[RR] Gran Canaria 2015 Vecka 8. Nu avslutad med nya bilder.

Dagen efter Pico var det planerad vilodag. Marcelo var sjuk och behövde vila ut. Oliver och jag hade lite känningar från strapatserna. Min älskade hustru som inte vill vara med på bild och som tycker att cykling är ett nödvändigt ont för idoter som jag, hade lovat att en dag hyra elcykel och följa med en sväng. Turen planerades till Puerto de Mogan via kusten, ca 60 km tor. Fiske/hamnbyn är mycket trevlig och erbjuder mysiga resturanger precis vid bryggan samt små gränder fulla med butiker.

Vi bestämde oss för att hyra en elcykel hos BM-bike intill rondellen mellan Maspalomas och Playa del Ingles. Jag cyklade dit och frugan tog en promenad. Vi studerade kolossen och frugan fick en genomgång av hur det fungerar. Jag frågade om batteriet räckte för turen fram och tillbaka och det var inga problem, minst 100 km om man kör på eco och touringläget var svaret. Lite snabba inställningar av sadel osv samt pappersskrivande. Vi hade väl med kontokortet så att depositionen kunde göras? Nej, det hade vi inte. Jag fick ta en raketvända med min cykel och hämta det. Vilodagen började bra.

Vägen dit gick smärtfritt och det går inte att låta bli att imponeras när man ser elcykeln segla förbi uppför, konceptet är smart och kommer säkert bli en betydligt vanligare transportform för massorna framöver. Man måste nog vara lite hardcore cyklist för att hävda att det är roligare att kämpa sig upp utan hjälp.

I Puerto de Mogan träffade vi Joakim och Elisabeth och åt med dem. Uppsaladuon hade grymt fina likadana hojar. Nån form av teamcyklar från Trek. Efter lunch och promenad i kvarteren for de vidare och vi påbörjade återfärden. Cyklar ni hit så ta med badkläder och handduk, här finns möjlighet att bada i havet utan att behöva kämpa med vågorna, piren täcker av stranden från vågor.

Hemfärden började som ditresan slutade. Vi cyklade bitvis lite före elcykeln för att sen vänta. När vi tagit alla långa backar innan Maspalomas och stannade för att vänta dröjde det ovanligt länge innan frugan dök upp. När hon väl kom var det en syn som fick mig att ana oråd. En svettig och andfådd anticyklist förkunnade förgrymmat att hon tagit sista två backarna utan batteri då det tagit slut. Vad gör man nu? Ringer hjälp? Byter cykel? Vi kom fram till att om hon plockade sista två rondellbackarna innan bensinmacken så skulle det nog lösa sig. Hon kämpade som ett djur och jag hejade på. Jag fick ingen beröm efteråt för den insatsen kan jag lova. Efter backarna var all kraft borta och hon gick på ångorna fram till en punkt hon vandrat en tidigare dag. Här bestämde vi att jag skulle ta elcykeln sista biten och hon skulle leda min cykel hem. Oliver hakade på mig en bit till.

Frugan ledde alltså en cykel stor som en mindre häst hem. Det väckte förvånansvärt mycket munterhet bland diverse lokalbefolkning tex taxichaufförer. Frugan tyckte det var lite halvskämmigt, jag tog det mest som ett tecken på genuint cykelintresse.

Jag fick sätta mig på en 25 kilo tung pansarcykel med vanliga pedaler och utan batterier. Cyklade härket hela vägen upp för backen till uthyraren. Men om folk hade roligt åt frugan så måste jag ha varit dagens syn. Fullkittad lvg cyklist med lvg-skor, på en elcykel och orkar med nöd och näppe ta mig upp för en liten backe våldsamt vispande med pedalerna användandes en underlig utväxling. Väl framme kan man kanske tänka sig att uthyraren skulle visa lite medlidande, men inte.... Hon har kört på turbo, ni har inte följt instruktionerna osv. Jaja, skitsamma nu var jag ju av med eländet i alla fall. Gick in på Spar bredvid och köpte ett par badtofflor för 37 kr för att slippa gå i cykelskorna tillbaka. Lätt frustrerad harvade jag på i mina smattrande badtofflor, och med mina långben lyckades jag utan problem gå ifrån ett par fullkittade vandrare i kängor och med ryggsäck. Måste känts märkligt för dem.

Denna vilodag har alltså inga bilder av sekretesskäl. Men vill man se bilder från Puerto de Mogan så finns det bla i förra årets tråd.

Jannetuba skrev:
-------------------------------------------------------
> :) Bra kämpat av frun. Hoppas du klarar dig från
> för hård kritik.

Frågan är hur jag skall lyckas få fram nästa cykelinsats från henne. Det har faktiskt hänt att hon cyklat både cx och mtb lite sådär halvfrivilligt. Innerst inne tror jag att hon vet att det är ett bra och skonsamt sätt att träna. Nu är målet att få henne att spinna lite hemma. Resurser i form av cykel och passande skor finns i alla fall. Dessutom har hon testat några gånger utan att bli alltför irriterad. Nu kanske det låter som att hon är argsint av sig, men hon är faktiskt den mest underbara och tålmodiga man kan tänka sig.

Följande dag var det ganska kallt i luften och blåste mycket. Marcelo hade piggnat till. Vi cyklade mot Fataga för att fortsätta till St Lucia och sedan hem via GC500 söderut. Upp till första miradoren gick det utmärkt även om det var så kyligt att Oliver satsade på armvärmare. Ned till kamelparken var det direkt kallt och hård byig vind. Väl framme i Fataga var det iskallt och vi satte oss inomhus. Här träffade vi Andreas från Tyskland och ett svenskt par som jag tyvärr inte har några namn på men de verkade ha viss happykännedom och ett nyväckt cykelintresse. Nu blåste det hårt och molnen låg mörka, i såna här lägen är det synnerligen bra att ha med sig spansktalande kompisar. De kollade med cafeägarna om kommande väderutsikter och rådet var att avbryta då det blåste saker ut på vägen högre upp. Vi följde rådet och cyklade hem. Så gjorde även Andreas och paret.

Vallfärdande cyklister på väg.

X.jpg

Utsikt från miradoren.

Y.jpg

KBCK i armvärmare.

Z.jpg

Ser molnen i bergen ut så här är mysfaktorn låg.

AA.jpg

Ned mot kamelparken.

BB.jpg

Det låter bra det. Det är faktiskt trevligt att kunna köra tillsammans med hustrun, vi kör både mtb och lvg ihop men med lite olika ambitionsnivå. Bidragande är trevlig klubb med alla nivåer på cyklister representerad (Strängnäs CK), samt bra lopp att se fram emot, typ Siljan, Gotland 360 mm.

Bra RR också, men det gör lite ont att se bilderna. Ser betydligt roligare ut än min Ekerö-runda i morse:)

Hasse#7 skrev:
> Jannetuba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > :) Bra kämpat av frun. Hoppas du klarar dig
> från
> > för hård kritik.
>
>
> Frågan är hur jag skall lyckas få fram nästa
> cykelinsats från henne. Det har faktiskt hänt
> att hon cyklat både cx och mtb lite sådär
> halvfrivilligt. Innerst inne tror jag att hon vet
> att det är ett bra och skonsamt sätt att träna.
> Nu är målet att få henne att spinna lite hemma.
> Resurser i form av cykel och passande skor finns i
> alla fall. Dessutom har hon testat några gånger
> utan att bli alltför irriterad. Nu kanske det
> låter som att hon är argsint av sig, men hon är
> faktiskt den mest underbara och tålmodiga man kan
> tänka sig.

Då hade vi nog mer tur med vädret ett par veckor innan, det var bara kass ibland och bara högt upp, ovanför Roque Nublio eller vad det heter...

GoranS skrev:
> Läge för tandem?

Är detta en n+1 frestelse eller finns det andra aspekter?

Sista vändan bilder.

Sista dagen innan hemresa blev det en tur till Soria. Det var fortfarande kallt och blåsigt.

Den här backen vid Espino som bussen kommer nedför kan vara bra att prova utväxlingen och egna krafter uppför innan man tar sig upp till Soria.

CC.jpg

Cafe nedanför vid Espino. Diverse italienare flera med apsnygga Colnagos. Bakom buskarna satt tysken Andreas och fikade, han tvekade om han skulle fortsätta upp. Jag övertygade honom att han skulle upp vilket jag fick ett glatt tack för efteråt.

DD.jpg

Här står gällande bränslepriser för koldioxidångande cyklister.

EE.jpg

Vägledning för den förvirrade erbjuds här.

FF.jpg

Cafeutsikt uppåt i Soria. 13 grader i luften.

GG.jpg

Cafeutsikt nedåt i Soria. Bara för att det lutar lite betyder det inte att man inte kan ha ett rejält land att odla i.

HH.jpg

Den här dekalen är OT men jag ville gärna ha med den. Fotot är från badrumsdörren på hotellet. Känns verkligen 2015 att man inte BÖR röka i sängen.

II.jpg

Min ghettostyle cykeltransportlåda har fått sin första skada. Bilden från Arlanda där framhjulets nav ätit sig igenom cellplast, kartong och plast. Ingen fara med cykel eller nav.

JJ.jpg

Tack för visat intresse! Fråga gärna om det är något jag kan bidra med inför eventuell egen resa.

