Rostskydda stålram

ooms

Aktiv medlem
Rostskydda stålram
Jag har en ny Kaffenback-ram liggande som det börjar bli dags att bygga nåt på. Har för mig att stålramar bör rostskyddas invändigt. Duger ex.vis Biltemas linoljebaserade rostskydd för hålrum för det?
Är det nåt man ska tänka på, är det bara att spruta på och försöka få in det så gott det går i alla rör? Kan det ställa till nåt i sadelröret, ex.vis att det blir svårt att få ner sadelstolpe sedan (gissar rostskyddet lägger sig som en klibbig hinna?)? Vevlagerhylsan och headtuben där man sedan ska i med lager?

Rostskydda stålram
Jag har en ny Kaffenback-ram liggande som det börjar bli dags att bygga nåt på. Har för mig att stålramar bör rostskyddas invändigt. Duger ex.vis Biltemas linoljebaserade rostskydd för hålrum för det?
Är det nåt man ska tänka på, är det bara att spruta på och försöka få in det så gott det går i alla rör? Kan det ställa till nåt i sadelröret, ex.vis att det blir svårt att få ner sadelstolpe sedan (gissar rostskyddet lägger sig som en klibbig hinna?)? Vevlagerhylsan och headtuben där man sedan ska i med lager?
Jag använder mineralolja alternativt fett förtunnat med lacknafta och fyller samtliga rör helt och låter överskottet rinna ut.

Linolja kommer med tiden att oxidera och bli fast vilket både är en fördel men också en nackdel, svårt att få bort när man förnyar rostskyddet men samtidigt mera slitstarkt.

Sadelstolpen skall oavsett metod smörjas in rikligt med någon form av antikorrosionspasta, jag använder ett vattenfast smörjfett men har man problem med att stolpen vill glida ner så finns det bättre medel.

Rostskydda stålram
Jag använder mineralolja alternativt fett förtunnat med lacknafta och fyller samtliga rör helt och låter överskottet rinna ut.

Linolja kommer med tiden att oxidera och bli fast vilket både är en fördel men också en nackdel, svårt att få bort när man förnyar rostskyddet men samtidigt mera slitstarkt.

Sadelstolpen skall oavsett metod smörjas in rikligt med någon form av antikorrosionspasta, jag använder ett vattenfast smörjfett men har man problem med att stolpen vill glida ner så finns det bättre medel.
Hittade en bunt äldre trådar på samma ämne, och det verkar vara Biltemas linoljebaserade eller vanlig motorolja som gäller. Med de för- resp nackdelar du nämner. Får se hur jag gör, har bara syntetisk motorolja hemma så det lutar nog åt en sprayburk linoljebaserat fr Biltema.

Rostskydda stålram
Hittade en bunt äldre trådar på samma ämne, och det verkar vara Biltemas linoljebaserade eller vanlig motorolja som gäller. Med de för- resp nackdelar du nämner. Får se hur jag gör, har bara syntetisk motorolja hemma så det lutar nog åt en sprayburk linoljebaserat fr Biltema.
Syntetisk är nog inte sämre än mineralolja på att rostskydda, bara dyrare.

Rostskydda stålram
I Riksantikvarieämbetets test av rostskydd var linoljebaserade varianter helt underlägsna. Sen hur deras mätmetod överför till cykelramar är en annan fråga. Intressant läsning ändå. Googla och finn, sitter på mobilen just nu.

Rostskydda stålram
Senast ändrad:
Rostskydda stålram
Kört mycket året runt på min CdF. Typ 8 säsonger. Obehandlad. Funkis.

Skogsgalgen har gått sedan -07.
Genesisramarna (och en del andra märken också tror jag) har någon form av invändig behandling från fabrik. Jag byggde om min CdF-ram efter några års användande och den var i nyskick inuti. Rostskyddade ändå, och har gjort det med alla stålramar jag byggt om. Har använt både linolja och någon form av rostskyddsspray för bilar (inte från Biltema men typ same-same).

Jag räknar med att kunna använda de rostskyddade cyklarna väldigt länge innan jag får problem med rost inuti, men mina åtgärder för det är dels att rostskydda dem, men också att förvara dom vettigt mellan användningarna. Tanken är ju att någon om femtio år hittar nån av mina gamla cyklar och renoverar upp dem och då får en trevlig resa utan rost i restaureringsarbetet.

Gällande rostskyddandet så bör man räkna med att låta ramen droppa ur ett litet tag innan man bygger vidare. Min första cykel jag byggde ihop ställde jag på parkettgolvet, varefter det droppade svart olja på golvet. Fördelaktigt att inte göra på det sättet..?

Rostskydda stålram
På min Croix de Fer (Genesis) har jag borrat extra dräneringshål i vevhuset. Har gjort all skillnad i världen för en åretruntpendlare. Rekommenderas. Sadelstolpen får lite smörj varje gång den ska justeras nästan (alu).

Rostskydda stålram
För att komma åt alla hålrum i ramen kan det hjälpa att använda sig av en slang för sprayburkar. Jag använde en från Harald Nyborg som passar direkt på sprayburken från Biltema. Om resultatet blir bättre invändigt är svårt att avgöra, men jag hoppas att linoljan fördelas jämnare.

Glöm inte bort att linolja kan självantända. Blöt därför ned trasor/papper med vatten som kommit i kontakt med linolja. Håll även koll på eventuellt spill på kläder.

Denna passar på sprayburken från Biltema

Här är något liknande men jag är osäker om munstycket passar.

Rostskydda stålram
Jag sprayade in rostskydd i två stålramar nyligen med denna sprayflaska från biltema.

Kändes vettigare än linoljevarianten som jag har hört måste förnyas, men vet inte om det stämmer. I vilket fall som helst så flöt den sprayen jag köpte väldigt lätt både ut ur alla hålen på ramen och ned till vevlagerhuset utan några problem. Rekommenderas, svår att tvätta bort och är väldigt slabbigt så ha gott om kartong på marken och många trasor att torka bort det överflödiga som rinner ut. Lätt att ta bort innan det har satt sig men efter det blir det riktigt klibbigt.

Tillbaka
Topp