[RR] Evolution Gravel Race, 850 km i Tanzania.

Chapter 2

Aktiv medlem
RR: Evolution Gravel Race
För bakgrund kommer först tävlingsarrangörens egen beskrivning av de två lopp som nämns i denna RR.

Evolution Gravel Race
Is a point-to-point 850km gravel stage race from the Ngorongoro Crater to the Swahili Coast in Tanzania. The fastest overall time from the Crater to the Coast wins.

The 850km course features long flat stages over smooth, fast gravel as well as mountainous stages with steep climbs. Before arriving at the Indian Ocean, competitors will have climbed over 10,000m and traveled through plains, national parks, Mt. Kilimanjaro, rain forests and many local villages. Race organizers will be on hand to ensure safety throughout the race, but a hardy sense of adventure and a strong cardiovascular system are prerequisites to admission.

Get ready world, the second installment in the AMANI adventure-race series represents more than just a physical test. Audacious in scale, scope and design, the #EvoGrvl Race is like nothing else out there.

Migration Gravel Race
The “Migration Gravel Race” is a semi supported four day stage race across the wilds of the Maasai Mara, Kenya. Competitors will be pre-approved to race. Each stage ends at a secure designated check point.

The 650 km route courses over single track, game trails, red clay, and rough hard pack gravel. At an average elevation of 1900m through Maasai villages, plains, rivers, mountains and across big game country. There will be re-supply points and rangers to ensure safety.

Före racet.
För att beskriva min första (Mini-)Ultra måste jag gå tillbaka cirka 20 dagar före avresa och start. Jag har kämpat en del under våren med cleat-positionen på mina skor. Sulan på mina skor har blivit sliten och har inte längre samma kontakt mot pedalen som jag vill att den ska ha. Istället för sula mot pedal är det cleat mot pedal eller metall mot metall. Det betyder att mina fötter inte får det stöd jag vill att de ska ha eller har det stöd de brukade att ha. Jag insåg tyvärr lite sent att jag inte kommer få till rätt känsla med mina gamla skor och behöver köpa nya. (Generalfel nr 1). Jag bestämde mig också för att ta hjälp av en bikefitter för att, en gång för alla, få till cleat-placeringen på de nya skorna och kanske samtidigt få lite hjälp med mina händer som jag känner att jag har lite för mycket vikt på när jag cyklar. (Generalfel nr 2)

Utifrån det bikefittern såg av mitt trampande på lättapedaler i ca 2 min på trainern så sänktes- och flyttades sadeln bakåt och cleatsen placerades längst bak på skon. Detta var min första bikefit och allt gick lite fort. Det var svårt att känna om det var rätt placering under de få minuter av den lätta cyklingen jag cyklade i studion.

Väl hemma försökte jag anpassa mig till den nya setupen under mina kommande Trainer Road-pass. Men mina fötter kändes aldrig helt rätt när jag satte lite mer tryck på pedalerna och jag började bli orolig och stressad eftersom loppet bara var cirka 2 veckor bort vid det här laget. Jag mejlade bikfittern och undrade om jag skulle köra vidare och vänja mig eller börja justera själv. Tyvärr fick jag inte något svar och tiden gick.

Under det första utomhuspasset efter bikefitten fick jag ont i mitt högra knä. Det kändes som om en spik kördes in i knäet. Och jag inser att det inte kommer att bli bättre med de nya inställningarna.

Jag har aldrig varit en särskilt snabb cyklist. Min styrka och självförtroende i cyklingen har istället varit vetskapen om att jag kan cykla länge. Med mitt nyutvecklade knäproblem hade jag inte längre det självförtroendet kvar. Istället för att testa utrustningen, optimera väskor och bestämma vilken utrustning jag ska ta med tillbringade jag träningspassen på trainern för att försöka ta reda på vad som är fel med fötterna och cleat-placeringen.

Dagen innan jag var tvungen att packa ner cykeln för avfärd till Migration Gravel Race och Evolution Gravel Race gjorde jag min sista test-tur utomhus och mitt knä började göra ont bara 20 km in på turen. Jag börjar också inse vad som troligtvis var orsaken till knäproblemet. Det var nog inte cleat-placeringen utan det är troligtvis pga att sadeln har justerats ner för lågt.

I ett sista och desperat försök att rätta till detta tar jag min gamla cykel och mäter allt jag kunde mäta och kopierar detta till cykeln jag skulle ta med till tävlingen. Detta innebar att sadeln höjs med 2,3 cm och flyttas framåt 5 mm, jag tog även fram mina gamla skor där cleatsen ändå sitter bra men inte riktigt ger det stöd jag vill ha. Allt detta görs under samma kväll som jag behöver packa ner cykeln för avresa. Jag hinner inte testa den nya inställningen innan jag var tvungen att åka till Arlanda. Jag visste bara att inställningen jag hade inte fungerade och något behövde göras.

