(RR) Garda

teta

Medlem
(RR) Garda
Var ner ett gäng från Borlänge till Garda Bike Festival i början av maj. Här kommer lite sent en liten RR. Vi flög ner till Milano och hade hyrbuss därifrån. Vi bodde(hotel miorelli) och hyrde cyklar(www.3s-bike.com) i Torbole 2-3 km fr.Riva del Garda.Här kommer lite bilder från dag 1: Turen gick från Garda förbi Lago di Ledra och upp till www.pernici.com på 1600möh.
På väg ut från Garda
943644_3201270607949_524969503_n.jpg

Snart uppe vid första fikat
316040_3201271447970_338282458_n.jpg

På väg upp mot 1600hm
321396_3201271887981_892609419_n.jpg

Uppe :)
942375_3201272567998_489602549_n.jpg

Hela gänget samlat
577589_3201272968008_1761671917_n.jpg

Lunchtime
943241_3201274008034_668614814_n.jpg

På väg ner efter en tuff downhill för xc-svettos
943704_3201275048060_1237860850_n.jpg

After bike i Garda
946885_3201275728077_977967239_n.jpg

(RR) Garda
Härligt!

Åker ner till Garda vecka 30-31, med cykel, så jag suger åt mej all info om bra cykling i området.

Hur var turen förövrigt? Har hört blandad kritik om terrängen beroende på vem och var det har cyklats runt Garda.

Senast ändrad:
(RR) Garda
Där har man varit och härjat...fina bilder! På vissa ställen är det helt sjuk cykling. Kan rekommendera att följa de markerade lederna med varierande svårighetsgrad, det finns kartor att köpa och många italienare hjälper gärna till att peka ut de bästa ställena.

(RR) Garda
Dag 2 skulle vi ta östra sidan sjön och linbanan upp på Monte Baldo men p.g.a att vi stannade och fikade i den fina byn Malcesine missade vi sista liften som tog cyklar upp med en kvart. Nästa skulle inte går förän på em så vi fick tag i en bikeshuttle som skjutsade oss upp.
På väg söderut på östra sidan Gardasjön.
21.jpg

Utsikt från borgen i Malcesine mot norr.
22.jpg

Obligatoriskt förmiddagsfika, här idet mysiga Malcesine.
23.jpg

Uppe på höghöjds"platån"
24.jpg

Snö kvar i slalombackarna i Polsa dit Girots 18:e etapp gick (TT)
25.jpg

Lunch i San Giacomo
26.jpg

På väg ner mot Garda/Torbole
27.jpg

After Bike
28.jpg

(RR) Garda
Man kanske får ge stället en chans till. Körde hoj (MC) ner 2007 och efter att ha haft världens bästa resa med royal treatment överallt i Tyskland och Tyrolen *pga* att vi var hojåkare (stå i privatgarage osv.) så dog det lite i Garda. Vi var normalt semesterklädda så vi såg ut som vilka turister som helst men jag misstänker att de trodde att vi var tyskar. Maken till dålig service eller mer att vi blev helt ignorerade tog ner intrycket rätt hårt. En gång blev det tom helt omöjligt att betala så vi fick ställa oss upp och började gå innan det blev lite fart. Man kanske får dra på sig spandex när man ska fika och äta :)

(RR) Garda
Konstigt, en italienare brukar alltid ge bra service om pengar är inblandat! Sen har ju tyskarna ett starkt fäste runt Garda, hälften av alla bilar som kör runt där är ju tyskskyltade. Har aldrig märkt att de skulle få en sämre service, snarare tvärtom.

Men det är klart...lite lycra brukar få igång en italienare. Jag har själv cyklat mycket där. En gång cyklade jag och en kompis från Munchen till Garda. Vår kompis, den korpulente restaurangägaren, trodde inte sina ögon när vi rullade in och beställde mat. "Ni är galna, cykla över bergen i denna värmen! Från Munchen? Mama mia...Som belöning får ni gratis dricka idag."

Sen började han berätta gamla historier om hur byn blomstrade upp när Girot drog genom byn och hur hans farfar träffade Gianni Motta (typ).

Underbart land.

(RR) Garda
Skall också ner till Garda och cykla v 30-31. Kommer då också att utgå från Torbole.
Gärna mer bilder, histoier, do´s & dont´s osv. Hade varit väldigt uppskattat.

(RR) Garda
Kul med lite reflektioner ! Dag 3 drog vi norrut i samma område som marathonloppet avgörs i.
Litet stopp innan första backen börjar.
Garda053.jpg

Halvvägs upp mot lunchstället.
Garda059.jpg

Utsikt mot Dro. Tror det var 750hm rakt ner.
Garda063.jpg

Lunch, San Giovanni
Garda067.jpg

Häftig stenby på vägen ner.
Garda074.jpg

Kaffepaus vid Lago di Tenno
Garda075.jpg

AfterBike
Garda080.jpg

Danny Mcaskill uppvisning på festivalen
Garda078.jpg

(RR) Garda
Härligt RR & fna blder!

Vad beträffar service & bemötande kring Garda så tror jag att det skljer beroende på var man går, vissa stråk är rena turistfällor med halvdan mat & sjaskg service (+ dyrt förstås).

Själv upplevde vi det sämsta (enda) resturangbesöket i hela nordtalien på en resturang vid Garda, när vi var där för ett par år sedan.

Det bästa resturangbesöket var det första i talen, första stoppet efter vi kört av biltåget - vi lät navigatorn peka ut närmsta ställe söder om Bologna (avvikare från motorvägen). Monte Adone - vlken lyckträff!

(RR) Garda
Håller med dig LilleNo
Vi hade en dålig restaurangupplevelse och det var mitt i smeten i Garda som du beskriver.
Övriga ställen var bra. Både bergsrestaurangerna och de i Torbole som vi var på.

(RR) Garda
Dag 4 höll vi oss i dalen norrut förbi MXVM-banan Ciclamino i Pietramurata på fina grusade cykelstigar. Tyvärr blir det mest fikabilder :)
Förmiddagskaffe
Garda095.jpg

Klättervägg
Garda098.jpg

Bergsklättrare hängde där på väggen!
Garda099.jpg

Lunchmacka på en vingård
Garda103.jpg

Kaffepaus igen
Garda108.jpg

Gardasjön
Garda112.jpg

Utsikt över sjön fr.MonteBrione
Garda119.jpg

Utsikt över Nago fr.MonteBrione
Garda121.jpg

(RR) Garda
fredrick skrev:
-------------------------------------------------------
> Skall också ner till Garda och cykla v 30-31.
> Kommer då också att utgå från Torbole.
> Gärna mer bilder, histoier, do´s & dont´s osv.
> Hade varit väldigt uppskattat.

Är där vecka 30-31 också, eller rättare sagt fredag vecka 30 till måndag vecka 32.

Kommer utgå från södra änden så att jag kan plantera familjen bekvämt om dagarna. Dock har jag bilen med mej ner och är därmed ganska flexibel, kanske läge på någon gemensam tur? Eller gemensam bokad tur med guide?

(RR) Garda
Ser ut att ha varit väldigt mycket (mest) matpauser under er vistelse. :)

Kan starkt rekommendera en tripp via "lädersjön" och vidare till strax efter Lago d'Ampola och upp mot Passo di Tremalzo (mest ren transportstäcka). Därefter vidare mot Bocca di Val Marza (knappt 2000 möh och i stort sett nedför hela vägen till Riva del Garda) och ned mot Passo Nota på den gamla miltärvägen (grovt grus och småsten med ibland små "trappsteg" från det underliggande berget), bitvis branta serpentiner, i ett mycket speciellt landskap med raukliknande formationer överallt.

(RR) Garda
JPL: Inte så mycket singeltrack men trevliga utflyktsturer på blandat underlag. Vi hade inga mål om att jaga timmar eller mil. Bara trevlig cykling. Träning blir det ändå när man ska klättra 1000hm :)
fredrik: vi körde väl i stort sett de rekommenderade turerna. En av oss har varit nere 3-4 år så han hittade.
K ristian: Imponerande!
Fältprästen: Jag tar endast kort när vi stannar och då blir det oftast fika :)
Vi får testa din tur nästa gång. Tack för tipset. Festivalen är 1-4maj nästa år.
http://www.bike-festival.de/

(RR) Garda
Beslutet i familjerådet att ställa in årets Italien-tripp under semestern känns mindre begåvat när man bläddrar bland fjolårets semesterfoton.

DSC02675.JPG

(RR) Garda
Inspirerande!
Drar nedåt med familjen+husvagnen+cyklar i juni. Målet är Gardasjön. Inget speciellt tidsschema att hålla, vi får se vad vi hittar på :)
Cyklas ska det göras iallafall

(RR) Garda
Garda är fantastiskt, nu blev jag sugen på att åka dit igen... Bidrar med lite bilder från förra sommaren !
.

Bilagor

• G1.jpg
    G1.jpg
    109.8 KB · Besök: 59
  • G2.jpg
    G2.jpg
    72.9 KB · Besök: 64
  • G3.jpg
    G3.jpg
    118.5 KB · Besök: 56
  • G4.jpg
    G4.jpg
    125 KB · Besök: 54
(RR) Garda
Fältprästen skrev:
> Ser ut att ha varit väldigt mycket (mest)
> matpauser under er vistelse. :)
>
> Kan starkt rekommendera en tripp via "lädersjön"
> och vidare till strax efter Lago d'Ampola och upp
> mot Passo di Tremalzo (mest ren transportstäcka).
> Därefter vidare mot Bocca di Val Marza (knappt
> 2000 möh och i stort sett nedför hela vägen
> till Riva del Garda) och ned mot Passo Nota på
> den gamla miltärvägen (grovt grus och småsten
> med ibland små "trappsteg" från det
> underliggande berget), bitvis branta serpentiner,
> i ett mycket speciellt landskap med raukliknande
> formationer överallt.

Tror du att den turen skulle ha funkat med CX?

Det finns så otroligt många fina både asfalterade vägar i bergen runt Garda men även grusvägar. CX utgör en bra kompromiss om man bara kan få med en hoj.

(RR) Garda
Garda var nog min sämsta utomlandscykelupplevelse. Dryga uthyrare, guider som tyckte de var så balla, rätt trista stigar (läs grusvägsrally), sämsta maten och servicen jag upplevt i italien (nere i riva) och alldeles för mycket folk/turistigt för min smak.
Kändes som tyskland och inte italien.

Sen är ju naturen bedårande och vyerna fantastiska och säkerligen finns det grymma stigar också om man hittar men det är inte helt enkelt att hitta guldkornen är min upplevelse.

Annat var det med molini där vi var förra året. Riktigt genuin liten bergsby och sjukt grym cykling.
Måste helt klart på fler cykelresor:)

(RR) Garda
glitch skrev:
> ./..en massa gnäll../.
> Måste helt klart på fler cykelresor:)

Vad sa du? Hade du precis fått barn sa du? :)

(RR) Garda
Cool RR, jag var nere på Gardafestivalen 2003, det var en höjdare.
Körde det korta mtb loppet, jobbigt men kul. Avstängda vägar i stan med poliser som vinkade fram en.
Efter loppet fick man pasta och ett glas rött!
Kul med lite flashbacks!

(RR) Garda
Ivar skrev:
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ./..en massa gnäll../.
> > Måste helt klart på fler cykelresor:)
>
> Vad sa du? Hade du precis fått barn sa du? :)

Vadå hade du inte sålt idéen till frun än? Trodde vi skulle på familjeresa och hyra hus i bergen:)

(RR) Garda
När jag var där för två år sedan var det hur bra som helst. Hade dock lagt mycke tid på att kolla upp vilka leder man skulle ta för att slippa trist grusväg. 601 är en grym led med teknisk single trac och 1500 fallhöjdsmeter utför.

Tillbaka
Topp