[RR] Gran Canaria - The roads less traveled

GoranS

Aktiv medlem
De flesta som åker till Gran Canaria för att cykla bor på sydkusten. Av praktiska skäl är det därför huvudsakligen södra halvan av ön som täcks. När jag vid sammanställandet av https://happyride.se/forum/read.php/1/3144698 satt och kikade på en del RR:er från ön slog det mig att det trots att vägnätet inte är överdrivet finmaskigt på södra halvan ändå finns en del vägar som knappt förekommer i RR:er. Då jag cyklade några av dessa under mina (hittills) två besök på ön tänkte jag att det kunde vara läge för en tråd med några korta RR:er baserade på just dessa vägar. Jag struntar i att ta med vad jag gjorde i övrigt de dagar jag cyklade dessa och koncentrerar mig helt på dessa lite mer udda vägavsnitt.

Jag börjar med klättringen upp i Barranco de Guayadeque.
ZZZ.JPG

Man kan starta antingen i Agüimes eller i Ingenio. Jag valde det förstnämnda.
P1030038Large.JPG

I båda fallen får man efter att ha lämnat byarna en liten utförskörning ner i dalgången. Sen börjar det gå uppför. Till att börja med är lutningen rätt måttlig, men vartefter blir det brantare och brantare. Det som är riktigt jobbigt är dock att det inte ser ett dugg brant ut. Enligt altimetrias, http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=218 är dock snittlutningen sista fyra km över 10%.
P1030039Large.JPG

P1030043Large.JPG

Där asfaltsvägen slutar fortsätter en grusväg som ska leda upp till vägen upp till toppen (man ansluter till den vägen strax ovanför Cazadores).
P1030042Large.JPG

Vid asfaltsvägens slut finns också (minst) en restaurang. Kändes lite som en turistfälla, men jag var inte in så jag vet inte med säkerhet.
P1030040Large.JPG

Avslutar med en bild ner mot Agüimes på nervägen.
P1030044Large.JPG

Barranco de Guayadeque är lurig då den (som du skriver) inte ser så brant ut, men det bränner till ordentligt på slutet. Restaurangen har serverat duglig fabriksglass och coca-cola när jag har varit där, lite udda dock då det är lite av grottgångar för att hitta in till baren.

Det går fort utför på vägen ner, många procents lutning och rak väg hjälper till. :-)

Den andra vägen är den som går förbi Risco Blanco.
ZZZ.JPG

Jag åkte den uppifrån, d.v.s. jag kom från Ayacata och var på väg ner mot San Bartolomé, men tog av åt vänster några km innan jag kom ner till den byn. Med mindre än att de förbättrat vägen sen jag var där 2012 så skulle jag dock förespråka att man om man vill ge sig på den attackerar den från andra hållet. Anledningen är att vägen är smal och bitvis efter Risco Blanco rätt brant och underlaget lämnade minst sagt en del att önska, så det var mer äventyrscykling än något annat att åka nerför. På pluskontot kom man bort från turistvägarna.

Inledningsvis åker man på det stora hela i riktning mot toppen och det är ingen bebyggelse
P1020996Large.JPG

Sedan viker man dock av mer åt söder och det finns en del hus/byar längs bergssidan. Bilden är tagen bakåt, d.v.s. åt det håll jag kom ifrån.
P1020997Large.JPG

Vägen kommer sedan ut på stora vägen ett par kilometer ovanför Santa Lucía och är skyltad mot Taidía.

Senast ändrad:
Den tredje vägen är den ner till El Espinillo. För att komma dit så åker man t.ex. från Ayacata mot Tejeda, passerar avtaget ner till El Juncal och VOTT, men tar en bit senare vänster (skyltat mot El Espinillo och Roque Bentayga).
ZZZ.JPG

Från avtaget från stora vägen (GC-60) är det inte mer än tre och en halv kilometer ner till byn. Vägen delar sig efter 0,5 km och för att komma till El Espinillo ska man hålla vänster. Första kilometern bjuder inte på några stora höjdskillnader. Under de sista 2,5 km ner till byn har man en snittlutning på runt 10% och några branta knixar. Framför allt precis ner mot byn är det en riktigt brant knix. Bilden nedan är tagen då jag ska börja uppfarten.
P1020983Large.JPG

I vanlig ordning framgår inte riktigt lutningen av bilden.

När jag var här var backen i stort sett nybelagd och den var en ren dröm att köra. Utför är den rätt kul genom att det är många kurvor.
P1020977Large.JPG

Genom att den är smal och bitvis brant är dock en viss försiktighet på sin plats.

Tar ett par bilder till, en nerifrån El Espinillo och en på vägen upp. Tänk om asfalt alltid såg ut så där!
P1020982Large.JPG

P1020986Large.JPG

Slutligen ett par observationer:

1) Om man vid avtaget efter en halvkilometer tar höger kommer man ner till El Chorillo efter ca 8 km. Jag har inte kört den vägen, men det verkar som att den ska bjuda på ca 600 höjdmeter utför och om man kikar på den i google streetview ser den helt klart ut som den skulle kunna vara värd ett besök.

2) Precis när utförsbacken ska till att börja på allvar finns en väg upp till höger. Den verkar leda upp till en utsiktplats. Är en knapp kilometer upp och det ser ut att vara fin utsikt där. Har för mig att anledningen att jag inte åkte upp där var att bommen precis efter avtaget var ner. Tror dock att det kan vara välinvesterad energi att ta sig upp om man åker förbi.

GoranS sa:
Med mindre än att de förbättrat vägen sen jag var där 2012 så skulle jag dock förespråka att man om man vill ge sig på den attackerar den från andra hållet. Anledningen är att vägen är smal och bitvis efter Risco Blanco rätt brant och underlaget lämnade minst sagt en del att önska, så det var mer äventyrscykling än något annat att åka nerför. På pluskontot kom man bort från turistvägarna.

Vägen över Risco Blanco är fortfarande i väldigt dåligt skick när det gäller beläggning. Jag körde motsatt håll (alltså uppförs) vid nyår. +1 på att komma bort från turistvägarna, vacker liten brant väg uppför om man inte har bråttom eller lätt oroar sig för att misshandla däck och hjul.

DSC_0425.JPG

Senast ändrad:
Den fjärde lite ovanligare vägsträckan är även den en återvändsväg, i alla fall med racer. Med MTB har jag fått för mig att man ska kunna ta sig ner till vägen som går upp från El Tablero. Någon MTB-åkare får väl rätta mig om jag har fel.
ZZZ.JPG

Vägen börjar med att man tar av höger mot Presa de Chira efter ungefär 3 km om man åker från Ayacata mot San Bartolomé. Till att börja med är det tallskog, men sedan blir det mer öppet och man kommer ner mot ett odlat landskap med en del hus.
P1050324Large.JPG

Asfaltsvägen slutar nere vid dammen.
P1050320Large.JPG

Denna väg är inget man behöver ligga sömnlös över om man missat. Om man har en liten stund över, är i trakterna av Ayacata och vill ha en åkbacke på ca 300 höjdmeter är den en möjlig lösning på problemet.

Tillbaka
Topp