På grund av alla dessa problem hade jag aldrig riktigt tid att testa utrustningen eller väskorna förrän i allra sista stund. Och provturen med packningen blev heller inte jättebra. Jag saknade de sista utrymmet för ”maten” jag planerade att köra med under racet och det fanns inte längre någon tid att införskaffa fler väskor än de jag hade. Jag var tvungen att göra något, och eftersom jag redan var i upplösningstillstånd vid detta lag så bestämde jag mig för att köra med min gamla och beprövade Tubus Tara-setup och packväskor fram. Omodernt och tungt, men jag skulle inte sakna utrymme för maten och eftersom jag inte hunnit optimera packningen skulle jag även kunna få plats med allt jag ville ha med och åtminstone kunna ”turist-köra” racet.
Veckan innan Evolution Gravel Race körde jag Migration Gravel Race. Och jag fick mitt första test av den nya sadelpositionen. Det var med en riktigt stor lättnad som jag kunde köra och avsluta de 4 etapperna inom cut-off tiden med noll knäproblem eller knäsmärta. Det var inte helt perfekt men utan knäsmärta kunde jag definitivt leva med att saker inte var helt perfekta.

Slut på bakgrundshistorien och över till racet...

Evolution Gravel Race, Etapp 1, 455 km och 4600 höjdmeter:

1_cap.jpg

2_lac.jpg

Racet i Tanzania sades vara slätare och mindre grovt än det otroligt grova underlaget som Migration Gravel Race hade bjudit på i Kenya. Och kanske var den det på vissa delar men den var långt ifrån slät. Några av de slätare partierna var så sandiga att framhjulet spårade överallt och vissa partier så steniga att mina händer skrek åt mig att stanna.

Racet började med en stigning redan från start. Tempot var för snabbt för mig och min tunglastade cykel. Så jag kom snabbt in i mitt eget stadiga långdistanstempo. Efter de inledande 60 km asfalt med motvind och böljande vägar kommer jag till gruset. Det är ett sandigt parti med en mycket oklar väg och taggiga buskar överallt. Det dröjde inte länge innan jag kommer ifatt den första cyklisten som fått slut på slangar och lagningslappar. Jag ger honom en av mina reservslangar och fortsätter. Jag gillade verkligen det här avsnittet trots taggarna. Jag var tvungen att navigera genom vegetationen och det gick bara att följa linjen i GPSen lite på känn för att inte behöva köra genom de värsta snåren med taggiga buskar. Jag tror att jag drog ut mer än 50 taggar från däcket efter denna 50 km långa sektion. Jag körde med Stan's NoTubes Race Sealant under racet och tätningsvätskan tätade hållen från alla utdragna taggar. En mycket härlig känsla. Det här är min första säsong som jag kör tubeless. Jag gick över till det tack vara dessa två lopp vilket jag är väldigt glad för. Jag skulle aldrig kunnat ta mig ur det här partiet utan att få punktering om jag hade kört med slang.
3_taggar.jpg

De första 300 km av rutten var ganska platt och jag njöt verkligen av banan även om den var tuff och utmanande samtidigt. Jag gillade att det faktiskt var cykelbart hela tiden.
4_träd.jpg

5_träd2.jpg
6_sand.jpg
7_flodbädd.jpg

8_träd3.jpg

10_berg.jpg

Min plan var att cykla igenom den första natten och avsluta den 455 km långa etappen utan sömn. Det blir mörkt väldigt tidigt i Tanzania och jag var tvungen att kitta mig för nattkörning redan kl. 18.00.

11_mörker.jpg

Jag visste inte hur ofta jag skulle kunna fylla på med vatten under natten så jag köpte på mig två ”onödiga” 1,5 liters flaskor vatten till, vilket innebar ännu mera vikt till min redan tungt lastade cykel.
12_mörker2.jpg

Runt kl. 00.00 och 300 km in i racet började jag redan bli lite sömnig. Mycket pga Migration Gravel Racet veckan innan där vi sov i tält och startade varje etapp vid soluppgång med tidiga mornar och lite sömn som följd. Jag tror också att medvetandet av jag hade med mig tält och sovsäck på cykeln och som möjliggjorde att jag kunde stanna för att sova nästan överallt spelade in i trötthetskänslan. När klockan slog 03.30 och jag skulle börja de sista 100 km av massiva stigningar bestämde jag mig för att stanna för att sova och vänta på att solen och dagsljuset skulle komma tillbaka. Jag ställde timern på 2 timmar och fick nog ändå ca 45-60 minuters sömn under denna tid.
13_tält.jpg

