[RR][CX/LVG] Ronde van Fårö

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Spenderade förra veckan på Gotland och bl.a. blev det liten runda på Fårö på stålcrossen. Började att från färjelägret vid Broa cykla ut mot Ryssnäs
DSC_0507.jpg

Vägen runt Dämba träsk har nyligen fått oljegrus och var jämn å fin att köra på
DSC_0511.jpg

Minne från Krimkriget efter vilket Fårösund fick sin fästning
DSC_0515.jpg

Utsikten var det inte några större fel på
DSC_0517.jpg

Lambgift utan lamm
DSC_0524.jpg

En av alla väderkvarnar på ön
DSC_0526.jpg

Vägen över Dämba kommer ut vid kyrkan/Svens. Där finns också ett infocenter, en nedlagd konsumaffär och sommartid minst en husbil.
DSC_0532.jpg

Äta & dricka kan man göra på Lauters Café. Bullar (och då helst med pistagefyllning) köper man bäst hos Sylvis döttrar i en annan nedlagd konsumaffär.
DSC_0534.jpg

Raukspaning längs Digerhuvud.
DSC_0543.jpg

Fartsträcka med havsutsikt
DSC_0548.jpg

Fiskestugorna vid Helgumannen var inte alls blyga
DSC_0551.jpg

Sen blev det lite sportgrus på det
DSC_0552.jpg

Som övergick i skogsväg. 25 mm breda däck på 23 mm bred fälg gjorde jobbet.
DSC_0553.jpg

Plötsligt var man framme vid Nordersand
DSC_0558.jpg

Och då passade bakdäcket på att försöka pysa
DSC_0559.jpg

Efter slangbytet fortsatte turen runt Norsta Auren. Mindre än en 20-milare till Hoburgen!
IMG_20140815_104205.jpg

Tillbaka vid Sudersand och in på gamla vägen förbi Gåsemoran
DSC_0566.jpg

Vid bygdegården blev det sen lite mer "skogsåka"
DSC_0568.jpg

Som övergick i stenväg runt Alnäsaudden.
DSC_0574.jpg

Sista bilden från denna runda blev på den gamla kalkugn som även syns från stora vägen
DSC_0575.jpg

Weapon of Choice var en Surly Cross Check med 23 mm Vittoria Open Corsa CX fram + 25 mm Conti Gatorskin bak.
IMG_20140812_111905.jpg

Fint som snus det där!
Finns massa andra najsa stigar däremellan ocksa!
Bara att köra lite mer vilse...
Tips, Kalbjerga.
:-)

Tjusigt. Nu blev jag sugen på Gotland igen. Har faktiskt inte cyklat på Fårö trots att jag har varit på Gotland varje sommar de sista 10 åren.

Jag känner igen flera av vägarna från när jag själv cyklade på Fårö, det är absolut något jag vill göra igen. Fika vid Sylvis döttrar är inte fel. Sidvinden vid den västra surfstranden är inte heller fel när den nästan blåser ner en i diket :-)

Fårö rules....

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Fint som snus det där!
> Finns massa andra najsa stigar däremellan ocksa!
>
> Bara att köra lite mer vilse...
> Tips, Kalbjerga.
> :-)

Japp, runt omkring där finns det gott om stigar och småvägar. Hade jag bara haft lite bredare däck i bagaget så hade jag kört lite mer bortom asfalten (t.ex. följt skogsvägen utefter kusten mellan fyren & Ava). Det är ju lite speciellt på Fårö att de många av vägarna utan beläggning egentligen inte är anlagda utan att det tunna jordlagret bara blivit uppkört och man ofta kör direkt på kalkstenshällen (vilket samtidigt betyder att man får vara rätt varsam och tänka på att inte bredda spår vid vattenpölar och gegg).

Förra året kördes en kortare runda på beg damtralla med 650B, fungerade förvånansvärt bra faktiskt. It's not about the bike... ;-)

RikardEricson skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du någon GPX-fil på rutten. Ska dit nästa
> sommar :-)

Som jag cyklade http://www.strava.com/activities/180432390 (den petige kanske noterar att den rundan egentligen inte startar vid Broa, men transporten bort dit var inget särskilt att skriva om).

Kan även rekommendera andra sträckningar lite beroende på vad man har för behov och cykel ;-) Ett annat trick är att kika in på stravas ruttningsverktyg, slå på "global heat maps" och välja satellitkarta så hittar man rätt roliga vägval.

Senast ändrad:
Njemas problemas.

Om man vill ha mindre asfalt kan man t.ex. ta vänster ut mot Langhammars och vid gården svänga av ner mot Kalbjärga. Eller cykla ända ut till raukarna på Langhammarshammaren och sen via stigar tråckla sig ner mot vägen som går på södra siden av udden. Gamle hamn vid Lauter, Ava, snurren runt Norra Gattet/Lansa/Marpes är också väl värda ett besök om man inte varit där förut. Liksom Norsholmen men där är det fågelskyddsområde 15 april-15 juli och man får då inte röra sig utanför de markerade vägarna.

Tillbaka
Topp