Carrera de feria de Verano de Coatepeque 2019. 10 mars.
Då var det dags igen. Denna vecka var det tävling nere på låglandet och även om det inte var någon elittävling enligt cykelförbundets kalender så fanns det en elitklass. Det var första gången denna tävlingen tillät cyklister och lag med elitlicens ställa upp och detta pga att förbundet sponsrat med en (för Guatemala) generös summa till prispengar. När jag fick nys om tävlingen så tänkte jag att jag skulle ner och hämta hem någon månads hyra men det var inte bara jag som tänkte så.
Tävlingen startade i staden Coatepeque på 500 meters höjd i 29 graders värme. Det tog väldigt lång tid för oss att komma iväg då den lokala cykelorganisationen, cykelförbundets president och andra gubbar skulle bada i uppmärksamheten och det var ryggdunkande och presenter som skulle lämnas över till varandra och foton skulle tas med de lokala skönhetsdrottningarna. En ganska patetisk och osmaklig uppvisning, dessvärre vardag här.
Vi var ungefär 30 man till start i elitklassen varav sex stycken från landets bästa lag, åtta stycken från Quetzaltenangodepartementet, två från Sololadepartementet (bra lag), en från Opticas Delue (proffs mer eller mindre) och ett gäng från ett nytt lag som jag inte sett sedan säsongens första tävling, Cantel. Och så jag förstås =). Organisationen har annonserat att det är 100 km som gäller men på startlinjen får jag veta av de andra cyklisterna att det är cirka 130 km elitklassen ska cykla. Snyggt. Det visade sig vara 135 kilometer.
Vi smyger ut från staden, över farthinder och potthål men det är strax ett minne blott, ut på landsvägen som är nyasfalterad och det bär utför lite lätt. Vi snittar cirka 55 km/h de första 20 kilometerna och det är väldigt aggressiv cykelåkning vilket bara blir värre när hastigheten sjunker när vi når den riktigt platta vägen. Varenda jävel provar att gå loss och alla (inklusive jag) spurtar ikapp. En kille från Cantel går runt klungan och attackerar, denna gången reagerar vi väl ändå inte, funderar jag. Cantel är ett lag bestående av högst medelmåttiga cyklister och om någon av dem vill gå loss solo med 100 km kvar så ska inte landets bästa oroa sig. Men det blir spurt igen och så här fortsätter det. Jag ligger hela tiden långt fram för att kunna reagera så tidigt som möjligt pga av oro att klungan ska dela sig på mitten och jag hamna i en grupp där vi inte klarar av att brygga en starkare grupp framför.
Det är ganska stökigt runtomkring med trafik och vi har ingen vidare support av fordon framför som rensar bort tuk-tuks och annat skit från vägarna. Vid ett tillfälle kör en tuk-tuk ut framför oss för att sen nästintill stanna för att ta sig över ett farthinder när vi kommer i runt 45 km/h och vi är många som är på håret från att krascha. Tyvärr får jag säga att detta är mer regel än undantag att man gör så här i alla situationer. Ytterst egoistiskt. Nåväl, ingen stod i backen men det blev jagande för att nå fram till de första cyklisterna eftersom hela fältet sträcktes ut. Vid dessa situationer tycker jag att man bör vänta in varandra, dels för att det är fegt att utnyttja oförutsägbara situationer men framförallt för att folk inte ska offra livet, att de vet att man kan ta en extra sekund på sig att säkert ta sig förbi vad det nu kan vara och ändå komma tillbaka till klungan.
Jag frågar runt om det är någon utbrytning men istället för att säga "fuga" så säger jag "fuego", vilket betyder eld. Ingen kan svara på min fråga givetvis. Breakaway är det ingen som vet vad det betyder så jag får leva i ovisshet. Men när vi närmar oss 50 km så möter vi tre cyklister, två från landets bästa lag (Decorabaños i fortsättningen) och en från Quetzaltenango. Snart är det dags för oss att vända och vi meddelas då att vi är fyra minuter bakom. Jaja, jag vill bara ha snabb klungkörning i bena idag så jag bryr mig inte det minsta. Några kilometer efter vändningen så attackeras det och jag följer med för att inte bli avhängd. Det går fort efter den första attacken och när jag tittar bak så är det ingen där, bara en bil! Jaha, då har jag hamnat i en jagande grupp efter täten. Det var ju spännande, tänkte jag.
