[RR] Canarian "Ötzi light"

GoranS

Aktiv medlem
Efter att ha läst om alla som varit på Gran Canaria och cyklat var jag förra veckan tvungen att ta en sväng dit själv och se hur den ön är för cykling. Bland annat blev det förstås en sväng upp till toppen.

Startade nerifrån Maspalomas och inledningsvis är det verkligen inte någon lummig grönska.
P1020897Large.JPG

Kommit upp en bit och fick en vy ner mot det (gräsliga) turistgettot i Playa del Inglés/Maspalomas
P1020899Large.JPG

Var en kortare utförskörning innan klättringen fortsatte. Redan nu kunde man se att det var molnigt uppåt
P1020902Large.JPG

Passerade Fataga
P1020903Large.JPG

Kom strax före Alto de Fataga (drygt 900 möh) upp till de första tallarna
P1020904Large.JPG

Därefter någon km utför ner till San Bartolomé. Väldigt tydligt nu att toppen låg helt insvept i ett molntäcke
P1020905Large.JPG

Var väldigt osäker på om jag skulle fortsätta uppåt eller om jag skulle svänga av ner mot kusten. Såg dock soligt ut västerut, så jag beslutade mig för att fortsätta till Ayacata och besluta mig för hur jag skulle göra där. Från San Bartolomé gick det återigen uppför.
P1020909Large.JPG

Fanns en del blommande växter längs vägen. Denna var rätt vanlig
P1020910Large.JPG

Efter att ha passerat Paso de la Herradura (strax över 1200 möh) blev det en ny dal
P1020913Large.JPG

Var sen relativt lättåkt upp till Ayacata
P1020915Large.JPG

Mandelträden stod där uppe i full blom (tyvärr förstör den ljusa bakgrunden effekten)
P1020916Large.JPG

I Ayacata blev det en liten inre monolog om jag skulle satsa på toppen eller fortsätta västerut mot Tejeda. I en optimistisk tolkning av det faktum att det gick att se lite blå himmel uppåt valde jag att fortsätta. Efter Ayacata blev det lite brantare en bit
P1020917Large.JPG

Var en del rätt intressanta spetsiga formationer uppåt
P1020919Large.JPG

Efter att ha passerat parkeringen med vandringsled ut mot Roque Nublo blev det mer lättåkt med lite upp och lite ner fram till avtaget från GC600 in på GC130. Den senare var i precis så risigt skick som jag läst innan resan. Dessutom hade jag nu börjat göra mig närmare bekant med molnen. Fuktigheten kombinerat med den måttliga temperaturen och blåsten gjorde det måttligt behagligt.
P1020922Large.JPG

Efter en liten bit började jag höra kraschande ljud. Tog en liten stund innan jag insåg att det var isbitar som föll ner på asfalten. Första tanken var "tusan, är det hagel?", men jag insåg rätt snabbt att det var träden som hade is på grenarna och det var denna som blåste ner på vägen.
P1020923Large.JPG

Vid avtaget upp till toppen med någon km kvar mötte jag några engelsmän(?) som upplyste mig om att temperaturen däruppe var fyra härliga plusgrader. Låg lite snö på sidan om vägen på något ställe, men det mest fascinerande var ishinnan som täckte det mesta, lyckligtvis undantaget vägbanan.
P1020924Large.JPG

P1020925Large.JPG

P1020926Large.JPG

Till slut var jag uppe på toppen och kunde beundra den fantastiska utsikten
P1020929Large.JPG

Ner tills jag kom ur molnen en liten bit ovanför Cazadores var det sen rätt kyligt. Dessutom blåste det en kraftig och byig vind från Cazadores till Ingenio och vidare ner till kusten. Detta gjorde den bitvis branta utförskörningen halvt otrevlig.

Coolt! Härligt varierande miljöer. Min cykling hade nog stannat av och jag hade börjat fota isformationer. ;)

Min cykling avstannade faktiskt en minut eller så för det var riktigt vackert. Sen gjorde sig kylan påmind och jag blev tvungen att fortsätta.

Ser finfint ut, blir väldigt avundsjuk, misstänker att jobbet kommer ivägen för min planerade semester till samma område

Jag vill ha bevis för att du verkligen cyklade - en hel RR, men inte en bild på en cykel. Misstänker att allt i själva verket är en konspiration och att du bara stannat taxin och tagit några bilder här och där.

Tills dess att saken är utred kräver jag att rubriken märks med OT! :-P

Morsan, som bor en bit upp på berget ovanför Playa del I, ringde igår och beklagade sig över den fruktansvärda kölden. Nu ser man ju varför... Fina bilder!

Mikva skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill ha bevis för att du verkligen cyklade -
> en hel RR, men inte en bild på en cykel.
> Misstänker att allt i själva verket är en
> konspiration och att du bara stannat taxin och
> tagit några bilder här och där.

Damn! Du avslöjade mig. Borde förstås tagit en bild av cykeln på toppen, men jag får väl skylla på kylan. Var nog däruppe en halvminut, tog en bild och vände ner.

