[RR] Liten barn-ride (nu med stig)

Kristoffer R

Aktiv medlem
Idag bestämde jag mig för att vara med barnen och cykla, men örsöka vara lite strukturerad. Igår var det lite planlöst, men idag bestämde jag mig för lite coaching. +3 grader och duggregn verkar inte störa dem iaf....

Lilltjejen har verkligen blivit försummad på sin springcykel, och stortjejen behöver lite mer "skillz" innan vi ger oss ut och "mantenbajkar" på stig.

Några plastkoner och en lämplig installation på gatan och träna lite slalom först. Stående och sittande och vändningar. Bra uppvärmning! Det blev några vurpor men snart såg det riktigt bra ut!
IMG_3870.JPG

Därefter var det dags för "dropp" från kant med stenar! Bilden blev kass i fokus men här tycker jag verkligen hon får till balansen, fötterna vågrätt på pedalerna etc! "Precis som Danny MacAskill!" Vi fick även göra high-five efter färdiga tricks, då de alltid gör det i filmerna....

IMG_3876.JPG

3-åringen klarade ned lite hjälp köra 5-6 meter med springcykeln och ville snart droppa hon med!

Fullskrmsinfngning2014-01-02221936.jpg

Önskemål framfördes sedan från storasyster att ta bort "den där saken därbak" (dvs pakethållaren) så att cykeln skulle se mer rätt ut. :)

Som utvecklingstakten var idag på stortjejen blir det första stigtur i Billdals Park så fort schemat tillåter. :D

Senast ändrad:
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Gött! Att se barn utvecklas, växa och glädjas
> värmer mitt hjärta som inget annat!

+1

lindengbg skrev:
-------------------------------------------------------
> Nice! Mina barn är i motsv ålder så får nog ta
> tag i detta jag med...

+1

varför vara inne när det är plus och snöfritt när man kan vara ute o cykla?

Tack för berömmet, det är enormt kul att se hur barnen utvecklas!

Idag blev det stigcykling i Billdals Park! Cyklingen var inte huvudmålet, det blev ca 5km transport och diverse lek med andra grejer. Vi körde kanske 150m småteknisk stig totalt som vi körde uppdelat på tre etapper med annan lek emellan. Jag försöker att ge möjligheten att prova men inte pusha för hårt (inte lätt som cykeltokig förälder) och ha med "lek" momentet i allt.

Köra genom vattenpölar är en klassiker!
IMG_5982.JPG

Avslutningen med lera, rötter och stenar och samtidigt lite brant. Kolla koncentrationen! Rädsla och tvekan blev självsäkerhet och strålande stolthet! Vi körde partiet två gånger med paus mellan för annan lek, detta är från andra gången då hon satte hela!
IMG_6036.JPG

Lilltjejen fick köra springcykel och blev enligt henne själv "helt slutkörd i benen" men fixade flera 25-meters repor utan fot-isättning så där har vi en som nog kör trampcykel i vår.

Gött uppstyrt och fotat, jag var lite mindre strukturerad och satte bara iväg dem på lämplig stig på Kärsön. Gick bra det med men ska backa bandet och köra lite trottoarkanter mm snart, tack för tipset.

Tillbaka
Topp