[RR] H. och Luthman fjällslask

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Vi har visst semester. Och ägnar den delvis åt att cykla i fjäll och sådär. Här fyller vi på med bilder på våra strapatser.

---

Dagens utflykt mellan vargen/vemdalskalet och björnrike. Vi hade spanat in en grym runda som började på kalfjället innan den dök ner på 500 hm brantutförsåkning till vålkojan.

Tyvärr visade det sig att "markerad sommarled" inte innebar att det fakiskt fanns en stig. Så det blev lite misslyckat.

På bilderna är vi fortfarande på den bra stigen. Som alltså fanns.

tmp_22653-2016-07-1518.57.54-777104433.jpg

tmp_22653-2016-07-1518.56.31-599133205.jpg

Senast ändrad:
Schysst! Tycker det såg ut som fatbike land första bilderna men sen blev det bättre =)
Gött väder ni hade också.

Hundra spänn på att en viss semi-norsk hob hade hojjat över stenskravlet!

Fina bilder för övrigt, ser skoj ut. Men har alltid funderat på om det är mer misär än mysigt att släpa cykel i fjällen och att alla RR ger en förskönande bild av verkligheten. :)

xyz-saft sa:

Fina bilder för övrigt, ser skoj ut. Men har alltid funderat på om det är mer misär än mysigt att släpa cykel i fjällen och att alla RR ger en förskönande bild av verkligheten. :)

Ungefär som en fotograf som ligger tyst en buske en vecka för att ens se det konstiga djuret i en minut. Sen ser vi djuret på tv en minut och tänker, vilket fantastiskt jobb att få vara i naturen och fota/filma.

Hasse#7 sa:
xyz-saft sa:

Ungefär som en fotograf som ligger tyst en buske en vecka för att ens se det konstiga djuret i en minut. Sen ser vi djuret på tv en minut och tänker, vilket fantastiskt jobb att få vara i naturen och fota/filma.

Konstig?

Bilagor

• DSC00948.JPG
    DSC00948.JPG
    228.7 KB · Besök: 25
Men, det där ser ju misstänkt likt ut vår nästsenaste tur! Ja, hoben cyklade mycket men inte allt. Det var förjävligt. Blir ni less på misärcykling i Sverige kan ni alltid komma upp till Troms. Här finns det oändliga möjligheter. I år bjuds det även på oändliga mängder broms och knott. Och regn.
Mkt bra, keep it coming!

Bara för att förtydliga, klapperstensfältet på 2km var inte den "markerade sommarleden" utan där hade vi nästan räknat med att det kunde bli lite bära. Dessutom var det uppför så det var ändå inte jätteroligt. Tror inte ens en hob hade cyklat där.

Den ickeexisterande stigen utför började på öppen fjällhed innan det bar av brant nerför in i skogen. Sen stod vi i något träsk utan stig men med en gps.

Kanske kan ladda upp någon bild på det också.

Men här en bild från i torsdags, när vi körde från storhogna till klövsjö. Först över kalfjäll (på bild), sen nästan 2km lång spång över en myr och sen nerför en riktigt brutal stig. 250 hm utför med konstant stenskravel. En downhillhoj hade inte gjort bort sig där.

tmp_4458-2016-07-1422.54.45-777104433.jpg

Senast ändrad:
Jag gissar att det är mig det syftas på. Jag ska villigt erkänna att jag burit cykel över fler klapperstensfält än de jag cyklat över. Och i uppförsbacke är det inte ens kul att försöka.

Själv blir jag alltid nervös av att se de där vinterledskryssen, det är sällan allt går smooth när man följer såna. Kul att se att ni hittar lite gobitar också, lågt från de vanliga turerna!

Jo, vinterleder blir man sällan lycklig av. De mn blir lycklig av vet man oftast om i förväg. Det här skulle vara en kombinerad sommar- och vinterled men jag skulle säga att det måhända är en eller annan ren som tar sig ner ungefär där leden borde gått. I övrigt har den nog inga besökare.

Nu lämnar vi mina hemma"fjäll" och drar till lite riktiga vidder.

Egentligen är jag bara avundsjuk på er som får cykla när jag själv inte ens har tagit mig tid att byta olja i gaffeln. Fint ser det dessutom ut att vara. :)

Trevligt ni ser ut att ha det. Vart är ni nu när dom "riktiga" fjällen skymtar?

Nedförsbiten efter bäracykelbiten såg rolig ut. @Bengt du får öva mer på Claodio kommentarerna?

mikipedia_ sa:
Trevligt ni ser ut att ha det. Vart är ni nu när dom "riktiga" fjällen skymtar?

Nedförsbiten efter bäracykelbiten såg rolig ut. @Bengt du får öva mer på Claodio kommentarerna?

Jag behöver mer skills för att kunna kommentera och cykla samtidigt. Nu kan jag bara grymta och tjoa lite.

Först cyklade vi till berg

tmp_4941-2016-07-1921.34.13224520557.jpg

Sen gick vi upp för berg

tmp_4941-2016-07-1921.37.07-498253468.jpg

Sen tittade vi på berget

tmp_4941-2016-07-1921.37.371370152637.jpg

Sen åkte vi nerför berg

tmp_4941-2016-07-1921.39.121464833256.jpg

tmp_4941-2016-07-1921.41.16-1670359531.jpg

Sen åkte vi hem från berg

tmp_4941-2016-07-1921.36.20596264678.jpg

Helags? Fett! Hur mycket var cyklingsbart? Ser ok ut på första utförsbilden, men hur mycket storsten och elände var det mellan den och den fina stigbilden som kommer efter?

marran sa:
Helags? Fett! Hur mycket var cyklingsbart? Ser ok ut på första utförsbilden, men hur mycket storsten och elände var det mellan den och den fina stigbilden som kommer efter?

Översta kammen var, vad vi kallar, Vaudecykling. Dvs en massa feta, branta slabs på skrå och rakt nerför med storsten och lite småsprängsten mellan. Man fick således kliva av och gå lite. Men när man började närma sog den andra kammen var det en fin stig och det blev teknisk köttcykling. Sen blev det bratt(proper jävla bratt). Sen flöow.

För att vara ett högt stenskravelberg var det förvånansvärt mycket som var cyklingsbart. Ett par riktiga dödsbranter och lite oflow på några ställen men riktigt mycket bra cykling också.

Tillbaka
Topp