(RR) Happy Rainforest Ride - Uganda
Jaha, då var cyklarna uppackade och hopmonterade igen, nu i vårt nya land.
Jag och min fru Kristina valde att testa Ugandas svar på Sörmlandsleden (alltså ganska nära stan men ändå riktig natur) - så här en mini RR med halvdan kamera (och cyklister.....) men en del härlig känsla hoppas vi - från Mabira Rainforest!
Fin start bland gröna sockerrörsfält o natur
Men snart märktes att det regnat hela natten, lera fastnar på våra cyklar, men de lokala rullar på...
Nej inte lera - utan LERA
Nej inte LERA -utan LERA och VÄXTDELAR,vi kom ingen vart
SÅ vi vände och körde ut på andra sidan byn
Eller genom byn snarare, hittade många nya vänner, även med cykel
Men så äntligen - in i regnskogens grönska !
Med lianer såklart, i härliga former
Tarzanvarning
Förbi ett stort fig-tree
Rast på ett annat litet träd, och då hör man ännu bättre alla ljuden också
Leriga kvinnoben...
Fig tree passar även utmärkt som cykelställ, tar 6-8 cyklar runt om med varierande däcksdimensioner
Och denna dags slutmål (hm,vi skulle hela vägen tillbaka också), Griffin Falls (namn efter en gammal hövding från Lugandafolket - eller inte.
Mera vatten, svalt o skönt faktiskt..
Och så dessa lianer igen , ha inte barends i regnskog!
Nedfallna träd -bara att lyfta - oftast med lianer som trasslat sig fast
Och så slutligen lite cykelvård, vår skogvaktare Moses cum cykeltvättare och min fru Kristina (t.h.)
Och så in i "garaget", fast kanske passar denna bild bättre in i tråden om "lämplig bil för cykel...."
Ja det blev en heldag i regnskogen 7-8 timmar mot beräknade 3 tim, var snårigare, halare, mer rötter o liantrådar etc etc än beräknat. Men värt varenda sekund i upplevelse.
Nästa gång blir det kanske ett helt happygäng på denna tur, PerryE på forumet är är redan på, och vi är säkert många många fler happyiter här i Uganda, t ex, jo, eh, hm, äsch jag kommer inte ihåg namnen på alla de andra just precís nu...
Per Dans
Jag och min fru Kristina valde att testa Ugandas svar på Sörmlandsleden (alltså ganska nära stan men ändå riktig natur) - så här en mini RR med halvdan kamera (och cyklister.....) men en del härlig känsla hoppas vi - från Mabira Rainforest!
Fin start bland gröna sockerrörsfält o natur
Men snart märktes att det regnat hela natten, lera fastnar på våra cyklar, men de lokala rullar på...
Nej inte lera - utan LERA
Nej inte LERA -utan LERA och VÄXTDELAR,vi kom ingen vart
SÅ vi vände och körde ut på andra sidan byn
Eller genom byn snarare, hittade många nya vänner, även med cykel
Men så äntligen - in i regnskogens grönska !
Med lianer såklart, i härliga former
Tarzanvarning
Förbi ett stort fig-tree
Rast på ett annat litet träd, och då hör man ännu bättre alla ljuden också
Leriga kvinnoben...
Fig tree passar även utmärkt som cykelställ, tar 6-8 cyklar runt om med varierande däcksdimensioner
Och denna dags slutmål (hm,vi skulle hela vägen tillbaka också), Griffin Falls (namn efter en gammal hövding från Lugandafolket - eller inte.
Mera vatten, svalt o skönt faktiskt..
Och så dessa lianer igen , ha inte barends i regnskog!
Nedfallna träd -bara att lyfta - oftast med lianer som trasslat sig fast
Och så slutligen lite cykelvård, vår skogvaktare Moses cum cykeltvättare och min fru Kristina (t.h.)
Och så in i "garaget", fast kanske passar denna bild bättre in i tråden om "lämplig bil för cykel...."
Ja det blev en heldag i regnskogen 7-8 timmar mot beräknade 3 tim, var snårigare, halare, mer rötter o liantrådar etc etc än beräknat. Men värt varenda sekund i upplevelse.
Nästa gång blir det kanske ett helt happygäng på denna tur, PerryE på forumet är är redan på, och vi är säkert många många fler happyiter här i Uganda, t ex, jo, eh, hm, äsch jag kommer inte ihåg namnen på alla de andra just precís nu...
Per Dans
Senast redigerad av en moderator: