna två ggr och de gyttjiga avgrunderna 0 ggr. =)

80 km, varav ~50 skog. Jag höll på att somna över pizzan och känner mig helt knäckt.

Förra året cyklade jag 40 km längre (mest asfalt) och var ute i 11 timmar, idag blev det bara 9, men ändå kändes det hårdare idag. Jag får skylla på förkylningen och att vi hade mycket fler stop förra året.

Nu skall jag kyla min ankel lite till. =/

/rikard

Rikard, sorry att vi lämnade dig på Frestavägen, vi hade ett pendeltåg att passa. Ett pendeltåg vi dessutom kunde varit utan... när vi rullade in på centralen så meddelades det att "pga spårarbeten tas detta tåg ur trafik. för er som vill fortsätta rekommenderar vi nästa tåg". Jag och Bruse hojade från centralen....

...till Markus F som hade dukat upp till fest. Behöver jag säga att vi hade en mycket trevlig kväll. Undrar om Bruse klarade sig hem dock...

Förutom att jag fick Waltersons Disease diiii-luuks så var dagens tur episk!

/Jonas (sökes: fjäder till armen på en X-0:a)

Jag kom hem! Levande å med alla lemamr i behåll... men tusan vad den där Markus å hans son anton fyller på glas hela tiden!

Passa på, så här torr har väl aldrig Roslagsbanan... leden... stigen... nåja, Roslagens sköna maj välkommen... varit. "Leråhlen" får alltså cituationstecken, de var bara lätt fuktiga, knappt leriga all. Tyvärr sönderkörda av dessa motorburna hemska finniga ungdomarna!

Bilder kommer strax, ska bara censuera bort det grövsta.

Japp, funderar lite över det... vi mötte några enduroåkare på roslagslegen idag, och de sår som deras hojar åsamkar är allt annat än diskreta... Frågan är, tycker vandrarna att mtb-cyklister trashar stigarna lika mycket?

Såja har ni pinats nu? Alla bilder finnes häro: http://velonoir.funiculars.net/index.php?album=roslagsleden/24sep05

Öde skärgårdswaxholmsbåtsbrygga:
PICT3570.JPG

Stig på!
PICT3574.JPG

Jonas kan cykla på vatten! Torrskod!!!
PICT3576.JPG

Torrt å fin med pampers! (Jonas springer utan cykel)
PICT3579.JPG

Var är vi?
PICT3582.JPG

DÄR är felet!
PICT3583.JPG

Meka meka meka
PICT3592.JPG

Efter fikat
PICT3596.JPG

Markus 13-åriga son Anton är väluppfostrad; han serverade oss vin hela tiden!
PICT3600.JPG

Man blir ju lite rädd att okunniga vandrar drar den slutsatsen.

JLarsson skrev:
> Japp, funderar lite över det... vi mötte några
> enduroåkare på roslagslegen idag, och de sår som
> deras hojar åsamkar är allt annat än diskreta...
> Frågan är, tycker vandrarna att mtb-cyklister
> trashar stigarna lika mycket?
>
> ----------------------------------
> Tydligen kan man ha för många cyklar.

Hehe, bra bild!

Problemet var att WD-trädet slet av växelörat och skickade *hela* växeln 3/4 varv genom ekrarna...
Fick coasta till Bilistenmacken med skönt urval av precisionsinstrument (hammare) för att permanentfixa problemet.
PICT3583.JPG

Ja ja jag hatar prins bertil och carl gustaf, ja ja jag hatar zarah leander, ja ja vi ska beväpna oss, jaja vi ska beväpna oss.

Men varför skicka WD på vanliga löntagare?

Ja ja, vi ska, berusa oss!

(brukade vi sjunga retfullt i Ebba Gröns loge medans Stortån halsade Löwen och Fjodor och Gurra inhalerade lite av Rågsved Reserve Red)

trevlig tur ni verkar ha haft. fasen, sensommaren/hösten är verkligen helt suverän cykelmässigt... sitter hemma med en nyopererad axel och ser fram emot att kunna cykla ordentligt till våren.

