[RR] Alper, Trail Addiction, Britter +FORTSÄTTNING

jofahjalm

Aktiv medlem
Här kommer en slafsigt skriven RR i flera delar. Det är jobbigt att anstränga sig.

alpwry.jpg

Så i slutet av förra året hade jag tydligen bestämt mig för att åka till Les Arcs för att cykla ner för alper på stig med det brittiska företaget Trail addicton. Ibland är jag ett geni!

Jag drog till Arlanda och flög till Geneve.

arlanda.jpg

Framme hann jag dricka öl och titta på taniga pojka i lyrca.

tourdebeer.jpg

Min plan var ursprungligen att ha en lost in translation-dag på godtyckligt flygplatshotell för att få shuttlen att fungera. När resan stod för dörren blev det däremot uppenbart att min favorit-Södertälje-bo-i-hela-världen, Keräcookie var på plats i Bourg-st-Maucirce. Så istället tog jag mig ut med tåg från flygplatsen för att träffa detta underbarn. Det visade sig vara en mardrömsresan med 4 olika tåg som tog 4,5 timmar där det var omöjligt att få tag på något att dricka i den extrema värmen. Jag underhöll mig med att fundera på om uttorkningen bara var obekväm eller direkt farlig. Som en flashback till min kampsportstid!

Väl framme i bourg-tresbein-voulevou-las-main-et-tu-jesu-bon möttes jag upp av Keräcookie. Mitt första intryck var hur annorlunda den annars förnärma och städade unge mannen var. Orakad och i ett par flip-flops mötte han mig. Som ett vilt djur tvingad in i en urban miljö. Levande och närvarande stod han där. Jag hade hört rykten om lufferi och nätter spenderade i bilar, men verkligheten överträffade allas dessa rykten. För Keiärecookie nära och kära finns det ingen anledning till oro. Vi måste nog bara ge honom lite utrymme och tid för att återanpassa sig till samhällets normer, så kommer allt bli bra igen. Tills dess kanske man ska undvika direkt ögonkontakt och tvätta händerna efter man har hanterat honom, men inte mer än så.

Nästa morgon vaknade Keräcookie och sa att han var trött på grodlår och ville äta italiensk. Så vi drog till Italien.

kakanmat.jpg

Efter en timma i vrålåket var vi på plats i La Thuile. La Thuile är världens jävla grej! Nyligen hade en tävling i italienska enduroserien gått av på platsen och man kunde fortfarande köra sträckorna som bitvis fortfarande var bandade. Det var bara en lift upp och rätt bra uppmärkt. Får man en chans att besöka La Thuile bör man ta den.

lathuile2.jpg

lathuile1.jpg

kakansvanger.jpg

alpkakan.jpg

Efter en mycket fin dag i bergen avsade Keräcookie sitt ansvar som min vårdare och lämnade av mig till Trail Addiction som tog över ansvaret.

Väl där blev jag huserad i ett chalett tillsammans med en massa britter. Jag fick många nya vänner direkt!

vanner.jpg

Sedan började cyklingen runt i liftsystemet kring Les Arcs. De två första dagarna började långsamt, men relativt ok. Det var mycket lift upp och mycket cykla ner. Det var en del enkel bikparkstig, vilket är ganska sunkigt. Det är väldigt lättåkt och underlaget är typ samma som i hammarbybacken. Eftersom det saknar utmaning går det väldigt fort. Fort är roligt. Det var också en hel del stigcykling. Tänk dig att man har tagit din vanliga hemmastig, men att den har 15 % lutning nedåt i 1500 höjdmeter. Det är roligt.

alpscene.jpg

Efter ett tag började det bli uppenbart att cyklingen inte tycktes bli så utmanande och tempot började avta. Detta var lite illavarslande. När jag bokade resan hade jag fått fylla i något formulär med min skicklighet på en cykel och hur villig jag var att trampa denna. Jag hade som den svennebanan jag är beskrivit mina kunskaper konservativt (sanningsenligt). Formuläret var också väldigt konstigt eftersom det fanns två olika skalor som inte var likvärdiga. P.g.a. detta så hade jag när resan bekräftades mailat och påpekat att jag gladligen skulle cykla allt som dom vågade låta mig cykla och att jag absolut inte ville cykla grusväg, trampa travers eller vänta på hjälplösa tjockisar.