Vi är sex man i min grupp, två från Decorabños, två från Quetzaltenango, en från Solola och så jag. Jag ligger längst bak och killen från Solola och en från Decorbaños (han som vann förra tävlingen) turas om att dra. Jag har riktigt hög puls och det är fruktansvärt varmt, 35 grader och jag börjar redan räkna ner kilometerna till mål.
Helt plötsligt står det någon med en flagga och viftar lite och tjoar lite slött, jaha här skulle vi svänga höger. Det missade de två första och jag och en annan får bromsa in hårt och de två längst bak från Quetzaltenango får en lucka och en av de attackerar när han förstår att vi andra hamnat efter. Fegt. Men ligg du där och klyv vind i din ensamhet, vad försöker du uppnå med det? Köra ikapp tre man där framme med fyra minuters försprång eller hålla undan för en fjärdeplats i 75 kilometer. Vi andra samlas upp och Decorbañoscyklisterna börjar bli otåliga och vill att jag ska dra, när jag säger att jag inte pallar blir de irriterade men om de så desperat måste ta sig fram och sabotera för sina lagkamrater så kan de göra det själva. Jag ljuger inte för dem, jag är väldigt trött och det är knappt att jag orkar hålla rulle. Attackerna avlöser varandra och jag kan inte förstå vad det är folk vill få ut. Det är för långt fram för att brygga själv, det är för långt kvar för att hålla undan på egen hand. Samtidigt förstår jag att de vill bli av med mig och en Quetzaltenangocyklist som heller inte gör någon nytta. Men de vet att vi inte är på deras nivå så jag tycker att de ödslar mycket på att inte hålla en jämn fart istället.
Vi cyklar nu på en väg som vi ska vända tillbaka på för att sedan komma tillbaka på samma väg vi startade ifrån, där vi nästan körde fel. Vid vändningen ser vi att en Decorbañoscyklist är ensam i täten och kanske tjugo sekunder bakom ligger de två andra från den första utbrytningen. Min grupp har hunnit ikapp Quetzaltenangocyklisten som stack iväg när vi andra höll på att köra fel. Vi är definitivt mindre än fyra minuter bakom nu men jag önskar att jag satt i klungan där bak istället. Jag börjar att fundera över mina alternativ. Vi vänder och jag tappar kontakten och tvingas jaga ikapp, fy fan vad trött jag är. Det är så jävla varmt. Jag orkar att följa max en attack till. Och det attackeras om och om igen och jag förstår inte varför killarna med numerärt överläge inte låter de andra få en lucka för att sedan ta ikapp det. Det är gott om distans kvar för det. Det är oerhört ryckigt och det här på en nivå som jag inte riktigt klarar av. Än. Jag släpper kontakten vid nästa attack men när jag ser att det lugnar ner sig igen försöker jag nå ikapp men jag har inget att ge och efter några sekunder ger jag upp. Inte långt efter ser jag att en av Quetzaltenangocyklisterna också har släppt, kanske kan vi jobba ihop. Jag hoppas att han ska vända på huvudet, se mig och slå av på takten för det känns som att jag inte cyklar snabbare än honom. Nu är det motvind och jag har svårt att hålla en bra position på cykeln. Det rör sig bland löven på de savannliknande växterna av vinden. Jag är helt slut och nu börjar jag fundera på att bryta. Igen. Idag har jag mobiltelefonen med mig annars hade jag inte övervägt det. Jag vet att jag snart ska svänga norrut och att jag kommer ha kant-medvind som sen ska bli total medvind så jag biter ihop till jag svänger av. Just nu är jag på nionde plats men jag det är inget jag ens reflekterat över. Medvinden gör mig inte piggare, varken mentalt eller fysiskt och jag har nu 40 kilometer kvar och 500 höjdmeter. Det kommer gå svagt uppför nästan hela vägen, speciellt de sista 15 kilometerna. Jag plockar fram telefonen och skickar ett sms till min sambo, "pick me up." Jag fortsätter några hundra meter tills jag ser en lämplig plats att stanna vilket jag gör. När jag stannar känns det som en bastu utan draget och jag sätter mig på en stock vid någon form av kiosk. Jag sitter där fyra minuter, skriver till tjejen att jag fortsätter mot hennes håll, sedan hoppar jag upp och fortsätter sakta samtidigt som jag plockar av min nummerlapp. Några minuter senare kommer tre grabbar ikapp mig, en från Decorabaños (som egentligen kulle kör Vuelta a Chiloé i Chile nu men pga passtrul inte fick åka) och två från Quetzaltenango. Jag hänger på här ett tag tänker jag men här är mentaliteten lite lättare och vi ska ta oss i mål tillsammans och hjälpas åt. Ganska omgående känner jag att jag knappt kommer att kunna hjälpa de andra och jag vill inte skapa osämja eller åka snålskjuts så jag säger till en av dem "no más, hasta luego, adios amigos" och vinkar adjö innan jag svänger av in till en mack där jag sätter mig i skuggan och inväntar skjuts. Jag har nu avbrutit tävlingen på riktigt och det ser ut som om jag just klivit ut ur duschen, jag är dyngsur av svett. Efter en stund får jag lite frossa och det känns som feber faktiskt. Jag ser cyklister passera tiotalsminuter efter mig och det går långsamt och alla lider i hettan. Känner mig nästan lite vek som bröt när jag ser alla andra cykla förbi och då slår det mig hur bra placerad jag faktiskt var när jag bröt. Jag förbannade utbrytningen jag hamnade i och att jag inte låg längre bak i klungan, hade jag sett att de som kom ikapp mig när jag bröt inte följde attacken så hade jag inte heller gjort det. Men det var svårt att se med dem bakom mig. Irriterande och alltid en plump i protokollet med DNF, träningstävling eller inte.
Jag var orolig att hamna efter och för den oron hamnade jag i en alldeles för stark och aggressiv grupp som helt enkelt gjorde slarvsylta med mig och knäckte mig. Att hitta balansen är något jag uppenbarligen har svårt för fortfarande men att sitta i en utbrytargrupp känns som en ny lärdom även om det gick åt skogen. Jag visste även på förhand att utbrytningar är för mycket för mig men ändå hamnade jag i en, av misstag, men att tanken på släppa utbrytningen i ett tidigt skede aldrig slog mig får väl klassificeras som brist på erfarenhet. Att jag sedan inte skulle klara av alla tempohöjningar och attacker var ganska väntat eftersom att jag tagit ett aktivt val att inte träna på det, just eftersom att jag aldrig skulle infinna mig i situationer som dessa. Jag kommer inte att börja träna på det nu heller eftersom att jag inte anser att jag är där framme med de bästa och slåss om topplaceringar.
Det är alltid tråkigt att bryta och lite extra trist att jag aldrig ens tänkte att jag låg nia, då hade jag försökt kriga vidare, åtminstone en bit till.
Så vad lärde jag mig denna gången:
- Var mycket mer avvaktande på attacker i tävlingar med starkt startfält.
- Taktiken och avsikterna på tävlingarna i Guatemala är helt annorlunda än det jag lärt mig från världseliten på tv.
- Undvik tävlingar i hög värme utan lag och möjlighet med obegränsat med vatten.
- Bryt ihop och kom igen, igen.
Här står vi och väntar. Hade ju varit kul om tävlingen börjat i tid innan den värsta hettan lagt sig över savannen.