[RR] Ciclovia de Bogota

icic

Medlem
[RR] Ciclovia de Bogota
Ciclovians ursprung finns i Bogota, Colombia. På plats måste man prova! Dessutom kanske skriva en RR(?).

Ciclovian inträffar på söndagar och helgdagar, kl 7-14. Under denna tid stängs 120-160km av stadens gator av från biltrafik, till förmån för bla cyklister. Stan förvandlas från avgasinferno till spaort.

Hotellet erbjuder ett rikt utbud av lånecyklar. Jag väljer en blå Bernalli Montagne. Resten av teamet får röda.
rr1.jpg

I aeroställning är jag snabbt uppe i runt 20km/h. Något bromsar...
rr2.jpg

Volontärer längs vägen konstaterar lågt tryck i bakdäcket och osmord kedja. Fixas genast och gratis. Mer komplexa åtgärder (laga punktering, justera växlar, rikta hjul mm) går på typ 3-15kr. Notera stilpolisen på plats. Så länge däcksdekalen sitter mittemot ventilen är det bara att köra vidare.
rr3.jpg

Det finns gott om energistationer. Färskpressad juice ca 6kr, kaffe 2kr. Billigt för oss men tyvärr inte för många Bogotanos.
rr4.jpg

Karta. Jag körde från Calle 93 till Calle 20 och tillbaka längs med Carrera 15 och 7. Totalt 16km på 60min vilket ger ett snitt på 16km/h (!). Toppade säkert över 30.
rr100.gif

Mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/Ciclovia

Lite andra bilder. Tror att jag såg Cardenas, Pena och Soler också, men slutaren hann inte med. Blandad och uteslutande skön stil på vägarna.

Bilagor

• rr5.jpg
    rr5.jpg
    79.9 KB · Besök: 48
  • rr6.jpg
    rr6.jpg
    84.6 KB · Besök: 47
  • rr7.jpg
    rr7.jpg
    75.1 KB · Besök: 44
  • rr8.jpg
    rr8.jpg
    84.2 KB · Besök: 48
  • rr9.jpg
    rr9.jpg
    67 KB · Besök: 50
  • rr10.jpg
    rr10.jpg
    68.4 KB · Besök: 48
  • rr11.jpg
    rr11.jpg
    74.4 KB · Besök: 42
  • rr12.jpg
    rr12.jpg
    84.2 KB · Besök: 48
  • rr13.jpg
    rr13.jpg
    75.5 KB · Besök: 50
  • rr14.jpg
    rr14.jpg
    83.6 KB · Besök: 50
  • rr15.jpg
    rr15.jpg
    73.5 KB · Besök: 48
  • rr16.jpg
    rr16.jpg
    83.3 KB · Besök: 44
  • rr18.jpg
    rr18.jpg
    82.7 KB · Besök: 46
  • rr19.jpg
    rr19.jpg
    75.6 KB · Besök: 48
  • rr17.jpg
    rr17.jpg
    59 KB · Besök: 50
[RR] Ciclovia de Bogota
Rapha och Nikebadshorts var en tjusig kombo.

Sverige har för många militantabilägare för att det skulle gå att genomföra här, tyvärr.

[RR] Ciclovia de Bogota
Rock skrev:

> Sverige har för många militantabilägare för
> att det skulle gå att genomföra här, tyvärr.

Helt klart! Här går det ju inte ens att stänga av vägarna under en helg i några bondhålor runt Vättern... Nej ska man stänga av vägarna i Stockholm/Göteborg/Malmö måste man ju arrangera löpartävling eller pridefestival....

[RR] Ciclovia de Bogota
Japp,

Varje söndag. Dessutom varje helgdag. Det ger runt 15 extra extra ciclovias per år. Igår firades som bekant Corpus Cristi.

Tillbaka
Topp