[RR] - Hemavan

oJsan

Aktiv medlem
[RR] - Hemavan
Hemavan är ju en skidort och då är det kanske först och främst DH som ligger närmast i tanken... men eftersom jag tycker att det går läskigt fort utför och dessutom saknar både DH-hoj och utrustning så bestämde jag mig för att se vad Hemavan hade att erbjuda gällande XC. Jag och frugan var uppe fyra dagar och den första och sista ägnades åt cykling, dagarna emellan vandrade vi genom syterskalet. Trevligt det också, men cyklingen toppade! =)

För att ha något att utgå ifrån surfade jag in på http://www.bikehemavan.se/ . På Statoil i Hemavan kan man köpa en liten karta med alla turer för 20:-, mycket prisvärt!
Första dagen började jag med den så rosade "5. Syterbäcken". Efter ~250m stigning längs Kungsleden började det roliga!
Eftersom en bild säger mer än tusen ord... (här har jag precis tagit av Kungsleden)
_s1.JPG ht=640

Ungefär såhär ser det ut hela vägen ner till E12:an, drygt 3km singletrack och 300m fallhöjd. =) Kan inte annat än hålla med de som rekommenderade Syterbäcken, det var en riktigt härligt upplevelse att susa fram bland krokiga fjällbjörkar med Syterbäcken brusande bredvid!
_s2.JPG ht=480

Efter lunch cyklade jag "3. Drottningleden". Första halvan är asfalt och sedan ser det ut såhär nästan hela vägen tillbaks till Hemavan.
d1.JPG ht=640

När det började luta utför mot Hemavan hade jag turen att möta en fotograf på vandring, min fru alltså =)
d2.JPG ht=640

Bred stig ner mot Mortsbäcken
d3.JPG ht=640

Bitvis brant
d4.JPG ht=640

Andra cykeldagen köpte jag ett dagkort och det här är vad man kunde se från liften. Bygge av DH-spår pågår..
l2.JPG ht=640

Såhär ser "F3" ut i början men hela är inte färdigbyggd.
l5.JPG ht=640

Det lite längre (och inte så branta) alternativet "F4" ser ut såhär i början men övergår mot slutet i ett preparerat spår.
l6.JPG ht=640

Från ett vindskydd halvägs upp till Kungsliftens topp (fick styra en del här...)
l0.JPG ht=480

Motsvarigheten till vinterns "off pist". Fungerade hyffsat med sänkt sadel men en DH-hoj hade varit optimalt.
l1.JPG ht=480

Efter att ha åkt "Syterbäcken" ytterligare ett par gånger gav jag mig iväg på den lite längre "4. Viterskalsturen". På bilden är jag på väg in genom Viterskalet. (Tar man höger innan det sista berget på höger sida kommer man in i Syterskalet). Turen går in efter ena sidan bäcken, passerar hängbron som syns i bilden och går längs andra sidan dalgången tillbaks till E12:an.
viter1.JPG ht=480

Hur mycket väger en skoter egentligen?! =) (detta är en annan bro, inte hängbron alltså...)
viter2.JPG ht=480

Ungefär där vattnet syns slutar denna tur... =)
viter3.JPG ht=480

Hemavan var verkligen en galet trevlig upplevelse! Med bra väder och rejäl fikaväska bör det inte vara något problem att ta sig en heldagstur igenom Syterskalet! Det får bli nästa års utmaning! ;)

[RR] - Hemavan
Finfina bilder, jag blir ju sju-huukt sugen.

Bruce: Långt
Tänk Umeå, och sen inåt typ.. 35 mil? minst.

[trådkapning
Vem är på helibiking i hemavan på en månad?! Måste fylla upp platserna i helikoptern, annars blir det inget. 2-3 pers sökes. Vi åker i cykelparken med lift 2-3 dagar, tar 1 eller 2 helibikeåk. 1 åk=1300 typ, 2 åk 1900 om jag minns rätt..

PM![/trådkapning]

Senast redigerad av en moderator:
[RR] - Hemavan
bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Ahh, det såg nice ut! Hur långt är det dit
> från Sthlm?

Det är ganska precis 90 mil....

Schysst att se RR från mina hemtrakter :D

[RR] - Hemavan
När vi hämtade ut nyckeln till stugan träffade vi ett par som åkt från Stockholm. När de var i Dorotea så trodde de att de nästan var framme... då hade de "bara" ~30 mil kvar! *hehe*
Även fast Hemavan bara ligger 40 mil från Umeå så är det i längsta laget... Att åka upp "över dagen" känns inte aktuellt, man ska nog vara där ett par-tre hela dagar minst.

Edit: Rayy, kom ihåg att liften bara har öppet lördagar och söndag efter den 24/8!

Senast redigerad av en moderator:
[RR] - Hemavan
Bruce: inte alls långt.
Flyget Aranda - Hemavan tar 1 h 40 min. Det är Skyways som kör, en flight åt vardera hållet alla dagar utom lördag. Gissar att en weekendbiljett ligger på ca 1500-2000 kr t&r. Du landar mitt i byn, bara att skruva ihop hojen och rulla bort till boednde/backar. :)

[RR] - Hemavan
oJsan skrev:

> Edit: Rayy, kom ihåg att liften bara har öppet
> lördagar och söndag efter den 24/8!

