RR Andes pacifico 2019

MiniDH

Aktiv medlem
RR Andes pacifico 2019
Spenderar dagen på flygplatser så tänkte jag slänger ihop en RR från årets Andes Pasifico.

https://andespacificoenduro.com/

Det va tredje gången jag körde och är anmäld till 2020 också. Dom postade på Instagram för någon dag sen att det finns platser kvar :)

Iår flög jag till Chile ca 1.5 vecka innan tävlingen, men hade oturen att bli sjuk det första jag gjorde och spenderad första veckan i säng med feber och förkylning..
Att åka från ett kalt Sverige med snö och landa i +30 grader och sol är fint, men 3 timmar i bilen med full AC till sambons föräldrar va nog inte så nyttigt..

Snabbspolar fram några dagar.

Checkar in på hotellet i Santiago där många av dom som kör tävlingen bor innan den startar. Flera flyger in samma dag eller hyr själva via AirBnB också.

Dagarna innan tävlingen anordnar arrangören pre-rides så man får känna lite på terrängen runt Santiago.
Tidigare år har det varit en runda på morgonen och en på eftermiddagen/kvällen nästan varje dag veckan innan tävlingen börjar, men iår hade dom några turer på 2-3 dagar man kunde välja mellan och en stor pre-ride kvällen före tävlingen.

Har alltid varit trevligt att åka med på dessa och då jag kört här själv är det ett fint läge för att lära känna lite folk innan tävlingen börjar. Alla cyklar tillsammans upp till ett av trail-centren som finns i utkanten av Santiago, klättrar sen ca 30min upp på en lägre topp och cyklar ner någon lättare stig.

Terrängen är nära öken och sommaren i Chile är extremt torr, så det blir ens första smakprov på den Chilenska anti-gripp sanden.

Dag 0:

Dagen börjar med frukost och man ser lobbyn fyllas av cykelväskor och baggar.

Alla får var sin bag med sitt nummer som matchar ens tält nummer och racing nummer.

Man börjar känna nervositeten i luften och folk springer runt för att dubbel kolla så hjälmen är med och inget är glömt..

Efter nån timmes väntan så börjar bilarna som ska transportera oss under veckan rulla in och chaufförerna plockar upp dom åkare dom fått tilldelade.

Totalt ca 30st 4x4 pickupps + ett gäng extra kommer oss åkare genom veckan.

4st i varje bil och med en stor hög av väskor och cyklar på flaket rullar vi mot första campen Antawaya ca 40min utanför Santiago.

Varför kör dom pickupps undrar folk? Hade varit smidigare med släp eller skåpbilar som när man brukar shuttla..
Efter en bit på vanlig väg svänger vi in på en grusväg, över en gammal träbro, in i en annan dalgång och genom en liten bäck innan vi är framme vi campen.

D3391E22-DA0A-44F6-8585-36EB1DD6B4DE.jpeg

Folk skruvar cyklar, byter däck osv och flyttar in tält.
Jag gör det samma och hämtar ut nummerlapp och påsen med ”gåvor”.

Iår fick man bland annat ett kitt med dynapluggs (även förra året och då räddade dom mig), custom ramskydd från Do you even drift bro (tror det är Lago från santa cruze som gör dom) med andes pasifico tema och ens namn samt flagga!
Mycket coolt!

Ett lokalt märke som gör ekologiska kläder gav oss vart sitt par med andes pasifico sockar med ens namn broderat!

Ta lägga till en bild på båda vid tillfälle.

Sen va det kvällsmat och några (gratis) öl :)

Kross beer sponsrar nämligen tävling så på varje camp dom en skåpbil där man kan hämta öl helt gratis :)
Iår var det en IPA och en pils att välja på.

Efter kvällsmaten varje dag hålls ett kort möte om vad som kan väntas kommande dag och alla fick kartan över årets sträckor.

477956E2-3C2C-4E91-B0C5-0C4E10327EBB.jpeg

Senast ändrad:
RR Andes pacifico 2019
Dag 1:

Dagen börjar med en saftig frukost och alla packar sinna väskor, fyller blåsor med vatten osv.

Ofta är det frukost runt kl 7-8 för att hinna iväg runt kl 8-9 och upp på lite höjd innan värmen kommer.

Första dagen skulle utspelas i La Parva där vi va första gången jag körde och även EWS gick förra året. Någon sträcka skulle va samma som då men minns inte vilken..

Åker först bil en bit upp La Parva och sen lift för att avsluta med en ”kort” men brant vandring/klättring upp på toppen ca 3560m över havet.
Känner helt klart av höjden när man går uppför med cykeln på ryggen.

Första sträckan minns jag lite av från tidigare, men samtidigt ingen aning om dragningen är samma och ett åk 2år tidigare räcker inte långt för att memorera en bana..

