[RR] Göta kanal på två små hjul

FEL007

Aktiv medlem
En cykeltur som jag har velat göra länge är Göta kanal. Förra veckan fick jag tillfälle då en kompis skulle bila ner genom landet och ville ha med mig som codriver. Sagt och gjort det var bara att skaffa tält och liggunderlag samt packmöjligheter till cykeln. Då jag misstänkte att SJ skulle vara en del av transporten av mig så fall valet på den ultimata bikepackingcykeln Brompton.

Varje större händelse börjar med en prolog och så även i mitt fall.
Prolog
Bjuden på lunch i Söderköping och sedan var det bara att kasta sig på cykeln för att ta sig till Mem och starten på kanalen. Det var ganska enkelt att hitta då kanalen är lätt att följa. En kort trevlig cykeltur med pigga ben, ovanligt lite backar jämfört med vad jag är van vid.

Dag 1
Startar i Mem 13:03. Känner en viss press då jag har bokat båttransport över Asplången 16 km bort. Och har tänkt stanna för en glass.
PXL_20250716_110236738.webp

Monument över Göta kanal. Cykel med packning. Nästa gång ska jag cykla utan ryggsäck. Tältet är surrat kring styrstammen då jag misslyckades med att bygga en pakethållare dit fram. Väskan bak har jag tillverkat själv.
PXL_20250716_110509470.MP.webp

Jag vet inte om inskriptionen kommer från soldaterna som grävde och byggde kanalen. Tror det var 56000 som fick slita.

PXL_20250716_112513053.webp

Man cyklar på den gamla dragvägen så närheten till kanalen är hög eller läskig beroende på hur mycket man vinglar.

Passerade Söderköping i ett nafs, alla pratar gott om Smultronstället och deras glass. Hade tänkt stanna till där men det var det fler som redan hade gjort så kön var enorm. Jag trampade vidare...

Var framme vid Asplången med 15 minuters marginal efter ett stopp för en glass och några stopp för fotografering. Blev ett skönt avbrott att sitta på en båt, passade på att pumpa däcken då det är en pyspunka bak.
PXL_20250716_125554064.webp

Båten över Asplången, gick bra även om det kändes som att regnet var på ingång och man hörde åskan långt bort.

Trampade vidare till Norsholm och Roxen utan problem
PXL_20250716_145622161.MP.webp

Käkade middag på ett fik med en vridbro som närmsta granne. Satt under ett träd så jag klarade mig från regnet som varade lite längre än ett ögonblick. Ville inte sitta i närheten av andra gäster då jag var lite lätt svettig...

Som sagt framme vid Roxen och då upphörde dragvägen så man får cykla på mindre vägar med väldigt lite trafik. Kul med omväxling och få se något annat än kanalen.

PXL_20250716_160441809.webp

Skönt med lite trafik på dessa smala vägar
PXL_20250716_160439000.webp

Ett kulturlandskap som jag inte ser hemmavid. Hemma är det mest tallar efter vägarna

PXL_20250716_154734493.MP.webp

Vilken tur att skylten förtydligar att Lillkyrka är en kyrka😀
PXL_20250716_155009439.webp

Jag visste inte att det finns cykelkyrkor, hur blir en kyrka det?

Sedan fortsatte turen fram till kvällen utan större dramatik, såg några sniglar på vägen och då insåg jag att jag inte är långsammast på vägen i varje fall. Klarade mig från regnet trots att det såg ut som att hemska skurar hade dragit förbi.

Hittade en plats där tältet gick att slå upp och sköljde bort svetten med ett bad. Efter jag lagt mig började det blåsa upp så tältet förankrades med extra linor.

Fortsättning följer...

Lät Jörgen dig köra båten över Aspelången? Sov du vid Ekämgen? Vi gjorde just samma tur fast åt andra hållet.

Cyklade Norrköping-Söderköping-Norsholm-Norrköping som dagstur med min fru för några år sen. Jag på Brompton och hon på racer. Det var trevligt.