Apropå klättringar på Gran Canaria, är det någon som har en hyggligt detaljerad höjdprofil över klättringen upp förbi El Carrizal och El Toscón, d.v.s. väg GC606? Letade lite, men hittade bara en som var lite svårtydd.

Härligt! Jag har också sett snön uppe på toppen för några år sen. Nu åker några KBCKare ner i nästa vecka för att göra ön osäker, framförallt klubbarna nere i Playa del Inglés.

GoranS skrev:
> Mikva skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill ha bevis för att du verkligen cyklade
> -
> > en hel RR, men inte en bild på en cykel.
> > Misstänker att allt i själva verket är en
> > konspiration och att du bara stannat taxin och
> > tagit några bilder här och där.
>
> Damn! Du avslöjade mig. Borde förstås tagit en
> bild av cykeln på toppen, men jag får väl
> skylla på kylan. Var nog däruppe en halvminut,
> tog en bild och vände ner.
>
> Apropå klättringar på Gran Canaria, är det
> någon som har en hyggligt detaljerad höjdprofil
> över klättringen upp förbi El Carrizal och El
> Toscón, d.v.s. väg GC606? Letade lite, men
> hittade bara en som var lite svårtydd.
+ 1
Jävligt skojsig kommentar där...men...Nice RR.

GC är fantastiskt bara man lämnar caspan och kvarteren därikring. Snyggt RR.

Btw, för tre år sedan var jag där i tre månader och då var det snö på berget en dag, och det sågs som lite speciellt, så du hade nog en hel del oflyt.

tobbe83:
Går garanterat att göra trevliga turer med MTB på ön också! (f.ö. är namnet med prickar)

gallan:
Skojsig? Vad betyder det? (känner mig plötsligt väldigt gammal ...)

Ricke:
Tack. Tror dock att det var den jag såg eller någon väldigt likartad. Hade läst en del skräckartade skildringar om stigningen innan och tog det därför extremt lugnt uppför. Så här i efterhand funderar jag på om det var den låga farten som gjorde att det gick relativt bra upp eller om tuffheten helt enkelt överdrivits. Därför skulle det vara kul att veta lite mer i detalj hur lutningen för de olika delarna av klättringen var, t.ex. att få medellutning för stigningen per 500-metersintervall eller något liknande. Då skulle jag kunna jämföra med andra lite jobbiga stigningar jag kört och där jag har profiler som jag tror är hyggligt rätt.

72 skrev:
> Btw, för tre år sedan var jag där i tre
> månader och då var det snö på berget en dag,
> och det sågs som lite speciellt, så du hade nog
> en hel del oflyt.

Eller så var det flyt!? Även om jag berövades utsikten från toppen så var det som sagts rätt vackert och lite udda. Sen ska man i ärlighetens namn säga att mängden snö på backen var begränsad till någon liten snötäckt fläck. Misstänker att det kan ha varit lite mer snö någon dag tidigare men att det mesta smält bort och att isen på träd och annat var en effekt av en kylig natt med hög luftfuktighet inne i molnen. F.ö. så låter ju tre månader på GC rätt lyxigt. Då har man ju lite spelrum att göra turer upp i bergen när det är klarare/varmare. Med en vecka så är det ju mest att köra på om man vill försöka klara av en del stigningar.

Har du förresten koll på hur norra halvan av ön är väg- och landskapsmässigt? Höll mig i stort sett på södra halvan då det kändes som överkurs att göra en 2-dagarstur och övernatta på norra delen då jag bara hade 6 cykeldagar på mig (pallar inte det tempo som skulle krävts för att köra t.ex. San Nicolás - Agaete och tillbaka via de centrala delarna av ön). Har varit på några andra Kanarieöar och där är nordsidorna betydligt grönare och finare, men också mer nederbördsrika och lite svalare än sydsidorna. Är det samma sak på GC?

Norra sidan är grymt fin, men mer befolkat=mer trafik som rising skriver dessutom mer väderkänsligt. Men om jag skulle åka dit på sommarhalvåret någon gång skulle jag lätt bo o cykla på norra sidan.

Här är stigningen som du åkte ner i. Sist jag gav mig på den så torskade jag strax efter la pasadilla, i det ilsket röda partiet. Men det blev ju dessto mer lättåkt när man väl gett upp.

http://www.climbbybike.com/climbmobile.asp?Col=Pico-de-las-Nieves&qryMountainID=4754

72 skrev:
> Här är stigningen som du åkte ner i. Sist jag
> gav mig på den så torskade jag strax efter la
> pasadilla, i det ilsket röda partiet. Men det
> blev ju dessto mer lättåkt när man väl gett
> upp.
>
> http://www.climbbybike.com/climbmobile.asp?Col=Pic
> o-de-las-Nieves&qryMountainID=4754

Ja, det är ju onekligen några rätt branta ramper ovanför La Pasadilla. Körde upp där min första dag på ön, men avbröt i Cazadores och svängde av ner till Telde, delvis p.g.a. av att vädret såg riktigt risigt ut uppåt och delvis p.g.a. att det knakade oroväckande från vevlagret.

Tillbaka
Topp