Terrängen här uppe är någonstans mellan löst rullgrus och sand, så det blir mer surfande och hoppas på det bästa när jag droppar in.

Banan börjar med några driftiga kurvor och sen rakt fram i några hundra meter innan den svänger över ett krön.
Känner jag börjar få armpump efter inte ens 1 minut men avfärdar det som dålig form..

Vill minnas jag hade någon mindre krasch men fick stanna och vila händerna nån gång.. Och på en för AP ”kort” sträcka på bara 7-8minuter..

Strampar upp till SS2 (tror den är sträckan från EWS) och testar att höja styret lite..
Droppar in.
Sträckan är väldigt snabb till en början och slingrar sig fram, helt grym om man bara kunde hålla i styret också!
Den slutar ganska brant med steniga och lösa switchbacks ner till en väg och sen lunch stopp.

Efter lunchen körs vi en bit innan vi trampar en ”travers” till starten på SS3 med ett namn som översätts till något liknande 1000 kurvor.

Mycket riktigt, den startar svepande men droppar sen mer brantare med vad som säkert va 1000 kurvor, många lite off camber och hala så va bara att köra med foten ut och försöka hålla tryck på framhjulet.

Efter 15-20min av driftande kom målet på SS3 och slutet på dagen. Trampade tillsammans med några jag träffat dagen innan mot campen, vadade över en liten å, trampade 5min till och tog en öl för att sen lägga mig och svalka i strömmen :)

461BCBE0-F074-473A-B583-5ADB9C5C53FB.jpeg

A256EA80-8350-45DB-93D0-FD8AB82AA094.jpeg

B8BF56A0-345F-46F6-813A-82E809F259BC.jpeg

97EB31E6-ADE3-4B39-88F5-18139CAA3794.jpeg

1595C575-849B-4FA3-83C5-09E1A0D040CD.jpeg

EBE931BF-8D28-4502-BEA2-208B326588E6.jpeg

Bilagor

• 062E3892-BEAA-4D69-91D2-6CDE884CCEB0.jpeg
    062E3892-BEAA-4D69-91D2-6CDE884CCEB0.jpeg
    189.2 KB · Besök: 80
RR Andes pacifico 2019
Alltid trevligt med RE:er från mindre vanliga ställen.

En liten språklig fundering: det ska inte vara Pacifico i trådens titel.

RR Andes pacifico 2019
Dag 2:

Foto2019-02-19230636.jpg

Dagen börjar med en kort körning upp till ett område där dom annars kör MX/enduro och en klättring på ca 1 timme och 570 höjd meter, innan vi droppar in på den längre av alla sträckor under veckan. Rekordet från tidigare år ligger på runt 15min.

Foto2019-02-20140142.jpg

Här är en vido på full åk med Jesse Melamed från förra året:

En helt grym bana!

Sen packade vi bilarna och rullade upp på nästa ås för lunch stopp och fylla på med vatten.
Efter lunchen kom den längsta offroad körning under veckan, ca 3 timmar in i bergen inklusive stopp för att laga punka på en eller två bilar.

Foto2019-02-20185804.jpg

Foto2019-02-20190917.jpg

På vägen upp till start på SS5 (dagens ss2) kom jag på iden att ändra vinkel på styret, och satan vilken skillnad det gjorde! Plötsligt kunde jag köra hel åk och hålla kvar i styret :D

(Tipps till följande år:
Va noga att skruva ihop cyklen och montera tillbaks allt på rätt ställe!)

Dagens övriga sträckor va kortare men extremt snabba, och då dom går på stigar som annars bara körs med motor cyklar så är dom fulla med woppies som måna gånger går att dubbla. Extra scatchy när man kommer blint i 40-50km/h och driftar runt en stor svepande kurva för att sen hoppa ett par 5-6 meter mellan kullar :P

Blake från GMBN stog med hastighets kamera och kollade efter starten på SS5:

Dagens sista sträckor har en av minna favvorit sektioner någonsin! Snabba svepande kurvor med en liten vall så man kan gå full fart och fortfarande ha någon form av kontroll!

Rullar sen ner genom någon typ av plantage och serveras empanadas medans vi väntar på att bilarna ska komma tillbaks från bergen.

Foto2019-02-20234843.jpg

RR Andes pacifico 2019
Dag 3:

Foto2019-02-211155271.jpg

Dag 3 skulle bli den längsta dagen under veckan så alla fyllde sina väskor med extra mat för att klara sig fram till lunch.

Vi började lite tidigare än vanligt och körde i ca 2 timmar uppför grusvägar till ca 2700möh och började sedan dagens vandring med att bära/putta upp till ca 3600möh, traversera nerför en rullgrus backe ett par hundra fallhöjds meter och sen upp på nästa topp. Trampa dryga halv timmen och äntligen framme vid start på dagens första sträcka ca 4 timmar senare.
Hörde på kvällen att någon hade blivit höjdsjuk under dagen och vet några som avstod pga den långa transporten, men under hela tävlingen va det aldrig någon stress och jag stannade att för att äta och vila lite ett par gånger på vägen upp.

