[RR-LVG] 600k brevet från Malmö 20/5

Jeppe_E

Aktiv medlem
ja, så stod man där igen, på shellmacken i Malmö och skule ge sig iväg. Hela 10 stycken kom till start, vilket snabb delades upp i grupperna 7/3 (onödigt snabb/skönt långsamt). Det gick som hejsan i medvinden, vilket också speglade sig på stämpeltiden i Kågeröd, bara 4 minuter efter minsta tillåtna tid. Upp över söderåsen och sedan ner igen. Strax utanför Klippan satt en en stor sten tillfälligt stopp för snabbgruppen och både däck och slang fick bytas.

Till Strömsnäsbruk är det 147km (ja, ungefär). Det tog 4:45 med en snitthastighet på 33 km/h (rullandes). Jag kände absolut inget obehag när vi kom in på macken, men efter att ha tagit en cola ur kylen och beställt en pizza, så vek sig benen och tydligen föll jag handlöst bakåt och rev ner en massa påsar jordnötter. Mina cykelkompisar ringde snabbt 112 och efter att ha fått ner läsken och halva pizzan började jag känna mig bättre. Ambulansen rullade in och de började ta alla möjliga sorters prover, men de såg bra ut. Snabbgruppen tackade för sig och begav sig av med orden "Det är bäst om du avbryter och ringer hem". In i ambulansen och så fick jag gratis rakning av bröstkorgen, så att EKG-plattorna kunde fästa. Resultatet skickades in och efter några minuter ringde en läkare, som konstaterade att det såg normalt ut. Jag ville inte åka plingplong taxi till plåsterhuset (finns ju andra som kan vara i bättre behov av det).

Jag satt och filosoferade ett tag och kom på den (vid tillfället) smarta idén att jag kunde cykla upp till Kungsbacka och ta tåget till Malmö därifrån. Det är ju bara 18 mil dit. Passerade Hyltebruk och det gick väl lite långsamt i motvinden. Men kom till Kungsbacka alldeles för sent, så tågen hade slutat att gå. Så då satt jag där, på Cirkel Kå, i Kungsbacka, på en lördag kväll. Nej minsann, här kan man inte sitta, det är ju bara 12 mil till Halmstad. Så på med kläderna (jo, det var rätt kallt) och iväg. Det gick inte snabbt alls, trots lätt medvind. men så var jag ju också solo. Så det var bara att nöta på. Kanske kunde man ta ett tåg från Halmstad?

Kom till Cirkel Kå på Eurostop (blev lite förvirrad, då de flyttat/byggt nytt sedan sist jag var här). Men klockan hade hunnit bli 04:38 och jag var rätt mosig i huvudet efter en natts cykling. Inga tåg från Halmstad heller, eller rättare sagt, jo om 3h. Så då tänkte jag att då cyklar jag väl vidare istället. Det var lite dikeskänningar ibland, då sömnbristen gjorde sig mer och mer påmind. Kom ner till Hallandsåsen och 8 procents lutning känns väl sådär efter 49 mil i benen och det var här jag började fundera över om det inte är bättre att svänga inom mitt hem och sova lite. Jag skulle ju ändå inte hinna tillbaka till min sons fotbollsmatch om jag fortsatt. Så fick det bli. 3h sömn och sedan två halvlekar fotboll på det.

Kände mig relativt pigg och det flöt på bra ner till Helsingborg och sedan vidare ner till Landskrona. Man har ju cyklat den sträckan några gånger så man sitter där på sadeln och filosoferar över livet, medan cykeln styr sig själv.

Anlände till Malmö ganska precis exakt 34h efter start. 24:16 på cykeln och 9:44 på diverse rastplatser, i en ambulans, i sängen och på en fotbollsplan. En ganska annorlunda 600k faktiskt. men benen känns oförskämt pigga och jag har precis klämt en kebabrulle. Det är också första gången som jag cyklat 470k solo. Det var en intressant upplevelse.

Hur det gick? Jo, vinst med 4-2.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
ja, så stod man där igen, på shellmacken i Malmö och skule ge sig iväg. Hela 10 stycken kom till start, vilket snabb delades upp i grupperna 7/3 (onödigt snabb/skönt långsamt). Det gick som hejsan i medvinden, vilket också speglade sig på stämpeltiden i Kågeröd, bara 4 minuter efter minsta tillåtna tid. Upp över söderåsen och sedan ner igen. Strax utanför Klippan satt en en stor sten tillfälligt stopp för snabbgruppen och både däck och slang fick bytas.