Till mitt stora förtret så blev det däremot en hel del grusväg, en hel del vänta på guiden som lagade sin cykel.

gm1.jpg

gm2.jpg

gm3.jpg

gm4.jpg

gm5.jpg

gm6.jpg

Det visade också att de fem andra som jag cyklade med (alla utrustade med 70 000krs kolfiberbergscyklar från Santa Cruz eller Yeti) inte delade min kärlek till tveksam radikalcykling. Istället oroade mig sig för att för många stenar skulle kunna vara dåligt för bakväxeln och liknade. Har man råd köpa en cykel för 70 000 kr har man råd att köpa en ny cykel. Gud hatar fegisar.

De första dagarnas höjdpunk var nog när jag hittade ett jättesött litet gaphopp från liften. Det såg ut att vara under en meter och hade en söt liten kraschpad som skulle bota allt det onda om man gjorde sig till en narr.

scouthopp.jpg

Så jag cyklade ner på någon högalpin bikeparkstig ner till hoppet. Väl framme så började jag anat att det kanske skulle vara lite större än vad jag först hade tänkt mig. För att inte förlora modet rev jag av det direkt istället för att kolla in det. Det var ett genidrag.

yolohopp.jpg

I luften han jag reflektera om min olycksfallsförsäkring inkluderar högalpin evakuering. Jag vet fortfarande inte svaret. Men ett tips till dig är att du skaffar en försäkring som täcker sådant om du ska cykla i höga berg.

Efter dessa dagar var det vilodag. Då hittade jag en irländsk familj vid namn Maunsell som jag kunde få hänga på. Sonen var mekaniker och chaufför för trail addiction, sedan var pappan och dottern på cykelsemester. Dotter Leah var sjukt bra på att cykla och när hon blir äldre och får tävla i EWS kommer jag säkert kunna skryta med att jag har cyklat med någon i toppen. Hon drog runt på en Kona Process 111 och hoppade stora grejer. Efter att hon hade hetsat mig till att inte cykla som en liten flicka mådde min gaffel sådär...

Då var det tid för att käka lunch och vi började röra oss ner mot en lämplig by. På vägen mötte vi upp med flera andra från trail addiction. På denna transportcykling korsade vi en golfbana av alla saker. Där lyckades en herre klota. Då jag kom efter såg han ut att ha väldigt ont och jag tänkte mig att det var hans självkänsla som gjorde ont efter att ha gått omkull på en spelplan för moderatbandy. Sedan såg jag att hans fot såg ut att göra jätteont. Verkligen jätteont.

britfot.jpg

Så det blev till att packa upp kina-folie-filten och börja skaffa fram en ambulans. Tack och lov var vi under helikoptergränsen och väldigt nära en väg. Det tog däremot säkert en timma innan vi fick ambulansen på plats. Den engelska herren tog det hela som en mästare skämtade skojfriskt under väntan efter det första chocken hade lagt sig. Jag har hög krav för att säga det, men han var en hårding.

britfolie.jpg

Så efter plingplingtaxin hade plockat upp vår klubbfotade vän fick vi dela upp hans cykel mellan oss. Jag kom undan med att ta ett bakhjul, andra fick en tyngre lott.

transport.jpg

För att inte vaska höjdmeter tog jag naturligtvis brötstigen ner. Det visade sig att hjulet var större än vad jag trodde det var och det råkade klippa ett träd...

Efter lunchen började det spöregna vilket min utmärglade kropp tog som en ursäkt till vila.

Nästa dag var en ”big day out”. Det betyder att man är i ett jättestort liftsystem i alperna, men istället för att åka lift bär man cykeln upp för berget. Det är värdelöst. Efter att ha burit en massa fick vi cykla på en slät högalpin steg genom en hage. Djuren gillade stigen och djuren gillar att bajsa. Det var jättemycket bajs på stigen. Eftersom stigen var en djup fåra kunde man inte köra av stigen. Det kom jättemycket bajs på mig. Bajs över allt.

Sen visade det sig att min gaffel inte längre hade någon dämpning. Hoppstyltan toppade ut med en fin smäll varje gång jag lyfte framhjulet från marken. Det var obra och gjorde att jag vurpade lite oftare. Efter att ha cyklat ner från berget fick vi cykla jättemycket på platten i en dal för att komma lite närmre vår bostad innan en bil kom och hämtade oss. Dagen kan beskrivas som att vi cyklade 2000 höjdmeter genom bajs istället för 8000 höjdmeter stig som inte gick genom bajs.

Fortsättning följer... Förutsatt att jag inte ger upp. Det är aldrig för sent för att ge upp.

Senast ändrad:
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, brilliant!

+1 :)
/johan

jofahjalm skrev:
> Det visade sig att hjulet var större än vad jag trodde det var och
> det råkade klippa ett träd...

Åhhh, jag har också cyklat med Trailaddiction med ett hjul på ryggsäcken och dängt hjulet i ett träd. Fast det var mitt eget hjul som jag själv kört sönder, utan att böja foten sådär.

Hoppas du fick köra vad-den-nu-heter-stigen som är på drygt 2000 höjdmeter från La Plagne där man hamnar i typ Aime och får åka tåg tillbaka till Bourg Hennes & Mauritz.

Edit: Svenska, förhoppningsvis lite mer begriplig sådan.

Edit igen: Mont Jovet heter berget jag yrar om som ligger i La Plagne.

Senast ändrad:
Jag älskar bitterheten i tidsförlusten med guidens många reparationer, bra att du har det på bild. Rännan med tråkig bajscykling är också episk. Bajscykling? Är inte det en tidskrift av något slag? Bring more!

jofahjalm skrev:
> Nästa dag var en ”big day out”. Det betyder
> att man är i ett jättestort liftsystem i
> alperna, men istället för att åka lift bär man
> cykeln upp för berget. Det är värdelöst. Efter
> att ha burit en massa fick vi cykla på en slät
> högalpin steg genom en hage. Djuren gillade
> stigen och djuren gillar att bajsa. Det var
> jättemycket bajs på stigen. Eftersom stigen var
> en djup fåra kunde man inte köra av stigen. Det
> kom jättemycket bajs på mig. Bajs över allt.
>
> Sen visade det sig att min gaffel inte längre
> hade någon dämpning. Hoppstyltan toppade ut med
> en fin smäll varje gång jag lyfte framhjulet
> från marken. Det var obra och gjorde att jag
> vurpade lite oftare. Efter att ha cyklat ner från
> berget fick vi cykla jättemycket på platten i en
> dal för att komma lite närmre vår bostad innan
> en bil kom och hämtade oss. Dagen kan beskrivas
> som att vi cyklade 2000 höjdmeter genom bajs
> istället för 8000 höjdmeter stig som inte gick
> genom bajs.

Blev det några bakelser i byn innan ni började trampa på platten tillbaka? :)

Grymt! Ser fram emot fortsättning.

Saknar dock bilder på Micke utan hjälm... Eller var det fortfarande han på fotot under liftbilden? ;-)

Du skriver så jäv..a underbart Jofa!
Och vi som följer dig på FB vet ju redan fortsättningen men inte detaljerna, dessa längtar JAG efter :)
Ge inte up! Please...

Oj, oj vad roligt att läsa! Får ju hålla sig så en inte börjar gapflabba på jobbet..

Stackars britt! Tur han inte spelar fotboll.. :)

//seb

Jackson skrev:
> Hurra! Kjempe flott! Jeg ser utrolig mye frem emot
> fortsettelse av historien!

Haha, dags att bli inföding på riktigt?

Skrivmössan är på! Efter detta är avslutat jag ska vältra mig i ert beröm och besvara frågorna kring mitt konstnärskap.

Del två av vad som jag hoppas ska vara en serie i två delar.

När jag kom hem slängde jag mig i duschen och skrubbade min nerbajsade kropp med nagelborste. Egentligen hämtade jag först en bärs och bad en mycket underbetald feriearbetare laga min cykel. Vid detta laget var jag redan rätt säkert på att min gaffel skulle vara bortom räddning, men för det sura priset av 25 euro lovade den unge mannen att ge min gaffel bästa möjliga omsorg efter sin ordinarie, ännu mer underbetalada, arbetstid. Efter detta kan jag ha (men jag lovar inget) duschat och försökt dricka mig stark inför det stundande beskedet. Efter brittisk middag:

britlunch.jpg

Detta är en brittisk middag. Britterna påstår att den är fransk, men vem tror på britter?

britchips.jpg

Brittisk lunch

Oavsett, efter middagen kom den unge mannen upp och meddelade att min blåsa var spräckt och att det inte var något han kunde göra. Tillsammans gick vi ner för att avnjuta min spräckta blåsa. Nu var goda råd dyra och mina utvägar ur misären få till antalet. Dessa bestod av att antingen hyra en av Trail Addictions cyklar. Skicket på dessa cyklar är lite sämre än guidens cykel. Unridable, bokstavligt talat. Hyra en gaffel. Eller köpa en 2016 Fox 36 Kashimablingbling FIT HSC/LSC som Trail Addiction hade fått i något smutsigt och tveksam halvsponsingsköp via Fox i samband med Trans-Savoietävlingen. Jag gick på det senare och lyckades snika till mig ett par Maxxisdäck på köpet. Med skräckblandad förtjusning körde jag in Visakortet och väntade ambivalent på att se om mitt plastkort skulle stå pall för min galenskap. Köpet gick sjukt nog igenom och därmed cyklar jag nu på en riktig tandläkarcykel.

tandlakare.jpg

Så kan det gå!

Efter detta var det sista cykeldagen. Detta var förmodligen den bästa åkningen jag fick med Trail Addiction och det hela var en mycket fin dag. Är ni runt Les Arcs bör ni ägna er åt den utmärkta leden Black 8/La 8. Den har allt, naturlig skråcykling som får IMBA att gråta sig själva till sömns, dödshopp, dödsbranter och berms. Vi han också riva av en hel del naturliga brant teknisk cykling. Det är typiskt bra grejer.

Efter en hård dag av att åka lift och cykla cykel nedför åt vi grillad mat och drack bärs.

På lördagen var det dags att flyga hem och börja jobbeliejobba efter semesterslutet, så det bar av mot flygplatsen. Genom att åka alpvägar i baksätet på en minibuss fick jag chans att återuppleva barndomens åksjuka och det kan ha blivit en mindre kräkpaus på vägen till flygplatsen. Väl på flygplatsen kunde jag smidigt checka in och vänta 6 timmar på min flight medan jag åt en dålig lunch till ockerpris. När det var tid att gå till gaten för avgång gick jag ett sms som meddelade att min flight var inställd.

pajgaffel.jpg

Här är en bild på en grej som gick sönder första dagen. Den har inget med texten att göra, utan är bara en putslustighet mellan all text. Detta är inte min gaffel.

Tillbörlig kränkthet infann sig och jag fick börja administrera mitt liv. Det hela var en ganska trist process i vilken det kom fram att SAS inte hade personal till sin flight och att jag istället skulle kunna få åka hem på måndag två dygn senare. Låt den sjunka in, man kan alltså inte ta sig hem från Geneve på två dygn för att SAS inte har personal i semestertider. SAS personal som skötte denna fantastiska ombokning kunde inte ge några besked om eventuell kompensation eller andra möjligheter att ta sig hem. De hänvisade till SAS customer care, vilka endast kan kontaktas via ett forumlär på SAS hemsida. När man använder detta får ett email som förklarar att dom har 4-6 veckors ledtid för svar. Efter jag hade redogjort mitt missnöje till SAS personal med alla könsord jag kunde bar det av mot flygplatshotellet med en näve matkuponger.

kuponger.jpg

Efter att jag hade meddelat mitt jobb att jag skulle bli någon dag sen på måndagen riktades mitt fokus på att hitta bonusdödscykling. Jag hade på flygplatsen fått tips av sonen Maunsell att det skulle finnas en bike park i Genve. Detta visade sig vara extremt svårgooglat p.g.a. att Schweiz använder fel språk. Efter jag hade tröttnat på att försöka förstå deras skitspråk kom jag ihåg att Champery ligger I Schweiz och att det är tillräckligt brant för att få världens bästa DH-åkare att se ut som idioter.

[Video]

Det lät som en perfekt söndag med stigcykeln och jag köpte mig en tågbiljett till Champery.

Efter detta samlade jag ihop mina matkuponger och drog ner till hotellbaren för att byta in dessa mot bärs och/eller shotsbrickor. Efter detta hade misslyckats var det hög tid för middag och jag begav mig restaurangen. Innan jag kom fram till restaurangen möttes jag av en skylt med en pil på där stod ”passengers of cancelled SAS flight”. Pilen pekade ned i källaren. Bara för mig!, tänkte jag glatt och gick ner i källaren. Väl i källaren stod vikväggar uppställda, vilka ramade in en smutsig heltäckningsmatta. I detta tomma rummet var kall skolmat uppdukad.

skola1.jpg

Fuck my life!

Dagen därpå tog jag tåget till Champery. I Champery köpte jag ett liftpass och tog gondolen upp på berget. Uppe på berget kunde man välja att antingen ta världskupbanan ner direkt, eller köra en röd led ner till nästa lift. Eftersom jag är en försiktig tönt tänkte jag att det vore på sin plats med lite uppvärmning. Då det hade regnat under natten var det väldigt blött och då den röda leden hade ett underlag av lera visade det sig bli spännande. Det var inte den normala sortens lera heller, utan den typen av lera som 50-åriga kvinnliga läkare använder för att dreja sig till självförverkligande på Gotland. Det är jättehalt. Sedan är Champery jättebrant. Det var sketchfest!

Efter att ha bemästrat denna prövning åkte jag upp på ett ännu högre berg med nästa lift. Uppe på det berget kände jag mig lite och rädd. Det är fint att känna sig liten och rädd.

radd.jpg

liten.jpg

När jag stod där kom ytterligare några britter förbi och jag passade på att fråga om dom ville bli mina vänner. Det ville dom! Dom hade riktiga cyklar med dubbelkronade gafflar och skulle cykla ner för DH-banan som man höll Schweiziska mästerskapet på. Med tanke på att det typ inget finns några ifrån Schweiz som är något i DH och jag fortfarande behövde bli lite varmare i kläderna inför WC-banan verkade det hela som ett perfekt upplägg. Vi cyklade ner, det var jättebrant och jättehalt. Utan några missöden kom jag ner och kunde konstatera att detta med Champery var ett klokt och fint beslut. Vi tog liften upp igen och påbörjade ett andra något snabbare åk. Detta med att försöka släppa på lite resulterade väldigt fort i att jag körde rakt över en berm på ett asbrant berg. Det var inte jättebra och jag tog mig en funderare över vem jag var och vart jag var på väg. Sedan bar det av igen och ganska omgående flög jag ner i en stenkista med huvudet före. På vägen ner slog jag skenbenet i vassa stenar och när jag tittade på mitt ben såg jag ben. Alltså inte den typen av ben man vill se när man tittar på sitt ben. Jag behövde nu sy mitt ben.

liftben.jpg

Så jag hoppade upp på cykeln och fortsatte ner för berget där mina vänner stod och väntade på mig. Mina vänner konstaterade att jag behövde sy mitt ben. Dom var mycket hjälpsamma och oroliga för mig, men jag sa att det var lugnt och att jag skulle ta mig tillbaka på grusvägen. Så jag drog av på grusvägen. Efter en liten bit var jag tillbaka i den svarta DH-banan. Ofrivilligt. Det var lite sjukt, men också lite sent att försöka göra något åt saken. Champery är fortfarande asbrant. Jag försökte hålla god min och hoppades innerligt att den leriga leran inte skulle stänka upp i mitt öppna piroghål.

piroghal.jpg

Bon appétit!

Trots denna lilla avvikelsen kom jag ner i dalen i en bara lika blodig som tidigare. Från dalen tog jag en annan lift upp tillbaka till gondolen som man kan åka ner (skammen! Att åka lift ner, fy fan!) till Champery. I liften kom jag på att jag kanske skulle kolla upp om Schweiz var inkluderade i det europeiska sjukförsäkringskortet, eller om jag istället skulle ta en tur till Frankrike. I denna mobilbaserade exercis lyckades jag tappa mitt liftkort ned från liften. Besvikelsen över förlusten blekande i glädjen över att även I Schweiz så är det någon annan som betalar för mig. Uppe på berget så plankade jag in på gondolen där min sargade kropp blev ett uppskattat utställningsobjekt för de övriga turisterna.

När jag kom ner visade sig gondolpersonalen var ytterst hjälpsam och erbjöd sig att ta hand om min cykel medan jag hämtade vård. Dom erbjöd sig att plåstra om mig och allt möjligt. Dom var superrara. Det stod dock klart att det var 10 km till sjukhuset. Personalen var inte övertygad om att cykla till sjukhuset var den bästa logistiska lösningen, så jag fick invänta ett tåg. I väntan på tåget passade jag på att ta en fika för att få tröstäta.

trostata.jpg

Entusiasmen över min närvaro på restaurangen var blandad hos de övriga gästerna i etablissemanget.

Efter en tågtur kom jag fram till sjukhuset som ligger direkt i anslutning till perrongen. Där satt också sjukhusets personal och fikade. Jag försökte försiktigt fråga om jag kunde ställa under min dyra tandläkarcykel någonstans medans jag besökte deras inrättning. Personalen kunde däremot inte fokusera på problemet i fråga utan insisterade på att mitt ben borde vara inne i sjukhuset. Dom kunde heller inte förstå varför någon skulle röra mig cykel. I Schweiz torkar man sig förmodligen inte i baken med en aluminiumram, så jag fick snällt lämna den utanför fastlåst med en bit glorifierad ståltråd.

Inne på sjukhuset blev jag direkt välkomnad. Jag fick erbjudande om en stol medan jag väntade på sjukhusets enda andra närvarande patient. Kort senare fick jag komma fram till receptionen där man skeptiskt frågade om jag möjligtvis hade en pass. Det hade jag. När jag sedan slängde upp mitt trumfkort (det europeiska sjukförsäkringskortet) var det uppenbart att jag var den förlorade sonen. Kvinnan i receptionen sken upp som en sol och konstaterade ”Now you dont have to worry about anything!”. Det kände bra. Det finns ju ingen anledning att gå in på detaljer, men efter detta gjorde väldigt vackra kvinnor saker med min kropp i olika omgångar.

vacker.jpg

Det var tydligen lite svårt att sy ihop mig och det krävdes ett antal försök. Även här var det stor språkförbistring. Jag lyckades trots allt avstyra min fjortonde stelkrampspruta genom att visa upp bilder från min förra krasch...

Efter detta åkte jag tåg tillbaka till flygplatshotellet där man hade dukat upp en pangmiddag bara för mig:

skola2.jpg

Tack SAS.

Sedan var det måndag och dags att fara hem. På flygplatsen blev det klart att SAS hade bokat om min från min ståndsmässiga SAS-plusbiljett till boskapsklass där jag inte fick ha med min cykel. Efter att åter igen ha rabblat upp alla könsord jag kan för SAS-personalen via telefon och körde destruktion derby med den cykellastade väskvagnen genom avspärrningarna fram till SwissAir-disken kunde jag checka in.

Sen åkte jag hem och allt blev vanligt och tråkigt igen. Men det var en fin resa.

Fantastisk RR!

...dock verkar det som Les Arcs tyvärr inte fått visa upp sina bästa sidor under din vecka. Stigen som Peter skrev (Mont Jovet) om ovan kickar rumpa gånger 10 med black 8. Bland det bästa jagh nånsin kört. Andra guldkorn dock inte i samma klass är Levarda och Double Header. Mycket beror nog på guide och andra gruppmedlemmar vad man får köra under veckan.

Jag var så sugen att läsa att den inte hann ladda alla bilder.
Sen laddades bilderna. Ajjjjj!
Tack, årets bästa RR, lätt

Det är väl svårt att ge Trail Addiction en rättvis bild i en RR som denna. Jag vill påpeka att jag fortfarande hade roligt och fick cykla en hel del bra grejer, även om min frustration över den låga nivån var stundvis ganska stor. Om man vill cykla i Les Arcs tror jag fortfarande det kan vara ett helt ok val. Man har säkert goda chanser att få en bättre guide eller hamna i en grupp med mer lika intressen tills sina egna. Jag är väl också lite av en outliner i mina önskemål kring cykling. Eftersom väldigt liten av den cykling som erbjuds i området är uppmärkta leder är det bäst att man har en guide eller är väldigt aktivt i sitt eget stigletande med stravaforskning och sådant. Den typen av aktivitet har jag inget tålamod för.

Tack för alla komplimangerna.

Det känns för övrigt ganska skönt att, i Hasse#7s ord, bli bestigen av berget. Då har man en god anledning att återvända så att man kan hämnas oförrätterna.

Lovley RR!
Precis som ovan konstaterat så platsar denna RR i nomineringen till årets bästa.
Det där med bajset var nya detaljer för mig, älskar't (men det är ju jag det ;)

Episkt!

Om du råkar fastna i Genève igen kan jag tipsa om att det går att trampa till en kabinbana som tar dig 1000 höjdmeter rakt upp från stan. Salève heter berget, ligger i andra änden av stan jämfört med flygplatsen. På helgerna brukar det så gott som alltid finnas folk i gondolen som det går att hänga på om man inte hittar själv.

Hoppas benet läker ordentligt, det såg sådär mysigt ut...

Skopåse!

Flygbolag verkar vara helt fantastiska verksamheter som överlever endast för att alla konkurrenter har ingått en kartell och lovar att ha ännu sämre service.

Haha sköj :)
Du hann alltså inte köra wc banan eller? Men du kan vara glad isåfall för den är sjuk. Riktigt riktigt sjuk.

'att dreja sig till självförverkligande på Gotland.'

Älskar't, som Ernst själv skulle sagt. Misärpoesi när den är som bäst. Blir av någon outgrundlig anledning sugen på lammpirog.
/David

Tillbaka
Topp