En cykeltur som jag har velat göra länge är Göta kanal. Förra veckan fick jag tillfälle då en kompis skulle bila ner genom landet och ville ha med mig som codriver. Sagt och gjort det var bara att skaffa tält och liggunderlag samt packmöjligheter till cykeln. Då jag misstänkte att SJ skulle vara en del av transporten av mig så fall valet på den ultimata bikepackingcykeln Brompton.

Varje större händelse börjar med en prolog och så även i mitt fall.
Prolog
Bjuden på lunch i Söderköping och sedan var det bara att kasta sig på cykeln för att ta sig till Mem och starten på kanalen. Det var ganska enkelt att hitta då kanalen är lätt att följa. En kort trevlig cykeltur med pigga ben, ovanligt lite backar jämfört med vad jag är van vid.

Dag 1
Startar i Mem 13:03. Känner en viss press då jag har bokat båttransport över Asplången 16 km bort. Och har tänkt stanna för en glass.Visa bilaga 781520
Monument över Göta kanal. Cykel med packning. Nästa gång ska jag cykla utan ryggsäck. Tältet är surrat kring styrstammen då jag misslyckades med att bygga en pakethållare dit fram. Väskan bak har jag tillverkat själv.
Visa bilaga 781522
Jag vet inte om inskriptionen kommer från soldaterna som grävde och byggde kanalen. Tror det var 56000 som fick slita.

Visa bilaga 781523
Man cyklar på den gamla dragvägen så närheten till kanalen är hög eller läskig beroende på hur mycket man vinglar.

Passerade Söderköping i ett nafs, alla pratar gott om Smultronstället och deras glass. Hade tänkt stanna till där men det var det fler som redan hade gjort så kön var enorm. Jag trampade vidare...

Var framme vid Asplången med 15 minuters marginal efter ett stopp för en glass och några stopp för fotografering. Blev ett skönt avbrott att sitta på en båt, passade på att pumpa däcken då det är en pyspunka bak.Visa bilaga 781524
Båten över Asplången, gick bra även om det kändes som att regnet var på ingång och man hörde åskan långt bort.

Trampade vidare till Norsholm och Roxen utan problem
Visa bilaga 781525
Käkade middag på ett fik med en vridbro som närmsta granne. Satt under ett träd så jag klarade mig från regnet som varade lite längre än ett ögonblick. Ville inte sitta i närheten av andra gäster då jag var lite lätt svettig...

Som sagt framme vid Roxen och då upphörde dragvägen så man får cykla på mindre vägar med väldigt lite trafik. Kul med omväxling och få se något annat än kanalen.

Visa bilaga 781528
Skönt med lite trafik på dessa smala vägar
Visa bilaga 781530
Ett kulturlandskap som jag inte ser hemmavid. Hemma är det mest tallar efter vägarna

Visa bilaga 781531
Vilken tur att skylten förtydligar att Lillkyrka är en kyrka😀
Visa bilaga 781532
Jag visste inte att det finns cykelkyrkor, hur blir en kyrka det?

Sedan fortsatte turen fram till kvällen utan större dramatik, såg några sniglar på vägen och då insåg jag att jag inte är långsammast på vägen i varje fall. Klarade mig från regnet trots att det såg ut som att hemska skurar hade dragit förbi.

Hittade en plats där tältet gick att slå upp och sköljde bort svetten med ett bad. Efter jag lagt mig började det blåsa upp så tältet förankrades med extra linor.

Fortsättning följer...
Lillkyrka är ingen kyrka. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lillkyrka

Lillkyrka är en kyrka
Det är sån idioti med att döpa om kyrkor som givit namn till områden. I Stockholm finns Brännkyrka kyrka och Botkyrka kyrka. I det senare fallet kunde man väl åtminstone döpt tillbaka kyrkan till St Botvids kyrka? Och Brännkyrka kyrka ligger inte ens i Brännkyrka.

Bromma kyrka har dock fått behålla sitt namn.

Nu har kyrka nått en semantisk mättnad för mig...

Finn och inspirerande RR. Intressant med ändringen i fontstorleken på inskriptionen. Man hade tydligen problem med datorerna även på den tiden. Funderar även om Lillkyrka skull bygga en kyrka till. Då skulle ena kunna kallas för Lillkyrka Storkyrka och ...

