[RR] Lervulkaner

Sigge Star

Aktiv medlem
[RR] Lervulkaner
Tjena,

I helgen körde jag en solo-upptäckar-ride i ett område som är känt för sina lervulkaner. Gas från jordens inre sipprar ur jordskorpan och tar med sig lera och vatten innan den når ytan. Resultatet blir vulkanliknande kreationer som är en sisådär 5-6 meter höga. Rätt coolt faktiskt...

Området är kuperat och bara 20-30 km därifrån ligger epicentrum för nästan alla jordbävningar i Rumänien. Dessutom utvinns det en massa olja där. Här ligger det:
01.jpg

Här pumpas det olja
02.jpg

Och här pumpas det lera
04.jpg

Vackert landskap att cykla i
03.jpg

05.jpg

Full rapport finns på: http://siggestar.com/Biking/2016/mud volcanoes.html

Hade!
Sigge

[RR] Lervulkaner
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hitlers gamla leverantör.
>
> Av lera? ;-)

Han var ju vegetarian så...

[RR] Lervulkaner
För övrigt, trevlig RR (som alltid). Dock måste jag säga att landskap nästan alltid ser trevligare ut i sol och med grönska än i molnigt vinterväder.

[RR] Lervulkaner
Coolers!
Var och tittade på en liknande sak i Azerbaijan någon stans ute i typ öken.
Som guideboken skrev, häftigare än del låter.

Edit: det där landet är svårstavat men så illa skall det inte behöva vara :)

Senast ändrad:
[RR] Lervulkaner
Jösses.
En tur med inslag av grisslakt, vägskyltar med kulhål i och lervulkaner kräver väl en rejäl skvätt palinka innan turen....som tillägg till skvätten efter då...;-)
Skön RR förövrigt!

[RR] Lervulkaner
cross micke skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt landskap! Men bjöds det på någon
> utmanande cykling i området??

Det finns potential för snabba utförskörningar. Förutom isiga nerfarter utan dubbdäck var nog den utmanande biten mitt knä den här gangen... Kräkreflexerna fran när jag tjongade i det i Svedala är historia, men det gör tyvärr ont när jag hojar. Försöker vila bort det men jag har sa förbannat svart för att vila.....

GoranS: kan bara halla med. Väderprognosen var som gjord för fina landskapsbilder, men vädergudarna levererade inte som tänkt...

Tillbaka
Topp