Är obeskrivligt och känns som att man är på mars uppe bland topparna.. Men kan ändå se vildhästar, några åsnor och små källor med vatten mellan topparna.

Foto2019-02-21152516.jpg

Foto2019-02-211545081.jpg

Foto2019-02-21155921.jpg

Foto2019-02-21183019.jpg

Foto2019-02-21195309.jpg

Första sträckan va en underbar mix av högfart och flow i dryga 15-20min, helt värd den långa transporten! Tänk dig att speed tucka på månen och halv drifta kurvor i 60-70kmh innan man sladdar runt ett krön och fortsätter nerför en brantare del med flowiga sand kurvor och några sporadiska stenar.

En kort transport och ytterligare högfarts sträcka på drygt +10min jag knappt minns och sen rulla några hundra meter till lunch platsen och fylla på socker depåerna inför dagens sista sträcka.

Foto2019-02-21205004.jpg

Foto2019-02-21220908.jpg

Sista sträckan va även den dryga 15min lång och börjar ganska brant och slingrande med mycket lösa stenar, för att sen plana ut till ytterligare en högfarts fest där man börjar be till sig själv att fokusera efter dom dryga 8-10 timmar vi hade vart igång.

Sen in i bilarna och mot en ny camp närmare kusten.

Dag 4.

Foto2019-02-22125040.jpg

Dag 4 blev välkommen som en lite lättare dag, med bara två kortare transporter. Alla är ganska slitna efter 3 dagar i anderna och både cyklar och kroppar börjar bli slitna och en stor majoritet av alla åkare har något bandage eller skrapsår från dom tidigare dagarnas åkning.

Nu hade vi kommit in i bergs kedjan som ligger närmare kusten, vilket innebär att vi inte va mer än drygt 1000möh och det börjar bli lite grönare.

Dagens transporter i bilarna blev lite av en uppvisning i off road körning, men slingrande smala vägar täcka med drygt 20cm damm och skarpa kurvor.

Har tyvärr inte mycket bilder (eller minne) från den dagen, men sträckorna va lika underbara som dagarna innan fast med lite fastare underlag.

Minns att flera av sträckorna gick i små raviner och va gaska spåriga bitvis så blev extra viktigt att hålla blicken högt för att inte fasta i fel "rutt". Väldigt spännande och bitvis skrämmande men å så roligt!

Kunde från dagens sista topp se havet och alla började få upp modet igen och tänkte framåt till kommande sista dagen med tillhörande efter fest!

Bilagor

• Foto 2019-02-21 15 25 16.jpg
    Foto 2019-02-21 15 25 16.jpg
    447.6 KB · Besök: 68
Senast ändrad:
RR Andes pacifico 2019
Dag 5 - No pisco no disco!

Foto2019-02-23125235.jpg

Äntligen sista dagen men också med vist vemod då veckan snart är slut rullar alla bilar ut från campen.

Transporten upp till första sträckorna är samma som dagen innan så vi tingas stanna lite på vägen för att bilarna framför ska kunna ta fart och komma upp för dom brantare och lösare delarna av vägen.

Första sträckan va väldigt svår att hålla fart i då den va smal och slingrade sig ner mellan axelhöga buskar så blev extra noga att hålla blicken högt! Dels för att inte krascha in i någon elak kaktus, utan också för att kunna se vart stigen gick :P

Foto2019-02-23150031.jpg

Vill minnas att man strök andra sträckan slippa klättringen så det blev lunch och in i bilarna vidare mot sista klättringen för veckan, och vilken klättring!
Nästan rakt upp 500 höjd meter och i solen som gassade på, blev några stopp i skuggan på vägen upp.
Va en skön vind när man kom upp på toppen :)

Foto2019-02-23193838.jpg

Sista två sträckorna hade blivit ihop slagna till en lång underbar mix av hög fart, snor hala kurvor, lite rötter och träd utan stora spikar som försöker döda en :P

Vi cyklade sen i samlad trupp genom en by och fram till campen där grillen va igång och den kalla ölen och piscolan väntade samt ett efter längtat dopp i havet!

Sedan festades det fram till 4-5 på morgonen och några tyska vänner jag träffade under veckan blev arga för att ölen tog slut runt 10 tiden, men någon timme senare stod det baljor med fler flaskor och alla va glada igen :)

Foto2019-02-23213550.jpg

Bilagor

• Foto 2019-02-23 20 27 17.jpg
    Foto 2019-02-23 20 27 17.jpg
    289.3 KB · Besök: 72
Tillbaka
Topp