Rotor Q-ring

rback

Ny medlem
Rotor Q-ring
Upp med den katten på bordet.

Är i behov av nya klingor och började helt plötsligt kika på Rotors Q-rings.
Har läst diverse omdömen men de (själva omdömena) är i sin tur svåra att bedöma.
Nu utgår jag ifrån att Happyfolket kan ge mig en riktigt bra och fin vägledning.

Årets självbedrägeri?

Dyra är de ju men men inte så hiskeligt mycket dyrare än de Campa Record jag annars bör skaffa.
Record-klingan är redan beställd men butiken meddelade nyss att den tagit slut i deras lager. De verkar ha Campa-kompatibla Q-rings i lager och när nyfikenheten finns där så börjar man fantisera.

Rotor Q-ring
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Åtskilligt mindre dyrt hos tüska
> http://www.superlight-bikeparts.de/ iaf :-) T

Tackar. Hade redan en Campa-klinga beställd från bike24 men det blir fördröjd leveranstid på den.
Ska checka läget kring deras Q-rings
Bara 1 € och 90 cent dyrare än på Superlight-bikeparts och med prisgarantin torde man väl få bort den mellanskillnaden.

Lyckas vid snabb sökning inte hitta någon som saluför O.symetric.

Tror förresten att det numera är lag på att Cervelo ska ha Rotor-klingor.
(samma lag som dikterar Zipp)

Rotor Q-ring
Obed skrev:
> Verkar intressant, men har hört att kedjan har en
> större tendens att hoppa ur än med vanliga
> klingor.

Brukar slänga ner till lilla klingan två gånger per år och de båda gångerna har jag klarat av redan.
Så kedjehopp vid växling oroar inte. ;)

Men det kan ju hända att kedjelinje och och sådant blir lite mer känsligt och att kedjan kan hoppa även när man inte växlar.

Ingen här på Happy som kör med dessa klingor och har egna erfarenheter?

Rotor Q-ring
Då kan jag själv delge mina intryck av Q-rings ifall någon där ute kan tänkas gå i ovala tankar.

Igår byttes de gamla slitna klingorna ut mot Rotor-klingorna.
Inställningen av framväxeln var inget problem (Braze-on på en Cervélo). God marginal uppåt och neråt.
Klingorna skruvades fast i de bulthål som Rotor rekommenderar att man börjar med.

Första träningspasset innehöll bl.a. klubbens tempoträning på en kort och intensiv (7 km) men rätt krävande bana.
Lite orolig för hur det skulle kännas att riva i med klingor som eventuellt förändrar trampvarvet och kanske påfrestar musklerna lite annorlunda.

Men för det första var jag mest skeptisk till om klingorna överhuvudtaget skulle märkas i cyklandet.
Har nämligen lite svårt för att teoretiskt begripa skillanden trots allt.
- typ "samma antal tänder som matar fram kedjan ändå"-funderingar

Nåväl. De 14 första kilometrarna bestod av lätt trampande och ett par små uppförsbackar. Omedelbart kändes det faktiskt som om det var något konstigt i trampandet. Lite så att man inbillade sig att fötterna passerade de "döda punkterna" lite snabbare. Men som sagt. Inbillning?
När jag ställde mig upp i motluten kändes det ännu tydligare. Tog fortfarande allt väldigt lugnt i uppvärmningen.

Mötte upp med fler klubbkamrater och svängde av mot tempobanan. Fortfarande uppvärmning med någon kortare lätt rusning innan tempot. Fick lite teoretisk undervisning av en klubbmedlem som råkar vara matematiklärare. Han menar att det nog skall vara skillnad på ett trampvarv med dessa ovala klingor.

Första halvan av tempot gick kanonbra. Vändpunkten med en backe som kommer i slutet av accelerationsfasen kändes också bra. Tyckte att jag rusade upp för backen med rekordfart.
Sedan är frågan hur mycket placebo, inspiration och dagsform som spelar in.

Men mot slutet när man ska brottas med mjölksyran upplevde jag att det brände mest fram på låren.
Brukar normalt ha mjölksyra överallt i benen - och det hade jag visserligen men helt klart mer än normalt på lårens framsidor.

