RR Jämtlandsrektangeln som det numera heter.

Stojje

Aktiv medlem
Detta är en lite sen RR eftersom den utspelade sig ett par dagar i Augisti. Men jag hoppas att den kan inspirera andra till stordåd ändå.

I början på augusti försökte jag dra med mig lite folk till Åre med omnejd för att köra lite utför och för att få prova på lite omtalad fjällcykling. Som vanligt var det många som ville men få som kunde. En som kunde det var Jonas och det är ju inte fy skam.

Fredag blev en downhilldag med shimanoleden som favorit. Den dagen finns det inga bilder från. Fredagskvällen körde vi husbilen bort mpt storulvån och tog en gratis fricamp vid sidan av vägen.

IMG_7359.JPG

Jag har tidigare bara läst om Jämtlandstriangeln men när vi lix var där i krokarna så ville vi hinna se så mycket som möjligt på en gång
Således valde vi att köra jämtlandsrektangeln : Storulvån- Blåhammaren- Sylarna- Gåsen- Storulvån.

IMG_7373.jpg

Det är pang på direkt från storulvån. En brant trixig klättring första kilometern innan man kommer upp på fjäll platån men sen flyter det på rätt bra. Jag antar att det hade regnat en hel del tidigare för det var rätt blött i markerna med surhål och ordentliga vattensamlingar även om vi råkade ha grymt tur med vädret.

IMG_7379.jpg

IMG_7378.jpg

Det blev en hel del spänger att köra på. Jonas beklagade sitt orutinerade ( smala) däckval, både beroende på den obligatoriskt alldeles för breda springan mellan plankorna på spången samt pga av att det blir en hel del sten att studsa över på en dag.
Vissa stäckor riktigt flowiga, andra mindre.

IMG_7384.jpg

IMG_7398.jpg

IMG_7409.jpg

Artikelförfattaren på styva linan

Om sanningen ska fram så körde vi inte hela vägen fram till Blåhammarens station utan svängde av leden söderut vi Ulvåtjärn.

IMG_7419.jpg

Vätske och kolhydratdepå

IMG_7429.jpg

Bärning med utsikt

IMG_7473.jpg

Vem har företräde?

IMG_7480.jpg

IMG_7491.jpg

Jonas har faktisk en del spångest att jobba med.

IMG_7494.jpg

IMG_7476.jpg

Ibland händer det att spången tar slut utan att sumpmarken nödvändigtvis också gör det.

Om sanningen ska fram så körde vi inte helavägen fram till sylstationen heller utan svängde Österut mot gåsen.

IMG_7495.jpg

För att komma mot Gåsen går leden över ett pass och branten upp mot passet var enda ställe vi behövde leda cyklarna på på hela turen.
När vi passerat krönet möttes vi av glass o ballonger, högfartscrusing med småhopp på stig och hällar hela vägen ner mot Gåsen. 6 km.

IMG_7500.jpg

Efter gåsen norrut igen mot Tjallingen. Slät slingrande singeltrack och utförslut nästan hela vägen. Tyvärr mobiliserades de sista krafterna för cyklingen och inte för att ta kort.

IMG_7502.jpg

Ok en bild blev det men han var lite långt bort.

Från Tjallingen blir det grusväg, vare sig man vill det eller inte, sista biten tillbaka till Storulvån där duschen och en kall väntar.

Typ 50 km på 9 timmar med fotostopp, punka, fika och allt. Det var det värt.

IMG_7507.jpg

Söndagens cykling i Ullådalen. Sol och blött

IMG_7525.jpg

en lerfest helt enkelt.

Fina bilder!

Eftersom du skriver att det var nerför ända fram till "Gåsen" gissar jag att ni tog av norrut vid Gåsån. Det är ungefär fram dit som det är kul att cykla, sedan är det väldigt mycket uppför (~250 hm) och sten upp till själva Gåsen.

Så rutten var egentligen Storulvån - Ulvåtjärn - Sylarnas vindskydd - Gåsån - Storulvån?
Det är en fin rektangel, som jag kan tänka mig är trevlig att cykla!

Himla fina bilder!

Min rekommendation är att stanna och övernatta på vägen, då kan man ta det lite mera lugnt och dessutom köra hela vägen upp till blåhammaren - oavsett vilket håll man kör åt så är det magnifik utförskörning därifrån.

Oj, oj.. Herre gud vilken fin RR ni bjuder på, satans härliga bilder. Blev verkligen cykelsugen när ja läste detta.
Fick för mig att ni var mycket mer längre norrut men när jag googlade storulvån så är det "bara" mitten av Servige ;0) Oavsett så blev jag grymt sugen på cykelsemester med lite tältning

Vad kör ni på för cyklar?

Kul att så många gillar

Andreas T
Jo det kan nog stämma angående Gåsen.Vi cyklade ingen nämnvärd uppförsbacke. Gåsen för oss var ett ensamt igenbommat hus ute på fjället. Jag hade tänkt mig att det skulle vara nåt större mer bemanning eller nåt.

Klavinkel
Jag kör med fs 140- 15o mm dämpning, Jonas har väl 120 tror jag. Jag tror inte att slaglängden på dämparna har någon större betydelse på en sån här tur. Det blir inga jättehöga farter över spängsten. Dämpningen har mer betydelse för komforten. Jag skulle ha känt mig rätt mör i kroppen (och arslet)om jag skumpat på ht i 9 timmar. Däremot är däckvalet viktigare. Mycket volym ger lite flyt i det sumpiga, kilar inte fast lika lätt i spångarna och ger också en del komfort.

Rektangeln måste vara bättre än triangeln. Jag har kört triangeln och Storulvån - Gåsens vindskydd (vilket måste vara ert tredje hörn). Vägen från Gåsens vindskydd ner till grusvägen var så skoj en stig kan bli om än mycket lättkörd. En nackdel med triangeln som ni slapp är att nästan alla spänger på sträckan Sylarna - Storulvån var två liggande telefonstolpar när jag testade. Det var lite lurigt att cykla på dem.

KjellF

Snygga bilder! Nu blev jag inspirerad, blir till att åka till Storulvån i slutet av veckan och hitta på någon kul tur.

Freeskier skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygga bilder! Nu blev jag inspirerad, blir till
> att åka till Storulvån i slutet av veckan och
> hitta på någon kul tur.

Missa inte Storulvån - Gåsens vindskydd. Inte så långt, men schuukt mulligt. Speciellt tillbakavägen, om man bara kör framotebax.

Sträckan Ulvåtjärn - Syl vindskydd var nog den sträckan med minst flyt men ändå absolut med råge cykelvärd. Blöta marker med spång över samt en del steniga partier men som sagt inga problem klart cykelvärt.

Riktigt fint!
Finns risk för trafikstockning där i sommar är ja rädd :-)
En VVRR. (Värdig vinnar RR)

/T

Tillbaka
Topp