Rostiga skruvar

staine

Aktiv medlem
Rostiga skruvar
Var hittar man bäst nya skruvar i olika storlekar? Dessa (under cateye) är rostiga fula och dåliga.
000B94FB-5156-456B-AE82-EFD9A83AF0CB.jpeg

Rostiga skruvar
Var hittar man bäst nya skruvar i olika storlekar?
Bor du i Sthlm och vill handla styckvis i butik tycker jag att Sifvert Skruv är bra
De har butik i Västberga

Rostiga skruvar
Bor du i Sthlm och vill handla styckvis i butik tycker jag att Sifvert Skruv är bra
De har butik i Västberga
Sifvert dyker ofta upp när man letar efter grejer, verkar vara ett bra ställe. Finns någon motsvarande butik i Göteborgstrakten? Som säljer till vanliga dödliga?

Rostiga skruvar
Till styrstammens infästning av styret hade jag i första hand valt att putsa befintliga originalskruvar, de skruvarna måste vara rätt, både i längd och nä det gäller gängornas och huvudets utformning.

Rostiga skruvar
Oki tackar för tips
Testar HåkanC-s geografiskt fördelaktiga förslag.
Man får väl bara ta med de skruvar som ska bytas för att få rätt gänga/längd?
(Behöver man krångla till det med 5-56/olja/fett i skruvhålen innan nya skruvar dras i?)

Rostiga skruvar
Oki tackar för tips
(Behöver man krångla till det med 5-56/olja/fett i skruvhålen innan nya skruvar dras i?)
Kör blå (243) loctite. Det går utan, men skadar absolut inte. Att smörja skruvar som skall momentdras fodrar lite eftertanke och rf mot alu skär inte så lätt. Rf mot rf är en annan sak....

Rostiga skruvar
Behöver man krångla till det med 5-56/olja/fett i skruvhålen innan nya skruvar dras i?
Det är bättre med skruvlåsning, typ blå Loctite
eller rent av
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

REDIGERAT
Om du inte redan har en momentnyckel kan du från/till Västberga cykla förbi ClasOhlsson vid Liljeholmstorget och köpa en lämplig, bra och prisvärd momentnyckel; 0-12 Nm med bits för 180 SEK
9674510794782.jpg

Momentnyckelsats för cykel Asaklitt

REDIGERAT 2
Bengt var snabbare!

Senast ändrad:
Rostiga skruvar
Oki tackar för tips
Nja. Sieverts i Västberga. Bara ett kontor.
Jag hade tänkt mig en butik.
Vart går man då?

Rostiga skruvar
Jag passar på att tipsa om att styrstamsskruvar har bricka som är lika stor som skruvskallen, vilket inte är så vanligt att en "vanlig" butik med skruv har, skulle jag tro. Visst kan man kanske montera skruv utan bricka, men det hade jag själv tyckt var olämpligt.

Ni som köpt på Clas Ohlson, Hornbach och dylikt, vad har ni köpt för skruv egentligen?

Det hade varit kul att få en verklig återkoppling på någon som faktiskt köpt en korrekt skruv på det ställe de tipsar om! Håller tummarna för att någon faktiskt gjort det! Kämpa happy!?

Rostiga skruvar
Jag var där och handlade för ett par månader sedan. De har alltid haft de jag behövt i skruvväg och skulle bli väldigt förvånad om de lagt ned/flyttat butiksdelen då det alltid har varit gott om folk där när jag varit på besök. Tar en sväng förbi där imorn och kollar läget.

Rostiga skruvar
Hmmm var jag bara blind? Är det samma kvarter som st1 då?
Jag gick in på sydsidan av den gatan, där var bara kontor iaf.
Var iof upptagen i tel just då så rätt disträ, typiskt!
Oki jag gör ett nytt försök i morn. Gruppköp då ksk, runt kl 14 kan vi samlas ;)

Rostiga skruvar
Bauhaus har ofta skruv i både FZB och A4.
Om dom har skruv med denna utformning skulle jag bli extremt imponerad.

1654863771261.jpeg

Det många verkar missa är att styrstamsskruvar inte är vanliga skruvar då de har en bricka som har samma diameter som skruvskallen.

Många tips, men tveksamt om något är bra förutom det första med en länk från Bikester (där bilden ovan är stulen från).

Rostiga skruvar
Rostiga skruvar
Nej. Det gör den inte. En förband som är korrekt dimensionerat har alltid skruven som svagaste länken. Skruvar går att byta och är enkla att inspektera - därför är dessa alltid konstruerade för att vara den svagaste delen av ett skruvförband.

Ahhh.... det är därför det aldrig är gängorna i cykelramens aluminium/kolfiber som brister utan alltid skruvens.
(Inlägget kan innehålla spår av ironi)

Rostiga skruvar
Men cykeltillverkning är väl inte rocket science precis? (Även om dom vill få oss att tro det!) Tyvärr. Fast då hade det väl varit ännu dyrare.
Till hur stor del tror du egentligen att priset på en (cykel-)vara/pryl beror på hur många ingenjörstimmar som har lagts ned på utveckling o produktionsanpassning
jmf med hur beroende priset är av marknadsföring, reklam, resultatet av sponsoring liksom annat liknande?

Tillbaka
Topp