[RR] Gran Canaria

BC

Aktiv medlem
[RR] Gran Canaria
För att göra nåt vettigt av gamla sparade semesterdagar så bokades en GC resa v.6.

130207-s100-03-andreasnystrom.jpg

Vi hyrde cyklar hos free-motion.
Jag lyxade till det med Di2-växlar, men blev inte så imponerad.

130203-s100-40-andreasnystrom.jpg

Första turen blev Playa del Ingles - Mogán - Ayacata - San Bartolomé.
Försökte få en bra tid uppför Mogán-TeamUnaas-testbacken. Men det gick inget vidare.

130203-s100-47-andreasnystrom.jpg

CK08 och andra snabba cyklister svischade förbi.

130203-s100-53-andreasnystrom.jpg

Mot Ayacata.

130204-s100-31-andreasnystrom.jpg

Andra dagen. Här är vi nära Pico de las Nieves. Det var en plågsam klättring från Ingenio.

130204-s100-34-andreasnystrom.jpg

Utsikten från 1949 m.

130204-s100-70-andreasnystrom.jpg

Nedförskörningen var fin.

130205-s100-36-andreasnystrom.jpg

GC-654 till Santa Lucia var ingen höjdare. Punktering och sprucken fälg.

130206-s100-17-andreasnystrom.jpg

Fjärde dagen. Dags för "Valley of the tears". Hur tuff kan den vara?
Här är vi nästan framme vid starten.

130206-s100-23-andreasnystrom.jpg

Nästan framme.

130206-s100-35-andreasnystrom.jpg

Här ska vi upp.

130206-s100-40-andreasnystrom.jpg

5 minuter senare.

130206-s100-53-andreasnystrom.jpg

Getfarmen.

130207-s100-43-andreasnystrom.jpg

Torsdag. Fika vid dammen i Ayaguares.

130208-s100-02-andreasnystrom.jpg

Fredag. Tempodalen och fika i Soria.

130208-s100-24-andreasnystrom.jpg

Papayajuice såklart.

130208-s100-29-andreasnystrom.jpg

DT, BC och nl.

130205-nl-13s.jpg

Strax söder om San Bartolomé, tror jag.

130208-nl-07s.jpg

Soria apelsiner.

130208-nl-08s.jpg

130208-nl-09s.jpg

gc-map-3-8.jpg

Totalt 576 km och 13876 höjdmeter på 6 dagar.
Slitsamt, men kul.
Borde ha gjort mig av med julfetman innan. Det var tuffa backar på GC.

/ Andreas

Senast ändrad:
[RR] Gran Canaria
Fan va sugen man blev på att beställa en resa! Snygg RR!

"Det var en plågsam klättring från Ingenio."
Blev varse det i höstas, tog det som första turen på veckan efter inte suttit på cykeln på lite över 2 månader. Riktigt glad att där var öppet på ett café i Cazadores, räddade den dagen. För får väl erkänna att det sved lite i benen mot slutet! Men mackan i Ayacata satt extra fint den dagen. :)

När vi var där julen innan bommade vi på högersvängen upp innan tunneln vid VOTT och fortsatte rakt genom tunneln istället. Visade sig vara sjukt fint men en hel del längre, när vi kom hem var det ljus i typ 10 min till. Rekommenderar jag verkligen som alternativ till riktigt branta backen vid tunneln.

[RR] Gran Canaria
"Tårarnas dal" är den dal vi andra trådläsare befinner oss i just nu.
Väldigt fina bilder och fin åkning. Vad sade uthyraren om den spruckna fälgen?
/K

[RR] Gran Canaria
gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt fina bilder och fin åkning. Vad sade
> uthyraren om den spruckna fälgen?

Jag fick betala för hjulet. Som tur var så var det bara ett Aksium-hjul så det gick på en tusenlapp.

Underbar vecka förutom det där. Fick ihop dryga 70 mil, 17 höjdkilometer och lite cykelbränna på 8 dagar. :-)

[RR] Gran Canaria
gandhi skrev:
> Vad sade
> uthyraren om den spruckna fälgen?
> /K

Vi upptäckte först att en eker "släppt" på bakhjulet. När vi skulle rulla från restaurangen så var det punka. Halvvägs hem fick DT pyspunka fram. Sen kunde uthyraren konstatera att bakfälgen spruckit. Tror det kostade ca 1000 spänn.

[RR] Gran Canaria
Det var faktiskt inte särskilt kul alls. Bara en massa jäkla jobbiga berg och trist sol så att man var tvungen att ha på sig solskyddsfaktor. Varmt var det också så att man svettades trots att man hade kortkort på sig.

Nä, mycket mysigare att vara tillbaka till brun snömodd och härliga nordanvindar. Nu leker livet igen!

