[RR] Lögdeälvsleden

quid

Aktiv medlem
[RR] Lögdeälvsleden
Om man gräver i forumdjupet finns några gamla RR från Lögdeälvsleden, men ingen som innefattar de övre delarna vad jag kunnat se. Så jag tänkte bjuda på några bilder från gårdagens expedition längs Lögdeälven i Västerbottens inland.
Från vänster: Grusove, Jackson, Ruggen, icke-happyiten Mattias samt marero.
1start.jpg

Väldigt fin och dramatisk natur längs denna älv. Leden är tämligen kuperad. Vi fick knuffa uppför i några backar.
2upp.jpg

Höjdmeter vi senare fick igen i härligt flowiga utförslöpor.
3ner.jpg

För att sedan på nytt trampa oss uppåt högt ovan vattenytan.
3upp.jpg

Sköna stigar.
4platt.jpg

Dramatisk natur var det ja. Drakryggen är både hög, smal och vacker.
5drakryggen.jpg

6drakryggen.jpg

7drakryggen.jpg

Liten cyklist i stor natur.
8drakryggen.jpg

De vackra öppna tallskogarna varvades med lummigare partier.
9lgdelvsleden.jpg

Gott om badplatser längs vägen, väldigt välbehövligt en så varm dag!
10bad.jpg

En del backar utmanade modet och förmågan att hänga bakom sadeln.
12brant.jpg

Snäll stig på den avslutande delen nerom Fällfors.
11stig.jpg

Det här sägs vara den finaste och mest välunderhållna sträckan av leden. Vi körde alltså från där riksväg 92 korsar älven ner till Mjösjöforsen, en bit uppströms Norrfors. En sträcka på 32.5 km. En ordentlig och väldigt fin cykeltur. Inte särskilt teknisk, men småstökig och kuperad - det var en trött skara cyklister som i slutet av dagen packade in alla cyklar i bilarna igen.

[RR] Lögdeälvsleden
Umetrakten bjuder sannerligen på fin cykling inom bekvämt avstånd. Är det värt att flytta hit för? Nja, man ska tänka på att allt det vackra ligger dolt under ett snötäcke halva tiden om året också.

[RR] Lögdeälvsleden
Vackert! Drakryggen ser ut som ett styckte teknikträning! Ganska brant och sand - en vacker kombination. Och slänten till vänster sållar bort de som inte lär sig.

[RR] Lögdeälvsleden
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Vackert! Drakryggen ser ut som ett styckte
> teknikträning! Ganska brant och sand - en vacker
> kombination. Och slänten till vänster sållar
> bort de som inte lär sig.

Vackert ja, men som ol__ är inne på, väldigt nervigt också.
Själv hasade jag mig ner, mestadels med en eller två fötter i marken :) Det sluttade lika brant både åt vänster som höger sida.

[RR] Lögdeälvsleden
zadrau skrev:
> Snyggt, ser ut att vara trevlig natur i de
> trakterna.

Det är det! Jag gillar verkligen de här tallhedsskogarna. Låg undervegetation, glest mellan trädstammarna och så de öppna vyerna från höjderna/över vattnet. Finns en hel del grusvägar där ute i skogarna som säkert skulle vara roliga att utforska med en CX!

[RR] Lögdeälvsleden
sjodell skrev:
> Riktigt fina bilder, Drakryggen såg intressant
> ut!
>
> /Sebastian

Finns några fler bilder från just Drakryggen på min blogg.

[RR] Lögdeälvsleden
Ser riktigt bra ut. Cyklade själv en del av leden för ca 10 år sen ( från typ blåberget och neråt) men minns mest sly och ett knäckt växelöra. Ser ut som om ni kört en finare del.

[RR] Lögdeälvsleden
Stojje skrev:
> Ser riktigt bra ut. Cyklade själv en del av leden
> för ca 10 år sen ( från typ blåberget och
> neråt) men minns mest sly och ett knäckt
> växelöra. Ser ut som om ni kört en finare del.

Det kan ha hänt en del saker på 10 år :)
Blåberget ligger ungefär mittför Drakryggen, jag tror det är Blåbergets klippväggar man ser när man spanar ut från toppen av ryggen. Blåberget ligger ju på andra sidan älven dock, det ska finnas nån sorts led där också - kallas ridled på kartorna jag sett - vilket skick den är i vet jag inget om. Det var inte den du var på då?

[RR] Lögdeälvsleden
Om jag mins rätt så körde vi oxo med älven mellan oss och blåberget så jag antar att det var samma ställe som ni varit på. Det kan ju tyda på att leden blivit lite mera använd och upptrampad under senare år, är kanske värd ett återbesök. Gissar att du cyklat isälvleden? Du skulle inte kunna drista dig till att göra en liten jämförelse mellan de två lederna så att man kan få ännu bättre uppfattning om cyklingen?

[RR] Lögdeälvsleden
Jag var med på ovanstående tur och skulle inte beskriva någon del av leden åselevägen -> mjösjöforsen som igenvuxen. Generellt ganska lättframkomlig hela vägen tycker jag. Dock fanns det sträckor som var roligare än andra. Åselevägen ner till hängbron vid blåberget var kanon! Sedan var det en lite mer anonym sträcka ner till bron vid Karlsbäck. Inte dålig men lite mindre spännande stig. Efter bron i Karlsbäck blev det lite mer tekniskt och spännande igen. Lite oklart hur långt men kanske halvvägs ner till Fällfors. Resterande halva ner till bron vid fallet i Fällfors var det minst intressanta delen vi cyklade. Mjukt trögrullat gräs och rätt platt. Slutligen från bron i fällfors ner till mjösjöforsen vilket var en riktig kanonsträcka, iaf i den riktningen!

[RR] Lögdeälvsleden
Bra sammanfattning av Ruggen här ovan.

Stojje skrev:
> Gissar att du cyklat isälvleden? Du
> skulle inte kunna drista dig till att göra en
> liten jämförelse mellan de två lederna så att
> man kan få ännu bättre uppfattning om
> cyklingen?

Jämfört med Isälvsleden (har bara kört sträckan i mitten, mellan Djupvik - Hällnäs) så bjuder Lögdeälvsleden på mer utmanande cykling: mycket mer kuperad, betydligt mindre grusväg (nästan ingen alls på den sträcka vi körde), fler lite svårare partier med ej cykelanpassad spång och branta utförsbackar. Mer småstökig och ansträngande i största allmänhet.
Isälvsleden är slätare, mer tillrättalagd, ett ställe man med gott samvete kan rekommendera även till osäkra, otränade nybörjare. Samma nybörjare skulle få det ganska så slitigt längs Lögdeälven, det ligger på en annan nivå mao.

Om du har minnesbilder av sly så tror jag leden skulle framstå som en helt ny och mycket roligare upplevelse idag!

[RR] Lögdeälvsleden
Tackar Quid och Ruggen för den tydliga infon, låter med andra ord riktigt bra. Måste försöka ta mig dit någon helg. Vet ni förresten om det finns något lämpligt ställe att övernatta i omgivningarna?

[RR] Lögdeälvsleden
Grymt fint där uppe! Själv har jag bara kört nedre delen av leden för några år sedan. Måste få till lite mer skogscykling i framtiden. Pannlampa är beställd från dx så det finns möjlighet till turer i höst. :)

Tillbaka
Topp