Här kommer fortsättningen, vi får se om den tar mig till målet eller om det blir ytterligare delar?

Dag 2
Vaknar upp vid Ekängen som någon gissade över högre upp. Sliten i benen efter 6 mils cykling dagen innan och känner ingen större lust att trampa vidare. Frukosten består av fröknäcke och mjukost på tub som sköljs ner med vatten, man måste tänka på packvolym och hållbarhet. Bokar hotell i Motala till kvällen med motiveringen att då kan jag ta en viloförmiddag nästa dag innan jag åker båt över Vättern.

Ner med tältet och iväg, känns som att benen kommer igång på väg in mot Linköping. I Linköping så hittade jag en mack med klassisk pumla för att fylla bakdäcket. Pratade med en man som tyckte att jag skulle passa på att besöka Vadstena för där är det vackert, jag kände dock att det inte fick plats i min resplan så det får tas en annan gång.

PXL_20250717_091443644.MP.webp

En stunds stillhet i Vreta kloster kyrka ( eller hur namnet nu är, det får ni diskutera på annan plats😉) Detta var någon adelsmans grav som låg bakom byggandet av kyrkan och det var viktigt att visa vapensköldarna fyra generationer bakåt för att visa att man tillhörde adeln på riktigt. Här i grannkommunen så räcker det att man har bott i staden i tre generationer innan man får titulera sig som invånare.

PXL_20250717_094632406.webp

Nedre delen av slusstrappan i Berg. Känns lite tråkigt att visa en bild på den då jag inte var ensammen men synen är rätt mäktig.

Slussning verkar annars vara en rätt stillsam aktivitet utan större dramatik, samtidigt har jag inte gjort det själv. En annan gång kanske... Men var trevlig mot slussvakterna så går det säkert bra.

PXL_20250717_094619714.MP.webp

När jag var där hade jag turen att se hur de fyllde upp hela trappan för att slussa båtar uppför, då var det drag i vattnet och inget ställe som jag hade velat vara i en båt just där.

PXL_20250717_100150536.webp

Passerade en akvedukt vilket jag inte gör så ofta. Jag tror att jag har åkt under en någon gång men det var länge sedan. Detta om man inte räknar diverse tunnlar under diverse Norska fjordar.

PXL_20250717_100354902.webp

En typisk skjutbro, fanns mängder med sådana och alla såg mer eller mindre ut att vara kopior av varandra. En standardprodukt helt enkelt. Givetvis med tillhörande gula hus till brovaktaren.

PXL_20250717_103703176.webp

Lunch på Magasinet, fast läser man på flaggan så står det något annat. Vackert som vanligt efter kanalen. Blev en cykelinspirerad måltid i form av kycklingspett. För de få av er som inte ser kopplingen mellan cykling och kycklingspett så ber jag er tänka lite på ekrarna🤣

Biten runt Boren mellan Borensberg och Motala var tråkigaste biten, visserligen cykelväg stora delar men då var det efter någon större landsväg.
PXL_20250717_142550610.webp

von Platen som var den som lyckades genomdriva bygget av kanalen ligger begravd tillsammans med några ur familjen invid kanalen i Motala. von Platen måste ha varit väldigt driven då ett kanalbygge hade diskuterats i minst hundra år innan det startade. I min värld ett jätteprojekt då jag kan låta disken ligga länge🫢

PXL_20250717_181244831.webp

Ekorrhjulet är som ni ser radialekrat. Se till att ni inte fastnar i det

Framme i Motala och dags att sova tills hotellfrukosten serveras.

Godnatt och på återseende

Fin berättelse med fina bilder. Jag minns vår tur med värme. Det var mysigt och precis lagom för oss. Men visst blev man sugen att se mer. Bra inspiration här. 👍

Kul att du delar en trevlig RR!

Om någon annan blir inspirerad vill jag bara tipsa om att överväga att cykla söder om Boren påväg in till Motala. Mycket trevligare, med möjlighet till små asfalterade vägar i princip hela vägen in.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp