[RR] Jämtlandstriangeln på veterancykel (nu med video)

Dag 2, del 2

Ut på leden mot Sylarna som börjar med en hel del sten och putta cykel. Kommer upp en bit och underlaget blir lite mer cykelvänligt. Dagens första cyklister passerar mig och försvinner snabbt bakom nästa höjd. Det är nästan vindstilla och ganska varmt, cyklar i t-shirt. Fyller på vatten en bit efter vindskyddet Spåime, det finns gott om bäckar efter leden och bra med vatten även efter den ovanligt varma och torra sommaren.

Tar en kort paus och sex cyklister stannar till, dom har startat i Storulvån och ska ta leden via Gåsen sedan tillbaka till Storulvån. Vi pratar en liten stund, det ett gäng från Stockholm, Östersund och Örebro ("Jilster" var du med här?)

Innan jag hinner sätta mig på cykeln stannar ytterligare en cyklist, en man från Trondheim som ska cykla triangeln, tillbaka till Storulvån innan kvällen. Vi pratar veterancyklar, fjällcykling och vilka leder som är bra eller dåliga för min gamla hoj. Norrmannen hade cyklat triangeln tidigare och rekommenderade inte sista biten upp till Sylstationen. Den är stenig och bitvis brant, där uppe får man sedan vända och ta samma väg ner till dalgången igen. Vi cyklar vidare och jag bestämmer mig för att följa hans råd.

Nere vid bäcken som rinner i dalgången ses vi igen, pratar vidare och min cykel blir fotograferad. Vi står där flera leder möts, och det är mycket vandrare på väg upp och ner till Sylarna. Jag hoppar över sista biten upp till stationen och tar leden mot Blåhammaren. Leden går upp förbi Västra Endalshöjden upp på Enkälen, det är en stenig väg upp, flera djupa bäckar och hundra meters stigning på ca 1,5 km.

Det börjar bli riktigt jobbigt att putta och lyfta cykel hela tiden, kilometrarna börjar gå långsamt och det fortsätter att vara mer eller mindre stenigt. Stannar till vid sidan av en spång för att släppa förbi ett gäng cyklister. Snygg spångcykling på rad, passade på att ta några bilder. Fick jag med "UrTomas" på bild?

Planen för dagen var att ta sig till Enkälens vindskydd och tälta där, men nu ville jag bara stanna och slå läger vid fösta bästa bäck. Men det är dåligt med vatten och tältplatser mitt uppe på 1000m platån, till slut kommer jag fram till en liten tjärn, en bäck med porlande vatten och en bra yta för tält. Hoppar av cykeln, kastar av mig ryggsäcken och slår läger för natten. Ringer hem och berättar hur det går, jag har bra täckning på mobilen vilket känns skönt när man cyklar helt själv. Nu får jag också användning för min nya portabla usb-laddare, fungerar perfekt och ska klara minst fyra laddningar.

Här kommer bilderna, en hel del upprepningar vad gäller komposition men jag vill visa hur leden ser ut och vilka olika typer av underlag man cyklar på.

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    109.5 KB · Besök: 213
  • 02.jpg
    02.jpg
    114.5 KB · Besök: 199
  • 03.jpg
    03.jpg
    122.5 KB · Besök: 187
  • 04.jpg
    04.jpg
    144 KB · Besök: 193
  • 05.jpg
    05.jpg
    130.6 KB · Besök: 186
  • 06.jpg
    06.jpg
    126.3 KB · Besök: 187
  • 07.jpg
    07.jpg
    129.6 KB · Besök: 194
  • 08.jpg
    08.jpg
    123.6 KB · Besök: 194
  • 09.jpg
    09.jpg
    132.7 KB · Besök: 192
  • 10.jpg
    10.jpg
    130.5 KB · Besök: 200
  • 11.jpg
    11.jpg
    108.5 KB · Besök: 198
  • 12.jpg
    12.jpg
    90.8 KB · Besök: 200
  • 13.jpg
    13.jpg
    115.6 KB · Besök: 194
  • 14.jpg
    14.jpg
    80.5 KB · Besök: 203
  • 15.jpg
    15.jpg
    90.4 KB · Besök: 218
  • 16.jpg
    16.jpg
    100.4 KB · Besök: 215
  • 17.jpg
    17.jpg
    72.1 KB · Besök: 209
  • 18.jpg
    18.jpg
    134.4 KB · Besök: 195
  • 19.jpg
    19.jpg
    129.3 KB · Besök: 204
  • 20.jpg
    20.jpg
    125 KB · Besök: 196
  • 21.jpg
    21.jpg
    115.4 KB · Besök: 197
  • 22.jpg
    22.jpg
    77.6 KB · Besök: 190
  • 23.jpg
    23.jpg
    48.3 KB · Besök: 182
  • 24.jpg
    24.jpg
    109.9 KB · Besök: 178
  • 25.jpg
    25.jpg
    53.6 KB · Besök: 190
CyberBike skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för superfina bilder ! Hmm, man kanske kan
> ta räcern också ?

Jag gissar på att alla bilder i kategorin putta/bära cykel saknas, och de är nog ganska många. Svårt att fotografera i toppklass samtidigt som man släpar sin cykel meter för meter.

Fy satan vilka vackra bilder! Blir alldeles tagen och blir minst sagt sugen på att dra till fjällen och cykla!

Var med i gänget som spångcyklade förbi dig när du var på väg upp mot blåhammaren. Kom ihåg att jag tänkte att det var ett optimistiskt val av cykel, men det funkar ju uppenbart grymt för din trip.

Fantastiska bilder! fångar stämningen nästan ännu bättre än verkligheten. :)

Tja din gamle knäppis :) Skönt att livet snurrar runt skumma 2 hjulingar & foto för oss som vanligt bara i olika ordning osv :) grymma bilder & nej inte det minsta avis på ditt cykelval, fast grymt gjort. Du brukar alltid få till vad fan du nu än börjar med ( stannade till hos din bror på Vespan i förrgår).
Ha det så bra & slå en pling när du är i stan :)

Fredrico vi var det gänget som du mötte innan den ensamma killen från Norge.

Vilka fantastiska bilder!

Ja du Skogling du har surrat om fjällcykling i en god 5-7 år nu. Är det inte dags attgöra slag i saken? :-)

Är det lika fantastiskt vackert som det ser ut eller är det bara federicos fotomagi som får allt att se bättre ut än det är? (Jag vet ju från pendlingsbilderna att de överträffar verkligheten med råge).

Prickar man rätt med vädret är det väl så fint som på federicos bilder, men ur ett cyklingsperspektiv så har vi bara fått se de allra snällaste sträckorna än så länge.

Andreas T skrev:
> Prickar man rätt med vädret är det väl så
> fint som på federicos bilder, men ur ett
> cyklingsperspektiv så har vi bara fått se de
> allra snällaste sträckorna än så länge.

Ja, du ska se hur det är när det regnar ;-)

När jag önskade att Federico skulle plåta lite på norra sidan stan så var det inte riiktigt så långt norrut jag avsåg. ;-)

Fint RR + bilder!

Jilster skrev:
> Fredrico vi var det gänget som du mötte innan
> den ensamma killen från Norge.
>
> Vilka fantastiska bilder!

Tack! trevligt att träffas!

Andreas T skrev:
> Prickar man rätt med vädret är det väl så
> fint som på federicos bilder, men ur ett
> cyklingsperspektiv så har vi bara fått se de
> allra snällaste sträckorna än så länge.

Gissade det också, därför blev det en omdragning av turen.... fortsättning följer

Dag 3, del 1

Vaknar och kliver ut i tät dimma, vackert! Äter en ordentlig frukost. Dimman börjar lätta och ett par renar passerar.
Jag förstod när jag tittade på kartan kvällen innan att backen upp på Enkälen bara skulle bli en försmak av terrängen och stigningen upp till Blåhammaren, därför gjorde ett beslut att ändra turen.

En kilometer från tältplatsen går en mindre led direkt till Ulvåtjärnen, jag bestämde mig för att ta den och hoppa över Blåhammaren. Jag hade fått nog av allt puttande och bärande dagen innan och om jag skulle upp till Blåhammaren hade det varit mer än dubbelt så mycket stigning jämfört med igår. Jag åkte hit för att njuta av naturen och cykla, inte putta runt på gammalt skrot i flera timmar utan att komma någonstans.

Packar ihop och rullar ner mot Enkälens vindskydd där leden delar sig. Leden, eller stigen mot Ulvåtjärnen går över myrar, mycket spång - dålig spång och avsaknad av spång. Det går går ganska bra att cykla även om det är lite mjukt och blött. Efter halva vägen blir det torrare och till slut riktigt fin väg ner till tjärnen.

Framme vid Ulvåtjärnen träffar jag trevligt cykelgäng från Östersund, vi sitter och pratar en lång stund. Kul att träffas! Jag ångrar inte att jag hoppade över Blåhammaren även om det inte blir en hel Jämtlandstriangel på veterancykel (Rubriktexten ljuger alltså;). Drar vidare mot Storulvån på fina sandvägar...fortsättning följer...

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    110.2 KB · Besök: 181
  • 02.jpg
    02.jpg
    40 KB · Besök: 168
  • 03.jpg
    03.jpg
    17.9 KB · Besök: 160
  • 04.jpg
    04.jpg
    53.5 KB · Besök: 166
  • 05.jpg
    05.jpg
    66.4 KB · Besök: 158
  • 06.jpg
    06.jpg
    76.1 KB · Besök: 169
  • 07.jpg
    07.jpg
    46.7 KB · Besök: 167
  • 08.jpg
    08.jpg
    146 KB · Besök: 189
  • 09.jpg
    09.jpg
    114 KB · Besök: 169
  • 10.jpg
    10.jpg
    153.9 KB · Besök: 167
  • 11.jpg
    11.jpg
    92.8 KB · Besök: 162
  • 12.jpg
    12.jpg
    118.4 KB · Besök: 166
  • 13.jpg
    13.jpg
    155 KB · Besök: 173
  • 14.jpg
    14.jpg
    139.9 KB · Besök: 166
  • 15.jpg
    15.jpg
    113.5 KB · Besök: 166
  • 16.jpg
    16.jpg
    145.6 KB · Besök: 166
  • 17.jpg
    17.jpg
    135.2 KB · Besök: 166
  • 18.jpg
    18.jpg
    116.5 KB · Besök: 155
  • 19.jpg
    19.jpg
    104.9 KB · Besök: 160
  • 20.jpg
    20.jpg
    100.6 KB · Besök: 159
  • 21.jpg
    21.jpg
    118 KB · Besök: 157
  • 22.jpg
    22.jpg
    147 KB · Besök: 149
  • 23.jpg
    23.jpg
    100.5 KB · Besök: 166
  • 24.jpg
    24.jpg
    118.1 KB · Besök: 167
  • 25.jpg
    25.jpg
    115.9 KB · Besök: 167
Tackar för alla kommentarer! Nu kommer den sista bildserien.

Dag 3, del 2

Ulvåtjärnen till Storulvån bjuder på härliga höstfärger och bra cykling. Röd dvärgbjörk och ännu rödare blåbärsris, gröna enbuskar och björk som börjar gulna. Den här delen av triangeln kallas parken och är dalgången där Storulvån rinner.

Inga haverier eller skador under hela turen, klarade mig utan att vurpa! Glömde berätta att jag såg två myggor och ett knott första dagen, men efter frostnatten var det inga insekter kvar.

Nu ska jag bara redigera lite film från dag 3, hoppas jag hinner lägga ut den imorgon kväll.

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    108.7 KB · Besök: 149
  • 02.jpg
    02.jpg
    137.5 KB · Besök: 147
  • 03.jpg
    03.jpg
    140.8 KB · Besök: 155
  • 04.jpg
    04.jpg
    119.5 KB · Besök: 159
  • 05.jpg
    05.jpg
    187.7 KB · Besök: 148
  • 06.jpg
    06.jpg
    130.5 KB · Besök: 164
Nu har jag ristat in fjällcykling i kalendern nästa sommar. Egentligen vill jag åka iväg nu, men väderprognosen ser inte lysande ut. Fantastiska bilder!

Skickligt att matcha sadel och styrlindor så perfekt med naturen!
Spångbilden såg läbbig ut, där cyklade du i alla fall inte va? :-)

staine skrev:

> Spångbilden såg läbbig ut, där cyklade du i
> alla fall inte va? :-)

Snart kommer filmen ;)

Bilagor

• spang.jpg
    spang.jpg
    59.9 KB · Besök: 122
Här kommer en länk till några videoklipp. Tyvärr är kvalitén sådär, helkass vitbalansering och dålig kameravinkel (systemkamera som hänger runt halsen).
Njut av en gnisslande (sprillans ny) Brookssadel och blöt trumbroms som tjuter!

Trevlig Helg!

Jag tog mig friheten att bädda in filmen åt dig.

Jag är imponerad över att det funkade såpass bra med kameran bara hängandes om halsen!

Jag har inte kollat hela tråden, men jag undrar om bilderna är "manipulerade" på något sätt. Färgerna är imponerande på de första bilderna i tråden.

Med manipulation menar jag om bilden är behandlad. En obehandlad har inte gått igenom något filter/program/kamerainställning(motiv/scen/med mera) etc.

Om inte vill jag veta vilken kamera du har.

Underbar cykeltur!

Helt underbar RR. Tack för den. Glömt bort hur vackert det kan vara i fjällen på hösten.

Hur mycket packning hade du?

Såg att du körde med cykelväskor hur mycket hade du i dom.
Du nämnde även en ryggsäck, hur stor var den och vad vägde den.

Om du hade kunnat cykla med lätt packning men samma hoj hur hade stigarna varit då ur cykelsynpunkt?

Tillbaka
Topp