[RR] Jämtland, främst Vålådalen
Suget efter att åka upp till fjälls och cykla har varit riktigt stor nu under våren och förra veckan tog jag tag i saken och åkte norrut över långhelgen.
Med cykeln stadigt stuvad och Hällestad i backspegeln så var det dags att trampa pedalen i botten för en nätt liten biltur på ganska exakt 80 mil. :)
Åreskutan! Snart framme.
Första renarna jag såg, det hann bli några under den här turen.
Stannade till och tog en bild på Sylarna, fortfarande riktigt mycket snö där.
Nån mil till så var jag framme, sen var det sängen nästa, downhill i Åre dagen efter.
Rätt tråkigt väder till en början, taget från nedre delen av bräckebäcksleden(tror jag). Hittade inte getrappet och ledsnade och svängde in på första bästa stig, som var bräckebäcksleden. :)
Tyvär slutade den såhär. Var bara att bära över cykeln och försöka ta sig ner bland alla diken de hade grävt i backen.
På eftermiddagen blev det bättre väder som synes. Snöbryggan är lite mer avtinad nu än på bilderna på arebikepark.com. :)
Sedan blev det faktiskt riktigt soligt för ett tag.
Efter dag 2 i bikeparken så åkte jag hem med denna:
Båda cyklarna uppställda för fotografering.
Metan redo för Vålådalen.
Nu var det dags för Vålådalen. Väl där och parkerat bilen står det några renar 20 meter framför bilen.
Hade frågat lite folk om bra turer och blev rekommenderad blanktjärnsrundan, moturs och samma väg tillbaka. Mindre spång så.
En hängbro som jag just passerat.
En till bild på metan.
Efter nån kilometer så fanns det en skylt som ledde mig till den här nipan.
Riktigt klart vatten där nere.
Riktigt trevlig stig och natur.
Matskålsängarna.
Här svängde jag höger, det skulle man dock inte göra. Man skulle hålla höger där stigen delade sig, bara det att stigen redan delat på sig 2 gånger. Blev en liten avstickare på 1-2 kilometer. Väldigt fint, så det gjorde inget.
Ett vattendrag som man kom fram till längs leden mot Vålåfallet som jag kommit in på.
Dags att posta nu, forstättning följer.
Med cykeln stadigt stuvad och Hällestad i backspegeln så var det dags att trampa pedalen i botten för en nätt liten biltur på ganska exakt 80 mil. :)
Åreskutan! Snart framme.
Första renarna jag såg, det hann bli några under den här turen.
Stannade till och tog en bild på Sylarna, fortfarande riktigt mycket snö där.
Nån mil till så var jag framme, sen var det sängen nästa, downhill i Åre dagen efter.
Rätt tråkigt väder till en början, taget från nedre delen av bräckebäcksleden(tror jag). Hittade inte getrappet och ledsnade och svängde in på första bästa stig, som var bräckebäcksleden. :)
Tyvär slutade den såhär. Var bara att bära över cykeln och försöka ta sig ner bland alla diken de hade grävt i backen.
På eftermiddagen blev det bättre väder som synes. Snöbryggan är lite mer avtinad nu än på bilderna på arebikepark.com. :)
Sedan blev det faktiskt riktigt soligt för ett tag.
Efter dag 2 i bikeparken så åkte jag hem med denna:
Båda cyklarna uppställda för fotografering.
Metan redo för Vålådalen.
Nu var det dags för Vålådalen. Väl där och parkerat bilen står det några renar 20 meter framför bilen.
Hade frågat lite folk om bra turer och blev rekommenderad blanktjärnsrundan, moturs och samma väg tillbaka. Mindre spång så.
En hängbro som jag just passerat.
En till bild på metan.
Efter nån kilometer så fanns det en skylt som ledde mig till den här nipan.
Riktigt klart vatten där nere.
Riktigt trevlig stig och natur.
Matskålsängarna.
Här svängde jag höger, det skulle man dock inte göra. Man skulle hålla höger där stigen delade sig, bara det att stigen redan delat på sig 2 gånger. Blev en liten avstickare på 1-2 kilometer. Väldigt fint, så det gjorde inget.
Ett vattendrag som man kom fram till längs leden mot Vålåfallet som jag kommit in på.
Dags att posta nu, forstättning följer.