[RR] Le grand tour du nord (Öland) och lite bilder

Pär L

Ny medlem
Då har man äntligen kört rundan som jag länge planerat men aldrig tagit tag i. Av alla som var inbjudan var det bara en som vågade hänga med, Miss Yeti. En orsak kan ha varit vädret vid avfärden från Kalmar. 10 grader varmt, regn och blåst. Det krävs mer än så för att stoppa en äkta cyklist så glada i hågen packade vi våra prylar i bilen och gav oss iväg. Självklart så upphörde regnet och solen tittade fram efter en stund, ibland har man tur.

Rundan inleds med en kort transportsträcka på landsväg innan vi kommer fram till vandringsleden mot Byrum. vandringsleden är mysig singeltrack på torra barrstigar längs med kusten. I Byrum gör vi ett litet besök bland raukarna innan vi drar vidare längs vandringsleden mot Böda.

Framme vid Böda drar vi direkt ner till stranden och ser att den är fullt cykelbar. Vi trampar på längs vattnet ett par km innan vi fortsätter på vandringsleden mot Ängjärnsudden och Trollskogen.

I Trollskogen ändrar stigarna karaktär och blir lite mer tekniska men fortfarande fullt cykelbara. Om jag inte tolkar reglerna fel så får man egentligen inte cykla inne i reservatet men vi mötte aldrig någon som klagade. Kan kanske bero på att det är lågsäsong och väldigt lite folk ute.

kartaÃland.jpg ht=469

Karta över dagens utflykt. Start och mål i Byxelkrok

PA081032.JPG ht=480

Miss Yeti bombar fram på torra och fina barrstigar norr om Byrum.

PA081037.JPG ht=480

Ãland11.jpg ht=480

Ãland7.jpg ht=480

Vem blir den första att droppa en rauk?

PA081041.JPG ht=480

Lite soft cykling längs med Böda sand. Fast och fin sand så länge man höll sig i vattenbrynet.

PA081043.JPG ht=480

För två månader sen var det mycket mer folk här...

Ãland8.jpg ht=480

Undertecknad.

PA081044.JPG ht=480

Stängt för säsongen.

PA081052.JPG ht=480

Fin cykel mot sunkigt staket utanför Trollskogen i Böda.

//Pär L

Senast redigerad av en moderator:
Det var härligt! En rejäl sydvästlig vind gjorde första och sista biten lite jobbiga men resten var riktigt mulligt. Räkna med att det blir en repris av rundan senare i höst. "Le grand tour du nord"

NRS:n flyter fint över stock och sten när jag äntligen har ställt in dämpningen efter min smak. Till våren blir det kanske en ny gaffel som matchar ramen.

//Pär

Har lagt till ett par bilder.

Nästa helg så kommer vi att köra en runda till på Öland. Exakt tid och plats bestämer vi senare i veckan när vi vet hur vädret blir.

/Pär

Det finns alltså träd på Öland! Det hade jag glömt... :) Hur är cyklingen för övrigt där? Inte så teknisk eftersom det är så platt och mycket sand i marken eller? Min favvo-ö alla kategorier i alla fall.

Det finns ett par träd på Öland... Typ Mittlandsskogen. Cyklingen på ön är relativt enkel med jämna stigar och grus/traktorvägar. Det finns ett par ställen som är något mer tekniska men fullt cykelbara för de flesta. Söker man extremt svåra stigar med många höjdmeter bör man nog åka till någon annan ö.

Jag tycker Öland funkar bäst under vår och höst för då slipper man alla turister som bara är i vägen. Eller varför inte en tur över det stora alvaret i februari? Perfekt om man vill träna lite pannben.

Det finns mist två bofasta ölänningar som hänger här på Happy.

/Pär

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns alltså träd på Öland! Det hade jag
> glömt... :) Hur är cyklingen för övrigt där?
> Inte så teknisk eftersom det är så platt och
> mycket sand i marken eller? Min favvo-ö alla
> kategorier i alla fall.

Nog finns där träd alltid! Höll på att fastna mellan två med mitt breda styre =/ Teknisk terräng kan man få om så önskas! Exempelvis i Trollskogen. Cykling över stora stensamlingar också vilket resulterar i ett blått knä! För vidare info hänvisar jag till de andra mtb-grabbarna, ex Pär och Steen, som cyklat där tusen gånger mer än jag känner till att.

