Rostig kedja

• Trådstartare Trådstartare Det går bakåt
  • Start datum Start datum
D

Det går bakåt

Guest
Rostig kedja
Efter 10-15 mil cykling i regn har kedjan på min racer börjat rosta. Kedjan är en Wipperman, Connex 10S0 för Shimano 10-delat. Kedjan är nästan ny och har sammanlagt använts högst 50 mil sedan början på augusti 2007. Jag har inte smort kedjan, utan den är körd med fabriksfettet. Vad har ni får erfarenhet av Wippermans kedjor och rost? Vad skall skall man använda för fett/olja för att stoppa rosten?

Rostig kedja
Jag gjorde helservice på min cykel i tisdags. Gjorde då en inpacknings behandling av kedjan.

* Plocka bort kedjan från cykeln
* Lägg kedjan i diskhon med varmt och diskmedel i 10-15 min
* Diska kedjan
* Skölj av och torka av
* Lägg ner kedjan i en plastpåse och dränk kedjan i Dry Lube eller annat smörjmedel
* Skaka, gnugga, kleta runt kedjan i påsen och låt ligga 5-10 min
* Ta ut, dra av med trasa
* Nu har du fått en nästan helt ny kedja!

Rostig kedja
Gumae skrev:
-------------------------------------------------------

> * Diska kedjan
> * Skölj av och torka av

Om du slaskar ner kedjan med vatten eller något fettlösande kan det vara idé att driva ut fukten med en hårtork eller värmepicka innan man smörjer den igen.

Rostig kedja
Anders H skrev:
> Gumae skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > * Diska kedjan
> > * Skölj av och torka av
>
> Om du slaskar ner kedjan med vatten eller något
> fettlösande kan det vara idé att driva ut fukten
> med en hårtork eller värmepicka innan man
> smörjer den igen.

Du tror inte att det räcker med att dränka den i smörjmedel duger? Har gjort likadant förut och inte fått några problem med kedjan faktist =)

Rostig kedja
När kedjan börjar bli skitig brukar jag ta å spruta på "cykelrengöring" eller något som inte tränger in i lagren allt för mycket och sedan är det bara att skölja av å vips så har du en ny kedja + cykel !

Rostig kedja
Tycker man kan ta det lugnt med medel och div. kemikalier vid rengöring av kedjan. Så länge den inte rostat dvs. Bäst för miljön också!

Jag använder en torr gammal strumpa eller trasa och putsar enkelt kedjan till blänkande ren på ett par minuter. Sedan på med ny olja i lagom mängd. Klart.

Använder jag avfettning eller liknande blir det ett kladdande och smetande av gammal olja, smuts löses upp och smetas ut i stället för att "ramla av", med betydligt mer jobb till följd..

Rostig kedja
pavement skrev:
> Tycker man kan ta det lugnt med medel och div.
> kemikalier vid rengöring av kedjan. Så länge
> den inte rostat dvs. Bäst för miljön också!

Exakt!

Olja är en väldigt bra smutslösare. Tror ju personligen att det är bättre med lite lite gammal olja kvar inne i kedjan än att ha kvar vatten å fettlösare som förstör den nya oljan.

Tillbaka
Topp