[RR] Härskogen-rundan, plus lite till!

patten

Aktiv medlem
Det här är inte den typ av cykling jag planerat pyssla med...det här har alltid varit en big nono, fram till i våras/somras. Tanken när jag köpte min CX var att den skulle gå som pendlare och att den skulle kunna få komma ut på lite finare stigar och grusvägar, lite fart är aldrig fel och ett bra sätt att komma ut i naturen.Samt att jag skulle ha lite mer baggy kortbyxor över de tighta cykelbyxorna. Det var min tanke från början!

Nu några månader efter inköpet börjar intresset för asfalt locka allt mer och efter några få och kortare rundor är jag näst intill såld. Upplevelsen av att sitta på en cykel på asfalt i en maklig takt är långt mycket bättre än vad jag i min vildaste fantasi kunde tro från början. Bara en sak som ett bockstyre och tighta cykelkläder, jag har hånat så många i min tysthet. Nu sitter jag själv här med ett bockstyre och förstår inte varför jag inte testade innan. Visst är det bekvämare att kunna byta positioner på händerna, som så många påpekar när förträffligheten av bockstyre lyfts fram...men personligen måste jag nog säga att känslan av att vara mer PRO är den känsla som överväger det här med bockstyre. Jag är fullt medveten om att jag inte är något PRO och ser heller inte ut som något...men jag känner mig som en sådan och den känslan är värd alla bockstyren i världen. På MTB:n får jag aldrig samma känsla! Nu är det här ingen jämförelse mellan dessa två och tanken är inte att dissa någon form av cykling, mest framhäva en typ av cykling i denna RR :) värt att poängtera är att jag älskar att cykla på brötiga stigar också.

Dagen till ära klev jag upp relativt tidigt, dock en timma senare än vad klockan ställdes på. Lite sen kastade jag i mig frukosten och gjorde mig klar för dagens eskapader. En halvtimma senare sitter jag på cykeln som ska ta mig runt den tur jag rekade i går, som självklart går att finna här på happy.

Känslan första kilometerna är bra, det känns skönt i luften och kroppen är fräsch. Tar sikte mot Partille och rullar på i den takt som passar mig och min cykel. Den positiva känslan stärks när jag upptäcker hur lite bilar och trafik det är så här tidigt på morgonen, jag kan obehindrat rulla på utan att behöva ta hänsyn till någon. Vyerna efter Partille mot Lerum är helt fantastiska! Här mellan hann jag med att ta några bilder innan huvudet mer fokuserade på att ta sig framåt. Kan även tillägga att vyerna resten av turen var lika fantastiska.

DSC_0474.JPG

DSC_0475.JPG

DSC_0478.JPG

Fram till Lerum var det en enstaka bil och en hund (som var utanför sin gård) som synts till. Mellan Lerum och Härryda började trafiken att synas något mer, nu ska jag inte överdriva och säga att det var mycket, det var fortfarande väldigt få bilar. Kände mig därför kung på vägen!

Från Härryda till Landvetter och vidare till Göteborg rullade på rätt bra tycker jag, inte alls mycket trafik. Dock kändes det att med solens tilltagande ökade även temperaturen, luften inte lika klar och mängden svett ökar konstant. Möter ett gäng i Landevetter som antingen skulle iväg eller hade varit iväg på en tur. Innan det mötte jag en tempocyklist mellan Lerum och Härryda.

Väl hemma efter 63 km (lite felcykling gjorde turen lite längre än planerat) på sadeln är jag väldigt nöjd och belåten, 2 h 5 min gav ett ganska precist snitt på 30 km/h! Är fortfarande fräsch i benen och inser att en flaska vatten är det som behövs på en varm dag som denna.

