Roslagsvåren 24/5

Roslagsvåren 24/5
hmm...håller med Zolid..

Snacket om "hjulsugare" är ju rätt fånigt. Om jag hade haft kapaciteten skulle jag vara grymt stolt över att bara hänga med i 38-40 tempo på Roslagsvåren och ta chansen att cykla fortare än jag nånsin gjort förut. Om de som INTE är hjulsugare inte har kraft eller cykelkapacitet nog att rycka ifrån hjulsugarna är det väl inget att tjafsa om - är det inte just det som är tjusningen med cykling.

Sen är det väl också så att alla är väl hjulsugare någon gång, beroende på omgivningen. Ställ upp i en riktig tävling som sagt ;-)

Hur som helst är jag grymt imponerad av alla som kan cykla så där fort på Roslagsvåren, det är ju inte en helt lättkörd sträckning.

Bra jobbat.

Peter (potentiell framtida, stolt hjulsugare)

Roslagsvåren 24/5
Nån som vet hur det gick i olyckan mellan brottby och angarn. Kom åkande i bil förbi och så att det låg folk i diket?

Såg trevligt ut från bilfönster när alla klungorna kom farande.

Roslagsvåren 24/5
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är just 3.40 jag funderar över.

Din tid stämmer nog. Det verkar rimligt att du var fyra min före mig i mål.

Roslagsvåren 24/5
Mycket starkt kört av många här.

SuperApe skrev:
> Det är just 3.40 jag funderar över.

Vad gjorde du på Sicilien egentligen?

Roslagsvåren 24/5
z0lid skrev:
>
> Jag låg med i "snabbklungan" (och dessutom med
> högst BMI av alla) så alla som inte ställde av
> mig bör känna sig kränkta.

Jamen Roslagsvåren är inte såå backig ;-)

Jag måste nog hålla med bugge. Jag försökte själv dra lite i början men efter att ha eldat för kråkorna ett par ggr (ingen som kom och tog över). Jag tröttnade och lade mig bak och fes. Tills vurpan...

Det här med hjulsugare, visst det är ju bara ett motionslopp så jag tycker inte det är så blodigt. Men just pga karaktären motionslopp borde ju alla vara mer sammarbetsvilliga. Det är ju inte på blodigt allvar och kroknar man så kroknar man. Jag gjorde det de allra sista kilometerna (rejält tom), so what? Vill jag ha bra tid och tävla kan jag alltid ställa upp på riktiga tävlingar.

Roslagsvåren 24/5
Kul att cykla en sån fin bana i fint väder. Vi hade bitvis bra fart och ofta var det Happy folk framme och drog när farten var bra. Roligt att så många hade Finax tröjan på sig oxå.

Forten tokdog då och då, jag fattade det inte, var det taktisk körning av cykelklubbar, och i så fall vad gick taktiken ut på.

Hjulsugare:
Vi har alla varit där, stolta åkt med klungan runt. Skillnaden blir när man lägger sig framme i täten och det blir ens tur att dra och man bara faller bort. Vill man bara åka med, vilket jag tycker är helt ok, så kan man låta de som vill dra få hålla till där framme.

För mig var det det första gången jag vågade mig på att vara framme och dra, förra året nöjde jag mig med att åka med. Det känns i benen nu i kväll och snittet på 38 km/h är jag nöjd med under rådande omständigheter.

Roslagsvåren 24/5
Pilen skrev:

> Med en så här stor klunga hade vi nog kunnat
> krossa tiden
> från fjolårets Roslagshöst. (Som tydligen
> gäller som banrekord)

Är det så? Det innebär ju att jag varit snabbast runt - fan vad najs ;-)

> Men många med stiliga Finaxtröjor såg starka
> ut. Så det kommer nog gå bra
> det här om 3 veckor.

Det är klart ni grejjar det. Ni som jag känner har ju varit ruggigt jämna och starka i år.

> EDIT 2: Tycker också det är lite otrevlig
> stämning ibland i klungan när vissa skall
> gapa och skrika på cyklister som inte har lust
> eller ork att gå med när tempot dras upp.

Precis så var det i höstas också, och dom som skrek mest bidrog verkligen inte mest.

/Magnus

Roslagsvåren 24/5
Bra kört alla som körde, skönt att ni fick lite bättre väder än förra året. Nästa helg tänker jag pröva att både dra och hjulsuga på Energitrampet :-)
/Patrik

Roslagsvåren 24/5
En fin dag med ett väl arrangerat lopp som vanligt.
Jag tycker samarbetet cyklister emellan fungerar bra.
Jag tror det har blivit bättre på senaste tiden.

RN skrev:
> Vad jag tyckte genuint illa om vägen genom skogen
> mellan depå 3 och korvdepån.

Håller med. Detta var min femte Roslagsvår/höst och aldrig har det varit
så mycket knölar på den vägen att studsa runt på tyckte jag.
Eller så har jag bara blivit bekväm.

