[RR] Fikatouring med kakfrossa

Fikasvettot

Ny medlem
"På Karmansbo Herrgård dukas kakbuffén upp varje dag. Här får du äta och dricka så mycket du vill."

Jag var tvungen att läsa det två gånger: "Här får du äta och dricka så mycket du vill."

Ingen missledande marknadsföring där "kakbuffé" bara handlar om att de har ett stort utbud, men man betalar per bit. Nej, det är vad man brukar avse med buffé - betala en gång, ät tills du storknar!

Min första tanke var "Jules" replik i "Pulp Fiction" när han får Amsterdams fröjder beskrivna för sig: That did it, man -- I'm fuckin' goin', that's all there is to it.

Men låt oss backa lite och se var det hela började. Efter en cykeltur söderut med oväntat mediokert fika så började jag kolla på vart nästa tur skulle gå. Västmanlands Turistbyrå vet hur man lockar folk:
karta.jpg ht=543

Här fanns goda(!) möjligheter att knyta ihop en fin flerdagarstur. Lite kartcyklande senare satt jag på pendeln mot Bålsta (för att slippa 5 mil genom Tokholm en vardagsförmiddag).

Första delmålet var Sala och Schelins konditori. Lite krångel längs vägen, och en waypoint som Garmins fina program hade placerat någon annanstans än på den angivna adressen sinkade det hela, men till slut hittade jag dit. Och konstaterade att de inte hade nån uteservering. Nja, sitta inomhus en fin högsommardag kändes inte så kul. Jag tog en sväng mot torget där jag sett lite uteserveringar när jag passerade. Ett Waynes World fanns, men det lockade inte. Då såg jag Rombogården.
rombo1.jpg ht=725

Det verkade bra, och det var det också. Mycket, mycket bra.

rombo3.jpg ht=725

Smörgås med kyckling & dijonsenap.

rombo2.jpg ht=543

En butterkaka med blåbär och så en liten nötkaka til det. Ekologiskt darjeeling och en karaff vatten kompletterade.

I en liten paviljong på Salas torg.
rombo4_torg.jpg ht=537

Stärkt av detta var jag redo att fortsätta mot dagens mål: Vandrarhemmet i Ängelsberg. De som drev det var inte där när jag kom, men det satt en lapp på dörren var jag skulle bo - i en en fågelholk:
engelsberg_holk.jpg ht=725

Väldigt fint läge
engelsberg_solned2.jpg ht=544

vid Åmänningen.
engelsberg_solned.jpg ht=543

Med konstvandring. Eller konstcykling?
konstvandring1.jpg ht=543

konstvandring2.jpg ht=543

Nästa morgon var det dags för nästa etappmål; Elsa Anderssons konditori i Norberg där det vankades frukost:
elsa.jpg ht=543

Jag trampade vidare förbi Fagersta och Skinnskatteberg där jag kunde svalka fötterna i Nedre Vättern.
skinskatteberg.jpg ht=543

Det var i stort sett vindstilla så det blev riktigt hett om jag stannade.
stillavatten.jpg ht=543

Efter Skinnskatteberg började jag känna mig seg (lite för lite frukost) och övervägde att ta en energikaka, men kakbuffén hägrade bara nån mil bort. Och man skall ju inte äta godis innan maten.

Så var jag då framme vid resans huvudmål. Karmansbo Herrgård.
Här var det bara att hugga in på läckerheterna. Mmmmm...jag blev kvar här ett tag.
karmansbo1.jpg ht=725

karmansbo2.jpg ht=543

Mycket trevlig miljö, det går även att övernatta här.

Härifrån skulle jag vidare till Köping, det visade sig gå en bra cykelbana från Kolsva längs en nedlagd järnväg:
mot_koping.jpg ht=543

Skin-gubben står fortfarande och heilar i Köping.
skin.jpg ht=533

Vandrarhemmet var ett f.d. ungkarlshotell för Volvoanställda. Senast jag så en miljö som denna var på Stasimuseum i Berlin förra sommaren.
vandrarhem.jpg ht=725
.
Toalett och minikök fanns i lägenheten. Dusch i korridoren. De tvättade väl sig när de gick av skiftet på fabriken kan man tänka.