Indeed, Öland ÄR nice!

Och som vanligt har någon hunnit skriva och skicka in ett svar under tiden jag håller på att skriva ett. Måste se till att få fart på de där fingrarna...pekfingervalsen funkar visst inte så bra...

Fy vad jag blir avundsjuk! Ser hur skönt ut som helst!!! Jag vill också cykla på öland!!!
Om allt går som jag vill åker jag dit nästa helg eller möjligtvis nästa igen om det skiter sig.

Jag har cyklat en del fram och tillbaka på västsidan av eran runda det är otroligt mysigt där! Det gick tydligen bra att cykla på böda också, det måste jag prova!

Jag kan rekomendera att fortsätta söderut från byrum till Gillberga också, kanske längre ändå, men där har jag inte varit. Från byrum är det grusväg dock, men och andra sidan kan man ha det som tempsträcka. Sista biten från Kristinelund till Gillberga är dock vägen så dålig att man är tvungen att sänka tempot iaf på min HT...

Hur lång var eran runda? eller hur lång tid tog den?

Ser helt underbart ut. Jag skall ner till Kalmar i slutet av oktober så jag funderar på att ta med hojjen då. Hur lång är sträckan ni körde?

// Miche

Hej Miche!

Min färddator visad 54.44 km och då körde vi en del landsväg den sista biten bara för att vi knappt hade haft någon energi med för påfyllning. Det började ge sig till känna efter ett tag. Men rundan går att förlänga om man vill det så klart. Det går alltid =/ Och om jag inte är helt ute och cyklar så kan man säkert förkortad den något också, plocka ut vissa godbitar!

Vilken tur att jag inte har anställning på Länsstyrelsen längre, Pär! En hel del olagligheter vad jag förstår i helgen... Och vad är det för fel på prima trollskogsstaket, förutom att det inte håller lagsmitare borta? Hade gärna hängt med för norra Öland bjuder alltid på rik naturupplevelse! Kanske till helgen, fast mittlandskogen slår inte riktigt lika högt.

Miss Yeti skrev:
> Hej Miche!
>
> Min färddator visad 54.44 km och då körde vi en
> del landsväg den sista biten bara för att vi
> knappt hade haft någon energi med för
> påfyllning. Det började ge sig till känna efter
> ett tag. Men rundan går att förlänga om man
> vill det så klart. Det går alltid =/ Och om jag
> inte är helt ute och cyklar så kan man säkert
> förkortad den något också, plocka ut vissa
> godbitar!

Tack för ditt svar Miss Yeti. Man kanske kan haka på er om ni kör något samtidigt som jag är nere i Kalmar ni som kan området väl? 5-6 mil är inga problem då det är lite snällare terräng där nere än här i gbg.

// Miche

Miche skrev:
> Man kanske kan haka
> på er om ni kör något samtidigt som jag är
> nere i Kalmar ni som kan området väl? 5-6 mil
> är inga problem då det är lite snällare
> terräng där nere än här i gbg.
>
> // Miche

Javisst!!! Det ska vi nog kunna ordna! När ska detta besök inträffa?!

Ang. ev. lagbrott!! Nu var jag ju inte med och körde, men i alla fall. Jag var uppe i Trollskogen och vandrade med familjen helgen innan. Var ju tvungen att läsa på skyltar och i bladet ang. cykelförbud å´ så. Talade även med en av tillsyningsgubbarna. Tydligen får man cykla på mindre vägar och markerad stigar genom Trollskogen. Leden som går längs kusten har tydligen inget uttalat cykelförbud, vad jag kunde se.
Vid Raukarna misstänker jag att det är cykelförbud för där finns ingen väg eller stig.
Fast kul är det...!
Innan ni ger er in i ett naturreservat eller naturskyddsområde, läs på skyltarna vad som gäller just där.

Nu kan man ju diskutera hur länge som helst om hur mycket en mtb sliter på underlaget. Jag hävdar att en mtb på hyfsat torrt underlag ger minimalt slitage. Några som däremot kvaddar de flesta underlag är hästar. Min erfarenhet är också att cyklister har mer sunt förnuft när dom tar sig fram i terrängen än ryttare. Vet inte hur många gånger man fått stanna pga att häst-folket lagt ut stockar och annan bråte över stigar bara för att kusen ska få hoppa lite. Direkt livsfarligt om man kommer på en cykel i lite hastighet. Sen har häst-folket också en tendens att rida i skidspår på vintern. Idiotiskt tilltag som strider mot allemansrätten och sunt förnuft.

Näää, häst är bäst mellan bröd!!!!!

/steen

Miss Yeti skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kanske kan haka
> > på er om ni kör något samtidigt som jag är
> > nere i Kalmar ni som kan området väl? 5-6 mil
> > är inga problem då det är lite snällare
> > terräng där nere än här i gbg.
> >
> > // Miche
>
> Javisst!!! Det ska vi nog kunna ordna! När ska
> detta besök inträffa?!

Det har vi inte bestämt ännu, men det blir sannolikt under en helg. Jag startar en tråd eller skickar ett PM när jag vet mer.

// Miche

Steen: Angående djur mellan bröd. Vet inte var det är med er mtb-killar här i Kalmar och på Öland men vart man än cyklar och ser ett djur i en hage, eller var som, så är det för er antigen en livs levande hamburgare, en vandrande lammstek, kofta eller bacon. Ett vanligare namn på dessa djur är annars ko, får, lamm och grisar. Pär och Hinken bör fördelaktigen också tar del av denna information och plugga på flitigt för nästa gång vi cyklar ut på landet blir det muntligt förhör! :)

Saknade dig i söndags!!! Det blev ju ingen cykling genom gropar med "surt i botten" denna gången ;)

-> Naturvakten

I normala fall brukar jag inte bry mig om anonyma inlägg men idag gör jag ett litet undantag. Du får självklart följa med på nästa tur och kontrollera så att vi inte bryter mot några lagar och förordningar.

Vi kom bakvägen in i reservatet från Ängjärnsudden och möttes av ett prima staket och en alldeles utmärkt övergång. Bara att slänga upp cykeln på axeln och kliva över. Vi såg inga skyltar som visade att vi kom in i reservatet eller de regler som gällde där.

Sen så kan man ju diskutera vad som sliter mest på naturen, en busslast lätt överviktiga tyska turister eller två cyklister som i lugnt tempo cyklar på de stigar som finns i området.

/Pär

Miss Yeti

Det är nog bäst att du ringer en bra advokat...

Själv så kommer jag att gå under jorden och försvinna ett par år. Kanske tar jag värvning i Franska främlingslegionen. Vi ses om fem år!

/Pär

Tobias/Frost skrev:
> Jag är på!

Tjena!

Gött mos, då kör vi..

steen skrev:
> Ang. ev. lagbrott!! Nu var jag ju inte med och
> körde, men i alla fall. Jag var uppe i
> Trollskogen och vandrade med familjen helgen
> innan. Var ju tvungen att läsa på skyltar och i
> bladet ang. cykelförbud å´ så. Talade även
> med en av tillsyningsgubbarna. Tydligen får man
> cykla på mindre vägar och markerad stigar genom
> Trollskogen. Leden som går längs kusten har
> tydligen inget uttalat cykelförbud, vad jag kunde
> se.
> Vid Raukarna misstänker jag att det är
> cykelförbud för där finns ingen väg eller
> stig.
> Fast kul är det...!
> Innan ni ger er in i ett naturreservat eller
> naturskyddsområde, läs på skyltarna vad som
> gäller just där.
>
> Nu kan man ju diskutera hur länge som helst om
> hur mycket en mtb sliter på underlaget. Jag
> hävdar att en mtb på hyfsat torrt underlag ger
> minimalt slitage. Några som däremot kvaddar de
> flesta underlag är hästar. Min erfarenhet är
> också att cyklister har mer sunt förnuft när
> dom tar sig fram i terrängen än ryttare. Vet
> inte hur många gånger man fått stanna pga att
> häst-folket lagt ut stockar och annan bråte
> över stigar bara för att kusen ska få hoppa
> lite. Direkt livsfarligt om man kommer på en
> cykel i lite hastighet. Sen har häst-folket
> också en tendens att rida i skidspår på
> vintern. Idiotiskt tilltag som strider mot
> allemansrätten och sunt förnuft.
>
> Näää, häst är bäst mellan bröd!!!!!
>
> /steen

Då gillar du säkert hästlasagne också?

Själv föredrar jag svensk, grovmalen nötfärs i mina hamburgare!!!

Tillbaka
Topp