Sommar är det kalrt fortfarande! det är ju meterologiskt sommar när dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader x antal dagar i följd. Kollade SMHI:s hemsida, å normalt statistisk infaller hösten i Stockholm mellan 25/0 och 1/10. Men det är i genomsnitt det. Vem vet hur det är iår?

"Meteorologiskt är det höst när dygnsmedeltemperaturen är fallande och ligger mellan 0 och 10 grader. Här är några exempel på orter när hösten normalt brukar inträffa: Kiruna 16 aug, Östersund 5 sep, Stockholm 29 sep, Malmö 12 okt".

hostintag.jpg

hostkarta.gif

Ha ha hemma igen, jag får nog säga att vill man åka roslagsleden så är det läge nu. Har nog aldrig varit så torrt och fint som nu....

Ni finsmakare som gillar det riktigt lerigt och eländigt bör nog vänta tills det regnat ett tag innan ni ger er ut för nu kommer ni bara att bli besvikna på all torr fin åkning på mulliga stigar :)

Jonas, käre stridskamrat, för tusan se till å fixa den där bakväxeln till nästa övning på leden. Blev lite orolig av Bruses mycket närgångna dokumentärfoto (som för övrig var kanonfina bilder)

Såg ut att vara en kanontur!
/Oscar

Jag så ju åt er att sticka i förväg om ni hade bråttom så det var helt ok. Jag han dock till stationen i lagom tid för att kunna vinka åt er när ni åkte, men det såg inte ni. =)

Motorkrossåkarnas vara eller icka vara kanman naturligtvis debatera in absurdum, men jag stör mig mest på att de låter. De skador de gör i naturen är viserligen väldigt tydliga, men sett i ett större perspektiv är nog godispapper mycket värre än dikena. Däremed inte sagt att jag gillar att de kör i terrängen.

Fjärdebrunn skrev:
> Jonas, käre stridskamrat, för tusan se till å fixa
> den där bakväxeln till nästa övning på leden. Blev
> lite orolig av Bruses mycket närgångna
> dokumentärfoto (som för övrig var kanonfina
> bilder)

Hojen är fixad och är i skick som ny. No worries.

Nu har jag kollat igenom tråden och alla foton - fina bilder, till och med de jag fastnade på ;)

Turen innehöll ju det mesta - underbart väder, bra åkning, trasig bakväxel, fulmek, vriden kedja, mer fulmek, neslig vurpa (jag), fika och ännu mera skoj åkning.... det kanske är det som är episkt??

Detta kan man defintivt göra om innan det blir kallt och allt blir gegga.... jag såg nu att Bruse kommenterat ledens fina skick redan innan jag gjorde det :) men det är verkligen bra nu så ut med er!!!

Angående mc-åkarna så lär väl spåren efter dem sakta försvinna när regnen börjar på onsdag men visst det blir rätt fula märken och vi får hoppas att vi cyklister ej förknippas eller dras över samma kam när det förs fram klagomål på detta....

Å andra sidan kanske det bli mer lockande för mc-folket när det lerar tills sig, lite mer enduro då liksom....

Min son kommer inte kommande helg, så äre fint väder kan jag tänka mig att ta de södraste delarna som jag nu nesligen blivit snuvad två gånger. Så jag tänkte starta vid Danderydskyrka å fara norrut, så länge det går... eh... komma hem sen... just det ja.

Låter lockande Bruse tyvärr ser helgen lite körig ut. Jag får återkomma senare om det kan fungera. Lördagen är tyvärr defintivt körd för min del. Sedan går ju landsvägsturen till Trosa som lockar lite på söndagen fast egentligen ligger annat bokat där..... pust när skall man få tid att cykla...??

bruse skrev:
> Har iaf köpt SISTA Roslagsledskartan på
> Kartcentrum!
>

Vad har den för skala?
/Oscar

Tillbaka
Topp