(RR) Happy Rainforest Ride - Uganda

dans

Aktiv medlem
Jaha, då var cyklarna uppackade och hopmonterade igen, nu i vårt nya land.
Jag och min fru Kristina valde att testa Ugandas svar på Sörmlandsleden (alltså ganska nära stan men ändå riktig natur) - så här en mini RR med halvdan kamera (och cyklister.....) men en del härlig känsla hoppas vi - från Mabira Rainforest!

IMG_5857.jpg ht=480

Fin start bland gröna sockerrörsfält o natur
IMG_5865.jpg ht=480

Men snart märktes att det regnat hela natten, lera fastnar på våra cyklar, men de lokala rullar på...
IMG_5859.jpg ht=480

Nej inte lera - utan LERA
IMG_5861.jpg ht=640

Nej inte LERA -utan LERA och VÄXTDELAR,vi kom ingen vart
IMG_5867.jpg ht=480

SÅ vi vände och körde ut på andra sidan byn
IMG_5869.jpg ht=480

Eller genom byn snarare, hittade många nya vänner, även med cykel
IMG_5881.jpg ht=480

Men så äntligen - in i regnskogens grönska !
IMG_5895.jpg ht=640

Med lianer såklart, i härliga former
IMG_5896.jpg ht=480

Tarzanvarning
IMG_5901.jpg ht=480

Förbi ett stort fig-tree
IMG_5905.jpg ht=480

Rast på ett annat litet träd, och då hör man ännu bättre alla ljuden också
IMG_5912.jpg ht=480

Leriga kvinnoben...
IMG_5913.jpg ht=480

Fig tree passar även utmärkt som cykelställ, tar 6-8 cyklar runt om med varierande däcksdimensioner
IMG_5920.jpg ht=480

Och denna dags slutmål (hm,vi skulle hela vägen tillbaka också), Griffin Falls (namn efter en gammal hövding från Lugandafolket - eller inte.
IMG_5942.jpg ht=480

Mera vatten, svalt o skönt faktiskt..
IMG_5923.jpg ht=640

Och så dessa lianer igen , ha inte barends i regnskog!
IMG_5937.jpg ht=480

Nedfallna träd -bara att lyfta - oftast med lianer som trasslat sig fast
IMG_5946.jpg ht=480

Och så slutligen lite cykelvård, vår skogvaktare Moses cum cykeltvättare och min fru Kristina (t.h.)
IMG_5950.jpg ht=480

Och så in i "garaget", fast kanske passar denna bild bättre in i tråden om "lämplig bil för cykel...."

Ja det blev en heldag i regnskogen 7-8 timmar mot beräknade 3 tim, var snårigare, halare, mer rötter o liantrådar etc etc än beräknat. Men värt varenda sekund i upplevelse.

Nästa gång blir det kanske ett helt happygäng på denna tur, PerryE på forumet är är redan på, och vi är säkert många många fler happyiter här i Uganda, t ex, jo, eh, hm, äsch jag kommer inte ihåg namnen på alla de andra just precís nu...

Per Dans

Senast redigerad av en moderator:
Sag kanonfint ut - blir att plocka fram grova lerdacken i stallet for de Speed King som sitter pa nu. Dessutom kan jag ju glomma att kora med crossen - behover nog lite bredd pa dacken ... Eftersom ingen hakade pa den happyride pa landsvag jag utlyste for ett tag sedan kanske Pers happyrides i Mabira Forest far storre uppslutning! Superfina bilder!

Wow!

Kan ni inte adoptera mig?

Jag är lätt på på en Happy ride i Uganda. Eller på Kuba. Eller någon annan stans. Hojta bara!

Häftigt!! Men hur är det med konstiga djur och sånt där ute i skogen? Speciellt dom där långa som ringlar på marken??

Senast redigerad av en moderator:
Vi adopterar (nastan) vem som helst - det ar bara att komma ner! Vi har ju bara tva barn sa det skall nog ga bra - Per och Kristina har ju fler men ar a andra sidan lite mer rutinerade.

Pa fredag aker vi hem till Stockholm pa en veckas semester - hade tankt skaffa en cykelkarra till barnen men efter att ha sett stigarna i Mabira skippar vi nog den tanken. Skall bara kompletteringshandla lite nodvandiga prylar - kassetter, kedjor, nya spinningsDVDs och ett trainerdack, 95% av min traning sker pa trainer ...

Som sagt - Uganda ar ett fint land och delvis tack vare Pers positiva erfarenheter harifran vad galler cykling flyttade vi hit

Bilagor

• DSC_0104 reduced.jpg
    DSC_0104 reduced.jpg
    76.9 KB · Besök: 63
dojan skrev:
-------------------------------------------------------
> Häftigt!! Men hur är det med konstiga djur och
> sånt där ute i skogen? Speciellt dom där långa
> som ringlar på marken??

Jo dom finns det gott om i den här regnskogen, vi har sett någon rejäl orm när vi varit ute tidigare och promenerat med barnen (som tyckte det var väldigt spännande....).
Men när man cyklar rör man sig lite fortare så då hinner man sällan se dem (eller stanna i tid....), så därför låter jag oftast Kristina åka först, problem solved....

Ibland ser man en hel armé (typ motorväg) av svarta myror, och där skulle man inte vilja stanna särskilt länge. De lär kunna knapra i sig nästan vad som helst på kort tid, många munnar....

Men då är det nog större risk att man får lite andra saker, t ex bilharzia när man vadar genom vatten bilharzia http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilharzia
Men sånt är ganska lätt att bota.

Vi mötte också ett helt gäng unga killar med machetes, verkade berusade eller lite påtända på nåt sätt, och då känner man sig inte helt bekväm med sin fina utrustning mitt i urskogen, men ett vänligt "how are you ?" "gotta go now" brukar hjälpa...

Och så klassikern - det är trafiken till o från vår skog som är den verkligt stora risken...

/Per

Tillbaka
Topp