Meh! Jag har ju undvikit den här tråden pga kränkning och så fanns det en hälsning från Oliver här. Måste man alltså läsa ALLT på Happy? :)

bigmollo skrev:
> Meh! Jag har ju undvikit den här tråden pga
> kränkning och så fanns det en hälsning från
> Oliver här. Måste man alltså läsa ALLT på
> Happy? :)

Jag har ju redigerat bort både solsken och värme för din skull. Vad kräver du mer? :)

Detta är även min erfarenhet, oavsett skrymmande bagage eller ej så lönar det sig att skippa charterbolagens transferbussar. De åker man då man tror att det ska vara smidigare än att ta sig för egen maskin till hotellet, men det slår aldrig fel att det blir problem med bussarna, de tappar bort bagage eller vägrar ta med bagage. Drabbar det inte dig så drabbar det någon annan transferbussresenär med resultat att alla blir försenade.

Taxi är väldigt välordnat och serviceminded på Gran Canaria, till skillnad från den vilda-västern marknad som råder för taxi i Sverige, är det i princip alltid billigare och enklare att ta taxi istället. Ingen väntan, inget borttappat bagage och direkt till hotellet utan långa omvägar för att släppa av andra. Och som Hasse#7 noterat, rejält billigare per person också.

Hasse#7 skrev:
> Vis av förra årets problem med transport av
> cykel mellan Las Palmas och Maspalomas hade jag i
> god tid talat om att vi kom med två cykelväskor
> (Marcelo hyrde cykel) och att jag ville betala
> transfer för dem så att de kom med i bussen.
> Inga problem sa de, tvåhundra per skalle för
> personen, bagaget och cykelväskan. Nemas
> problemas, alltså!
>
> Landade i Las Palmas, fick ut oskadade cyklar,
> släpade ut allt till bussen. Vi träffade Joakim
> och Elisabeth som också skulle cykla och hade
> två stiliga väskor med sig. Även de hade
> utfört en rigorös inkvisition av Vings
> kundtjänst och fått klartecken på transporten
> till hotell. Vid bussen började cirkusen.
> Chauffören ojade sig å det grövsta och började
> lägga väskor och golfbagar huller om buller i
> bussens bagageutrymme, han hade inte klarat
> bebislådan där man skall stoppa stjärna i
> stjärnhål och fyrkant i fyrkantshål osv. Några
> cyklar kunde omöjligt få plats, särskilt inte
> nu när vi betalat i förväg. Hela grejen blir
> lite av ett gisslandrama där fyra griniga
> cyklister hindrar en hel turistbuss från att åka
> på semester. Vi skippade pajasen och tog en stor
> taxi tillsammans, Ving har lova ersätta oss, får
> se hur det går med det. Om inte så blir det en
> tusing extra totalt för tur och retur.

Precis samma hände mig på Teneriffa med Fritidsresor. Chauffören packade med flit allt huller om buller så det inte gick att få in min cykelväska. Det hade absolut funkat om han hade lagt den längst ner i högen. Tror det är nån lokal mañana-rövhålsmentalitet bland chaffisarna på de öarna. På Mallorca har det funkat varje gång, peppar peppar.

federico skrev:
> Fina bilder Hasse! Vilka fantastiska vyer!

Tack federico. Du med ditt cykelintresse och fotografikunnande skulle kunna skapa något riktigt episkt därifrån. Att få beröm av dig gör mig väldigt glad.

@bigmollo, nån form av mafioso light är det. jag tror de sett för många filmer.

På tal om strul med transferbussar och cykelväskor kan jag tipsa om att hyra en bil om man är några stycken. En sån där ful Berlingo eller liknande liten skåpbil kostar inte mycket, relativt sett, och då är man helt sin egen. Utflykter när man inte cyklar, slippa tråkiga transportcyklingar till avlägsna delar av ön osv osv.

Arsozath skrev:
> Hasse, du är en hjälte!

Lite överdrivet. Jag är i alla fall en udda elcyklist.

Hasse#7 skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Hasse, du är en hjälte!
>
> Lite överdrivet. Jag är i alla fall en udda
> elcyklist.

Tycker jag inte. Jag har iaf inte läst någon annan RR där huvudpersonen ifråga räddar tyskar med bilproblem, cyklar dit ingen annan cyklar (HTFU) och flåsar runt på en tom elcykel +ANNAT.

Arsozath skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Arsozath skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hasse, du är en hjälte!
> >
> > Lite överdrivet. Jag är i alla fall en udda
> > elcyklist.
>
> Tycker jag inte. Jag har iaf inte läst någon
> annan RR där huvudpersonen ifråga räddar tyskar
> med bilproblem, cyklar dit ingen annan cyklar
> (HTFU) och flåsar runt på en tom elcykel +ANNAT.

Tack. Alltid kul att få lite uppskattning, timmarna i sadeln och framför datorn för att sy ihop det hela är fler än tre. Men det är bra timmar.

Tillbaka
Topp