[RR] LVG i Apulien (Puglia) och Aosta

mkallstrom

Aktiv medlem
Är precis tillbaka från ett par veckor i Otranto i Apulien (Puglia) i södra Italien där vi också passerade Aosta på vägen hem. Eftersom jag inte hittade jättemycket om de här områdena i forumet så tänkte jag skriva ihop några korta rader om min cykling där (om Aosta har det skrivits en del, men då mest om MTB). Det blir ingen regelrätt RR över varje runda utan mer en sammanfattning.

Huvudsyftet med resan var att koppla av med familjen, men jag ville försöka cykla så mycket som möjligt också. Jag valde att ta med min CX istället för stigcykeln eftersom den var lättare att få in i bilen och att det normalt blir mer tidseffektiv cykling på den (ingen transport med bil för att nå vettiga stigar). Det var också lite för tidigt på säsongen för stigcykling i Aosta, de flesta liftarna skulle fortfarande vara stängda när vi passerade.

Efter en lång bilresa från Sverige (via Leipzig och Venedig) kom vi fram till Otranto, långt ner på östkusten i Apulien i delen Salento, där vi stannade i tre veckor. Apulien är en avlång region med rätt skiftande landskap. I Salento där jag cyklade är det i stort sett helt platt inåt landet, men mer kuperat efter kusten (norra delarna av Apulien är också mer kuperat, men där cyklade jag inte). Jag rekade därför oftast rundor där jag kunde avsluta med att cykla efter kusten och få några längre klättringar. Kustvägen var också väldigt trevlig att cykla på, knappt någon trafik i April och fin utsikt. Många pittoreska, små byar inåt landet, alla med ett mindre torg och ett par barer där man kunde stanna och ta en kaffe om det behövdes.

IMG_5600.jpg

IMG_5996.jpg

IMG_6065.jpg

Underlaget var lite varierande. Det finns vägar med rätt dålig asfalt, men också många som är i väldigt bra skick. I stort sett allt som är markerat som väg på Google Maps har helt ok underlag och småvägarna genom olivodlingarna var mycket fina att cykla på. Väldigt många av de mindre vägarna finns på Street View så att man kan kolla hur underlaget ser ut. Jag cyklade på en CX med aluminiumfälgar och 32 mm däck och även om det nog hade gått att köra på smalare däck utan problem så är jag glad att jag valde att lämna finhjulen hemma så att jag inte behövde oroa mig så mycket för underlaget när jag rekade rutter.

IMG_5783.jpg

IMG_6310.jpg

Jag körde några kortare bitar grusväg, men även om underlaget var helt ok så låg det rätt mycket skräp och glaskross på dom, kanske inte bästa området för rena grusvägsrundor.

IMG_5992.jpg

Fint område att cykla i och ett myller av vägar att välja mellan, men kanske inte det bästa stället om man jagar höjdmeter.

IMG_5737.jpg

IMG_5793.jpg

IMG_6259.jpg

IMG_6320.jpg

Nedan är några av rundorna jag körde, alla från tågstationen (typ) i Otranto:
https://www.strava.com/routes/18257069 64 km med ett par stigningar efter kusten och platta (men trevliga) vägar inåt landet.
Otranto-64.jpg

https://www.strava.com/routes/18039876 101 km till Santa Maria di Leuca (längst söderut på halvön) och tillbaka, möjlighet till fika med utsikt vid vändpunkten.
Otranto-101.jpg

https://www.strava.com/routes/18325730 134 km över halvön och tillbaka, med några korta serpentinsvängar när man vänder tillbaka norrut.
Otranto-134.jpg

Senast ändrad:
På väg tillbaka till Sverige stannade vi 4 nätter i Aosta. Tanken var att kunna göra lite utflykter med barnen i bergen och att jag skulle få cykla några ordentliga backar. Jag hittade några förslag på rutter via den officiella turistinformationen https://www.lovevda.it/en/sport/bicycles-and-mountain-bikes/cycle-routes, men jag fick inte kartorna att fungera så det var lite omständligt att skapa rutter utifrån det. Däremot hittade jag en annan mer omfattande websida https://www.cycling-challenge.com/vallee-daoste-cycling-map/ där det fanns länkar till rutter på https://www.bikemap.net/en/u/cyclingchallenge/routes/created/ och tillsammans med sträckningen för etapp 14 genom Aostadalen i Giro d'Italia 2019 plockade jag ihop tre rundor som kändes vettiga. Jag hade velat köra Colle San Carlo, men avståndet från Aosta stad och att Colle del Piccolo San Bernardo (som jag hade tänkt köra i samma runda) fortfarande var täckt av snö gjorde att jag skippade det.

Aosta-Verrogne-Pila (rutt på Strava: https://www.strava.com/routes/18329911, mer info https://www.lovevda.it/en/database/7/cycling/aosta/cyclotour-pont-suaz-aosta-–-pila-gressan/2591)
Första rundan gjorde jag i närheten av vårt boende och innehöll en av klättringarna från etappen i Girot och stigningen upp till Pila. Jag siktade på många höjdmetrar med kort transport på platt mark. Eftersom jag ville hinna med både cykling och utflykter med resten av familjen, så var jag tvungen att starta tidigt på morgonen. Solen gick upp vid 6:30 och då skulle det inte vara mer än 3-4 grader vid vårt boende och på 1800 m där jag tänkte cykla var det minusgrader. Jag velade lite runt klädsel, men körde till slut med lite lager på lager och det funkade bra. Jag var lite orolig för fötterna (tänkte inte på dom när jag packade), men med dubbla ullstrumpor funkade det.

Första klättringen började typ utanför dörren och var nästan 8 km lång, ganska ovant när man bara har cyklat i Sverige senaste två åren (bortsett från de föregående veckorna i relativt platta Apulien). Sen var det en kort utförskörning och sen sista biten av klättringen till Verrogne som ingår i Girot. Den här klättringen låg i morgonsol och det var behagligt att cykla upp, även fast det bara var någon grad över nollan.

IMG_6371.jpg

IMG_6363.jpg

Utsikten över dalen var fantastisk, Aosta-dalen är ett väldigt häftigt ställe med alla höga toppar runt omkring. Utförskörningen från Verrogne kändes ganska teknisk (fast jag har rätt begränsad erfarenhet av utförskörning på landsväg), det var gott om snäva svängar på en smal väg genom skogen och det ska bli kul att se hur proffsen hanterar den.

IMG_6384.jpg

Det var lite krångligt att passera Aosta för att ta sig till vägen upp mot Pila, generellt är inte cyklingen på de stora vägarna nere i dalen så rolig och jag kan tänka mig att det är lite jobbigt på sommaren när det är mer turister. Sen klättring mot Pila och ner via Charvensod.

Aosta-1.jpg

Aosta-Allein-Valpelline (rutt på Strava: https://www.strava.com/routes/18447293)
Kortare och lättare runda eftersom jag fortfarande hade funderingar på att köra Colle San Carlo sista dagen och inte ville köra slut på mig. Inte jätterolig start tillsammans med biltrafiken på väg upp mot Sankt Bernhardstunneln, men det var bred och fin väg, tidigt på morgonen och lite trafik. Efter att ha lämnat SS27 var det fin cykling runt dalen medans solen gick upp över bergstopparna och sen tillbaka till Aosta via några mindre byar.

IMG_6434.jpg

IMG_6437.jpg

Aosta-2.jpg

Aosta-Verrayes-Lignan/Clemensod (rutt på Strava: https://www.strava.com/routes/18608201, mer info https://www.lovevda.it/en/database/...r-aosta-–-nus-–-saint-barthelemy-–-aosta/2579)
Efter att ha bestämt mig för att skippa Colle San Corlo, valde jag den här rundan istället där det såg ut att bli trevligare transport till klättringarna och snabbare att ta sig tillbaka till Aosta efteråt. Jag började på mindre vägar på södra sidan av A5 för att slippa köra för långt på SS26 där det var rätt mycket trafik. Blev tvungen att justera rutten något p g a ett vägbygge strax öster om Saint-Marcel, annars hade jag tänkt fortsätta mot Fenis på den sidan. Huvudklättringen var upp mot Lignan/Clemensod, långt in i dalen ovanför Nus, men jag slängde in klättringen från Chambave till Verrayes också eftersom den ingår i etappen i Girot. När jag kom till korsningen mot Colle di San Pantaleon hade jag funderingar på att köra den också (13 km klättring till passet), men efter lite snabb huvudräkning så kom jag fram till att det skulle ta alldeles för lång tid och skippade det.

Efter Verrayes blev det en lång utförskörning innan klättringen mot Lignan började. Första biten går på sidan mot Aosta-dalen med fantastisk utsikt, sen viker det av in i skuggan och det blev ganska kallt. Hela klättringen är totalt ~16 km och med en del branta bitar, det var rätt jobbigt.

IMG_6529.jpg

IMG_6551.jpg

På toppen var det återigen fantastisk utsikt och man kunde se bitar av vägen som jag hade cyklat upp på slingra sig fram i dalen långt ner.

Tanken var sen att fortsätta ner på andra sidan dalen, men där var vägen spärrad med en bom. Jag kunde se vägarbeten en liten bit längre ner och bestämde mig för att kolla om det gick att åka förbi, i värsta fall skulle det bara vara att vända tillbaka en liten bit och åka ner samma väg som jag hade kommit upp. Det var en del ras över vägen (några träd och en del mindre stenar), gissar att den inte hade gjorts i ordning efter vintern, men det var inget problem att ta sig förbi med cykel och det kändes inte särskilt osäkert.

IMG_6564.jpg

Efter en liten bit kom jag till en bom som stoppade från andra hållet och efter att ha tagit mig förbi den var det utförskörning i stort sett hela vägen tillbaka till Aosta.

IMG_6568.jpg

Aosta-3.jpg

Sammantaget verkar Aosta vara ett kanonställe att cykla på om man gillar backar, har man lite mer tid än jag hade så går det nog att plocka ihop några riktiga monsterrundor också. I stort sett inget är platt.

Senast ändrad:
Nej, Apulien är nog en vit fläck på happys RR-karta. Tack för att du gjorde något åt det.

Väderbiten i Apulien i april?

Vi var i Otranto mellan 7 - 27 April. Temperaturen låg runt 13 - 14 grader vid soluppgång och mellan 17 - 21 grader som varmast (fast det kändes varmare när solen låg på). Ganska milt alltså, kan tänka mig att det är lite behagligare temperatur än på andra ställen i Italien mitt i sommaren. Jag körde oftast tidigt på morgonen och startade med kortärmad tröja och armvärmare, avslutade oftast utan armvärmare. Första veckan var det lite ostadigt väder med en del regn, men jag lyckades få in cykling i stort sett varje dag utan att blöta ner mig.

Jag blir sämre och sämre på att fika under rundorna, med det är ju inga problem att få tag på en kaffe och cornetto (croissant) och i byar dit det åker turister kan man räkna med gelato.

Trafiken i Salento verkar vara koncentrerad till de större genomfartslederna, mindre vägar var i stort sett bilfria när jag cyklade där. Det var några större vägar med trafik och minimal väggren som inte kändes helt ok, men Strava heatmaps ger nog en bra bild av var man bör hålla sig. Det som ser ut som spikraka motorvägar på kartan kan fortfarande var rätt tomma på trafik, det beror på vilka byar dom förbinder. Kustvägen var också i stort sett bilfri bortsett från vissa avsnitt under påskhelgen, men det ser nog annorlunda ut under högsäsong. Det verkar främst vara en turistväg, ska man transportera sig väljer man andra vägar.

Kan ju lägga till att de flesta vägarna jag cyklade på runt Otranto hade 50 som maxhastighet, om Italienarna sen följer det är en annan fråga.

Senast ändrad:
mkallstrom sa:
Kan ju lägga till att de flesta vägarna jag cyklade på runt Otranto hade 50 som maxhastighet, om Italienarna sen följer det är en annan fråga.
Nej, italienare verkar ha en relativt liberal tolkning av trafikregler. Och då ska man inte tala om cyklister som verkar anse att rödljus och stoppskyltar betyder "titta dig lite extra för innan du blåser förbi dessa".

GoranS sa:
mkallstrom sa:
Nej, italienare verkar ha en relativt liberal tolkning av trafikregler. Och då ska man inte tala om cyklister som verkar anse att rödljus och stoppskyltar betyder "titta dig lite extra för innan du blåser förbi dessa".
De betyder ju samma sak med bil. Kanske inte rödljus men stoppskyltar helt klart.

Rattnalle sa:
GoranS sa:
mkallstrom sa:
De betyder ju samma sak med bil. Kanske inte rödljus men stoppskyltar helt klart.
Att bilister har mer liberal tolkning av stoppskyltar i Italien än i Sverige kan förvisso vara fallet. Min känsla är dock att cyklister gamblar hårdare vid båda än vad bilister gör i Italien.

Jag upplevde trafiken som värre när jag körde bil än när jag cyklade, både i Apulien och i Aostadalen. Det är ju generellt hög hastighet, men jag tycker att det är extra jobbigt när det ska stressas i snäva kurvor och där det är dålig asfalt (eller farthinder) och när man kör bil är det inte alltid så lätt att gå åt sidan.

När jag cyklade tog jag det lugnt på ställen där jag tänkte att det fanns risk att bli påkörd (i centrum av byarna där det är trångt, rondeller, skymda kurvor utför, när mötande bilar ska göra vänstersvängar osv) och var aldrig med om någon obehaglig situation. Omkörningar kändes inte som ett problem, var bara någon enstaka gång som omkörande bil höll dåligt avstånd.

Jag kör visserligen inte bil, men det låter klart rimligt att det är stressigare med en bil än med cykel. Å andra sidan, skulle man cykla som vissa italienare skulle nog i alla fall jag få min livsdos av stresspåslag rätt kvickt!

Om man kör defensivt, men håller man sitt spår och är tydlig med vart man tänker ta vägen, upplever jag också att Italien känns rätt säkert att cykla i. Vad gäller avstånd i sidled är mitt intryck att de litar rätt mycket på att du just håller ditt spår. Medan de i Spanien oftast är väldigt bra på att hålla avstånd i sidled kan det vara både bra och dåligt med det i Italien. Däremot är det ytterst ovanligt att de demonstrativt kör om med litet avstånd på det sätt som ibland inträffar i Sverige.

GoranS sa:
Om man kör defensivt, men håller man sitt spår och är tydlig med vart man tänker ta vägen, upplever jag också att Italien känns rätt säkert att cykla i. Vad gäller avstånd i sidled är mitt intryck att de litar rätt mycket på att du just håller ditt spår. Medan de i Spanien oftast är väldigt bra på att hålla avstånd i sidled kan det vara både bra och dåligt med det i Italien. Däremot är det ytterst ovanligt att de demonstrativt kör om med litet avstånd på det sätt som ibland inträffar i Sverige.

Mina erfarenheter håller med ovan talare. Det bökigaste är att när de dyker ut på större vägar gör de just så med nosen på bilen någon meter extra så man får vara beredd när man närmar sig en väg in från högersidan. Om man nu hinner se att en väg dyker upp.

Tillbaka
Topp