[RR] Garpenberg-MTB

konstruktören

Aktiv medlem
[RR] Garpenberg-MTB
Så här i semestertider är det dags att ta sig an turer man annars inte har haft tid med. En runda jag funderat på är Garpenberg-MTB

http://redsports.se/Projs/MTBGarpenberg

Garpenberg är ett gruvsamhälle ganska nära Hedemora. Gruvan är toppmodern faktiskt en av världens mest effektiva

http://www.boliden.com/Documents/Press/Publications/Broschures/Broschyr Garpenberg_SV.pdf

Samhället Garpenberg är mer en "Abandon place"

bild111.jpg

Jag parkerade vid Folketshus vilken ligger ganska nära leden

bild1.jpg

Så här ser markeringen ut
bild2.jpg

bild3.jpg

bild4.jpg

bild5.jpg

"Hitta stigen" Alltid roligt att läsa om stadscyklisternas problem med argsinta fotgängare för oss som cyklar i obygden gäller det att hålla stigarna öppna.
bild6.jpg

bild7.jpg

bild8.jpg

bild9.jpg

bild10.jpg

bild12.jpg

Dalkarlsleden
bild13.jpg

bild14.jpg

bild15.jpg

bild16.jpg

bild17.jpg

Bra ställe att köra intervall på
bild18.jpg

bild20.jpg

bild21.jpg

bild23.jpg

Gammal gruvort "Morfarsort" Bensåsgruvan
bild25.jpg

Leden är ganska kuperad högsta punkt 280m lägsta 100m man cyklar ganska nära vindkraftverkan
bild26.jpg

bild27.jpg

Sista hygget

Väldigt trevlig led påminner om ett Långlopp, grusvägar kombinerat med kortare singeltracks. Fast den är mer 80km än 70km

[RR] Garpenberg-MTB
Tjusigt! I Garpenberg vara jag som liten och tonåring. Satt i anrikningsverket på natten och fick hjälp av en snäll morbror med för mig knepiga mattetal. När det blev tråkigt kunde man kolla vid magneten om det kom rostiga verktyg tex skiftnycklar som man kunde renovera. Men dit besök verkar ha varit betydligt jobbigare och mer intressant.

[RR] Garpenberg-MTB
Hasse
Kul Jag var med och konstruerade ett trumspel tror dom använder det som personalspel nu. Det var alltid roligt att åka till Garpenberg bra folk som jobbade där. Det var trist att läsa om olyckan dom hade där för några år sedan

Senast ändrad:
[RR] Garpenberg-MTB
konstruktören sa:
Hasse
Kul Jag var med och konstruerade ett trumspel tror dom använder det som personalspel nu. Det var alltid roligt att åka till Garpenberg bra folk som jobbade där. Det var trist att läsa om olyckan dom hade där för några år sedan

Ja, jag kommer också ihåg olyckan. Fruktansvärt läskigt med ras.

[RR] Garpenberg-MTB
För oss LVG cyklister är vägarna runt Garpenberg också sjukt fina. Rek starkt att parkera bilen i Horndal hoja till G-berg och förbi åk ner för Olshyttebacken (max 11%) och vänd sedan åter till Horndal. Grym runda ?
Fritz

[RR] Garpenberg-MTB
Fint det ser ut.
Jag bor ju "här" så får väll palra mig dit å prova:-)

Ja gruvan är ny och fin, har lagt nästa 10000kvm tak där. Bilden är från 23/11 2013

Bilagor

• 20131127_152516.jpg
    20131127_152516.jpg
    162.6 KB · Besök: 48
[RR] Garpenberg-MTB
fritz68x sa:
För oss LVG cyklister är vägarna runt Garpenberg också sjukt fina. Rek starkt att parkera bilen i Horndal hoja till G-berg och förbi åk ner för Olshyttebacken (max 11%) och vänd sedan åter till Horndal. Grym runda ?
Fritz
MTB leden är inte speciellt svår man klara sig runt med en enkel HT, längden och backarna är det speciella har man inte cyklat MTB så är leden en bra början. Jag cyklar också LVG så det blir nog en Garpenberg LVG snart också

Tillbaka
Topp