Jag packade mitt kit och fortsatte ganska utvilad och med förhoppningen att avsluta de sista 100 km på ca 5h. Jag kunde nog inte ha mer fel. Stigningarna för de kommande 100 km till foten av Mt. Kilimanjaro var så branta att jag var tvungen att gå i de flesta av dem och nedförsbackarna så steniga och tekniska att jag var tvungen att gå i de flesta av dem. Den här delen av banan tog evigheter.
14_klättring.jpg
15_klättring2.jpg

17_nedför.jpg

Med ca 50 km kvar av etappen blev jag omdirigerade på grund av elefanter i området jag skulle cykla genom. Den nya dragningen drogs på en asfaltsträcka och den enda gång jag var rädd under racet var under denna del. Ingen av bilisterna gjorde några försök att sakta ner eller ha något som helst avstånd till mig när de passerade i full hastighet. Lastbilschaufförerna var bättre och försökte faktiskt ha lite distans när det körde om. Men bara när de kunde och inte hade mötande trafik. Efter några läskiga omkörningar bestämde jag mig till och med för att ställa mig stillastående i gräset bredvid vägen när den mötande trafiken skulle innebära att passerande lastbil kommer att passera mig alldeles för snabbt och för nära. Efter 25 km var jag äntligen klar med detta hemska asfaltsparti och jag kom till staden Same med 25000 invånare. Jag hade bara 25 km kvar vid det här laget och fötterna hade börjat göra ont och jag brydde mig egentligen inte så mycket om min sluttid. Jag bestämde mig för att köpa lite varm mat och sätta mig ner och äta för första gången sedan jag startade.
18_mat.jpg

Maten och pausen var mycket välbehövlig och jag fortsatte mot den sista klättringen mätt och nöjd med mitt beslut. De sista 75 km hade tagit mig ungefär 7 timmar och de sista 25km skulle inte bli mycket bättre. Den sista delen av etappen bestod av en 10 km lång stigning med en genomsnittlig lutning på 8%. Vägen var som brukligt under den senare delen av etappen mycket grov och stenig, varvad med lera då de passade på att hyvla av vägen och blöta ner delar av stigningen just när jag kom dit.
Om jag gick delar av stigningen? Ja, det gjorde jag.
19_klättring3.jpg
20_underlag.jpg

Till slut tog jag mig i alla fall upp och gick i mål. De sista 100 km med 2400 meters stigning hade tagit mig dryga 10 timmar att slutföra.

Jag gick i mål på etapp 1 efter 33 timmar och 29 min med 455km cykling och 4,667 höjdmeter klättring.

Och mina knän? Jag hade noll problem med knäna, bara händer och trampdynor gjorde ont i slutändan (förutom den allmänna tröttheten förstås).

Etapp 2 kommer senare…

Länkar:
Strava: https://www.strava.com/activities/9351170171

Video från Fernwee och deras etapp 1:

Grym RR och snyggt krigat!
Det där med bikefit är inte alltid så enkelt och allt annat än statiskt, tur att det löste sig med en copy paste på beprövade settings :)

Evolution Gravel Race, Etapp 2, 405 km och 6100 höjdmeter: En bruten cyklists klagan.

Nästa fas i racet är det obligatoriska stoppet i mid-camp där du behöver stanna i 12 timmar innan du får köra vidare. Du får stanna längre men tiden börjar ticka igen efter dina 12 timmar. Ett uppskattat moment för många, även de lite vanare långdistanscyklisterna i startfältet.

I lägret har vi portabla utedass, hinkar med varmt vatten så att vi har möjlighet att skölja av oss och tvätta oss med varmt vatten. Riktigt skönt att få möjlighet att tvätta bort den värsta dammet och smutsen. Vi har också tillgång till alla våra väskor som vi lämnade vid starten. Det känns lyxigt att kunna byta om till vanliga kläder efter ”duschen” och sätta på sig badtofflorna. Maten i lägret kan jag inte säga så mycket om, då det inte fanns så mycket att äta som jag hoppats på. När jag går i mål finns det lite chapati och mandazi i en rostfri panna liggandes vid matområdet. På grillen ser jag att det grillades lite kött och på bordets vaxduk fanns det spår av ris. Jag frågade var jag kunde hitta riset och köttet och fick till svar att det inte fanns något ris men att köttet skulle bli klart om 20 min. Jag var så inställd på att få äta ordentligt med mat här, så som de annonserat om innan racet. Lite besviket åt jag två kalla chapati och någon kall mandazi innan jag gick och duschade i väntan på köttet. Efter duschen frågade jag hur det gick med köttet, fortfarande 20 min kvar. Efter 20 min får jag äntligen några grytbitar kött och sväljer ner dem med ytterligare en chapati. Som tur var hade jag packat med mig lakrits och lite annat godis som låg i väskan som väntade här i lägret och som jag åt med stor förtjusning.

