[RR] *Hyssnaleden* - ett outforskat paradis?!

Blev lite intresserad så jag gjorde Hyssnaleden som spår i Basecamp baserat på informationen i Friluftskartan Pro.
Clipboard01.png

38 km och 900 hm

Bilagor

Idag har även jag utforskat Hyssnaleden. Vacker natur och fin led med varierande terräng. Grusvägarna var de man kunde vila sig på och hålla högre tempo. Givetvis lyckades jag cykla fel ett par gånger men den stora missen var efter stora sjön, missade att man skulle hålla höger så jag tog vänster och insåg att detta var fel. Jag fortsatte på landsvägen som då ledde till andra sjön, där leden kom ut. Fick bli ett dopp i sjön när det var så varmt idag. Såg väldigt få personer, de man såg var mest ute och vandra. Såg även enstaka cykelspår så lite cyklister finns det.

Sist gjorde jag utflykten när träden precis hade börjat få blad - nu gjorde jag om den när träden börjat tappa blad. Tog några bilder från samma ställen som sist som en liten jämförelse över årstiderna :)
IMG_20200928_103416383_HDR.jpg

'
IMG_20200928_104037228_HDR.jpg

'
IMG_20200928_104925221.jpg

'
IMG_20200928_120430714_HDR.jpg

'
IMG_20200928_141854734_HDR.jpg

Turen var lika behaglig som sist och jag lyckats pricka in en riktigt varm och fin höstdag! Då jag inte turistade längre och fokuserade mer på körningen så avverkade jag hela varvet på ganska exakt 5h. Hade jag ersatt matlådan med bars & gels samt kört i xc-race tempo hade det inte varit omöjligt att klocka in leden på 4h.

Här kommer ett par bonusbilder på saker jag missade förra gången:
IMG_20200928_152217953.jpg

'
IMG_20200928_111928952.jpg

Någon som är sugen på ett renoveringsprojekt? Äkta fyndskick! Det fanns ingen anslutande väg i närheten utan den ligger mitt i skogen. Den som har ställt den där har gjort det för bra länge sen med andra ord, vilket syns :)

Bumpar tråden med en kanske lite fräck fråga. Varför tar den så fasligt lång tid för folk? Stigarna ser inte särskilt tekniska ut, och 2/3 ska vara Double track eller grusväg enligt ett utlåtande tidigare i tråden. 38km och 900hm låter ju inte som att det skulle vara några problem att hålla 13 km/h utan att ta i allt för mycket och därmed köra under 3h istället för de 4-5 som det skrivs om? Är det en sim-passage eller något som man blir överraskad av och slukar tid om man åker dit?

Bumpar tråden med en kanske lite fräck fråga. Varför tar den så fasligt lång tid för folk? Stigarna ser inte särskilt tekniska ut, och 2/3 ska vara Double track eller grusväg enligt ett utlåtande tidigare i tråden. 38km och 900hm låter ju inte som att det skulle vara några problem att hålla 13 km/h utan att ta i allt för mycket och därmed köra under 3h istället för de 4-5 som det skrivs om? Är det en sim-passage eller något som man blir överraskad av och slukar tid om man åker dit?
Det skall väl fikas en 3-4ggr också vilket tar en del tid.

Så är det, kör man det som träningspass så går det såklart att köra på 3 timmar eller mindre.
Men fika var 10:e km känns som ett minimum på en sån här utflykt, och fikar man tar det minst 20 minuter varje gång. Då blir det 4-5 timmar.

körde på ca 3 timmar sista October. Motsols. Känns mer naturligt om man vill ha sköna utförskörningar.

Fullt rimlig fråga. När jag kör sådana turer så är det inte fråga om XC-race utan att njuta av att vara i skogen. Jag stannar för att ta kort, utforska ruiner, tar avstickare till utsiktsplatser, fikar mm. Att köra rundan som om det vore tävling skulle ge helt andra tider.

Tillbaka
Topp