[RR] Hertsöstigen, Luleå
I höst invigdes den nya vandringsleden Hertsöstigen i Luleå. 17km stigar som markerats eller skapats. Idag bestämde jag mig för att köra hela sträckan från Ormberget till Lövskär. Leden börjar vid Ormbergets friluftsområde där det idag var ett antal motionärer som åkte skidor på konstsnön.
Leden är på sina ställen lite dåligt utmärkt men det syns att det fortfarande arbetas med den så det kanske blir bättre. Karta rekommenderas. På den här platsen skulle man in på stigen i skogen trots att skyltarna visade nåt annat.
Välbyggda och lättcyklade spänger. Kan nästan tro att det funnits en tanke att det ska vara möjligt att cykla på dem. Det har tom byggts mötesplatser.
Det är mycket sten och en hel del rötter på vissa ställen.
Det var blött i skogen idag. Upptäckte tidigt den hårda vägen att vattenhålen inte var så djupa som de såg ut utan oftast bara några cm vatten på isen som fanns under.
Vissa tar sig inte längre än hit.
En del kortare sträckor är lättcyklade.
Det är mycket spänger längs leden och de var minst sagt hala idag.
Leden går förbi Hertsöträsk där det finns flera grillplatser, vindskydd och stugor.
Det såg ut att vara utmärkt skridskois idag om än lite mycket vatten på isen.
Fritidsförvaltningen i Luleå skall ha beröm för att det alltid finns gott om ved vid grillplatserna.
Leden fortsatte på smala stigar med mycket rötter.
Sedan blev stigarna sandigare och mer lättcyklade.
Här nere vid havet skulle det finnas ett vindskydd enligt kartan men det hittade jag inte. Det byggs sannolikt i vinter då man kan köra dit virket med skoter.
Luleå är platt men här var i alla fall en liten uppförsbacke.
Då det inte fanns nåt vindskydd att fika i fick jag sätta mig på första bästa stol istället.
Laxbodhedberget var vackert och doftade av skvattram.
Informationsskyltar finns längs hela sträckan. Ungefär en per kilometer.
Sista biten var det väldigt fina stigar.
Efter 16.7 km enligt skylten kom jag ut på grusvägen där leden slutar.
Så återstod det bara att ta sig tillbaka hem med blöta och kalla fötter. Ungefär en mil landsvägscykling på en fatbike.
Leden är på sina ställen lite dåligt utmärkt men det syns att det fortfarande arbetas med den så det kanske blir bättre. Karta rekommenderas. På den här platsen skulle man in på stigen i skogen trots att skyltarna visade nåt annat.
Välbyggda och lättcyklade spänger. Kan nästan tro att det funnits en tanke att det ska vara möjligt att cykla på dem. Det har tom byggts mötesplatser.
Det är mycket sten och en hel del rötter på vissa ställen.
Det var blött i skogen idag. Upptäckte tidigt den hårda vägen att vattenhålen inte var så djupa som de såg ut utan oftast bara några cm vatten på isen som fanns under.
Vissa tar sig inte längre än hit.
En del kortare sträckor är lättcyklade.
Det är mycket spänger längs leden och de var minst sagt hala idag.
Leden går förbi Hertsöträsk där det finns flera grillplatser, vindskydd och stugor.
Det såg ut att vara utmärkt skridskois idag om än lite mycket vatten på isen.
Fritidsförvaltningen i Luleå skall ha beröm för att det alltid finns gott om ved vid grillplatserna.
Leden fortsatte på smala stigar med mycket rötter.
Sedan blev stigarna sandigare och mer lättcyklade.
Här nere vid havet skulle det finnas ett vindskydd enligt kartan men det hittade jag inte. Det byggs sannolikt i vinter då man kan köra dit virket med skoter.
Luleå är platt men här var i alla fall en liten uppförsbacke.
Då det inte fanns nåt vindskydd att fika i fick jag sätta mig på första bästa stol istället.
Laxbodhedberget var vackert och doftade av skvattram.
Informationsskyltar finns längs hela sträckan. Ungefär en per kilometer.
Sista biten var det väldigt fina stigar.
Efter 16.7 km enligt skylten kom jag ut på grusvägen där leden slutar.
Så återstod det bara att ta sig tillbaka hem med blöta och kalla fötter. Ungefär en mil landsvägscykling på en fatbike.