Jag hade gått i mål kl. 16.37 på etapp 1 och ska där med starta etapp 2 kl. 04.37. Jag bestämmer mig ganska tidigt att jag ska försöka vila ut ordentligt och inte stressa iväg i mörkret och planerar att starta först när det börjar blir ljust. Jag får dela tält med en cyklist som ska starta strax innan 05.00. Jag fick väl inte riktigt någon kvalitetssömn i tältet men jag fick ihop några minuter och kanske timmar lite här och där under natten. Jag vaknar när cyklisten som jag delar tält med gör sig i ordning men jag är lite för trött och jag ligger kvar en stund till.

När jag väl bestämmer mig för att gå upp är jag allt annat en effektiv och flera av sakerna som jag tänkte att jag skulle fixa orkar jag inte riktig rodda med. Till frukost äter jag stekt ägg tillsammans med en brödskiva vitt orostat rostbröd. Jag avslutade med en och en halv mandazi. Chapati skippade jag denna gång. Efter frukosten gör jag mig i maklig takt i ordning för start och kan tillslut stämpla ut och starta etapp 2 kl. 07.41.
När jag cyklar ut från lägret känner jag mig redan lite hungrig.

Min plan och upplägg för etapp 2 var att dela upp etappen i två delar där jag planerar att cykla de första 250 km, sova ordentligt under natten och köra de resterande 150 km dagen efter.

Etapp 2 börjar där etapp 1 slutade och inledningen bjuder på långa och böljande vägar som går upp och ner i ca 20 km.
1_böljande start.jpg

Efter den inledande delen börjar den riktiga nedförsbacken som tar mig från 1450 meters höjd ner till 550 meters höjd på bara 15 km. Med en tungt lastad cykel skjuter det på bra nerför och det blir en kamp mot gravitationen att hålla ner farten. Jag är alldeles för rädd och för svag tekniskt för att bara låta cykeln göra jobbet och släppa på mellan serpentinerna. Så det blir att jag bromsar större delen av backen på vägen ner. Jag börjar bli lite trött på att det ständig är en kamp för mig när det går brant nerför. Efter alla höjdmeter jag klättrat får jag sällan tillbaka några km/h på snittfarteten i nerförsbackarna.
2_nerför.jpg

Jag kommer ner till ett asfaltsparti och värmen är tydligt mer märkbar här nere än det varit tidigare i bergen. Från denna punkt är det i stort sett 40 km lättåkt grus i +35 graders värme och motvind. Redan tidigt på etappen känner jag hur fötterna bränner under fotsulan. Problemen hade börjat redan på den förra etappen men nu har det blivit mycket värre och ganska direkt. Jag tänker att det är värmen som gör att fötterna blir för varma helt enkelt. Jag blir ikapp cyklad av Salome Kanini som tyvärr hade DNF:at under etapp 1 men som valt att fortsätta etapp 2 utom tävlan. Jag nämner att jag har så ont i fötterna att jag behöver stanna hela tiden och vila och hon tipsar om att släppa på snörningen. Jag har varit så inställd på att det är värmen i kombination med att cleatsen trycker mot pedalen som gjorde att jag fick ont i trampdynorna. Jag kopplade inte det onda med att jag varje dag i Kenya under Migration Gravel Race hade spänt snörena hårdare och hårdare varje dag pga. att skorna var dyngsura varje morgon innan start och att de nu satt alldeles för hårt runt mina fötter som svällt i hättan. Jag stannar igen och snörar upp skorna helt och drog endast åt de sista två hålen på snörning lite lagom hårt. Ganska snart blir fötterna bättre och efter några timmar hade jag inga som helst problem längre. Vi göra sällskap en bit till innan jag behöver stanna för att fylla på med mer vatten innan nästa långa klättring som är på gång.
2_1_värme.jpg