Nästan så, jag ringde och snackade med bike north. Dom sa att liften ska ha öppet fredagar också.. Hoppas så i alla fall :)

[RR] - Hemavan
Plush skrev:

>
> Schysst att se RR från mina hemtrakter :D

tror vi fått ihop 93 mil när vi farit dit från uppsala :D men då svängde vi ju i o för sig in en sväng vid kramfors :D

[RR] - Hemavan
Hujedanimej vad det såg trevligt ut..... synd att det är en bit att ta sej.
Får klura på hur man ljuger in en avstickare på familjens semesterrutt nästa år...

/JPL

[RR] - Hemavan
Hemavan är kanon. En riktigt fining är att dra drottningleden från Laisaliden till hotellet, sedan fortsätta till norrliftens topp, och sedan avsluta med turen längs syterbäcken som du beskriver. Där har du en epic på 4-5 timmar som jävlar i havet är svårslagen i Sverige.

Om du fortsätter in mot Vitersskalstugen kommer du att dyka på detta (i syterskalet). Smarrigt.

IMG_5697.JPG ht=544

Kommer att vara i Hemavan hela Augusti i år är det tänkt. Kanske kommer cykeln med.

//Erik

[RR] - Hemavan
Erol skrev:
> Hemavan är kanon. En riktigt fining är att dra
> drottningleden från Laisaliden till hotellet,
> sedan fortsätta till norrliftens topp, och sedan
> avsluta med turen längs syterbäcken som du
> beskriver. Där har du en epic på 4-5 timmar som
> jävlar i havet är svårslagen i Sverige.

Amen på det! Precis den körde jag och Puffert som uppvärmning när vi var en långhelg i september. Galet vacker cykling och syterbäcksleden är verkligen hur fin som helst.

> Om du fortsätter in mot Vitersskalstugen kommer
> du att dyka på detta (i syterskalet). Smarrigt.

Och i andra (östra) änden av Syterskalet tar man lämpligen leden ner mot Solberg. Nedfarten från Stabre-stugan mot Solberg helt fantastisk. Det är lite surt att trampa väg från Solberg och tillbaka mot Hemavan men det är det värt.

Äh vafan, jag vräker på med Hemavan-relaterade länkar:
http://mickegillarcyklar.blogspot.com/search/label/Hemavan
http://happymtb.org/forum/read.php/1/966394
http://happymtb.org/forum/read.php/1/966395/
http://happymtb.org/forum/read.php/1/966396/

Det blir defintivt en sväng (eller två, eller fem...) dit i sommar/höst :-)

[RR] - Hemavan
Face skrev:
> Finns det någon motsvarighet lite närmare
> Stockholm? Det ser ju helt magiskt ut. Fast 90mil
> låter inte lockande.

Hej,

Du får inte fjäll på riktigt gratis. 90 mil är en baggis.

Åre är ju lite närmare, men jag tycker inte att det finns lika fin xc där. Rätta mig om jag har fel.

micke: jag klarade (efter flera tidigare försök) toppen på Drottningleden ner till Murtserbäcken utan fotisättning. Utmaning?

//Erik

[RR] - Hemavan
*micke* skrev:
> Det blir defintivt en sväng (eller två, eller fem...) dit i sommar/höst :-)

Vore kul om vi kunde sammanstråla på något vis, inte för att jag tänkt åka dit för tre minuter sedan men saker ändras. :D

[RR] - Hemavan
the_TnT skrev:
> Vore kul om vi kunde sammanstråla på något vis,
> inte för att jag tänkt åka dit för tre minuter
> sedan men saker ändras. :D

Absolut! Det finns ju gott om tid att planera :-)

[RR] - Hemavan
Happy gathering in Hemavan? Låter skoj! Beroende på när under sommaren det skulle inträffa så åker jag gärna dit. Kanske får jag med mig någon annan från Umeå också...

[RR] - Hemavan
oJsan skrev:
> Happy gathering in Hemavan? Låter skoj! Beroende
> på när under sommaren det skulle inträffa så
> åker jag gärna dit. Kanske får jag med mig
> någon annan från Umeå också...

Är jag i stugan så sign me up. Jag skulle rekomendera augusti / september. Då är myggen väck, det är oftast torrt och det är finare väder. Ids ni ta er till Klippen så bjuder jag på after bike-öl.

//Erik

[RR] - Hemavan
oJsan skrev:
> Happy gathering in Hemavan? Låter skoj! Beroende
> på när under sommaren det skulle inträffa så
> åker jag gärna dit. Kanske får jag med mig
> någon annan från Umeå också...

Är på om det passar med jobbet!

[RR] - Hemavan
Lyckas jag ta mig så är jag nog på. Är rätt så rejält sugen på att dra på hösten och köra helibiking och leka lite i bikeparken. XC skulle även vara skojj!

Tillbaka
Topp