[RR] Gran Canaria
Jag vill härmed anmäla tråden till granskningsnämnden, DO, Jämo, LO och IPCC för förvanskning av begreppet vintercykling.

Senast ändrad:
[RR] Gran Canaria
DT skrev:
> Det var faktiskt inte särskilt kul alls. Bara en
> massa jäkla jobbiga berg och trist sol så att
> man var tvungen att ha på sig solskyddsfaktor.
> Varmt var det också så att man svettades trots
> att man hade kortkort på sig.
>
> Nä, mycket mysigare att vara tillbaka till brun
> snömodd och härliga nordanvindar. Nu leker livet
> igen!

Tack. Nu känns det mycket bättre!

[RR] Gran Canaria
Rock skrev:
> Välkommen hem till verkligheten!
>
>
> Där kände jag igen mig på de flesta vägarna.

Inte så konstigt, din GC-bloggning från förra året var en bra guide för turerna. :-)

[RR] Gran Canaria
Hmmm.... man borde kanske testa att resa till någon av de där öarna någon gång.... eller så skiter man i det och njuter av saltlaken och mörkret här hemma!

[RR] Gran Canaria
Pallade ni någon apelsin?

Surt med hjulet. Var fälgen sliten och du hade oturen att vara droppen som fick bägaren att rinna över eller är Aksiumfälgarna gjorda av mjukost?

/K

Senast ändrad:
[RR] Gran Canaria
Jag tror det hela är fejk. Det blåa är säkert bara resterna av en blue screen som de missat när de gjort bildkollaget. Kan ju omöjligen vara s.a. någon verkligen varit där och cyklat för i så fall finns det ingen rättvisa i världen ... ;-)

[RR] Gran Canaria
Här står en klant med dåligt lokalsinne och vrider och vänder på kartan trots att skyltarna är hur j-la tydliga som helst...

130204-s100-03-andreasnystrom.jpg

[RR] Gran Canaria
Jag lider men måste ändå fråga: Valley of tears, var hittar man den?

-------
När jag var liten längtade jag aldrig till Kanarieöarna

[RR] Gran Canaria
Backen börjar på allvar vid gröna markeringen och slutar vid den röda. Är dock några fina knixar på vägen från San Nicolas fram till avtaget där backen börjar (se även bild i första inlägget där en cyklist står med cykel vid vägskyltar precis vid avtaget.
VOTT.JPG

Edit: La till en karta och förtydligade.

Senast ändrad:
[RR] Gran Canaria
GoranS skrev:
> Backen börjar på allvar vid gröna markeringen
> och slutar vid den röda. Är dock några fina
> knixar på vägen från San Nicolas fram till
> avtaget där backen börjar (se även bild i
> första inlägget där en cyklist står med cykel
> vid vägskyltar precis vid avtaget.
>
>
> Edit: La till en karta och förtydligade.

När vi körde där för ca 2 veckor sedan så kom vi i fatt 2 norrmän och dom kalla dalen för dödens dal, men dom följde inte med Valley of tears. Då tänkte jag när jag satt i backen " norrmän som bangar det skulle Petter Northug veta" . Första gången var -04 jag körde upp där, varje gång man är på GC så måste man bara dit och köra den.

Bilagor

• 20130128_144126.jpg
    20130128_144126.jpg
    111 KB · Besök: 98
[RR] Gran Canaria
Ja den är helfestlig. De första knappa 2 kilometerna efter avfarten är en riktig karamell, sedan planar det ut ett tag, för att därefter pendla mellan ganska brant och jättebrant.

[RR] Gran Canaria
Om man kikar på vad bikeroutetoaster anser om stigningen så säger den 948 höjdmeter på 10,55 km och en profil enligt:
VOTT.jpg

Någon som har en uppfattning om hur nära sanningen denna profil är? Jag hade nästan inbillat mig att det är lite fler höjdmeter de första två km.

[RR] Gran Canaria
Jag tror att den höjdprofilen stämmer väldigt bra.

Det finns en höjdprofil på nätet: http://pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=8567 som inte stämmer alls, den överskattar stigningen med 100-150 meter.

Biekroutetoasters profil påminner mycket mer om vad min Garmin sade: ca 950m stigning på dryga milen, med start på 430m och slut på 1380m (enligt den felaktiga höjdprofilen startar stigningen på 300m).

Det är ju brant i början även enligt den profilen: ca 15% i snitt första 1,6 km.

[RR] Gran Canaria
Tack för det. Då vet vad jag ska ge mig på nästa gång. Passerade avfarten på väg mot Acusa för några veckor sen. Fantastiska upplevelser och mer finns att upptäcka.

Tillbaka
Topp