Till Strömsnäsbruk är det 147km (ja, ungefär). Det tog 4:45 med en snitthastighet på 33 km/h (rullandes). Jag kände absolut inget obehag när vi kom in på macken, men efter att ha tagit en cola ur kylen och beställt en pizza, så vek sig benen och tydligen föll jag handlöst bakåt och rev ner en massa påsar jordnötter. Mina cykelkompisar ringde snabbt 112 och efter att ha fått ner läsken och halva pizzan började jag känna mig bättre. Ambulansen rullade in och de började ta alla möjliga sorters prover, men de såg bra ut. Snabbgruppen tackade för sig och begav sig av med order "Det är bäst om du avbryter och ringer hem". In i ambulansen och så fick jag gratis rakning av bröstkorgen, så att EKG-plattorna kunde fästa. Resultatet skickades in och efter några minuter ringde en läkare, som konstaterade att det såg normalt ut. Jag ville inte åka plingplong taxi till plåsterhuset (finns ju andra som kan vara i bättre behov av det).

Jag satt och filosoferade ett tag och kom på den (vid tillfället) smarta idén att jag kunde cykla upp till Kungsbacka och ta tåget till Malmö därifrån. Det är ju bara 18 mil dit. Passerade Hyltebruk och det gick väl lite långsamt i motvinden. Men kom till Kungsbacka alldeles för sent, så tågen hade slutat att gå. Så då satt jag där, på Cirkel Kå, i Kungsbacka, på en lördag kväll. Nej minsann, här kan man inte sitta, det är ju bara 12 mil till Halmstad. Så på med kläderna (jo, det var rätt kallt) och iväg. Det gick inte snabbt alls, trots lätt medvind. men så var jag ju också solo. Så det var bara att nöta på. Kanske kunde man ta ett tåg från Halmstad?

Kom till Cirkel Kå på Eurostop (blev lite förvirrad, då de flyttat/byggt nytt sedan sist jag var här). Men klockan hade hunnit bli 04:38 och jag var rätt mosig i huvudet efter en natts cykling. Inga tåg från Halmstad heller, eller rättare sagt, jo om 3h. Så då tänkte jag att då cyklar jag väl vidare istället. Det var lite dikeskänningar ibland, då sömnbristen gjorde sig mer och mer påmind. Kom ner till Hallandsåsen och 8 procents lutning känns väl sådär efter 49 mil i benen och det var här jag började fundera över om det inte är bättre att svänga inom mitt hem och sova lite. Jag skulle ju ändå inte hinna tillbaka till min sons fotbollsmatch om jag fortsatt. Så fick det bli. 3h sömn och sedan två halvlekar fotboll på det.

Kände mig relativt pigg och det flöt på bra ner till Helsingborg och sedan vidare ner till Landskrona. Man har ju cyklat den sträckan några gånger så man sitter där på sadeln och filosoferar över livet, medan cykeln styr sig själv.

Anlände till Malmö ganska precis exakt 34h efter start. 24:16 på cykeln och 9:44 på diverse rastplatser, i en ambulans, i sängen och på en fotbollsplan. En ganska annorlunda 600k faktiskt. men benen känns oförskämt pigga och jag har precis klämt en kebabrulle. Det är också första gången som jag cyklat 470k solo. Det var en intressant upplevelse.

Hur det gick? Jo, vinst med 4-2.

Du är härligt envis! Håll dig borta från snabbgrupperna i fortsättningen - du presterar ju perfekt när du får köra i jämnt tempo! Du är en dieselgubbe innerst inne!

Fantastisk insats - jag är imponerad!

Kan ju inte uttala mig om hur du kände dig, men spontant låter det lite huvudlöst att fortsätta, dessutom solo.

Men nu är det ju gjort så. :)

iddqd sa:
Kan ju inte uttala mig om hur du kände dig, men spontant låter det lite huvudlöst att fortsätta, dessutom solo.

Men nu är det ju gjort så. :)

Eftersom alla värdena var helt normala så såg jag ingen anledning till att avbryta. Det var helt enkelt en eller två saker som jag vet att jag har problem med. Blodsockret och blodtrycket. Blodsockret har jag rätt bra koll på (fast inte vid just detta tillfälle) och blodtrycket kan man inte göra så mycket åt. Jag är lågtryckare, så om jag reser mig för snabbt, så blir det inte så bra :)

Jag vill ogärna tjafsa om detta egentligen, men jag värjer mig mot antydningen om att vi "gav order" att bryta.

Grejen var att du sågs drasa i golvet med huvudet före. Skallskador är allvarliga saker och man bör fråga sig själv vilka risker man vill ta med sin egen hälsa.

Om du fick klartecken att fortsätta så är det information som vi inte hade när du kördes iväg i ambulans.

Jag är glad att du kom hem i gott behåll. Pannbenet är är det sannerligen inget fel på. Vi försökte bara, i all välmening, passa på det bakom pannbenet också.

Jeppe_E sa:

Tyckte jag hade en småintressant 600km i helgen men i jämförelse med din så sov jag mest. Ibland måste man få fatta inte helt genomtänkta beslut. Det brukar ge minnesvärda upplevelser.

Starkt genomfört.

ohellstrom sa:
Jag vill ogärna tjafsa om detta egentligen, men jag värjer mig mot antydningen om att vi "gav order" att bryta.

Grejen var att du sågs drasa i golvet med huvudet före. Skallskador är allvarliga saker och man bör fråga sig själv vilka risker man vill ta med sin egen hälsa.

Om du fick klartecken att fortsätta så är det information som vi inte hade när du kördes iväg i ambulans.

Jag är glad att du kom hem i gott behåll. Pannbenet är är det sannerligen inget fel på. Vi försökte bara, i all välmening, passa på det bakom pannbenet också.

Det var inte du, utan en annan i gruppen som sa "Nu avbryter du det här" sen så körde inte ambulansen i väg, utan vi stod kvar på macken till läkaren ringde och bekräftade att allt såg bra ut.

Har absolut förståelse för att ni var oroliga och otroligt tacksam över hur bra ni tog hand om mig.

Jag fortsatte i lugn takt och såg till att både äta och dricka mycket. :)

Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:

Det var inte du, utan en annan i gruppen som sa "Nu avbryter du det här"

Jag stöttar det uttalandet. Det är det enda rimliga att säga när någon ligger/sitter omtöcknad i en hög av godis och lösa hylldelar, efter att ha gått i golvet med huvudet först, och insisterar på att komma upp på cykeln.

Sen ska jag inte, rent generellt, sitta här och spela helig när alla som vill veta redan vet att jag har pressat mig själv (för) hårt i vissa lägen.

Ja, vad säger man om en sån RR?

Grattis till pannbenet hoppas att mitt är i närheten av tjocklek när distanserna ökar, om det var det bästa valet överlåter jag till dig att avgöra. Klart intressant hur olika man hanterar oväntade "ooops" i livet, men uppenbarligen så är fungerar det med lite HTFU piller i första hjälpen väskan ibland.

Jeppe_E sa:
En ganska annorlunda 600k faktiskt. men benen känns oförskämt pigga och jag har precis klämt en kebabrulle. Det är också första gången som jag cyklat 470k solo. Det var en intressant upplevelse.

Idag är benen inte så oförskämt pigga längre :)

Men allmäntillståndet bedöms vara bra (ja, så bra det nu kan vara efter att ha cyklat 625 km).

Jag råkade ut för en liknande händelse för ett anta år sedan.
En varm sommardag skulle sörmlandsleden cyklas av. Efter 45 min kunde jag inte hålla balansen, vinglade och pratade lite sluddrigt. Delar av sällskapet rekommenderade att jag skulle avbryta. En vänlig själ försåg mig med en banan och så drog jag i mig ordentligt med vatten. Det, tillsammans med 5 min stående vila, räckte för att ta mig tillbaka. Ägnade de närmaste 2 milen åt att äta och dricka. De sista 2 timmarna var jag pånyttfödd.

Det visade sig att min förberedelser med grillning och vinpimplande tog ut sin rätt. Har lärt mig en del sedan dess.

Kan förstå att du inte ville avbryryta Jeppe.

Det sägs ibland att gränsen är hårfin mellan genialitet och galenskap, känner mig lite kluven till vilket ben jag ska stå på i detta fallet.

NLC sa:
Det sägs ibland att gränsen är hårfin mellan genialitet och galenskap, känner mig lite kluven till vilket ben jag ska stå på i detta fallet.

Det var galet genialt att fortsätta? Eller genialt galet?

Det bästa är förstås att stå på båda benen. Det tycker jag nog att jag gjorde i detta fallet......eller...

Senast ändrad:
Hahaha det här var nog den mest bisarra RR jag har läst! Klämma in en fotbollsmatch i en 60-milare?! Jag kan inte sluta skratta!

Jeppe_E sa:
NLC sa:

Det bästa är förstås att stå på båda benen. Det tycker jag nog att jag gjorde i detta fallet......eller...
Jag skulle tro att det var just tvekan som ledde till markkänning inne i godishyllan...

tinkerbell sa:
Jeppe_E sa:
NLC sa:

Jag skulle tro att det var just tvekan som ledde till markkänning inne i godishyllan...

Nej, jag tror det var SPD-SL klossarna som skapade obalansen ;) (ja, jag kan skämta om det såhär i efterhand).

Tillbaka
Topp