(RR) - Bulgarien (med Giro)

jarek996

Aktiv medlem
Som varje år (första gången förra året 😂) åker jag med [glitch] till länder, där Giro börjar. Vi var i Albanien 2025, nu är det dags för Bulgarien. Han är redan på väg (eller nästan på väg), jag flyger 20.10. Vi har hotell vid flygplatsen i Sofia, där vi kan lämna våra cykelväskor. Efter kort natt (jag landar 00.20) har vi morgontåg till till Burgas (kl. 06.01). De tar inte cyklar, så jag ska försöka korrumpera tågvärden 🙂
I Burgas ska vi anlända ca 11.10, och sen har vi drygt 2 timmar att cykla till Nesebar (ca 35 km), var GIRO startar 13.30). Efter starten (Giro starten) cyklar vi 128 km till Shumen.

Våra stolta sponsorer: bryggerier BURGASKO och SHUMENSKO (för öl betalar vi tyvärr själva🙁)

05aecba05c9668805ce516c819e89e13159ed456_2_1035x546.webp

Dag nr 1:

Senast ändrad:
Dagen började bra, dålig och lite sömn, vaken från 03.00....satt i bilen vid 04.

Poliskontroll på Lidingöbron. Ett kort förhör senare på väg igen. Kommer till Arlanda, 0 C, friskt! Tar mig in på terminalen och konstaterar att telefonen är på 70% vilket känns märkligt då jag la den på laddning igår. Tänker att jag startar om den om någon bakgrundsprocess suger 🔋......och välkomnas av "ange pinkod".

Bytte operatör för några veckor sen, tror ni jag hade koll på nya koden? Trodde ju så klart att jag hade tagit bort pinlåset.....

Lätt panik infinner sig - MEN - jag gläds åt mitt sista minuten beslut vid köksbänken precis innan avfärd att jag nog skulle ta med jobbtelefonen i alla fall. Jarek skulle ju komma sent och med en heldag i Sofia fanns det säkert nåt jobbärende att reda ut.

Frugan sover så klart fortfarande med telefonen på ljudlöst så mina böner är ohörda.

Drar till incheckningen för att bli av med cykelväskan och möts av tre stressade ynglingar som försöker reda ut ett havererat bagageband och ett dussin stressade gormande resenärer som ser sin första golfdag söderöver gå upp i rök.

När det blir min tur blir det så klart genast problem. Lufthansas kundtjänst som jag ringde när jag bokade bekräftade att så länge cykelväskan väger under 23 kg kunde den gå som vanligt bagage. Ynglingen i disken ville så klart sälja på mig ett sportbagage....efter en stunds dividerande ger han med sig och väskan får de efterlängtade etiketterna.

Vidare mot gaten och ett par desperata försök att få tag på frun innan min flight.
Inget...... Bara att gilla läget, skickar ett pm till jarek via happy för att förklara läget och kliver över på flight mode.

Väl uppe i luften försöket jag ta mig in på wifit. Efter ett par misslyckade försök kommer jag vidare till en portal som kräver att jag skapar ett Austrian konto för att få access till gratis wifit.

Motvilligt skapar jag ett konto, eller inte för att registreringen hela tiden hänger sig på "välj lösenord". Sen plötsligt går browsern vidare och jag får veta att jag var 5 minuter på mig att slutföra registreringen med temporär wifi access. En stor timer dyker upp på skärmen och börjar domedagsnedräkningen. Trycker runt lite och lyckas slutföra registreringen vad jag tror.

Skickar nödsignaler via whatsapp och får äntligen kontakt. Frugan rotar fram det ena kortet efter det andra (familjeabbonemang) och till slut får hon upp vad som ser ut att vara rätt.
Hinner skärmdumpa innan wifit slår av.

Pinkoden visade sig vara rätt - yeah baby I am back in the game!!! Tänker att jag nu måste logga in på mitt nya fina Austrian konto men icke - fel lösenord......testar reset password....inser att det är skitsamma, kommer ju inte in på mailen utan wifi.....bara att sitta av tiden då.

Transfern är i tightaste laget men gaten är nära. Perfekt att det trycket på i blåsan...men det får vänta. Rushar mot gaten med ett grabbgäng bakom och välkomnas barskt av en märkbart stressad och ordningssam österrikare.

Hinner knappt lyfta boardingkortet från scannern innan nästa situation. Killen bakom har lagt sitt boardingkort direkt på efter mig och nu är det oklart vem som egentligen registrerades. Samtidigt hade hans polare scannat sitt på spärren bredvid, som är avstängd.

Österrikaren förklarar väldigt tydligt vad han tycker om mina medresenärers mentala kapacitet - en gul avspärrning borde vara tydlig nog menar han. Hur som, jag försöker verbalt och visuellt få ren bekräftelse på att jag registrerats på planet och allt verkar ok.

50 m längre fram köar vi i trapphuset ut till flygplatsbussen.

Efter några minuter hör jag mitt namn ropas - vår vän österrikaren försöker flämtandes tränga sig igenom resenärsskaran. Jag ropar tillbaka och slutligen träffar mina ljudvågor hans hörselgångar och han jublar till! NU jävlar ska väl inget mer stå i min väg!

Vi får väl se här om några timmar, om cykeln kom med eller inte.....Nästan så man längtar efter nästa prövning, och det finns ju några kvar innan vi ens kommer till cyklingen. Först cykelväskan så klart, men är jag rätt säker på att det kan bli en del spännande dialoger i morgon bitti 06.00 på tågstationen när vi ska åka tåg med cyklar som är otillåtna🤣

Tur att jag har med mig Jarek då. En snacksalig polack ska nog kunna få en bulgarisk tågkontrollant att vekna.

IMG_20260507_102956.webp

Tillbaka
Topp