[RR] Boga

Sigge Star

Aktiv medlem
[RR] Boga
Tjena,

Här kommer lite bilder från en tur till Apuseni, en nationalpark och bergsområde vars toppar ligger på runt 1800 meter. Vi slår läger i en håla med det underbara namnet Boga.

Här ligger det:
01map.jpg

Jag har slagit följe med polarna Sebbe och Mutzi från Oradea 1,5 timme bort och vi har laddat med två hojar var om det skulle bli tid över för lite DH också.
02.JPG

Laddade... Sebbe:
03.JPG

Det är fredag och det var svårt att komma iväg i tid från Oradea, men det är ljust när vi kommer fram och vi borde hinna en runda och fuskar till oss 600 höjdmeter med Sebbes bil från Boga på 600 meter till en platå på 1200. Solen värmer, men jösses vad det har regnat det senaste. Ni har nog läst om översvämningar på Balkan – vi fick vår del också. Men nu lite sol alltså
04.JPG

Men regnet är inte långt borta
05.JPG

Efter lite utför börjar vi en klättring i en skog som påminner otroligt mycket om naturen hemma på västkusten – helt underbart med syre i luften och hemmakänslan.
06.JPG

De här bergen är så olika Karpaterna. Här är det kullar med grönska som i en djungel, men rätt vad det är så kommer det raviner, canyons, grottor och andra nycker som naturen bjudit på...

Liten promenad för grabbarna som väl mest hojar Enduro och DH. Om allt går i lås kommer Mutzi att köra VM i DH i Hafjell i September.
07.JPG

Mer skönt landskap
08.JPG

09.JPG

10.JPG

Det blev drygt två timmar och totalt 900 meter uppför och 1500 utför. Efter att ha hämtat bilen, käkat middag och smakat gött vin är det dags att planera morgondagen
11.JPG

Natten bjuder på regn och vi upprepar övningen från igår och tar bilen upp igen.
12.JPG

Den härliga svenska skogen
13.JPG

14.JPG

Så kul med grabbar som kan njuta av att cykla när det är vått och kallt – annars är ju den generella attityden i sånna här latinoländer att allt annat än 25-30 grader är rena polarkylan och ska motas med massor av kläder. Mutzi är till och med av åsikten att detta är helt enkelt det bästa vädret han vet att cykla i.

Vi kommer upp på en slags ås men ser tyvärr inget av utsikten. Några hästar strövar runt – inget staket eller hägn. Undrar hur de undviker att de smiter iväg...
15.JPG

Dimma
16.JPG

Men lite ljus emallanåt och man kan ana konturerna av bergen
17.JPG

Det har blivit kallt här uppe och vi är våta. Sebbe känner en snubbe som har ett hotell och restaurang i skidorten vi kommer fram till. Jösses vad gött. Vi parkerar hojarna i garaget och hänger in våta kläder i pannrummet och käkar kungligt. Vi rullar ut ur garaget med förnyad energi
18.JPG

Himlen öppnar sig samtidigt som vi gör en klättring på en kilometer med cyklarna på ryggen
19.JPG

Salamandrarna tittar fram
20.JPG

Efter en glänta kommer vi fram till ett stup och ”det rostiga hålet” som det kallas – en cool skapelse av naturen. Inget sandtag alltså.
21.JPG

Vi fortsätter klättringen och tappar sen bort oss rejält. Var fan är i vi egentligen?
22.JPG

Kan det vara hitåt?
23.JPG

Eller ditåt?
24.JPG

Efter en halvtimmes rekande hittar vi rätt
25.JPG

Det blir en risky downhill på rullande stenar ner i dalen och sen en klättring på asfalt innan vi får korka upp ölen och summera 40km, 1300 meter klättring och 1900 utför.

[RR] Boga
Det är söndag och jag har 8 timmar i bilen för att komma hem så vi bestämmer oss för att shuttla lite på DH banan som grabbarna byggt på. DH-kungen Mutzi ” känner sig trött och vill inte riska ngt så han blir chaffis. Det är vått som tusan och leran klibbig
28.JPG

29.JPG

Men shit vad kul med riktig utförscykling. Ett par år sen sist för min del och kul att få damma av cykeln. Sebbe hittar flow
30.JPG

Så här kul känns det inför andra rundan 
31.JPG

Lite bilder från banan
32.JPG

33.JPG

35.JPG

Med lite vurpor och ont här och där som det ju alltid blir med DH... ...för mig i alla fall så packar vi ihop och det blir gruppbild innan helgens tre musketörer checkar ut...
37.JPG

Hare!
Sigge

[RR] Boga
Grymt! Jag cyklade i parken när jag cyklade igenom rumänien häromåret, det var en av favoritplatserna!

En sån där salamander hittade jag hängandes över min kantileverbroms. Uppsplattad mage tyvärr.

[RR] Boga
ensamvarg skrev:
-------------------------------------------------------
> Vackrert!
>
> Noterar på andra bilden att ni har miniatyrcyklar
> (typ skala 1:5) på taket.

Ja lite nöjd med den. Blev kul perspektiv när man inte ser bilen de står på.

Tillbaka
Topp