WITMatrix skrev:
-------------------------------------------------------
> StinkySupreme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tur att du tog
> > med det om bussarna så jag kom ihåg varför
> jag
> > inte vågar cykla LVG ;-).
>
> Att ta sig genom Playa Ingles och Maspalomas och
> även vägen mellan Puerto Rico och Playa Mogan
> kan upplevas som ganska trafikerad, men tycker
> övriga fordon visar stor hänsyn. Känns
> betydligt säkrare än en tur hemma i Sverige!
> Resten av ön (iaf sydhalvan) är i princip
> trafiken ett icke existerande problem. Att
> bilister skulle skulle visa sådan hänsyn här
> på hemmaplan som dom gör på Gran Canaria är
> det bara att drömma om...
Jag hade ett stort problem i början av veckan, som inte mina fyra kompisar som är mer vana hade. Jag cyklade bitvis ensam på kustvägen och gjorde då som hemma på landsvägen, jag höll mig hyfsat nära kanten. Gör inte så! Se till att ta plats så att bilarna inte ens funderar på att köra om på fel ställe, nästan alla accepterar det och väntar bakom, de är mer hänsynsfulla och verkar vara lite mer laidback. Det som hände mig och som jag övervägt att tiga ihjäl var att en hyrbil (äldre turister, kanske svenska vad vet jag?) körde om och pressade mig att gå mot räcket. Jag förlorade balansen, lyckades på något omöjligt vis "parkera" cykeln mot räcket och föll sedan över det och landade bland lavastenarna ca en och en halv meter ned. Bilen försvann, nästa bil stannade och frågade hur det gick , mycket vänligt, men då var jag redan på fötterna och full med adrenalin. Jag struntade i att kolla skador utan fortsatte genast cykla tills jag kom ikapp mina kompisar som stannat längre fram och väntat. Summa summarum så klarade sig cykeln helt, jag skrapade sönder högerknät så att det säkert tar ett par veckor till innan det är bra. Höger lår blev helt blåslaget och är fortfarande randigt. Kläderna sönderskurna. Kunde dock cykla vidare alla dagar ändå, så jag anser att det gick ganska bra. Det enda som hemsökt mig några gånger är att det var nånstans på den sträckan som Jenny fotat, det finns en bra illustrerande bild. Några hundra meter tidigare eller senare kunde det ha varit det sista jag gjort. Ta plats för er egen säkerhet!