[RR] Delar av lögdeälvsleden

oJsan

Aktiv medlem
Jag har länge längtat efter en heldagstur längs någon vandringsled här i närheten. Förra helgen fick jag stifta närmare bekantskap med Lögdeälven (den gången bara till fots några timmar). Insåg då att den definitivt borde cyklas!
Midsommarafton var en lämplig dag eftersom firandet senare på kvällen skulle ske i Nyåker och jag skulle få skjuts från Nordmaling. SMHI varnade för regn under förmiddagen men jag trotsade varningen, det var ju faktiskt uppehåll när jag lämnade Umeå ring niotiden på morgonen. =) Mindre skurar hela vägen men i Nyåker började störtregnet. Jag parkerade bilen i Bjärten (1), ett par mil väster om Nyåker och väntade ut det värsta skyfallet... Insåg efter en kvart att det var lika bra att ge sig iväg, grå himmel i alla väderstreck. Blöt utifrån eller inifrån, tjaa...

turkarta.png ht=725

Karta, med turen markerad i grönt (hmm, 725px begränsar detaljerna).
Efter att trampat några blöta kilometer efter lerig grusväg vek jag in på leden i Nedre Nyland (2). ...ytterligare några meter i blåbärsriset så var även skorna genomblöta.

IMG_0482.JPG ht=600

Lerbäcken, 5km led avklarat och ett kort stopp för att fyllda på energi.

IMG_0485.JPG ht=390

Bara lätt duggregn men det mesta i skogen var fortfarande rätt blött.

IMG_0492.JPG ht=600

Hurra, det har slutat regna och det går att skymta lite ljusare partier på himlen.

IMG_0489.JPG ht=317

Schysst beach.

IMG_0487.JPG ht=400

Kloka ord.

IMG_0498.JPG ht=600

Framme vid Fällfors(3), dags för sidbyte och mycket bättre led! Första delen från Nedre Nyland var smal och knixig men nu blev det brett och glesare mellan träden.

IMG_0501.JPG ht=600

Med undantag från några branta stigningar (som visserligen ger fin utsikt) så var detta den mest lättcyklade delen av leden, vilket passar min tämligen stumma framgaffel =/

IMG_0504.JPG ht=600

Mjuk och fin stig.

IMG_0505.JPG ht=406

Nästan framme i Norrfors - solen tittar fram och börjar värma.

IMG_0507.JPG ht=434

Någon kilometer söder om Norrfors, vid Nedre Älgforsen(4) - dags att inta lunch och packa ner jackan.

IMG_0512.JPG ht=600

Rykten sa att kommande delar av leden inte var i bra skick. Mycket riktigt, vissa delar hade ätits upp av älven och på andra ställen hade bävrarna härjat. Jag gjorde ändå ett försök men gav upp vid Nordsjö(5) där jag istället valde landsvägen ner till Högåker(6).

IMG_0513.JPG ht=450

Älven äter även träd som står för nära.

IMG_0518.JPG ht=600

Mellan Högåker och Klöse trampar många flugfiskare omkring på stigarna, här gick det lättare att cykla - med undantag för några extrema backar där det endast gick att släpa cykeln uppför.

IMG_0525.JPG ht=600

Men utsikten var värd mödan...

IMG_0532.JPG ht=600

Kasta över väskan, hänga cykeln på axeln och leka lindansare... jodå, det gick vägen.

Vid Klöse(7) började klockan bli mycket och jag trampade asfalt ner till Rödviks camping där jag hyrde en dusch. Halvdruckna midsommarfirare på campingen blängde misstänksamt på mig och mina leriga tillhörigheter.
Nu till den svåra delen.. att hitta en öppen restaurang i Nordmaling klockan 19 på midsommarafton. =) Allt utom ett litet pizzahak/kiosk hade stängt, så det blev en rullkebab i solen innan jag blev upphämtad av polarna.

Jag hade ingen GPS/tracker med på resan men uppskattar den till drygt 6mil, ungefär hälften led, hälften väg. Det senaste åren har jag, pga hälsan, inte kunnat genomföra äventyr som dessa. För ett par månader vände det och jag har tagit revansch på på livet! Trots regnet så var detta årets upplevelse för mig.

Ut och njut av naturen!
/Jonas

Sverige är ju fantastiskt... Den nionde bilden, den på älven ser ju nästan magisk ut. Bara Zeb Macahan som fattas på sin häst drickandes från floden.

Tillbaka
Topp