RR - Funäsdalen några dagar i Juli

A.Nilsson

Aktiv medlem
Jag, Bo och Lyndon (Olle också fast han blev fast på jobbet tillslut) hade snackat om att det borde cyklas i fjällen länge men möjligheten dök aldrig riktigt upp när det passade och ingen ville väl heller riktigt ta tag i att styra upp en sådan resa. Jag antar att det alltid krockade med de vanliga semesterplanerna.

Men som av en slumt visade det sig att det fanns en stuga i Funäsdalen vi kunde låna och känslan av att nu var det väl ändå dags tog överhanden och tid och andra praktikatliteter spikades!

Tänker inte skriva så mycket och någon GPS togs inte med så sådan modernt hittepå får ni vara utan.

Ni får helt enkelt kolla på bilderna och fantisera ihop det ni vill läsa från en RR.

Nu kör vi!

Dag 1 Ramundberget – upp mot Helags och tillbaks igen. Småregnigt och kallt med inslag av sol. Ca 7 timmar.

Dag 2. Svansjön runt. Småregn och kallt. Kanske 4 timmar.

Dag 3. Tänndalen mot Svalåtjärn. Småregn och kallt. Ca 2-3 timmar. Vi avbröt då regnet tilltog och misärpotentialen kändes lite väl stor.

Dag 4. Bruksvallarna – Ramundberget – Östsjöstugan – Bruksvallarna. Blåsigt och kallt. Ca 4 timmar.

I stort kan man väl bara konstatera att fjällen är fantastiskt att cykla i och det är härligt att få använda skaljackan i juli!

Vill man se fler bilder kollar man här: http://www.flickr.com/photos/adriannilsson/sets/72157635249252034/

Aahh! Osis med vädret men oj vilka miljöer.

Det är något magiskt med de där ledmarkeringarna i fjällen alltså.

9599800401_055cc9e188_b.jpg

bra rr!

ser väldigt fint ut regnet å temperaturen till trots.

var allt cyklingsbart lr behövde ni putta cykel någonstans?

Tack för ännu en härlig fjäll-RR, blir sjukt avis på er som lyckas ro ihop dessa resor.
Farsan släpade runt mig (som surmulen tonåring) uppe i dessa trakter. Hade väl inte riktigt förstånd att förstå vilken natur-skatt han försökte visa mig då. Nu är det det ända jag vill göra med min egen son... (Fast denne bara är tio än...)

Bild nr 6 fick mig att nästan att vända hem från jobbet.

// Larsa

Ja det var en några härligt blåsiga och kalla dagar i fjällen, underbar cykling!

Några av mina bilder:

P7170579.jpg

P7170623.jpg

P7170643.jpg

P7170666.jpg

P7170674.jpg

P7170694.jpg

P7180733.jpg

P7180751.jpg

P7180842.jpg

P7181066.jpg

P7181085.jpg

P7181131.jpg

P7181142.jpg

P7191168.jpg

P7191176.jpg

P7191331.jpg

P7191352.jpg

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> bra rr!
>
> ser väldigt fint ut regnet å temperaturen till
> trots.
>
> var allt cyklingsbart lr behövde ni putta cykel
> någonstans?

Vi behövde inte putta några längre partier utan bara några knix och enstaka backar. Men då undvek vi allt som var för brant och sprängsten redan på planeringsstadiet.

Lazarus skrev:
-------------------------------------------------------
> Turen Ramundberget till Helags såg ju trevlig ut.
> Går det att cykla hela vägen eller får man leda
> cykeln långa sträckor?

Det går att cykla hela vägen! Riktigt fin tur som klart rekomenderas!

Ibland när det är mörkt och lite miserabelt behöver man kolla på såna här bilder och drömma lite. Bumpar så kanske någon annan också får feeling!

Senast ändrad:
Bra att du bumpa för denna hade jag missat & efter mågra timmar i våt skog så såg det härligt ut :)

Tillbaka
Topp