Toppnyheter:
topnews.jpg ht=543

På vägen hade jag sett skyltar om en cykelled "Längs Strömsholms Kanal" och gjorde ett besök på Köpings turistbyrå där jag köpte en karta över leden för en tjuga.
stromsholms.jpg ht=725

Morgonen därpå blev det en frukost på Konditori Bivur innan jag fortsatte.
bivur1.jpg ht=543

bivur2.jpg ht=543

Efter att ha köpt kartan över cykelleden "längs Strömsholms kanal" gjorde jag en liten justering av färdvägen och tog vägen via Strömsholm istället för direkt till Kolbäck. Sedan följade jag leden till Hallstahammar där jag passerade ännu ett café som nämndes i broschyren - "kanalkaféet". Vidare längs slussar till Surahammar där jag hade tänkt fika på "Villa Vanilla". men jag hade cyklat för snabbt så de hade inte öppnat än. Det blev istället en macka på "I K:s Bageri & Café". Väldigt snyggt arrangerat med vindruvshalvor i oststrutar. Uppenbarligen någon som fått en gedigen utbildning i ämnet. Gott bröd, men både osten eller skinkan var ur standardssortimentet.
sura.jpg ht=725
.
Det har varit översvämning i Kolbäcksån/Strömsholms kanal tidigare under sommaren, så det fanns massor med mygg.

Fortsättning följer...

Senast redigerad av en moderator:

Fikasvettot

Ny medlem
Jag följer leden till Ramnäs (inte speciellt mycket alls längs någon kanal) där jag viker av hemåt via Skultuna. Här ser jag dagens andra mopedgäng som var ute och åkte och besökte en loppis här. Jag funderade på om de var ironiska med sina gamla moppar, gamla hjälmar (med moderna kläder) och loppisbesök. Men ironin är ett 90-talsfenomen, och med tanke på att "Clabbe" spelade skivor i Skinnskattebergs folkets park så har nog inte 90-talet nått regionen än.

Mässingsstekpannor från Skultuna Bruk kändes inte som nånting som var lämpligt att handla just denna gång, och efter en stunds funderande så bestämmer jag mig för att ta en omväg på några mil. Dagens fika hade inte varit direkt överväldigande, så ett besök i Sätra brunn verkade som en bra idé. Det var sista dan, så några mil extra spelade inte så stor roll. Fast jag visste att jag senare under dagen skulle få betala med röven för detta korta ögonblick av njutning. Väl framme såg jag en skylt om Broarne café och fortsatte dit. Där en macka med kalkonpastrami och färskost immundigades, följt av en kokoskaka. Det var inte "hembakt" bröd, men pålägget, liksom kakan, var mycket bra. Väl värt omvägen.
broarne1.jpg ht=543

broarne2.jpg ht=725

En koll på GPS:en visade att det var 65 km till Bålsta. Fast när den ville routa tyckte den att det blev 132 km! Varför en omväg norr om Sala och Morgongåva vore lämpligt har jag ingen aning om. Tur att jag zoomade ut kartan och kollade vad den höll på med.

Mellan Sala och Enköping var det på sina ställen absurt platt. Jag cyklade på en grusväg med högväxta rågfält på sidorna och såg att vägen svängde längre fram, men inte ens om jag stod upp kunde jag se hur vägen slingrade sig. Jag får väl lära mig lite Kunstrad-trick och stå på sadeln.

Det var en oväntat tom sträcka, tidigare hade jag sett skyltar om diverse cafeér men inte här. Men Vreta kaningård hade en skylt vid vägen där de lockade med glass. Precis vad som behövdes.
vreta_kanin.jpg ht=543

Så småningom kommer jag fram mot Bålsta. En härlig kväll där den sjunkande solen färgar de mognande sädesfälten i gyllene färger.

sunset.jpg ht=527

P1010838.jpg ht=543

Jag konstaterar att jag skulle få vänta på pendeln och bestämmer mig för att fortsätta. Det var en härlig kväll och jag hade sett från pendeln att det var väldigt platt här. Det fick bli en "randonör-fika" på Shell i Bålsta.

shell_fika.jpg ht=725
SHELL

Men ack så fel jag hade. Det var platt där pendeln gick, men inte vägen Bålsta-Kungsängen-Kallhäll. Vid en backe efter Kungsängen klockade gps:en 200 km precis vid en parkbänk på krönet. Var det ett tecken att jag skulle sätta mig och vila?

Vid Kallhäll funderar jag återigen på pendeln, men det var en så fin kväll, så det vore synd att inte cykla.
Här blir jag upphunnen av en svettocyklist som varit ute på en träningsrunda. Vi snackar lite och jag bestämmer mig för att hänga på i hans tempo. Förvånansvärt nog så har jag mer kraft än motivation, så med sällskap går det fortare och lättare än om jag cyklat själv.