Roslagsvåren 24/5
PNrider skrev:
> Bra kört alla som körde, skönt att ni fick lite
> bättre väder än förra året. Nästa helg
> tänker jag pröva att både dra och hjulsuga på
> Energitrampet :-)
> /Patrik

Jag tänker lägga mig bakom dig och bara hjulsuga:)

Roslagsvåren 24/5
Hjulsug? Nej, men fenomenet finns inte bara i snabbgruppen.

En annan lite småtrist variant är de som tycker det går för långsamt i gruppen, drar iväg och sedan kroknar snabbt när han upptäcker att det visst blåser lite mer där framme...

Roslagsvåren 24/5
Jag tycker inte heller att man ska klaga på de som inte vill eller kan hjälpa till med farthållningen. Men om man nu vill köra fortare på Roslagsvåren/hösten så måste man nog ha en annan strategi än de som var sugna på att köra snabbt idag hade.

Jag tror på följande:
Man kommer överens några stycken att göra ett ryck i den mest kuperade delen av banan. Inget tok-ryck, men man trycker på rejält i någon av de längre backarna och sen fortsätter man köra riktigt hårt i ca 5 minuter. Klungan kommer att splittras, och de starkaste kommer att ansluta. De som sen är kvar har både kapaciteten och motivationen att köra fort resten av loppet.

Roslagsvåren 24/5
Pilen skrev:
>
> Glömde ju att tacka "Bakhalt" för att jag
> fick låna din flaska då min
> råkade flyga ur stället vid en otäck skarp grop
> tidigt i loppet.

Hoppas att Vitargon var till belåtenhet :-)

Som sagt, många från Finax-stallet som såg friska och krya ut genom hela loppet. Annars är det väl bara att hålla med om att långa stunder åka 25 km/h för att sedan damma på i 50 knyck inte är helt optimalt för att få en bra snitt-hastighet. Men det blir väl lätt så när det är "tävling". Man får se det som ett bra pass med långa intervaller.

Roslagsvåren 24/5
Min polare, som blev hängd efter en mil av ryckig körning i andraklungan igår, och jag hade lite eftersnack igår kväll och kom in på anledningen till att det går så otroligt ryckigt. Vet någon vad det egentligen beror på? Vi kom fram till att det antagligen är en kombination av att många tar lite för långa förningar och inte orkar hålla tempot genom hela förningen och att klungan på något sätt förstärker fartändringen därframme ungefär som en piska. Håll med oss eller berätta vad det beror på.

Roslagsvåren 24/5
Selast skrev:
> Håll med oss eller berätta vad det beror på.

Är säkert ett av skälen. Ett annat är när det är kuperat så minskar farten i uppförsbackar och ökar i nerförsbackar, i en lång klunga blir det "gummisnoddseffekter" längra bak vilket upplevs som ryckigt.

Sen kan det vara ren taktikkörning för att rycka sönder klungan och få en mindre grupp som kan gå loss.

Bara mins gissningar :-)

Roslagsvåren 24/5
Jag vet inte om jag bidrog nåt till rykigheten i andra klungan men jag saknade för en gång skull ett bra hjälpmedel, hastighetsmätaren! Håll koll på den så att när det blir ens tur så kan man försöka hjälpa till att bibehålla samma jämna hastighet.

Försökte annars hela tiden ligga långt fram i klungan för att slippa värsta gummibandseffekten där bak men det vete tusan, det blir ju charmigt värre när man just haft en förning, rullar bak, plötstligt är det en jättelucka efter 4 man, tar den luckan och innan man ens kommer in på rulle så har det dragit iväg utav bara h-e. Ingen vila härinte. Tänkte många gånger nu måste väl ändå spricka upp, men intdå.

Men som Zapiens nämner backar och utför gör sitt, några vill prova på utbrytning mm. Ett bra och kul träningspass helt enkelt. Är väldigt nöjd för en gång skull, inge krampkänningar eller möta bonkmannen denna gång. Bra väder och hyfsad vind gjorde nog sitt.

Det kommer nog alltid att vara så här i första och andra klungan. Vill man vara säker på en lugn och trygg cykling är det kanske bättre att cykla i mastergrupperna.

Hoven i Bålsta.

Roslagsvåren 24/5
Ang olyckan vid Brottby/Angarn så gick det under omständigheterna bra så vitt jag vet.
Det var en ordentlig krasch med många som gick om kull 2 st blev liggande i diker varav en
hade kommit över på vänstersida och dragit rakt ner i en bäck. När vi hittade honom var han inte
vid medvetande men kvicknade till senare. Killen som låg på i diket på höger sida vet jag inte hur det var med. Som tur var så satt det två stycken sjuksyrror i några av dom bilar som stannade.
Ambulans tillkallades som vi mötte på senare efter att vi rullade vidare när vi hade gjort bedömningen att vi inte kunde tillföra mer.

Det var i svansen efter master 30+ det smällde.
Krister som var en av ledarna blev kvar på platsen så han kanske vet mer.

Kändes ganska olustigt att hoja vidare ,killen som landade i diket på vänstersida hade änglavakt då det var ganska gott om mötande bilar på platsen.

Roslagsvåren 24/5
bugge skrev:
> det var en ledsam historia dagens lopp. En stor
> samling hjulsugare i "snabbklungan" som var rädda
> att få vind på nosen. Inte alla så klart, en
> del körde allt bra och jag såg iaf några
> happyiter som jag kände igen som gjorde sitt i
> dragjobbet. Men emellanåt gick det pinsamt
> långsamt. Jag drog mycket i början och var med i
> några utbrytningar. Sedan ledsnade jag och gick
> bara runt. sprätte i sista motan för att komma
> in bland de första i den trixiga avslutningen och
> slippa riskera vurpor.

Damn Jörgen, du skulle hängt med på Vålatrampen/Tämnaren runt i stället, vilken fart!
10 pers i förstaklungan (2st CK-UNI, saknade dig!)
Dist 11mil
Tid ca 2:38

Roslagsvåren 24/5
Det verkar som ni hade en trevlig runda. Jag har inte något flyt med planeringen hemma för jag lyckas missa alla tillfällen att få vara "hjulsugare", Energitampet går också bort. Schture rullar runt som The Lone Ranger på vägarna, men det är kul det också ;-)

Roslagsvåren 24/5
Vi fick inbrott i bilen. Blev av med två väskor med kläder och grejer - bla min favvo-Assos-tröja. Ring polisen om ni ser en pundare i svart Assos-tröja ;-)

Roslagsvåren 24/5
Svar på lite frågor i tråden

Hur gick det för de skadade efter korvdepån (Brottby)?
- Två st fick föras till sjukhus en med ambulans till Danderyd och en med servicebilen till Löwet.
- Killen som åkte ambulans fick komma hem samma kväll, dock med ett trasigt nyckelben och skrubbsår -> mår under omständigheterna OK. Cykeln fick sig en rejäl smäll, med repor och ett skevt bakhjul som största skador
- Kille nr2, var lite groggy efter omkullkörningen, men var ändå i hyfsad kondition så han blev skjutsad till Löwet för omplåstring, ev en bruten arm, men de har ingen röntget på Löwet under helgerna så han skull uppsöka ett annat sjukhus om behovet förelåg. På cykel nr två kunde vi inte se några större skavanker.

När kommer resultatlistan upp på Fredrikshof.se
- Vi har en prel lista klar, men nu verkar det som att servern strular så det går ej att lägga upp den just nu, testar igen i morgon bitti.

//Robban, Team Roslagsvåren

Roslagsvåren 24/5
> När kommer resultatlistan upp på Fredrikshof.se
> - Vi har en prel lista klar, men nu verkar det som
> att servern strular så det går ej att lägga upp
> den just nu, testar igen i morgon bitti.
>
> //Robban, Team Roslagsvåren

Tack för infon! Jättespänd på hur det gick egentligen... Har lagt märke till att fredrikshof.se är lite seg för tillfället.

Roslagsvåren 24/5
Jurassic skrev:
>

Lägg upp den på Happy först, här fungerar ju datorena :-)

Roslagsvåren 24/5
zapiens skrev:
> Jurassic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När kommer resultatlistan upp på
> Fredrikshof.se
> > - Vi har en prel lista klar, men nu verkar det
> som
> > att servern strular så det går ej att lägga
> upp
> > den just nu, testar igen i morgon bitti.
> >
> > //Robban, Team Roslagsvåren
>
> Lägg upp den på Happy först, här fungerar ju
> datorena :-)
+1

Roslagsvåren 24/5
Jurassic skrev:
> Svar på lite frågor i tråden
>
> Hur gick det för de skadade efter korvdepån
> (Brottby)?
> - Två st fick föras till sjukhus en med ambulans
> till Danderyd och en med servicebilen till
> Löwet.
> - Killen som åkte ambulans fick komma hem samma
> kväll, dock med ett trasigt nyckelben och
> skrubbsår -> mår under omständigheterna OK.
> Cykeln fick sig en rejäl smäll, med repor och
> ett skevt bakhjul som största skador
> - Kille nr2, var lite groggy efter
> omkullkörningen, men var ändå i hyfsad
> kondition så han blev skjutsad till Löwet för
> omplåstring, ev en bruten arm, men de har ingen
> röntget på Löwet under helgerna så han skull
> uppsöka ett annat sjukhus om behovet förelåg.
> På cykel nr två kunde vi inte se några större
> skavanker.
>
>

Tackar föe svaret. Såg inte så roligt ut när man åkte förbi med bilen

Roslagsvåren 24/5
kitzblitz skrev:
> Jag älskar alfabetiska resultatlistor :-)

Ska byta namn till Aaron Aaronsson så jag oxå får bli först in nån gång.

Tillbaka
Topp