Sluttiden var 4 sek sämre än årsbästa. Väderförhållandena var något sämre men andra detaljer (typ tempohjälm) borde ha vägt upp något så det är svårt att jämföra.

Trampade sedan en extra runda och avslutade med 20 km i rätt hårt tempo. Åter kände jag av mjölksyran på lårens framsidor snabbare och tydligare.
Helt klart är det något som skiljer.
Känslan (subjektivt?) var i alla fall jag fick lite extra tryck stående i motluten.

Får väl återkomma vartefter jag kört mer.
Ångrar mig i alla fall inte.

Senast redigerad av en moderator:
Rotor Q-ring
kuba skrev:
> Spelar det någon roll om man kör
> Campa/Shiman/Sram i kombination med Rotor?
+1 det undrar jag också

Rotor Q-ring
Måste det inte slita något hiskeligt att spänna och lossa så fram och tillbaka?
Nu är ju knappast slitage på drivlinan någon i ett proffsstall funderar något vidare över men för oss andra. Någon som provat under längre tid och har något utlåtande att ge?

Rotor Q-ring
Klaes skrev:
> Måste det inte slita något hiskeligt att spänna
> och lossa så fram och tillbaka?
> Nu är ju knappast slitage på drivlinan någon i
> ett proffsstall funderar något vidare över men
> för oss andra. Någon som provat under längre
> tid och har något utlåtande att ge?

Klingan roterar med samma kadens, kedjan klättrar på samma antal kuggar... På vilket sätt skulle det slita mer ? :-/ T

Rotor Q-ring
rback skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åtskilligt mindre dyrt hos tüska
> > http://www.superlight-bikeparts.de/ iaf :-) T
>
> Tackar. Hade redan en Campa-klinga beställd från
> bike24 men det blir fördröjd leveranstid på
> den.
> Ska checka läget kring deras Q-rings
> Bara 1 € och 90 cent dyrare än på
> Superlight-bikeparts och med prisgarantin torde
> man väl få bort den mellanskillnaden.
>
> Lyckas vid snabb sökning inte hitta någon som
> saluför O.symetric.
>
> Tror förresten att det numera är lag på att
> Cervelo ska ha Rotor-klingor.
> (samma lag som dikterar Zipp)

Det blir nog Q-rings för min del med vid aktuellt byte i sommar :-) T

Rotor Q-ring
kuba skrev:
> Spelar det någon roll om man kör
> Campa/Shiman/Sram i kombination med Rotor?

Nej inte vad kedjan beträffar. Däremot bör man se till att få rätt klingor till vevpartiet - alltså att bultcirkeldiametern stämmer.
I instruktionerna till klingorna står det dock att whipperman-kedjor (tror det var dem - har inte instruktionen i närheten) kan fungera sämre.

Tvivlar på större kedjeslitage.

Rotor Q-ring
Jag körde Rotor Q-rings under crosscupen förra året. 46-36 110 BCD. Det övertygade mig så pass mycket att jag kommer att köra det på samtliga cyklar denna säsong. Såg att Rotor precis släppt Pro Q-Rings, dessa verkar inte alls vara lika ovala som de gamla, och det är i mitt tycke inte bra. Jag tror anledningen är för att just hela Cervelo Test Team måste köra på Rotor, då gjorde de helt enkelt en version som nästan är helt rund, för de som tidigare insisterade på att köra runda klingor. Ur ett biomekaniskt perspektiv bör egentligen klingorna vara betydligt mer ovala, men då strular växlingen istället, så Q-rings är den bästa kompromissen.