Ett sista stopp på Västerbron strax efter solnedgången.
vasterbron.jpg ht=543

Totalt blev det 490 km på 3 dar. Sista dan blev en rejäl etapp på 13,5h och 240 km. Men jag skulle hem, hade inga incheckningstider att passa, och skulle inte cykla dan därpå, så då kan man ta ut sig lite extra. Och så hade jag mitt tidigare distansrekord på 218 km (inkl 2 korta färjeturer) att slå.

versiktskarta.png ht=478

Fikavinnaren då? Rombogården. Med Karmansbo som tvåa och Broarne som god trea. Karmansbo hade kvantitet, men nådde inte riktigt ända fram. De skulle behövt lite fruktpajer, det var aningen stor andel chokladkakor. Inte för att det är något fel med det. Men deras sortiment kanske varierar från dag till dag. Bagerierna (IK:s & Bivur) var inte riktigt så bra på mackfronten

Och visst är merinoull bra, men man får nog ändå skölja av plaggen då och då, även om de både känns och luktar fräscht.

merino.jpg ht=544

Lite noteringar:
Södra Västmanland är platt. Väldigt platt.

Det kan förekomma lokala aktiviteter som man kanske vill se, eller undvika. Min ursprungliga plan var att avsluta dag 2 i Arboga, men de hade nån slags medelpadsdagar, så vandrarhemmet var fullt.

En fundering jag fick var om man kanske skulle starta tidigare på morgonen. På vandrarhem i obygden finns det inte så mycket att göra, och efter an dag på cykel somnar man tidigt. Det kanske vore idé att både gå och lägga sig och gå upp gubbtidigt. Det kan nog vara trevligt att komma iväg riktigt tidigt när världen är tyst, sval och stilla. Nackdelen är då att det tar några timmar innan caféerna öppnar.

Så nu är det dags att börja planera nästa fikatouring. Halva semestern är kvar. Sörmland? Uppland? Åland?

SuperApe

Aktiv medlem
Mycket skööön RR!! Som fd Söpingsbo minns jag gamla Bivur var jag köpte sk "halvor" för 3,50 och moffsade i mig under det glada 80talet. Halvor var det godaste som fanns.

Husen där volvogubbarna bodde kallades förresten Fittlösa, iaf av volvogubbarna. Förklaring onödig.

zapiens

Ny medlem
Underbar tur, jag gillar verkligen bilderna på alla bakverk och mackor, en fröjd för ögat. Med ett sånt upplägg på en tur kanske man tom. får med barnen ut och trampa.

marran

Aktiv medlem
Grym RR!
När jag sysslade med kreditkortstouring i Europa klev vi alltid upp så tidigt hotellfrukosten tillät, alltid skönt att göra en ordentlig sträcka på förmiddagen, medan det fortfarande är svalt. Då kan man ta lite längre lunchpaus också med gott samvete, och om det inte finns hotell så har man tid att fortsätta någon mil extra på kvällen.

Tille

Aktiv medlem
Trevligt!

Elsa Anderssons konditori i Norberg är en ju en klassiker. Sist jag var där var på 20-mila breveten i februari. Eftersom starten var i -18 hade man precis börjat tina upp när man kom dit. Men å andra sidan smakar fikat som bäst vid sådana tillfällen.

Det är verkligen inte platt när man rullar in mot stan från Bålsta. De har lyckats klämma in otippat många backar där.

Fikasvettot

Ny medlem
Fikatouring är väldigt trevligt. Dagsetapper på 10-15 mil med fikastopp och stopp vid sevärdheter. Okomplicerat, och man kan välja boende efter smak. Jag hade bokat boende innan jag gav mig iväg, listan över fikaställen styrde färdvägen. Jag hade planerat för att besöka 6 av 15 fikställen i broschyren, men det blev bara 4 (+2 som inte var med).

Ibland kan det vara lämpligt att bo två nätter på ett ställe och ta en dagstur, då slipper man bry sig om att komma fram nånstans vid ett visst klockslag.

Rock

Aktiv medlem
tillmann det är bara för att den sträckan alltid är slutet på en långrunda.

En räkmacka på Elsa Anderssons när det var sjukt kallt på Västerså 20milarn var riktigt bra.

Simpanovic

Ny medlem
Sjukt fint! Så gör ett äkta fikaproffs. Jag har mycket att lära!

T.o.m. tjejen tyckte det verkade vettigt - att ha ett mål på sin tur. Inta bara hojta runt planöst i skogen som hon tycker jag gör nu...

Tack för det!

Tille

Aktiv medlem
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> tillmann det är bara för att den sträckan
> alltid är slutet på en långrunda.
>

Jo, jag brukar ha cirka 16 eller 30 mil i benen när man kommer till backarna. Även om jag tyckte att Dalkarlbacken hade fjollat till sig igår.