4_klättring1.jpg

Stigningen som väntar är en 15 km lång backe med 1150 höjdmeter klättring där vi börjar på 600 meters höjd och ska upp till 1750 meter. Efter en relativt behaglig start brantar det på rejält. I början är humöret ändå på topp och jag kämpar på och försöker cykla även i 13% lutning, men ganska snabbt bestämmer jag mig för att inte försöka cykla om det är över 10 % lutning. Inte alls långt därefter reviderar jag min brytpunkt till 8%. Efter 2 timmar och några foton senare är jag uppe. På Strava ser jag att Lachlan Morton ca 30 timmar tidigare hade kört uppför samma backe på 1 timme och 11 min.
3_klättring1.jpg

5_klättring1.jpg
6_klättring1.jpg
7_klättring1.jpg
8_klättring1.jpg

Väl uppe på platån är det fullt med vuxna och barn som samlats på gatorna i byarna för att fira Eid al-Adha och det är nästintill en Tour de france stämning bland barnen när jag cyklar förbi i knapp styrfart för att inte köra in i någon. Jag passar på att köpa lite vatten här uppe då det mesta gått åt under klättringen. Jag hade nu cyklat i 11 timmar och bara kommit 130 km av mina planerade 250 km och det började redan bli mörkt. Jag kittade om till nattkörning och trampade vidare i mörkret som snabbt började lägga sig över landskapet. Vägarna här var tacksamma och cykelbara och jag kunde köra på igen utan att behöva släpa cykeln eller gå nerför vilket var skönt. Klockan hade nu började närma sig nio på kvällen och jag började redan leta efter en sovplats. Jag hade tänkt att jag skulle hitta ett guest house för att få lite mer kvalitets sömn den här natten. Jag hade hittat ett boende lite tidigare men tyckte att det var lite för tidigt att stanna redan då. Efter ytterligare en timme och bara 175 körda km bestämde jag mig ändå för att det fick räcka för dagen. Det var mer befolkat under denna del och hus lite överallt men jag hittade inte något guest house och det var svårt att hitta en ostörd plats för att sätta upp mitt tält. Till slut hittade jag en skyddad tältplats efter lite sökande och bestämde mig för att sätta upp mitt tält. Marken var mycket mjuk och porös, tältpinnarna gick att få ner lätt. Jag blåser upp mitt liggunderlag och kryper in. Ganska direkt hör jag hur en gren som jag inte sett på marken går igenom tältgolvet och jag försöker flytta liggunderlaget lite till vänster om grenen och somnar. Efter en stund försöker jag vända mig från rygg till magen på mitt lite hala liggunderlag och jag känner hur luften pyser ut från liggunderlaget. För att få det lite bekvämare vänder jag mig tillbaka på rygg igen och lyckas samtidigt dra med mig hela tältet i vändningen med tältpinnar och allt. För trött för att göra något åt det ligger jag nu kvar på rygg med en reva i tältgolvet, punkterat liggunderlag och med hela tältduken in svept i mig själv. Efter en stund somnar jag och vaknar strax innan klockan ska ringa 3h senare. Allt är förstås jättefuktigt på grund av all kondens. Men luften är varm och jag packar ihop mig för avfärd och för de sista 230 km till mål.

Men förnyad kraft räknar jag ut att jag borde kunna ta mig i mål runt kl. 22.00 om allt flyter på som det ska.
När jag kommer ut från ett skogsparti som jag cyklat genom under morgonen möts jag en sådan fantastisk fint landskap. Solen håller fortfarande på att gå upp och jag har en utsikt över ett vidsträckt landskap med berg till vänster och stora slätter till höger. Helt fantastiskt. Jag tar mig några minuter att uppskatta utsikten och passar samtidigt på att packa om lite grann efter den lite slarviga packningen vid avfärd.
9_morgon1.jpg

11_morgon.jpg

Nu går det ner för igen och nerförslöpan ner för berget bjuder återigen på mycket bromsande. Det går alldeles för fort om jag bara skulle släppa på cykeln fritt. Väl nere kommer jag till den del av loppet som jag faktiskt njöt av mest på hela racet. Superfina långa, svepande och släta grusvägar där jag riktigt känner hur vinden trycker på så att jag nästan flyger fram på gruset. Riktigt skön känsla. Det börjar komma lite försiktiga droppar regn men tillräckligt lite för att inte behöva sätta på mig regnjackan. Jag får njuta av denna del i ca 20 km innan loppets värsta backe kommer. Den är inte längst och har inte flest höjdmeter men den är brantast av dem alla och stökig. Svetten bara rinner i värmen som bytts från behaglig torr värme till riktigt fuktig värme pga. regnet. Stigningen är 7 km lång och tar mig med en avg. lutning på 10% och med flera delar på över 20% upp till te-plantagen. Efter nästan 2 timmar och 20 min av släpande och pustande tar jag mig till slut upp de 720 höjdmeterna.
12_klättring2.jpg

