(RR) Bringing back the old days

Snuten

Aktiv medlem
Eftersom jag inte (ännu!) lyckats prioritera köp av vare sig modern mtb eller gravel, utan alltid förlorar när det är annat som skall finansieras (barn, hus, fru etc), så tänkte jag ta en av mina två gamla stålmtb 26" på en testtur i skogen. Bor i Höörstrakterna sedan ca 3 år, och fattar egentligen inte varför jag inte gjort detta innan!

Slutsats: Den gamla Univegan klättrar förvånansvärt bra när jag strippat skärmar, pakethållare och annat, samt gett dem att par gamla lätta Marindäck 2.1 jag hade liggande! Om den jämförs med en gravel eller modern mtb, förlorar den ju på samtliga punkter, men det handlar ju också om den som håller i styret. Menar ju inte att jag är en hejare på skogscykling, men tvärtom att det är just där man kan jaga förbättringar också, inte bara i materialet.

En härlig tur hursom! Korkad är jag som inte gjort detta innan. Gamla goda minnen poppar upp. Upptäckte också nya skogsvägar och stigar och fick mersmak. Det blir nog snart en ny hoj om jag bara kan bestämma mig - mtb eller gravel?

20200412_155306.jpg

Eftersom jag inte (ännu!) lyckats prioritera köp av vare sig modern mtb eller gravel, utan alltid förlorar när det är annat som skall finansieras (barn, hus, fru etc), så tänkte jag ta en av mina två gamla stålmtb 26" på en testtur i skogen. Bor i Höörstrakterna sedan ca 3 år, och fattar egentligen inte varför jag inte gjort detta innan!

Slutsats: Den gamla Univegan klättrar förvånansvärt bra när jag strippat skärmar, pakethållare och annat, samt gett dem att par gamla lätta Marindäck 2.1 jag hade liggande! Om den jämförs med en gravel eller modern mtb, förlorar den ju på samtliga punkter, men det handlar ju också om den som håller i styret. Menar ju inte att jag är en hejare på skogscykling, men tvärtom att det är just där man kan jaga förbättringar också, inte bara i materialet.

En härlig tur hursom! Korkad är jag som inte gjort detta innan. Gamla goda minnen poppar upp. Upptäckte också nya skogsvägar och stigar och fick mersmak. Det blir nog snart en ny hoj om jag bara kan bestämma mig - mtb eller gravel?

Visa bilaga 410482
Svårt att ge råd om valet. På stig skulle jag säga att rakt styre och dämpargaffel är att föredra, men på grusväg är helstelt och bockstyre perfekt. Går det att gissa vilket av underlagen som kommer dominera?

Svårt att ge råd om valet. På stig skulle jag säga att rakt styre och dämpargaffel är att föredra, men på grusväg är helstelt och bockstyre perfekt. Går det att gissa vilket av underlagen som kommer dominera?
Enkla stigar och grusvägar skulle jag tro och detta talar ju för gravel. Samtidigt är det kanske trist att köpa en hoj som är alltför lik lvg, vilket ju är det jag cyklat de senaste 13 åren typ?

Enkla stigar och grusvägar skulle jag tro och detta talar ju för gravel. Samtidigt är det kanske trist att köpa en hoj som är alltför lik lvg, vilket ju är det jag cyklat de senaste 13 åren typ?
En gravel med breda däck (typ 27.5x2.0) eller en XC hardtail skulle jag säga. Båda kommer bli bra, välj det du känner dig mest sugen på.

Visa bilaga 410482
En sån cykel hade man gjort mycket för att hitta stående i så fint skick i sitt garage, perfekt med helstelt på stig.

Är det en alpina 5.3? Jag har en likadan (i sämre skick) som jag fixar till. Visst är det va mig hänga på vevlagret? Den sitter som berget och jag börjar boka att jag drar åt fel håll.. Har googlat men hittar inget, varpå jag smutsar ner din tråd med rådfråga. För övrigt kul att se att det går att ha kul på gamla hojar!

härlig rapport. men du har ju redan en cykel för grusvägar, fast med rakt styre. prova gärna en mtb på stig. antingen blir du biten eller också inte. men du vet svaret sedan:)

finns säkert någon här på happy i dina trakter som är villig att bytlåna.

På vilket sätt kändes inte Univegan tillräcklig på grusväg? Har både en ny gravelcykel och en 90-tals MTB med stel framgaffel. Av någon anledning är det retrocykeln som lockar när det gäller att rejsa runt i hemtrakterna. Känns lagom lättillgängligt att ta en runda på plattformspedalerna. Räcker att dra på sig ett par Adidas träningsbyxor, en vindjacka och ta ett varv på grusvägarna runt stan.

På längre rundor föredrar jag gravelcykeln med full lycra-mundering, kommer ta med den på lite resor till stugan och inom Sverige framöver.

Är det en alpina 5.3? Jag har en likadan (i sämre skick) som jag fixar till. Visst är det va mig hänga på vevlagret? Den sitter som berget och jag börjar boka att jag drar åt fel håll.. Har googlat men hittar inget, varpå jag smutsar ner din tråd med rådfråga. För övrigt kul att se att det går att ha kul på gamla hojar!

Alpina racelite 500. Har gått som pendlare och utflyktscykel i min ägo. Har suttit barnstolsfäste på sadelröret så där har jag fulbättrat med svart färg. Annars har jag inte några sprickor eller skador på ramen så vitt jag vet. Gissar att fälgarna sjunger på sista versen och att de snart bromsas sönder. Får se vad som händer sen. Har tyvärr inga råd gällande vevlagret. Har inte pillat på det (ännu).

härlig rapport. men du har ju redan en cykel för grusvägar, fast med rakt styre. prova gärna en mtb på stig. antingen blir du biten eller också inte. men du vet svaret sedan:)

finns säkert någon här på happy i dina trakter som är villig att bytlåna.

Började min cykelhobby med mtb och då var det även lite svårare stigar som gällde. Jag har alltså lite koll även om det är gamla erfarenheter. Skulle ändå vara kul med en fräsch 29" mtb. En hardtail eller kanske tom helstel stål? Nya komponenter och modern geometri. Tja vi får se. Lvg-säsongen börjar hägra på riktigt nu och jag hoppas få chansen att tugga lite mera asfalt i sommar än jag fått de senaste åren. Barnen klarar sig själv lite längre perioder. Är väl bara det här med att vara husägare som sätter grenar i hjulen. Reklamen ljuger inte - det finns alltid ngt att göra!

Började min cykelhobby med mtb och då var det även lite svårare stigar som gällde. Jag har alltså lite koll även om det är gamla erfarenheter. Skulle ändå vara kul med en fräsch 29" mtb. En hardtail eller kanske tom helstel stål? Nya komponenter och modern geometri. Tja vi får se. Lvg-säsongen börjar hägra på riktigt nu och jag hoppas få chansen att tugga lite mera asfalt i sommar än jag fått de senaste åren. Barnen klarar sig själv lite längre perioder. Är väl bara det här med att vara husägare som sätter grenar i hjulen. Reklamen ljuger inte - det finns alltid ngt att göra!
då skulle jag fundera på att optimera en av nuvarande hojar däckmässigt för grus och asfalt snarare än stig (som redan verkar sitta på). t ex thunder burt, går fantastiskt lätt, och gör inte bort sig på en stigrunda heller.

och sedan spara pengar till en framtida mtb 29a. verkar som det är det du egentligen suktar efter?

Coronapaus i skogen - Frostavallen.
20200425_093347.jpg

Bitvis kanske lite mera stenigt och jävligt än jag tänkt mig med den gamla helstela, men underbart med en paus i Frostavallen/Höör. Fåglarna går bananas med sitt kvittrande och trots moln (fast det ser ut att spricka upp) är det vårkänsla 9 av 10.

Tror iofs inte att det är avsaknaden av dämpare som är problemet, utan snarare att jag skulle haft 29" hellre än 26" just nu.

Kanske leta en billig 29 gaffel och 29 framhjul och smälla på? Fram är viktigast och enklast. Går det tro?

Jag köpte precis en MTb, har pendlat med bmx och i princip enbart cyklat på det sen man va liten. Haft nått gammalt lik till damcykel som varit en favorit vad gäller att glida runt på asfalt.

Vill öka på pendlar sträckan och har därför skaffat en 29” mtb.
Även att få ge sig ut i skogen då jag bor ute på munsö där det finns sjukt mycket stigar mm så vart lockelsen stor.

så jag hejar helt klart på att du ska skaffa en mtb med dämpare fram, har själv hittat en helt ny värld. ??

Håller på att bygga om en 150 kronors Batavus MTB till en gravel/pendlare med bockstyre som jag kan slita på till vardags. Ramen är egentligen inget särskilt, men den var fräsch och i rätt storlek. Försöker komma så billigt undan som möjligt. Hade redan 3x8 Sora reglage och fick tag i en gratis gaffel i rätt storlek.
Edit: ser nu att även om gaffeln var lika lång som den gamla så blir det fel höjd på bromsfästet. De kommer i höjd med fäljen på ett 26tum hjul. Får klura vidare.

20210517_095547.jpg
20210519_182946.jpg

Senast ändrad:
Håller på att bygga om en 150 kronors Batavus MTB till en gravel/pendlare med bockstyre som jag kan slita på till vardags. Ramen är egentligen inget särskilt, men den var fräsch och i rätt storlek. Försöker komma så billigt undan som möjligt. Hade redan 3x8 Sora reglage och fick tag i en gratis gaffel i rätt storlek.
Edit: ser nu att även om gaffeln var lika lång som den gamla så blir det fel höjd på bromsfästet. De kommer i höjd med fäljen på ett 26tum hjul. Får klura vidare.

Visa bilaga 489864Visa bilaga 489865
Styrstammen är svår att älska, men kan nog bli en cykel av det där!

Visa bilaga 489864Visa bilaga 489865
Byt till 622-hjul fram. Det är enklast och antagligen minst kostsamt. Är ramen verkligen rätt storlek? Det finns indikationer i bilden att den är liten till dig.

Byt till 622-hjul fram. Det är enklast och antagligen minst kostsamt. Är ramen verkligen rätt storlek? Det finns indikationer i bilden att den är liten till dig.
Bra förslag! Tror själva ramen är rätt storlek. Experimenterar med olika inställningar på styrstam. Har åkt på en envis karpaltunnelsyndrom som förhindrar mig att cykla (på mina 6 cyklar) med rakt styre. Försöker få till en inställning där jag har bockstyret så högt och nära kroppen som möjligt.

Hur funkar det med gamla cyklar med modern stam? Som på bilden. Är det bara att byta gaffel jämfört med de gamla där stammen kilas fast? Helt annan head tube? Annat lager?

Hur funkar det med gamla cyklar med modern stam? Som på bilden. Är det bara att byta gaffel jämfört med de gamla där stammen kilas fast? Helt annan head tube? Annat lager?
Jag har köpt ett nytt styrrör (heter det så?). Det ersätter den gamla originaldelen där styrstam och rör satt ihop och röret fäste med kil i botten. Röret har en kil precis som innan, men är rakt. Kan sedan trä på valfri aheadset stam. Ökar flexibiliteten.

Jag har köpt ett nytt styrrör (heter det så?). Det ersätter den gamla originaldelen där styrstam och rör satt ihop och röret fäste med kil i botten. Röret har en kil precis som innan, men är rakt. Kan sedan trä på valfri aheadset stam. Ökar flexibiliteten.
Jag har också en adapter mellan quillstam och A-head för att kunna behålla gaffel med gängat styrrör och lager. Men till denna har jag även en Surlygaffel med rakt styrrör 1" och nytt styrlager. Har inte brytt mig om att byta. Nu börjar ju alla gamla hojar bli intressanta att restaurera. Minns inte om jag har grejerna kvar.

Jag har haft en Marin Stinson också. En kräksgrön. Lånade ut den till svågern som snabbt hade ihjäl den. Nu metallåtervinning.

Tillbaka
Topp