Jay

Medlem
Kul att se och läsa lite om de gamla hemmatrakterna. Du missade väg 250 utmed Långsvan innan Karmansbo, vet inte om den är finare eller bättre än den du tog, men ändå. Kakbuffén vid Herrgården måste vara en ny grej, får testa den vid tillfälle. Jag känner ägarfamiljen till Bivur och tycker det brukar finnas en hel del gott där. Mackorna är väl inte deras specialitet, men brukar vara ok. Halvorna som Superape skrev om är en riktig klassiker, man undrar ju om de gör såna fortfarande. Får ta och kolla upp det. Trevlig RR!

Norw83

Ny medlem
En riktigt fin RR. Ser att du missade ångbageriet i Sala. (Mitt emot järnvägsstationen) De har enligt mig det bästa fikat i staden. Blåbärsbullarna är stora likaså kanelbullarna, medan min favorit kardemummabullarna är riktigt smarriga och säkert inte speciellt hälsosamma.

/Frode

actionbent

Ny medlem
Nu går min vikt åt pipsvängen igen ;) jag som trode att vikten skulle gå ner av cykling men sånna här resor kan jag nog inte motstå att göra, särkskilt när det är i mina hemma trakter du cyklat också.

Kakmonsteret.

PerryE

Aktiv medlem
Otroligt fin RR - fantastiska bilder ocksa! Nyfiken pa vilka packvaskor du hade - verkar smidiga pa racer.

Till och med skymningen over Vasterbron var fin ;)

jansson99

Moderator
Forumvärd
Vänta ett slag, jag ska bara gå och sätta på kaffet och plocka upp en påse bullar ur frysen..... Man kan säga att Du inspirerade mig också.

Snygg RR!

Fikasvettot

Ny medlem
PerryE skrev:
> Nyfiken pa vilka packvaskor du hade - verkar
> smidiga pa racer.

Som tillman skrev så är det en Carradice SQR Tour. Jag är mycket nöjd med den. Den sitter stadigt (jag kör en del grusväg också), och borde inte ge så mycket luftmotstånd. Nackdelen är att den "bara" är på 16 liter. Men då släpar man å andra sidan inte med sig så mycket bråte. Lite meckig att få av och på eftersom jag vill ha den så lågt som möjligt. Det blir lite vingligare såklart, något som märks främst när man står upp och bryter. Det finns lite olika varianter på SQR-väskorna, men det är främst sidofickorna som skiljer. Mycket bra, som sagt.

Styrväskan är en Topeak. Köpte den på min LBS där jag kunde kolla att den passade i bockstyret.

Det blir nog fikacykling på Åland inom några dar. Det lär väl finnas fika där också. :)

Senast redigerad av en moderator:

Rippa

Ny medlem
Det tvångsmässiga fikandet är kanske inte riktigt min melodi. Men 50 mil på 3 dagar på touring-jonne är rätt så imponerande!!

PerryE

Aktiv medlem
Angaende styrvaska - ser inte riktigt ut som om du haft belysning framat? Om inte undrar jag om det finns bra kombinationer styrvaska/frambelysning.

Hela bildserien ar varsta Sverige-propagandan - just svenska konditorier och kafeer ar nagot helt otroligt och jag blev jattefikasugen - sjalvklart i kombination med langa cykelturer!

Fikasvettot

Ny medlem
PerryE skrev:
> Angaende styrvaska - ser inte riktigt ut som om du
> haft belysning framat? Om inte undrar jag om det
> finns bra kombinationer styrvaska/frambelysning.

Jag hade en liten diod uppe på väskan. Fast den pekade mer nedåt än framåt. Jag hade med mig smålampor som reserv ifall det skulle bli sent. Men seriös belysning, bockstyre och styrväska är något som kräver lite mer fundering. Man kanske kan sätta belysningen på framgaffeln? Men reflexerna på däcken och på väskans sida syntes bra.

putchi: semestern är bara halvvägs. :)

Raceman

Ny medlem
Härlig RR Fikasvettot!
Fikatouring är det nya svarta, det nya begreppet. :-)

Har själv aldrig fikatourat men känner mig sugen nu. :-)

PerryE

Aktiv medlem
Dem har typen av RR ar ngt av det basta med happy.
Perfekt fangad stamning och dessutom inspiration
for manga att gora liknande turer. Var koper man bast
Carradice forresten?

skaparn

Aktiv medlem
Tack så mycket för denna RR.

Du är en inspiration för den rena njutningscyklingen. Blev nästan sugen på att cykla till Sala T&R.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer