[RR] Karibiska kontraster

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Ett par veckor sedan det hände, men jag har inte fått tummen ur tidigare. Jag var iväg på en av mina små dyktripper och tänkte passa på att testa lite cykling när jag ändå var iväg. Den här gången var det en vecka på Curacao och en vecka på Bonaire.

Skobyte
bonaire1.jpg

Jag försökte få till en tur på Curacao och hade en hel del mailväxling med några som både hyrde ut och ordnade guidade turer. Tre nivåer - nybörjare, mellan och avancerad. Här hemma i Vallentunaskogarna känner jag mig allt annat än avancerad, men på en semesterort för amerikanska kontorister kändes det som rätt val. Först var det inga problem och jag skulle få mig en tur med tre andra avancerade cyklister och en guide, men varefter mailen kom in blev det svårare och svårare för dem att fixa det. Sista budet som kom var en mellansvår tur för mig och en nybörjare. Dessutom skulle det kosta dubbelt då vi bara var två. Jag fortsatte med dykningen istället.

Veckan efter på Bonaire var det klart lättare. En ö men betydligt softare inställning till det mesta och där allt går att fixa på något sätt. Dessutom förbannat trevliga människor, vilket det inte alltid var på Curacao där de flesta antagit en mer reserverad hållning mot turistjävlarna. Inga problem att hyra en riktigt bra 29HT med spd-pedaler på Bonaire alltså. En guide skulle jag få också. Det visade sig vara hans första guidning, så han var lite nervös för att hitta bland kaktusarna. Inget som störde mig, då jag var rätt pirrig själv. 32 grader i skuggan (som knappt fanns) och en helt ny miljö. Min oro var inte att guiden skulle vara ovan, utan mer att jag skulle ligga kränkt i ett dike med 200 i puls efter en kvart.

I början ver det rätt soft, då både jag och Jason nog vill känna lite på varandra (mer som cyklister än som happy-män) och startade lugnt. Efter ett tag vågade jag släppa på lite mer och eftersom jag inte ville skämma ut mig kändes det rätt bra att inte halka efter.
bonaire3.jpg

bonaire7.jpg

Jason låg strax bakom mig, vilket jag tänkte berodde på att han ville låta mig se och uppleva stigen först. Lite förvånad över att jag inte påverkades mer av värmen matade jag på. Underlaget var sand, kalkstenskross och bajs från åsnor, ödlor och getter.
bonaire6.jpg

bonaire13.jpg

bonaire16.jpg

Efter ytterligare en kort stund hörde jag något flåsigt och lite ynkligt bakom mig. Det var Jason som lite försynt undrade om vi kanske kunde ta en paus. Nä, svarade jag, jag känner mig fräsch, så det behövs inte. Men jag håller på att få värmeslag, svarade han. Tydligen tålde en blek Stockholmare värmen bättre än en infödd Karibier. Vi var lika förvånade över det båda två, men det var bara att bita ihop och ta en paus.

Nykränkt Jason:
bonaire5.jpg

Viktigt vilken sida av grinden man väljer. Följ pilen
bonaire8.jpg

Han passade på att varna mig för att ta kurvorna så snävt som jag gjorde. Han förklarade att träden här var lite elakare än vad jag var van med. Jotack, det hade jag märkt redan.
bonaire16.jpg

bonaire19.jpg

bonaire4.jpg

Smalt och vasst - håll in armar, huvud och knän
bonaire15.jpg

Vi slet vidare och kom till slut upp på "Seru Largu" som betyder långt berg. Inte bara långt utan högt, varmt och brant. 120 höjdmeter som skulle tas varav de sista 50 med 12% lutning. Kanske inte låter så mycket nu, men i den värmen var det rätt krävande. Vid ett tillfälle när fartvinden och den riktiga vinden precis tog ut varandra, det var galet varmt och kvavt och vägen var rak och uppför kunde jag svära på att det inte var luft utan syrefattig brunsås jag försökte andas. Men jag kom upp. Det gjorde han med, men han fick kliva av och gå sista halvan. Det gav mig tid att titta på utsikten och fortsätta min "fota din cykel mot ANNAT".
bonaire10.jpg

Jason som försöker se ut som att han inte alls gått till fots nyss
bonaire12.jpg

Visa din get
bonaire13.jpg

Oklar telefonkiosk, men lyfte man luren var det ton i örat
bonaire14.jpg

Efter det var det en hel del svagt nedåt, Jason hade återfått krafterna och jag lärt känna både kropp och terräng. Med andra ord mer cykel och flow än foto, men det var ju därför jag var här.
bonaire17.jpg

bonaire18.jpg

bonaire19.jpg

bonaire20.jpg

Sammanfattningsvis var det skitkul och jag kan absolut rekommendera både Bonaire och Jason. Hör av er om ni vill ha lite närmare info och tips. Jag räknar med att vara där nästa höst och hoppas då kunna pricka när de har ett mtb-lång-lopp.

Så var var de utlovade kontrasterna då? Var det vädret, underlaget och det? Nej, snarare kontrasten mellan det dammiga och slitna Bonaire med glest mellan väska och civilisation och Curacao som är betydligt med utvecklat och exploaterat. När vi var där pågick Amstel Curacao Race. En säsongsavslutning med ett halvseriöst landsvägslopp för alla som vill. Och de som vill är en blandning av nuvarande proffs, före detta tourvinnare (en hel del enligt de som kunde sådant) och en del glada motionärer. Åtta mil på lite halvgropiga landsvägar. Fullt pådrag av press och publik. I målområdet fanns det som det brukar lite tält. En del som servade cyklar, något som visade lite produkter och sedan två där det var gratis Amstel till alla som ville ha. Oavsett om man var där för cyklingen, eller bara var i närheten. Inte riktigt som hemma, men inte fel för det...
curacao2.jpg

curacao1.jpg

Intervju med vinnaren vars namn jag glömt
curacao3.jpg

Sedan får jag väl klämma in några dykbilder också, då det var orsaken till hela resan. Kanske väl OT, men jag chansar. Vad är det värsta som kan hända? Bannad från allt utom högtalarkabeltråden eller vad?

dyk1.jpg

dyk2.jpg

dyk3.jpg

dyk4.jpg

dyk5.jpg

Sweet RR!! :-D

JÄVLAR vad jag gillar dyk4-bilden!!! Tog en stund innan jag fattade vad den föreställde ;)
Hör ögat till en rocka eller liknande?

Grym RR, häftig miljö, fina bilder och humoristisk kränkning av Jason utan att vara för elakt utförd eller beskriven. Måste vara jobbigt att vara guide om det kommer stålmän från andra sidan jordklotet och avstår från att bli trötta när man borde.

Tackar rent allmänt och svarar mer specifikt. Ögat är från en sköterskehaj jag simmade på. Kanske inte den bild jag tänkt ta på den första bonairiska hajen jag sett, men vad gör man med en kamera riggad för makro. I större storlek ser det verkligen ut som stenmosaik.

Jason har mailat och sagt att han lovar att träna mer innan jag kommer nästa gång.

Härliga bilder.
Jag var där i början av 2000-talet och hälsade på en släkting som bodde där. Dök, snorklade, solade och drack amstel varje dag i 10 veckor.
Fanns en svensk tjej där som drev en restaurang (eller om det var en dykbutik) på ön, du kanske stötte på henne?
Jag såg då inte en endaste mtb-cykliste under min tid där, bara bil, mc och scooter...

Lånar tråden och klistrar in lite ego-bilder.

DSC_1412.JPG

DSC_1413.JPG

DSC_1414.JPG

DSC_1416.JPG

DSC_1419.JPG

DSC_1417.JPG

Härlig RR och riktigt grymma makro-bilder!

Nu blev jag riktigt sugen på att åka tillbaka till Bonaire. Mest för dykningen, men att kunna dubblera det med cykling var en schysst bonus.

@Martin
Det var en svensk tjej som jag tror flyttade dit i slutet av 90-talet. Minns inre förnamnet, men hon hette Kaiser i efternamn och hade en liten motorbåt som hette "Älskling" som i ett antal år låg och ruttnade i småbåtshamnen norr om Kraledijk. Tror hon flyttade från ön för 5-6 år sedan.

Rätt lite som hänt där på 10 år. Lite mer bebyggelse, men fortfarande väldigt laid back. Nya aktiviteter är väl kite surfing och wind surfing. Och MTB, men det är fortfarande rätt nytt och glest.

@pme
Var det inte dig jag sprang på i Sälen och vi stod och diskuterade var jag kände igen dig från? I så fall låter det väl som det kan vara från dykningen. Jag har jobbat extra åt SeaPro i Solna, Åkersberga Dykskola och DykAldo i Grebbestad. Och kört resor åt Discovery och PH Travel. Något låter bekant. Eller så var det inte dig jag träffade och då blir hela det här inlägget väldigt förvirande...

Hep skrev:
-------------------------------------------------------
> @pme
> Var det inte dig jag sprang på i Sälen och vi
> stod och diskuterade var jag kände igen dig
> från? I så fall låter det väl som det kan vara
> från dykningen. Jag har jobbat extra åt SeaPro i
> Solna, Åkersberga Dykskola och DykAldo i
> Grebbestad. Och kört resor åt Discovery och PH
> Travel. Något låter bekant. Eller så var det
> inte dig jag träffade och då blir hela det här
> inlägget väldigt förvirande...

Jo, det det var jag. Funderade lite på det där jag med när jag hade postat och är funderade i samma banor som du. Kul att få bekräftelse på mina osorterade minnesfragment.
Jag åkte dit med PH 2003-2005 om jag minns rätt. Första året var du inte med men något av de andra åren borde vi setts där.

Tillbaka
Topp