/Jens

Rotor Q-ring
Jens Westergren skrev:
> Jag körde Rotor Q-rings under crosscupen förra
> året. 46-36 110 BCD. Det övertygade mig så pass
> mycket att jag kommer att köra det på samtliga
> cyklar denna säsong. Såg att Rotor precis
> släppt Pro Q-Rings, dessa verkar inte alls vara
> lika ovala som de gamla, och det är i mitt tycke
> inte bra. Jag tror anledningen är för att just
> hela Cervelo Test Team måste köra på Rotor, då
> gjorde de helt enkelt en version som nästan är
> helt rund, för de som tidigare insisterade på
> att köra runda klingor. Ur ett biomekaniskt
> perspektiv bör egentligen klingorna vara
> betydligt mer ovala, men då strular växlingen
> istället, så Q-rings är den bästa
> kompromissen.
>
> /Jens

Trevligt med lite feedback, prövar Mattias Hellöres hemsnidade titanklinga fram på crossen och är sugen på q-rings till racern nu :-) T

Rotor Q-ring
Little Stereo skrev:
> Klaes skrev:
> -----
> > Måste det inte slita något hiskeligt att
> spänna
> > och lossa så fram och tillbaka?
> > Nu är ju knappast slitage på drivlinan någon
> i
> > ett proffsstall funderar något vidare över
> men
> > för oss andra. Någon som provat under längre
> > tid och har något utlåtande att ge?
>
>
> Klingan roterar med samma kadens, kedjan klättrar
> på samma antal kuggar... På vilket sätt skulle
> det slita mer ? :-/ T

Jag menar att drevet drar olika mycket kedja, beroende på positioneringen av drevet för tilfället. Infallsvinkeln till bakväxeln gör att den spänns ut och tillbaka. Bara en tanke. Det känns som att det blir ett extra slitage.

Rotor Q-ring
Omkretsen totalt är ju densamma, men kedjan använder ju inte mer än ~50% av omkretsen och i vissa lägen så är väl dom 50% en längre sträcka eftersom omkretsen inte är "jämnt fördelad" över hela klingan? Eller har jag misstolkat det där? Har också gått lite i banorna att det där borde påverka slitaget på fjädern på bakväxeln om den spänns/släpps med varje tramptag... Fast det är ju rena farhågor utan belägg, så någon får gärna upplysa hur det ligger till med det där egentligen?

Rotor Q-ring
Mjo visst drar det mer och mindre kedja. Det är ju fråga om att man har en viss utväxling under trampvarvet vilket också är poängen med klingorna.
Man märker variationen i att bakväxeln pendlar en aning fram och tillbaka.

Inte omöjligt att man sträcker kedjan något snabbare men det är troligen i slutändan försumbart för alla som inte har Hushovds benmuskler att anstränga kedjan med.

Ett annat slitage som ev kan vara aktuellt är när man närmar sig sämre kedjelinje. Då börjar kedjan röra sig av och an i sidled direkt bakom klingan.
Men jag tänker inte oroa mig. Är helnöjd med klingorna och om jag måste byta resten av drivpaketet lite tidigare så är det så med den saken.
Så himla mycket tidigare blir det knappast ändå. Vi får se.

Rotor Q-ring
Så länge man köper rätt bultcirkeldiameter är dessa klingor kompatibla med alla vevar? Ska byta klingor på mitt FSA Slk light-vevparti och vill prova Rotorklingor. Ett 130 mm 53/39 är väll inget problem?

Rotor Q-ring
Jag har sålt en del sådana klingor då Rotor och Osymetric inte säljer i alla tandantal och bultcirklar.
Jo visst märker jag atr det genast blir jobbigare att rita upp dom i datorn :)

Jens har haft vänligheten att dela med sig vissa dokument som analyserar ovala klingor och slutsatsen är att det skall till mycket mer ovala klingor än vad som säljs för att uppnå verklig effekt är min uppfattning av att skummat och läst vissa avsnitt av dokumentet ifråga.

Placebo eller inte, jag är inte rätt man att bedöma detta :)

Rotor Q-ring
Storklas skrev:
> Utan att ha läst så mycket, men vad är
> skillnaden jämfört med gamla Biopace? Ideen är
> väl samma i alla fall.

Biopace är inte justerbart och har helt fel placering av dödläge vs ovalitet.

Rotor Q-ring
Jag har kört mina på racern hela 2010 och är mycket nöjd, men jag tycker inte att jag märker någon jätteskillnad.

Om inte annat så ser det snyggt och ball ut.

Rotor Q-ring
Gabbo skrev:
> Gabriel

Gabriel som i Gabriel Nyström? Dvs en av Nyström-bröderna bakom GoWest?
Varför i såfall inte betala för en reklamplats?

/Håkan

Rotor Q-ring
Gött att Du är vaken Håkan! Trodde för en hundradel att Du hade slappat till Dig :-)
Du har helt rätt. Ville bara ge ett alternativ utan att vara långrandig. En annons är dock som Du åsyftar helt politiskt korrekt och något jag skall diskutera...

Rotor Q-ring
Gabbo skrev:
> Gött att Du är vaken Håkan! Trodde för en
> hundradel att Du hade slappat till Dig :-)
> Du har helt rätt. Ville bara ge ett alternativ
> utan att vara långrandig. En annons är dock som
> Du åsyftar helt politiskt korrekt och något jag
> skall diskutera...

så ditt inlägg var egentligen smygreklam, damn att man inte förstod det :D lite fult :D trodde du va seriöst intresserad :D

o priset, vetefan, me tanke på att man får tag i Rotor klingorna för typ 200 kr till, o då får man en klinga man kan ställa in i 5 lägen, o inte behöver köpa nya, om man vill ha annat än 13 grader och minsta "ovaliseringen"

Rotor Q-ring
Lite smygreklam var det. Samtidigt bottnar det hela i att jag nu i två år haft problem med knän. Testat det mesta och senaste magnetröntgen tyder ev på en knäskålssena som skall ultraljud behandlas och rehabtränas.

Har alltid varit skeptisk till ovaliserade klingor, speciellt i och med att jag i ett tidigare liv sålde sådana Biopace på Sportex... Således denna höst har jag ändå testat dessa i förtvivlan om att ngt skall funka... Kunde likaväl ha testat mer kända Rotor. Dock via våra kontakter fick vi tag på dessa... Det jag kan sammanfatta med är att de säkert inte hjälper mig att köra Vättern på 6.40 eller något annat bisarrt (7.12 som bäst). Däremot har jag för första gången på länge kunnat bomba på ordentligt på trainern utan men.

Om det är klingorna låter jag vara osvuret, dock baserat på mina 20 år på MTB och sista 5 år på landsväg är jag ändå riktigt nöjd med att just övergången i dead spot känns skonsammare. Således kan jag bara vara frisk denna vinter så har jag starkare ben till sommaren. Sedan kan man tvista om vilka ovaliserade klingor som fungerar bäst för respektive cyklist, samt vad dessa kostar. Själva grejen verkar dock funka med undantag för Biopace... Detta var bara tänkt som ytterligare ett alternativ i Rotor "monopolet". Märk väl att jag upprepat ordet Rotor några gånger utan att ha några intressen i dito.

Således håll Er alla friska i vinter!

Rotor Q-ring
Det gör ju inget att det är sk smygreklam eftersom de själva inte vet vad de håller på med.

Citat: "Ridea erbjuder 3 grader av ovalisering. Vi har valt att erbjuda den minsta ovaliseringen (13 grader).

/G

Rotor Q-ring
Till min nya tempohoj letade jag aerodrev och fann att Rotor med ovala var klart billigast av de olika alternativen, i alla fall just då. Att de var ovala spelade ingen roll för mitt köp. Jag har nu provcyklat och märkte ingen skillnad. Det var först hemma igen efter cyklingen som jag kom på att "ja just det, dreven är ju ovala". Därmed inte sagt att det inte finns en möjlighet att de gör skillnad, men för mig var det inget som gick att urskilja. Men jag är notoriskt okänslig för allt möjligt när det gäller cyklar: geometri (så länge storleken är hyfsat rätt, rammaterial, hjul, däck, och nu tydligen också ovala drev - allt känns likadant för mig. Bara i kontaktpunkterna (sadel och styre) är jag känslig.

