(RR Italien) På iskallt uppdrag

staine

Aktiv medlem
Jag åkte, trots ett varningens ord från GoranS och huvudskakningar från DT, på denna resa. Vi landade i Milano, tog en buss som passade som en smäck i storlek, upp till Lovere.
IMG_2619.JPG

Cyklarna packades upp. Alla hade fjäderlätta kolfiberraketer utom staine som kom med ett titanhärke på 8,3 kg, med spd och annat kufiskt. Men dom höll snällt masken.

IMG_2621.JPG

Klara för avfärd

IMG_2631.JPG

Vi åkte upp till Monte Campioni, en najs stigning som tyvärr avslutades i blixt, åska och dunder samt iskallt hällregn. Jag och Stefan vände tillbaks lite före dom andra. Vi frös.
IMG_2634.JPG

En annan dag drog vi runt Lago di Iseo, med lite avstickare. Fint! Några regnskurar samt en dubbel snäckbitare (snakebite) både fram och bak förhöjde stämningen en del. Denna dag inte iskallt regn dock.
IMG_2647.JPG

Sen åkte vi upp till Bormio, med buss, inte cykel, pga det myckna regnandet den dagen.
En dag åkte vi till Livigno, upp mot Schweiz. Fint väder till sista utförslöpan ner till Livigno, himlen öppnade sig och en iskall dusch gjorde oss alla lite molokna. Tog snabbt en pizza i Livigno, sen var vi några modiga som bestämde oss för att cykla tillbaks också, det gick bra, torrt och fint!
Vägen ner mot Livigno:
IMG_2662.JPG

En dag var det vilo- och bad-dag. Jag tänkte att jag kan bada när jag kommer hem så jag stack upp till turistfällan Stelvio i stället.
IMG_2703.JPG

Clash of the Titans på Stilfserjoch:
IMG_2706.JPG

Sen var det GF Stelvio-dagen. Jag hade ju missat anmälningen och fick ingen plats så jag tog en sväng upp till Passo Gavia i stället. Mycket vackert.
IMG_2709.JPG

IMG_2712.JPG

Snö saknades inte och några regnstänk kylde nerfärden, dock inte så mycket som dan innan från Stelvio då jag var tvungen att gråta efter mamma ett par gånger.

Bonusbild: Lite olika mat på italienska. Alla utom en, ser ni vilken?
IMG_2714.JPG

:-)

Granfondot var ju resans höjdpunkt för de flesta med bl.a Mortirolo, Stelvio och 4000+ höjdmeter. De flesta i vår grupp klarade sig runt, Håkan från Valhall på 6:40 c:a. Några fick bryta, pga avbruten ventilförlängare, kassetthaveri m.m, men ingen skadad. Mortirolo med sina bitvis 30% stigning missade ju jag men det verkar få folk att börja darra av skräck. Mig med. Tror nog namnet nämndes ett tresiffrigt antal gånger på kvällen när loppet diskuterades :)

Kul att du kom iväg och att det blev en liten RR också! Var absolut inte min mening att skrämma dig. Jag försökte bara ge vad jag tyckte var relevant fakta i målet. Över lag så är det sällan fel att åka och cykla i bergiga trakter. Om man bara är i någorlunda skick och lite anpassningsbar s.a. man inte behöver köra Mortirololiknande backar på löpande band var eviga dag.

Får erkänna att jag blir lite avundsjuk på att du kört Gavia. Den vill jag också köra.

Sen tror jag att ditt ressällskap får skruva ner maxlutningen på Mortirolo lite. Den är förvisso tuff, men från Mazzo (vilket jag antar var vägen den kördes på loppet; orkar inte kolla så jag chansar) brukar väl maxlutningen anges till 20% eller möjligen någon procent mer. Vad någon cykeldator/GPS momentant har slängt upp för siffra tror jag inte man ska fästa så stor vikt vid. I de låga farterna det handlar om är min erfarenhet att många (alla?) manicker har lite jobbigt att få till korrekta värden momentant.

Vägdragningen var i år ändrad där uppe till nån slags vidrig harmageddondragning så jag tror nog att 30% kan stämma. Men vad vet jag. En betongbacke, nån meter bred, nästan alla fick gå av och, inte leda, men trycka upp cykeln... Jag vet av egen erfarenhet att gränsen för cykelbart går runt 25%, en kort bit.

Glömde nämna upphovsmannen till denna lyckade resa, Mats på Margit cykel, som rodde i land med att köra ett välplanerat men ändå avslappnat, ibland till synes lite rörigt men inte särskilt toppstyrt program, för 16 viljestarka pers. Det röstades i vissa frågor, alla var med på noterna till slut, stämningen var (för det mesta) på topp och Mats himself en riktig j*vel på utförsåkning. Samt på all annan åkning! Tack Mats! :)

Tillbaka
Topp