[RR] Cykling i Provence - del 2/4

thomalin

Aktiv medlem
Nu när det är gråskitigt väder så tänkte jag pigga upp med lite bilder från några av sommarens cykelturer i Provence. Orkar inte slänga upp allt på en gång så jag tar det i etapper.

1. Bormes Les Mimosas - Solotur vid medelhavet.
2. Georges de la Nesgue - Med sambon runt en fantastisk kanjon i området nedanför Mont Ventoux.
3. TdF - Dock ingen cykling, men en liten PR(PublikRapport)från Mont Ventoux.
4. Mont Ventoux - Upp och ner från Bedoín.

------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Bormes les Mimosas

Efter att ha bilat genom Danmark, Tyskland, Schweiz och genom franska alperna så kom vi ner till ett av våra delmål, Camp du Domaine, en femstjärnig camping vid Medelhavet med "egen" strand, och genomgående hög standard.

Rutten:
Camp du Domaine, La Faviére, Bormes les Mimosas, Col de Babaou, Collobrieres, Cogolin, La Mole (Saint Tropez Airport), Col du Canadel, Route des Privee/forestiere Cretes, Bormes les Mimosas.

Efter att ha gjort lite efterforskning om cyklingen i området så hittade jag en folder på turistbyrån i Port de Bormes les Mimosas (hamnen). Det visade sig finnas massvis med förslag på fina cykelvägar! Eftersom jag ville undvika kustvägen med alla bilar så fick det bli en kombination av Route 17, 18 och 19.

01Routemap2.jpg

Transportcyklade genom ett trafikintensivt La Faviére upp mot betydligt lugnare Bormes les Mimosas, en liten by/stad som ligger en bit upp på berget. Redan uppe i Bormes les Mimosas var utsikten fantastiskt fin.

2Semester2013UppfrBormes.jpg

När jag passerat Bormes les Mimosas så var det bara att följa väg D41 (Route de Baguirer)som skulle ta mig upp till Col de Babaou och sen nerför mot Collobrieres. När jag korsade D98 (Route du Dom) så blev vägen om möjligt än finare, med skyltar som avslöjade att det nog cyklades en del här.

D98 och D41 (ej egen bild)
06smalafinavgarmedlitetrafikuppfr.jpg

Det blev några fotostopp och ett tempo som tillät att njuta av den fina utsikten som blev finare och finare.
4BLMFantastiskavyer.jpg

5BLMVy2.jpg

Strax efter toppskylten på Col du Babaou

3BLMmotColdeBabaou.jpg

Vägen nerför var smal, kurvig med fin asfalt och lite trafik, perfekt alltså :)

6EnkurvanerfrColdeBabaou.jpg

Eftersom vägen var smal och kurvig och inte sällan med trädbevuxna branter bredvid så hade givetvis säkerheten hög prioritet, speciellt då jag var ensam. Det var dessutom förvånansvärt få cyklister.

Efter att ha följt D41 till sitt slut så tog jag höger på D14 mot Collobrieres. Inne i staden cyklade jag lite fel och kom upp på en tokbrant gata och insåg att det måste vara fel, vände och cyklade ner mot huvudgatan, som jag sen fortsatte på. Det visade sig vara rätt.

Strax efter staden så gick det uppför igen lika högt som Col du Babaou. Jag fann dock ingen toppskylt eller något namn på området. Blev inte så mycket fotande här, mest för att spara mobilbatteri. Svängde av strax innan Grimaud på D48 mot Cogolin. Här fanns det gott om vinodlingar. Jag passade på att sätta prägel på vinet med en pisspaus...

8pisspausvidenavmngavingrdar.jpg

Cogolin visade sig vara en trevlig liten stad, här stannade jag och tog en kaffe.
Efter Cogolin så tog jag den lite mindre trevliga vägen D98 mot St Tropez Airport i La Mole. Den var bred och fin men rätt så trafikerad. Nåja, det var bara 7-8km så det var ingen fara.

När jag passerat flygplatsen bar det uppåt igen mot Col du Canadel. Nu började jag bli lite seg i benen och värmen hade gjort sitt jobb. Jagade skugga under de små träden utmed den slingriga vägen. Väl uppe så fick jag en välbehövlig paus och kunde njuta av de fantastiska vyerna.

Bilden nedan visar vyn mot Port des Bormes les Mimosas och startpunkten vid campingen ungefärligt utpekad.

010BLMvyverkustenfrnColduCanadel.jpg

Efter vila, energipåfyllning och lite fotande så bar det iväg på Route Prive des Cretes/ Forestieres des Cretes. Vägen slingrar sig fram uppe på åsen med utsikt både inåt landet och ut mot Medelhavet.

Bild inåt landet mot St Tropez Airport, där stigningen började upp mot Col du Canadel.

9StTropezAirportLaMole.jpg

Så småningom bar det av neråt tillbaka mot Bormes Les Mimosas, här var vägarna i blandat skick så jag vågade inte stå på fullt utför. Nedan bild visar en av få längre skuggpartier. Det var svårt att få skugga på berget eftersom alla träd var så låga.

10ntligenskuggaochnerfrColduCanadel.jpg

Efter att denna bild togs var det bara skön utförscykling i stort sett hela vägen tillbaka, så skönt att jag t om cyklade lite för långt när jag passerat Bormes les Mimosas :)

Det blev c:a 98km i, enl Garmin, 27 graders värme, tyvärr så svalkade det inte speciellt mycket som man kan önska. Avslutar med en bild från Garmin Connect.

02Garminprint2.jpg

Senast ändrad:
Det där var inte snällt så här i höstrusket (som det är istället för vinter).
Men helt underbara bilder. LÄNGTAR till våren.

Kul att ni gillart :). Det motiverar lägga upp nästa del!

@ bikeshorts: Tack, kul att du gillar hojen :), det gör jag också. Den har fått hänga med ett tag nu.

Då var det dags för del två i min lilla RR från Provence.

2. Georges de Nesgue - En lugn tur med sambon runt den fantastiska kanjonen i området nedanför Mont Ventoux.

Vi lämnade medelhavet och tog bilen inåt landet och upp mot Bédoin. Målet var cykling i området samt att se TdF etappen upp mot Mont Ventoux.

Väl framme så upptäckte vi, såklart, att ALLT var slutsålt vad det gäller boende. Hotell var som väntat helt kört. Vi trodde inte att det redan 3-4 dagar innan skulle vara helt fullt även på campingarna i området, men det var det.

När vi var på väg till en av många campingar för att kolla efter plats så såg vi att en av vingårdarna hade satt upp en liten skylt om att de hade tältplatser. Toppen tänkte vi, så vi svängde av. Fullt... abonnerat av tyskar... men kvinnan som ägde stället såg nog paniken i våra ögon och sa till sist - Ni kan få slå upp ert tält bakom vårt hus!

Tjoho! äntligen lite tur! Platsen bakom huset skulle visa sig vara mestadels bestående av en stor hage för deras två åsnor. runtom hagen fanns dock lite plats att köra fram bilen och slå upp tältet, mellan hagen och vinrankorna.

Redo för start!
1Redofravfrd.JPG

En social åsna!
1.1Hejdsnan.JPG

Först så var det lite transportcykling till vår startpunkt för den rundslinga vi hade tänkt oss. Via Mazan till Villes-sur Auzon. Villes- sur Auzon är en lite trevlig stad som t om hade en lite cykelaffär. Smart, för det var en hel del cyklister i området.

Kolla karta i Villes-sur Auzon
2Kollalitekarta.JPG

Direkt efter så startade den drygt 20km långa, men flacka, stigningen i kanjonen.
Vi tog det mycket lugnt och stannade mycket. Detta var Malin´s första cykeltur med så mycket stigning. Det skulle dessutom bli hennes längsta tur hittills.

Stilstudie...
2.1Stilstudie.JPG

Utsikt
3Finutsikt.JPG

Utsikt + lite fler scyklister på väg upp.
3.1Thomasposerar.jpg

Vi passerade många tunnlar som gjorts genom berget.
4enavmngatunnlar.JPG

Malin på väg genom den mest kända av tunnlarna, i alla fall om man bildgooglar Georges de la Nesque.
4.1TunnelmMalin.jpg

Vi hade tänkt cykla till Sault och vända för att sen cykla på andra sidan kanjonen tillbaka. Vi valde dock att korta ner turen lite och tog lunch i Monieux, en fantastisk liten stad på berget. Vi letade oss upp till torget och fann där en mycket trevlig restaurang som bjöd på uteservering med mycket trevlig utsikt.

Vi var inte de enda cyklisterna som hittat hit. Restaurangen var av den lite finare sorten så det var lite lustigt... antingen så var det uppklädda familjer som åt finmiddag, eller så var det svettiga cyklister. Sköna kontraster :)

Lunch!
5lunchimonieux.JPG

... och såklart fika.
6+fika.JPG

Malin med en espresso
6.1FikaMalin.JPG

Efter Monieux så avvek vi från planen och tog en genväg till vägen som går runt kanjonen. Den andra sidan bjöd inte alls på lika fin utsikt och fina omgivningar. Asfalten var dessutom lite grövre och av sämre kvalité. Vi blev också lite sega efter lunch och fika, så det blev inte så många bilder.

Denna bilden visar tunneln som Malin cyklar igenom på en av bilderna ovan, fast från andra sidan kanjonen.
4.2Tunnelfrnandrasidan.jpg

Efter att ha pustat lite duschat så var det dags för kvällsmat, till det så hämtade vi en flaska rosévin, tillverkat av vår värd.
8Firamedvin.JPG

Lite data:
9map.jpg

Vi tog det med andra ord rätt så lugnt!

Hittade denna filmen som visar att det nog hade varit rätt trevligt att cykla samma väg tillbaka istället för rundslingan som vi valde.

Nåja, det får bli nästa gång!

zzingo skrev:
-------------------------------------------------------
> Sådan här RRs borde vara förbjudet så här
> års.... Det kunde väl åtminstone regnat lite
> på er ;)
>
> Snyggt!

Haha, jag kan lova, det regnade på oss! Vi skulle cyklat runt Georges du Verdon också men fyra dagars väntan på passande väder räckte inte. Åska och ösregn var det enda vi fick :/

Faktum är att vid den första cykelturen vid Bormes, så jagade elaka moln mig innifrån landet, och precis när jag kom till campingen, så regnade det.

Äh, strunta i "surkarten" och ös på med mer härliga bilder på bergscykling. Behövs något att drömma sig bort till nu när vargavintern är här!

thomalin skrev:
> zzingo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sådan här RRs borde vara förbjudet så här
> > års.... Det kunde väl åtminstone regnat lite
> > på er ;)
> >
> > Snyggt!
>
> Haha, jag kan lova, det regnade på oss! Vi skulle
> cyklat runt Georges du Verdon också men fyra
> dagars väntan på passande väder räckte inte.
> Åska och ösregn var det enda vi fick :/
>
> Faktum är att vid den första cykelturen vid
> Bormes, så jagade elaka moln mig innifrån
> landet, och precis när jag kom till campingen,
> så regnade det.

Ok då, surt med regn...

Solen borde alltid skina på oss cyklister..

zzingo skrev:
> Solen borde alltid skina på oss cyklister..

Amen!

GoranS skrev:
> zzingo skrev:
> -----
> > Solen borde alltid skina på oss cyklister..
>
> Amen!

+1

Rock skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > zzingo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Solen borde alltid skina på oss cyklister..
> >
> > Amen!
>
> +1

Ja, det plusettar jag gärna också :)

Påminner mig om ett möte med en väldigt blöt fransman vi stötte på vid Georges du Verdon.

Som jag nämnt ovan så väntade vi på bättre väder när vi var där... Det var dock kortare stunder med uppehåll, men inte såpass att man gav sig ut på längre cykelturer på okänd mark.

Det fick bli lite dagsturer med bil till de olika sevärdheterna i området. Bland annat så blev det några kortare hikingturer. Under en sådan tur brakade helvetet lös, en extrem störtskur i kombination med ett minst sagt intensivt åskoväder.

Som tur var hade vi "bara" 2km till bilen. När vi äntligen kommit till bilen och åkt iväg så kör vi om en cyklist som kämpar uppför, i knapp styrfart, i det extrema vädret. Det såg verkligen helt galet jobbigt ut, dessutom rätt exponerat mtp åskan. Tänker att vi kunde erbjuda att plocka upp stackarn och skjutsa till åtminstone skydd, om han bodde för långt ifrån.

Han bara skakar på huvudet och verkar tycka att vi är helt dumma i huvet. Fast frågan är om jag inte gjort detsamma, tror nog inte att min stolthet hade pallat det :) men där och då verkade det som en bra ide...

Kan förövrigt rekommendera boende kring Mouistiers Sainte Marie som ligger precis vid Verdon. Mycket fint!

image.jpg

Senast ändrad:
Lite inspirerande film från La Garde Freinet mars 2013. Byn ligger 20 min norr om St Tropez och bjuder på fantastisk cykling. Den som vill ha tips på boende mm får gärna höra av sig.

Marcus

Senast ändrad:
Starcus skrev:
> Lite inspirerande film från La Garde Freinet mars
> 2013. Byn ligger 20 min norr om St Tropez och
> bjuder på fantastisk cykling. Den som vill ha
> tips på boende mm får gärna höra av sig.
>
>
>
> Marcus

Ja, det finns verkligen fina cykelvägar i området runt St Tropez.
Skön fartkänsla i filmen :)

Kanske hör av mig gällande boende för jag ska definitivt tillbaka till området. I år tog vi bara bilen och åkte ner, förbokade inget utan tog det som det kom. Både för och nackdelar med det ;)

Tillbaka
Topp