Rotor Q-ring
Gabbo skrev:
> Lite smygreklam var det. Samtidigt bottnar det
> hela i att jag nu i två år haft problem med
> knän. Testat det mesta och senaste magnetröntgen
> tyder ev på en knäskålssena som skall ultraljud
> behandlas och rehabtränas.
>
> Har alltid varit skeptisk till ovaliserade
> klingor, speciellt i och med att jag i ett
> tidigare liv sålde sådana Biopace på Sportex...
> Således denna höst har jag ändå testat dessa i
> förtvivlan om att ngt skall funka... Kunde
> likaväl ha testat mer kända Rotor. Dock via
> våra kontakter fick vi tag på dessa... Det jag
> kan sammanfatta med är att de säkert inte
> hjälper mig att köra Vättern på 6.40 eller
> något annat bisarrt (7.12 som bäst). Däremot
> har jag för första gången på länge kunnat
> bomba på ordentligt på trainern utan men.
>
> Om det är klingorna låter jag vara osvuret, dock
> baserat på mina 20 år på MTB och sista 5 år
> på landsväg är jag ändå riktigt nöjd med att
> just övergången i dead spot känns skonsammare.
> Således kan jag bara vara frisk denna vinter så
> har jag starkare ben till sommaren. Sedan kan man
> tvista om vilka ovaliserade klingor som fungerar
> bäst för respektive cyklist, samt vad dessa
> kostar. Själva grejen verkar dock funka med
> undantag för Biopace... Detta var bara tänkt som
> ytterligare ett alternativ i Rotor "monopolet".
> Märk väl att jag upprepat ordet Rotor några
> gånger utan att ha några intressen i dito.
>
> Således håll Er alla friska i vinter!

men om du testat dem, varför frågar du då om det kan vara nått? om inte enda tanken var just att göra smygreklam :D

Rotor Q-ring
Gabbo: På Rideas hemsida står det att ett sätt väger 102g, stämmer verkligen de? Rotor ligger ju på runt 150g, vanliga klingor på en 140g.

Rotor Q-ring
cerro skrev:
> GurraG: Haha, bättre koll än HåkanC. Grattis :)

Vet inte om det är nån komplimang :)

Sorry Håkan men den får du bjuda på!

/G

Rotor Q-ring
Hej

3 varianter av ovalisering... Vi valde den minsta (13 grader)... Feltolkat. Får vara tydligare.
Skeptisk som jag är tackade vi nej till Hinaults syskon...

Mitt första inlägg var inte tänkt som fråga till mig själv, ett förslag till trådskapare att spana in vårt alternativ till Rotor. Ett förslag och samtidig smygreklam...

Gött mos

Rotor Q-ring
Gabbo skrev:
> Hej

> Feltolkat.

Nej du. Står det grader så är det grader. Hade varit nåt annat, exvis varianter, så hade det stått det!

/G

Rotor Q-ring
Gabbo skrev:
> Hej
>
> 3 varianter av ovalisering... Vi valde den minsta
> (13 grader)... Feltolkat. Får vara tydligare.
> Skeptisk som jag är tackade vi nej till Hinaults
> syskon...
>
> Mitt första inlägg var inte tänkt som fråga
> till mig själv, ett förslag till trådskapare
> att spana in vårt alternativ till Rotor. Ett
> förslag och samtidig smygreklam...
>
> Gött mos

hehe, då vare ju ren o skär reklam :D o som sagt, betala 2-300 kr till, o få två klingor som innehåller ALLA grader av "ovalisering" i en o samma klinga, istället för att köpa ny när man vill byta :D

Rotor Q-ring
Jensen skrev:
> Gabbo skrev:
> -----
> > Hej
> >
> > 3 varianter av ovalisering... Vi valde den
> minsta
> > (13 grader)... Feltolkat. Får vara tydligare.
> > Skeptisk som jag är tackade vi nej till
> Hinaults
> > syskon...
> >
> > Mitt första inlägg var inte tänkt som fråga
> > till mig själv, ett förslag till trådskapare
> > att spana in vårt alternativ till Rotor. Ett
> > förslag och samtidig smygreklam...
> >
> > Gött mos
>
>