[RR] Familjeäventyr längs Göta Kanal

Konkret skrev:
-------------------------------------------------------
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Konkret skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Tältbudget?
> >
> > Jag har inga problem att betala om det är
> > befogat.
>
>
> Jag har ett hilleberg med extra lång absid på
> ena sidan, kaitum 3gt. Kostade mig 10 lök men
> herregud vilket tält det är. Har hängt med mig
> på alla mina resor både cykel och vandring.
>
> Man får plats med mycket i absiderna och det kan
> nog vara skönt när man har med sig en liten.

Hillerberg är fina grejer.
Fast de är ju byggda för att tåla allt. Med knodd har jag svårt att se att vi kommer tälta på +4000m i orkanvindar. Lite för mkt tält för barnfamilj kanske?

Lite OT i tråden, men för camping där man inte bär på prylarna utan rullar dem i vagn/bil, och särskilt om man har mindre barn med på turen, hade jag nog satsat på ett tält med ståhöjd - t.ex. Hilleberg Altai/XP eller ett klassiskt JOFA-tält.

Vi har ett säkert 15k år gammalt Hilleberg Nammatj 3GT, dvs trepersons tunneltält med stor absid. Riktigt lyxigt vid fjällvandring och paddling för två, väger väl 3.5 kg kanske så varken lätt eller tungt.

Fungerar fantastiskt bra och är lätt att slå upp och ta ner, men antagligen overkill för cykelcamping precis som du säger. Ingen aning om prislappen faktiskt.

Ang cykling på Fårö:
Det finns inte vansinnigt mycket belagd väg att välja på och huvudvägen från färjelägret vid Broa till Sudersand är sommartid rätt intensivt trafikerad av stressade badjävlar, nej förlåt sommargäster, som ska vara först i kön till stranden & glasskiosken. Trevligare alternativ att cykla är då den betydligt mindre vägen över Dämba (ta till höger en bit upp i backen från färjelägret) och sen ansluta till huvudvägen vid kyrkan/Svens/infocentret. Härifrån kan man antigen välja stora raukrundan" över Lauters och Langhammars eller fortsätta längs huvudvägen. Och sen svänga av igen vid bygdegården och ta gamla vägen över Gasamoran, Ringvide till Eke-korset.

Lite beroende på hur mobil man anser sig vara (om det är en dagsutflykt/avstickare från Fårösund kanske merparten av packningen inte är på cykeln) finns det också gott om fina stigar & småvägar nära kusten att utforska. Tänk bara på att det här & var på ön är fågelskyddsområden med tillträdesförbud under vissa tider på året.

Kika gärna in på http://www.gotland.net/se-och-gora/besoksmal?ar=8381517, http://farohembygdsforening.se/ och http://upplevfaro.se/ för tips på utflyktsmål etc. Fikar gör man med t.ex. på Lauters Café eller Sylvis Döttrar.

desmo skrev:
-----------------------------------------------------
> Men det innebär en ny Garmin (vilket jag iofs
> vill ha). Och att sätta sig in i den tekniska
> produkten, något jag är osugen på. Fast vilken
> dag som helst är det väl dags att ge sig in i
> den världen.

Nejdå, har du en smartphone är det mycket enklare och billigare. Gratis kartprogram och en telefonhållare till styret. För ca 200 spänn är du klar!

> Om det gällde tältet så kommer det användas
> till lite alltmöjligt. Både bilcamping, vandring
> och cykel. Om det fungerar.

Kanske en onödig kommentar men små barn och dyra prylar behöver inte vara en perfekt match. Det är antagligen mindre tråkigt att se sin telning köra en tältpinne genom ett Biltematält än genom ett Hilleberg. Rent funktionellt skulle jag också rekommendera ett stort tält med stor absid. Vi har ett Nallo 4 gt och det känns rymligt. Men ska man inte vandra med det kanske man kan köra ett litet tyngre o billigare tält medan kidsen är små...

Dock skall man väga in användarvänligheten i tältet också. Mitt tält slår jag upp själv på max 5 min och då är det trummskinn överallt. Ganska skönt när det regnar osv. Jag har bara testat två andra, ett everest och ett biltema. Jag skulle aldrig gå tillbaka.

Kupoltält finns det många fina med av hilleberg, gött om man skulle vara på en plats där det är jobbigt med tältpinnarna. Lite tyngre, lite sämre kvardratmässigt och lite tyngre. Dock högre takhöjd, enkelt att flytta runt och du behöver inte sätta fast det i marken för att det skall stå.

Jag komplettera alltid med hilleberg presening med. Perfekt.

Om det skall vara ett allroundtält så skulle jag satsat på ett kupoltält, kompletterat med tarp.

Tunneltälten som nämns är ju oslagbara i fjällmiljö och jag använder själv Nallo GT när vi är fler och Akto när jag är solo. Nallot är bra när man vet att det finns bra och tillräcklig yta med förankringsmöjligheter att sätta upp tältet på, men oflexibelt på t ex Sörmlandsleden eller i skärgården.

Vet man inte riktigt vad som väntar så är ett kupoltält oslagbart. Kupoltältet jag använder är ett gammalt Vaude med dubbla ingångar och absider, bra men lite tungt.

kontorsråttan skrev:
-------------------------------------------------------
> desmo skrev:
> ---
> > Men det innebär en ny Garmin (vilket jag iofs
> > vill ha). Och att sätta sig in i den tekniska
> > produkten, något jag är osugen på. Fast
> vilken
> > dag som helst är det väl dags att ge sig in i
> > den världen.
>
> Nejdå, har du en smartphone är det mycket
> enklare och billigare. Gratis kartprogram och en
> telefonhållare till styret. För ca 200 spänn
> är du klar!
>

Fast då har man ju inget batteri kvar när det är dags att swisha betalningen för glassen!
Jag har faktiskt köpt ett kartprogram för ett tag sedan (motionX tror jag det hette) men inte satt mig in i det. Än.

Var en sväng förbi XXL idag. De hade ett 4-manna tunneltält uppslaget. Det var stort! Jämfört med vårat lättvikts tvåmanna var det verkligen enormt. Och tungt.

En fundering kring tält är hur mycket plats som behövs vid dåligt väder. Risken finns ju alltid att man blir sittandes i tältet långa stunder om det regnar. Blir ungen gladare av att ha lite extra utrymme? Blir mamma och pappa lite gladare av extra utrymme? När det bara var vi två kunde man ju ligga och titta i tältduken en eftermiddag. Jag tror inte en 1½-åring har samma tålamod..

Idag har frugan och jag haft minisemester. Cyklade Norrköping-Söderköping-Norsholm (kanalleden)-Norrköping. Förvånansvärt bökigt att cykla efter kanalen med Brompton och racer, först grus, sen en makalös grusväg över ett berg i skogen sen grus igen efter kanalen. Funkade ju såklart men lite knivigt och märkligt skyltat. Med mtb är det en baggis. Totalt 73km , en bra semesterdag.

20180804_120456.jpg

Uppföljning sju år senare!

Sedan första posten i denna tråden har familjen blivit större. Jag har nu två döttrar. Svea som var med från början är nu 7½ och för stor för att åka kärra, medans Saga är 5 och för liten för att cykla något längre på egen hand. Den som är intresserad kan klicka in i min profil så finns länkar till några andra turer vi gjort som familj.

Semesterpusslet lades denna sommar som så att jag började semestern v28 medans min sambo fick jobba den veckan. Så jag och töserna (Svea&Saga) packade in oss i bilen och for till Sjötorp på måndagen. Svea skulle cykla själv medans Saga hade möjligheten att välja mellan kärra eller egen cykel. Det blir minst sagt ett ekipage med touringcykel med fyra väskor, tält, cykelkärra och en cykel fastsurrad därpå! Vi fick en och annan uppmuntrande kommentar på vägen att vi var duktiga som kom ut på äventyr.

Måndag: Första dagen gick från Sjötorp till Töreboda. Saga cyklade ca 4km denna dagen som ändå gick rätt snabbt. Glass i Lyrestad var bra för moralen. I Töreboda checkade vi in på campingen och reste tältet. Barnen gillar att bada så vi spenderade en bra stund i deras pool innan vi lagade kvällsmat vid tältet.

IMG_8280.JPG

IMG_8289.JPG

Tisdag: Vi vaknade tidigt av att det var varmt i tältet. Vi åt frukost och packade ihop allt för avfärd. Men istället för att ge oss iväg omgående blev det 2 timmar bad i poolen! Sedan in till Töreboda och handla lunch på ICA som vi åt utanför. Vi handlade även kvällsmaten. Sedan rullade vi mot Tåtorp. I Jonsboda blev det glass. Och i Vassbäcken blev det dryck och hoppborg. I Tåtorp finns det ett vindskydd och vi hade hoppats på att det var okej att tälta där. Men vi visste inte i förväg. Därför var det skönt att hitta en välkomnande skylt när vi kom dit att tältning var tillåtet. Vi reste tältet innan vi begav oss till sjön för att bada. Vi lagade vår kvällsmat och somnade senare nöjda.

IMG_8297.JPG

IMG_8299.JPG

IMG_8318.JPG

Onsdag: Vi vänder tillbaka mot Töreboda. Stannar vid Lanthöjden och tittar på Obelisken och plockar smultron. Äter glass i Vassbäcken och lunch i Jonsboda. Skönt att veta vad som väntar längs vägen! Kommer fram under tidig eftermiddag till campingen och... poolen. Vi hinner också spela minigolf och besöka lekplatsen innan det är dags för kvällsmat. Denna kväll väljer vi pizza.

IMG_8320.JPG

IMG_8330.JPG

Torsdag: Avslutningsdag. Saga cyklar en kilometer eller två ut ur Töreboda innan hon väljer vagnen resten av dagen. I Lyrestad äter vi lunch. Och när vi åter är i Sjötorp blir det "målgångsglass".

IMG_8346.JPG

Sammanfattningsvis så har det gått väldigt bra att vara på äventyr med mina barn. Vi har kommit överens och vi har framförallt spenderat mycket tid tillsammans. Vi är ganska vana att sova i tält och barnen tycker bara det är spännande. Saga har cyklat när det passat henne, men 16" blir ganska skakigt på grus. Svea med 24" mtb har haft det bättre, och på nästa cykel vill hon ha pakethållare! Att cykla denna biten längs kanalen med barn har varit bra. Inga bilar och rimliga avstånd mellan glass och sovplatser.

Over and out!

IMG_8317.JPG

Uppdatering två år senare:

Sommaren 2022 cyklade jag, Svea och Saga längs Göta Kanal. Det finns att läsa här: https://upandfwd.wordpress.com/2022/08/06/gota-kanal/
Så när jag och barnen pratade om att göra någon cykelsemester 2024 så önskade de att cykla längs kanalen igen. För egen del så var det lättplanerat så jag accepterade deras önskemål. Dessutom följde Sveas kompis Ella med på cykelsemester.
Planeringen blev enkel, det blev en upprepning från förra gången. Dvs vi skulle cykla Sjötorp - Töreboda - Tåtorp - Töreboda - Sjötorp med övernattning i Töreboda (två nätter) och Tåtorp. För att det skulle fungera med skjuts till start började vi denna gången med en natt i Sjötorp också. Så totalt fyra nätter i tält.

Sjötorp - Töreboda.
Vi åkte från Limmared på eftermiddagen och åt kvällsmat på vägen. Så i Sjötorp blev det att resa tält, lite lek i närområdet innan vi gick och la oss.
Efter en frukost bestående av nutellamackor rullade vi iväg till den första slussen för att titta på båtar som slussade och ta lite kort. Cyklingen till Töreboda gick sedan längs kanalen. Ur ett vuxens perspektiv är det en kort tur, där det inte händer så mycket. Men för barn är det en annan upplevelse. Vi stannade och plockade smultron, fikade osv. När vi kom fram var det camping i Töreboda. Och campingen har pool vilket barnen såklart kom ihåg. Så efter att tältet blivit rest så badades det.

Töreboda - Tåtorp.
Ju längre bort från Sjötorp vi cyklar, ju mindre turister träffar man på. Höjdpunkten under dagen är nog att åka den lilla färjan "Lina" över Göta Kanal i Töreboda, titta på får och att gå och titta på Obelisken vid Lanthöjden. Vid Tåtorp tältade vi vid vindskyddet. Det är regn i luften och droppar stundtals men det regnar aldrig.

Tåtorp - Töreboda.
Vi stannar åter igen vid Obelisken på vägen tillbaka. Och vi stannar vid Vassbacken och spelar minigolf och äter lunch. Regnet hänger åter igen över oss men vi klarar oss utan regnkläder. Vi kommer tillbaka till samma camping och rutinerna upprepar sig. Resa tält och bada i poolen. Jag hade lovat barnen att gå och äta pizza på kvällen. Det kommer ordentligt med regn under kvällen så gatorna är blöta när vi ska gå och äta. Men pizza smakar gott!

Töreboda - Sjötorp.
Vädret är ostadigt. Och vi får flera gånger stanna till och söka skydd för regnskurarna. Tur att jag är förberedd med kakor så det blir fika samtidigt! En annan gång stannar vi och äter våfflor vid kyrkans servering i Lyrestad. De har dessutom en fantastiskt pysselavdelning som barnen sysselsätter sig vid medans vi väntar ut regnet. Vi ankommer Sjötorp strax innan Annika kommer med bilen och tillsammans äter vi glass för att fira ett lyckat äventyr!

Riktigt fin cykeltur!

Som vuxen cyklar man ju lite annorlunda och det är en kort sträcka men jag tycker det är fantastisk fin cykling även som vuxen, en av mina absoluta favoritleder faktiskt när jag cyklar i det området :)

Tillbaka
Topp