Efter en andra frukost och en dusch inser jag att starten på dagen har varit underbar. Det kommer förmodligen bli fler turer framöver. Dock kan jag säga att det är ett big nono det här med att ta av ventilhattarna, raka benen och att ha cykelglasögon. Jag kommer köra vidare med mina ventilhattar, håriga ben och vanliga solbrillor...det får räcka med att jag börjat cykla på landsvägar med tighta kläder.

haha. Känner igen mig i tankarna om tajta kläder och landsvägscyklister, men kan bara hálla med dig. även landsvägscykling har sin charm och är bra mycket mer extremsport än vad jag kunnat ana... Lite svárt att hävda när man inte har alla coola attribut som baggiga kläder eller goggles till XC-hjälmen. Men seriöst... hur extremt är det inte att dundra fram i sjukt höga hastigheter i bara lycra? Lägg da pa det situationen dÄr jag bor (Rumänien): trafiken, gatuhundar och hál i vägen... Respekt till alla inbitna road bikers!

Fick nästan blodsmak i munnen när jag läste Härskogsrundan! Har cyklat den med kompisar hur många ggr som helst! Oftast körde vi jaktstart målet var att komma tillbaks till Partille samtidigt! Vi startade å avslutade vid panncentralen i Partille! Vår sträcka blev 43km!

Senast ändrad:
Sigge Star skrev:
-------------------------------------------------------
> haha. Känner igen mig i tankarna om tajta kläder
> och landsvägscyklister, men kan bara hálla med
> dig. även landsvägscykling har sin charm och är
> bra mycket mer extremsport än vad jag kunnat
> ana... Lite svárt att hävda när man inte har
> alla coola attribut som baggiga kläder eller
> goggles till XC-hjälmen. Men seriöst... hur
> extremt är det inte att dundra fram i sjukt höga
> hastigheter i bara lycra? Lägg da pa det
> situationen dÄr jag bor (Rumänien): trafiken,
> gatuhundar och hál i vägen... Respekt till alla
> inbitna road bikers!

Jag förstår om det kan vara lite tuffare att cykla landsväg i Rumäninen, framför allt skicket på vägarna. Det är inte alls lika charmigt när det behövs pareras för håligheter och liknande, kan bara tänka mig att det blir mindre roligt med all annan trafik runt om :) Som du säger, höga farter i lycra är helt klart underskattat!

Stuvarn skrev:
> Fick nästan blodsmak i munnen när jag läste
> Härskogsrundan! Har cyklat den med kompisar hur
> många ggr som helst! Oftast körde vi jaktstart
> målet var att komma till måtet samtidigt! Fast
> vi stardade å avslutade vid panncentralen i
> Partille! Var sträcka blev 43km!

Den har sina jobbiga partier och med en hets av att jaga ifatt andra förstår jag att blodsmak kan uppstå. Jag hittade rundan från en tråd från 2009, sträckan ska då vara ca: 58-59 km men med min felnavigering i backarna i Lerum blev den lite längre och onödiga krafter förbrukades :)

Trodde en gång i tiden att jag aldrig någonsin skulle raka benen jag heller. Människans längtan att passa in är starkare än många tror.

Mysigt, skall nog prova att cykla åt det hållet nån dag, jag tror jag kört bilvägen genom Härskogen nån gång och den är riktigt backig, kurvig och fin? Just det där med att i "makligt tempo" glida fram är riktigt skönt på landsväg och det jag gillar bäst och då skall det vara trevliga omgivningar.

Härskogsvägen söder till norr är mer "kämpigt" med en snabb utförslöpa som går att nå 70-80km/h och svänga såpass att du får använda hela körbanan. Mindre svängandes och mer trampandes.

Norr till söder så får du utförslöpor innan svängarna och det blir mer av "hojkörning" tills du når nästa intervallbacke vilket är i slutet av svängarna, riktigt trevligt. Flowigast åt detta håll.

Senast ändrad:
Jag kan hålla med dig Björn om att den är flowig åt det hållet jag körde. Det är kurvigt och backigt och roligt. Tycker det inte var allt för påfrestande för benen men nu körde jag inte livet ur mig heller. Värst är i början från Lerum upp mot Härsjön. Efter det är det bara att trampa på och njuta av tillvaron. Har du inte kört den på cykel Kristoffer R så tycker jag du ska testa!

Henrik_E skrev:
> Trodde en gång i tiden att jag aldrig någonsin
> skulle raka benen jag heller. Människans längtan
> att passa in är starkare än många tror.

Jag är tämligen övertygad om att jag inte kommer göra det! Vi får se hur länge jag kan stå på egna ben och inte anpassa mig hela vägen...dock har även jag förstått fördelarna med att vara rakad vid eventuell olycka. Peppar peppar...

Min Härskogsrunda!

Jag startade allså i rondellen vid panncentralen vid övre Björndammen rullade ner Landvettervägen sen vänster bort till Jonsered cyklade efter sjön till Lerum å backarna upp mot Härskogen!
Sen plattkörning Härryda, Landvettermotet sedan Landvetterbacken upp och åter till Partille(panncentralen)
Sträcka 43km, bästa tid genom åren är 1:08:58 Snitt 37km/h men den tiden fixar jag knappast idag :)

Ps Lyckades hitta några gammla foton på min "Härskogsräser" :)

Bilagor

• IMGP7124.JPG
    IMGP7124.JPG
    131.7 KB · Besök: 31
  • IMGP7128.JPG
    IMGP7128.JPG
    147.4 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Denna rundan måste testas. Är också en inbiten skogscyklist. Köpte racer i våras för pendla till jobbet med, men nu används den mer till lvg och bilen används till jobbet för "spara" på cykeln. Kör med trekvarts bibs för ingen ska se att jag egentligen är stigcyklist ;)

Tack för rr:n

Haha det är trekvarts jag ska införskaffa alltså :P Det där med att spara cykeln har jag också tänkt på men jag tänkte köra vidare med min cx så länge så kanske jag får ta och spara ihop till en räser sen, nu har jag istället införskaffat ett extra hjulpar som får gå på långturer och de som satt på får jag ha till pendlingen.

Kanske dax att en snäll pedagog kan hålla en happy-lvg-easy-egentligenmtbcyklister-nybörjar-ride så man kan lära sig något. ;)

Haha jag har svårt att tro att jag har något att lära ut inom landsväg :) men visst kan någon enstaka nybörjare, som jag, få hänga på när jag trampar. Dock ska jag uppåt i landet i några veckor så det får bli om några veckor i sådant fall. Kan höra av mig när jag ska ut på liknande eskapader framöver :)

Bättre att skaffa riktiga bibs som slutar innan knäna och köra benvärmare/armvärmare i värsta fall. Du vill ju få den där fina solbrännan över knät och skogscyklingens knäskydd ska bidra till solbränna under knät.

2 nyanser av solbrändhet och en icke-bränna är en riktig cyklist.

Glöm inte att epilera/waxa benen, rakning ger jobbig stubb som kliar. Den där 0.1km/h högre snitt är värt tiden att spendera för hårborttagning. Lättare att se fästingar som klamrat sig fast på benen, och lera som faktiskt går att skölja bort. Nackdelen är att myggen kan attackera dig lättare.

Stuvarn skrev:
> Min Härskogsrunda!
>
> Jag startade allså i rondellen vid panncentralen
> vid övre Björndammen rullade ner
> Landvettervägen sen vänster bort till Jonsered
> cyklade efter sjön till Lerum å backarna upp mot
> Härskogen!
> Sen plattkörning Härryda, Landvettermotet sedan
> Landvetterbacken upp och åter till
> Partille(panncentralen)

Vill man få en lite längre runda är det trevligt att ta till vänster och sen höger efter Härskogsvägen och köra ner via Hällingsjö och Inseros innan man svänger tillbaka.

Tillbaka
Topp