Väl där uppe möts jag av en mäktig upplevelse. Kulle efter kulle med tebuskar så långt ögat kan nå och med några stora djungellikandende träd kvar lämnade mitt i allt lite här och var. Jag kan bara föreställa mig hur det hade varit om naturen hade fått vara orörd här. Jag passar på att köpa lite vatten och bröd och är glad att loppet sista rejäla backe är avklarad.
14_te.jpg
15_te.jpg

16_regnskog.jpg

Här ifrån lovar Race manualen mycket snällare vägar och de sista 125 beskriv till och med som en ”treat”. ”The final 125km is a treat. Following one last short steep climb (not to be under-estimated) a beautiful day of riding rolling hills leading toward the sea awaits.

Jag börjar på allvar känna att målet faktiskt börjar närma sig...

Senast ändrad:
Även om backarna inte är lika långa längre börjar jag i det här laget bli rejält trött på att det alltid ska gå upp eller ner. Hela tiden. Det enda jag önskar nu är att få några mil av platt grusväg där jag faktiskt bara kan cykla på.
När det är ca 100 km kvar öppnas sig himlen rejält och regnet öser ner.
20_regn.jpg

Jag fortsätter och kommer tillslut ut på en asfaltsväg och fast regnet öser ner njuter jag verkligen av att äntligen få ”sträcka på benen” ordentligt på den släta asfalten. Ganska snart har jag bara 80 km kvar och det börjar bli dags att kitta om till kvällskittet för sista gången innan målflagg, som jag räknar med att ta mig till innan midnatt. Allt flyter verkligen på bra nu i några kilometer tills det från nästan ingenstans tar tvärstopp. Regnet som från och till vräker ner har löst upp de leriga vägarna och cykeln rör sig inte en mm. Jag försöker rensa däcket i mörkret och rullar fram 0,5 m. Tvärstopp igen. Jag försöker rensa igen, tvärstopp. Jag försöker lyfta cykeln men den är alldeles för tung för att det ska gå att bära den mer än ett par meter åt gången i leran. Ibland sjunker skorna ner i leran upp till vaden och ibland glider fötterna bara runt i leran. Det är fullt med flygande insekter som svärmar runt pannlampan när jag kämpar meter för meter och jag får lite panik. Det är 75 km kvar. Vad gör jag?
22_lera1.jpg
23_lera1.jpg

I hopp om tröst och medömkan skriver jag i vår WhatsApp-grupp om situationen som uppstått och får lite hejar rop och tips hur jag ska hantera leran. Efter ett hundratal meter till ser jag till slut lite lampor längre fram och jag tar mig fram till en by. Jag är helt slut nu och ser en grupp som sitter runt ett bord utanför ett av husen i byn. Jag går fram och frågar om det finns något guest house i byn. Det finns det inte och närmaste är 9 km i riktningen jag kom ifrån vilket inte är tänkbart. De säger att om jag inte behöver ett guest house eller hotell och bara vill ha någonstans att sova så kan de kanske ordna något. Jag förklarar att bara sova är aktuellt, ingen mat eller något annat. Jag blir tillsagd att sätta mig ner för att sällskapet behöver prata med byns äldreman för att kolla om det är ok. Efter några minuter får jag klartecken att det går bra. Jag passar på att köpa lite vatten och blir sedan ledd några meter bort till huset och familjen där jag kan sova. Jag blir visad madrassen där jag får sova skafföttes med två andra i familjen. De ordnar med varmt vatten så att jag kan tvätta av mig. Och de insisterar på att tvätta mina kläder, skor och cykel. Jag vill inte var till besvär och försöker med några taffliga försök att förklara att det inte är nödvändigt men blir övertalad. Jag tvättar av mig och får mina kläder och skor tvättade. Cykeln bestämmer vi till slut för att tvätta av på morgonen när leran går att bryta bort. Efter en stund får jag äntligen bara sova.

Jag vaknar upp någon gång runt kl 01.00 med en fot klistrad mot kinden. Snabbt puttar jag bort foten, vänder mig åt andra hållet och somnar om. Runt kl. 05.00 vaknar familjen upp för morgonbönen och jag passar på att göra mig i ordning för att cykla de sista 75 km som jag har kvar av etappen och racet. Regnet har upphört och jag hoppas att det kommer vara tillräckligt torrt för att cykla. Vi tar farväl och jag sticker i väg.

Vägarna är cykelbara och jag cyklar på i ett bra tempo över de böljande grusvägarna och ser hur kilometer för kilometer stadigt tickar ner. Nu är det snart bara 40 km kvar och enligt de som redan är i mål ska det vara betydligt snabbare underlag de sista 40 km och ganska precis då möter jag leran igen. Vägen här är nyräfsad och det är precis som att cykla på en nyräfsad leråker. Framdäcket rör sig inte en mm och jag hamnar återigen i läget där jag inte kan rulla hjulet längre än 0,5m efter att den är helt rensad.
24_lera2.jpg
25_lera2.jpg

26_lera2.jpg

27_lera2.jpg

28_lera2.jpg

Jag försöker på flera sätt att bära cykeln. Men de är för tungt. Jag provar till slut att balansera cykeln på huvudet och tar mig faktiskt längre än tidigare med denna metod men till slut blir även detta för tungt och jag behöver släppa ner cykeln igen.
29_lera2.jpg

30_lera2.jpg

Den sista metoden jag prövar och som fungerar bäst är att balansera cykeln med downtuben liggandes på sidan över axeln och med flaskstället som motvikt mot nacken och packväskorna hängandes framför. Jag lyckas ta mig ganska långt med denna metod och till slut blir leran något bättre och jag kan börja rensa och hålla cykeln rullande igen om jag samtidigt rensar framdäcket. 50 minuter och 1 km senare känner jag att leran börjar bli cykelbar igen och jag kan cykla några hundratal meter i stöten varvat med rulla och rensa metoden. Efter ett tag kan jag, till min stora lycka, till och med cykla några km och jag börjar tro att faran kanske är över. Tyvärr hade jag fel, igen.
31_lera3.jpg

32_lera3.jpg

34_lera4.jpg

Efter en stund ser jag två cyklister sittandes bredvid vägen, ungefär där vägen började bli riktigt dålig igen. När jag kommer fram säger dem att de har ringt tävlingsledningen för att bli hämtade då det kommer att vara likadant hela vägen till mål. Jag har vid detta läge tagit mig 55 km de senaste 6 timmarna och har bara 20 km kvar. Jag vill inte ha cyklat och kämpat i 845 km för att bli hämtad med 20 km kvar av racet. Jag säger att jag nog vill prova att ta mig i mål ändå och ser samtidigt att det ser mer sandigt ut i diket och testar att bära över cykeln dit. Här är vägen för mjuk för att cykla men samtidigt tillräckligt sandig för att kunna hålla cykeln rullande. Jag säger hej då och fortsätter. Efter ytterligare ett hundratal meter går det att cykla en bit igen. Så här håller det på i ytterligare 10 km innan jag äntligen kommer fram till den mest steniga typen av grusväg som Tanzania erbjuder. Den sort som jag bara för knappt ett dygn sedan hatat emellanåt pga alla grova stenar men som jag nu i helt plötsligt älskar och det underlag jag nu önskar hela vägen till mål.

Jag kan cykla på igen och följer gps-spåret och den grova grusvägen mot målet. Snart har jag bara ett hundratal meter kvar. Det är med en mixad känsla jag går i mål. Jag kan inte riktigt glädjas men är ändå så glad att det är över. Jag är ömsom lite irriterad över att banan varit så otroligt tuff och kämpig i slutet så att jag inte riktig kunnat njuta av den sista biten, men är samtidigt så nöjd att jag är en av de som har tagit mig i mål. Jag doppar obligatoriskt lite av däcket i havet till applåderna från deltagarna som i vissa fall tagit sig i mål ett eller två dygn tidigare och blir genast övertalad att själv doppa mig. Jag försöker få av mig handskar, hjälm och skorna. Men när skosnöret trasslar sig så struntar jag i skorna och hoppar i med det mesta på.
35_mål1.jpg

Jag är i mål!

Av totalt 32 startande är det 16 som tar sig i mål. Jag går i mål som 14e cyklist och är den sista som kör den officiella rutten. De 2 efter mig i resultatlistan blir hänvisade att ta en alternativ väg för att slippa leran i slutet och de hade inte tagit sig i mål inom cut-off tiden om de inte hade fått köra den alternativa vägen.

Etapp 2: 54 timmar och 40 min, 408 km, 6127 höjdmeter.

Länkar:
Strava: https://www.strava.com/activities/9367646629
Video från Fernwee och deras etapp 2:

Senast ändrad:
Grymt bra jobbat! Starkt och ett minne för livet. Du har ett bra skrivsätt, så nu måste du hitta nästa destination för att fortsätta dela dina upplevelser med oss ;)

Har du lust att göra en summering av din utrustning vid tillfälle, vad som var bra va mindre bra?

Stort tack för en fantastisk RR. Dessutom från ett land som det, mig veterligen, tidigare inte figurerat någon RR från här på happy.

Om du någon gång skulle ha ork och lust att skriva en RR även för Migration Gravel Race tror jag att det är fler än jag som skulle läsa med stort intresse.

Har du lust att göra en summering av din utrustning vid tillfälle, vad som var bra va mindre bra?
Om du skulle göra det igen, vad skulle du göra annorlunda?
Det ska jag försöka återkomma med. Även bra för mig själv. Det är så lätt att glömma till nästa gång (om det blir någon nästa gång).
Ja helst. Gränsen mellan att gå och cykla går väl vid 6-7 km/h. Men man måste upp i >15 för att det ska vara nice. Och så måste man kunna stanna och ta en stor bärs och en smarrig burgare lite nu och då...

Superfin story !!
Håller med om att det ska gå att cykla. Hade inte heller räknat med att det skulle bli så många partier där jag behövde gå med cykeln. Det var inte riktigt något som gick att se från bilderna från förra årets race. Då kördes loppet som ett 5 dagars etapplopp
Om du någon gång skulle ha ork och lust att skriva en RR även för Migration Gravel Race tror jag att det är fler än jag som skulle läsa med stort intresse.
Jag började faktiskt på en för MGR men lade den på is och skrev den för EVOGRVL istället. Kanske ska återuppta den då. :)
Kan avslöja att "grusvägarna" i Kenya är på en helt annan nivå än i Tanzania.
Lånad bild från MGR facebooksida:
206085028_330463185115898_1879922364805492487_n.jpg

I dagens Raphareklam kom en länk till en annan RR från samma evenemang. Inte lika bra som din beskrivning, men kul med ytterligare ett perspektiv. Verkar onekligen tufft!

Kul att läsa. Och intressant att igenkänning är så stor trots att vi är två motsatser i resultatlistan.

Han bekräftar även min misstanke om att det fanns ordentligt mat för de som kom till mid-campet tidigare än mig. "I tuck into some ugali, curry and fire roasted meat." Och lite senare i texten "After a couple more meals". Hittade även en bild från en av deltagarna där deltagarna sitter med en tallrik fylld med ris, bönor och grillat kött. Synd att förutsättningarna inte blir helt lika.

Minns inte och är för lat för att kolla, men var det första gången loppet arrangerades eller har det körts tidigare? Om arrangören och loppet är nya kan man möjligen ha lite större förståelse för ”skavanker” även om det förstås inte är bra om matmängden är så snålt tilltagen att bakre ledet blir utan.

Minns inte och är för lat för att kolla, men var det första gången loppet arrangerades eller har det körts tidigare? Om arrangören och loppet är nya kan man möjligen ha lite större förståelse för ”skavanker” även om det förstås inte är bra om matmängden är så snålt tilltagen att bakre ledet blir utan.
Det är samma arrangör till både Migration och Evolution (därav också anledningen till att jag körde båda).
Migration har de arrangerat 3 gånger tidigare och är väldigt påkostat. Lägren efter varje etapp är bra organiserade och maten läggs upp av arrangören så att den räcket till alla. Oftast erbjuds två av alternativen ris, ugali, pasta och potatis vid måltiderna. Under etapperna finns det mängder av motorcyklister och bilar som håller koll på alla deltagare och en helikopter kör runt i täten och ingriper om de skulle se några större djur som de inte vill att vi ska möta.

Evolution arrangeras för andra gången, men för första gången som en "Ultra" med bara ett läger i mitten. Första året kördes det som ett 5 dagars etapplopp.
Det är tydligt att arrangören hade räknat med betydligt fler än de 32 som anmält sig. I jämförelse med Migration (där det var över 100 startande) känns Evolution betydligt mer budget. Det är även många punkter som skiljer sig från den info vi fick i race manualen och i mejlen innan racet. Några lite större och andra mindre betydande.

Senast ändrad:
Oj, denna RR hade jag missat (*grämer mig*).

Fantastiskt bra, och inlevelsefullt, skriven.
Har ju bott större delen av mitt vuxna liv i Afrika, så kan bara bekräfta, precis så här är det ? Allt är möjligt - men ingenting är säkert.

Extra stor egen igenkänning på fuktig rödbrun lera (med inblandade växtfibrer), då är det tvärstopp!

Jag hade velat se ett dedikerat underforum för turberättelser så att inte trådar liknande denna - det stora äventyret - försvinner i mängden av allsköns annat. Hade helt missat denna fantastiska tur :)

Tillbaka
Topp